'Zeeuwse steden moeten sneltrein richting Randstad behouden'

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

'Zeeuwse steden moeten sneltrein richting Randstad behouden'

Berichtdoor Geert » Ma 31 Mar 2008, 17:43

'Zeeuwse steden moeten sneltrein richting de Randstad behouden'
door Nadia Berkelder. maandag 31 maart 2008 | 03:24 | Laatst bijgewerkt op: maandag 31 maart 2008 | 12:03

MIDDELBURG - De Nederlandse Spoorwegen hebben nog tot 2014 een vergunning voor het Zeeuwse spoor.
Maar wat gebeurt er daarna? Gaan er particuliere treinen rijden? Wordt Zeeland afgekoppeld van het landelijke NS-netwerk? Rijden er straks alleen nog maar boemeltreintjes in Zeeland?

De Middelburgse gemeenteraad vindt dat het tijd wordt voor actie. De Zeeuwse steden Vlissingen, Middelburg, Goes en in mindere mate Terneuzen, zijn gebaat bij een goede treinverbinding naar de Randstad en Brabant. "De trein is van economisch belang", zegt CDA-raadslid Jo Kodde. "Vooral voor het woon-werkverkeer."

Daarom wil de Middelburgse raad dat het college met de provincie en de NS gaat onderhandelen over het behoud van de intercityverbinding. "De huidige regeling, één keer in het uur een stoptrein, één keer in het uur een intercity, is eigenlijk best goed", vindt Kodde. "Het zou ideaal zijn als die zou blijven." De gemeenteraad neemt vanavond vermoedelijk een motie aan om het college aan te sporen.

Over de status van de Zeeuwse lijn is al langer discussie. Anderhalf jaar geleden ontstond opschudding toen de Nederlandse Spoorwegen aankondigden de stations in Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke te sluiten. De dorpen voerden actie, het provinciebestuur ageerde en het besluit werd weer teruggedraaid.

Zeeland zou in plaats daarvan twee keer per uur een intercityverbinding met Amsterdam krijgen die op alle Zeeuwse stations stopte. "Maria le Roy (de toenmalige gedeputeerde, red.) heeft toen een grote misser gemaakt", vindt Kodde. "Binnen de kortste keren is dat natuurlijk een stoptrein." De NS hebben altijd verklaard dat de nieuwe regeling pas ingaat als de hogesnelheidslijn van Amsterdam, via Breda naar Brussel en Parijs gaat rijden. Vermoedelijk gebeurt dat pas eind van dit jaar.

"Het is aardig dat we bereikt hebben dat het station in Arnemuiden open blijft", zegt Kodde. "Maar vervolgens krijgen we elk uur een stoptrein, waarvan ze zeggen dat het een intercity is. Als het handhaven van de huidige dienstregeling betekent dat sluiting van Arnemuiden weer in beeld komt, dan hebben we een nieuw probleem. Dat zien we dan wel."

Het Middelburgse college van B en W heeft inmiddels schriftelijk laten weten 'bereid' te zijn om te gaan praten met de NS. "Het college schrijft dat het de vinger aan de pols houdt, maar dat vind ik niet fanatiek genoeg", zegt Kodde. "Je moet niet bereid zijn, je moet het gewoon doen."

Wethouder Frank Streng (VVD) zegt de zorg van de raad niet te delen. "Tot 2014 zijn er afspraken gemaakt net de NS. Tot die tijd verandert eigenlijk niets; ja, je hebt wat tijdverlies. Praten met de NS, dat doen we, maar we gaan niet de boel op zijn kop zetten. Middelburg is natuurlijk maar één gemeente aan die Zeeuwse lijn. Als al de gemeenteraden roepen dat het voor hun inwoners het beste geregeld moet zijn, dan slaan ze de plank mis."

Bron: PZC

Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast