Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Geert » Ma 02 Nov 2009, 14:38

Ruim 500 passagiers uren vast in trein
Geplaatst op: maandag 2 november 2009 om 14:28
Laatst bijgewerkt: maandag 2 november 2009 om 14:37

DEN BOSCH - Ruim vijfhonderd passagiers hebben vanochtend meer dan vier uur vastgezeten in een gestrande trein in Den Bosch. De trein kwam vast te staan toen een bouwput vlak naast het spoor instortte. Omdat de trein op een "ongelukkig punt" stond konden er volgens de NS geen bussen bij om mensen weg te brengen. Op last van de brandweer moest de stroom van de bovenleiding gehaald worden. "Toen de stroom terugkwam, bleek ook nog een van de treinstellen kapot", aldus een NS-woordvoerder.
Lees verder

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Fles » Ma 02 Nov 2009, 14:42

Ik zag het ja. Raar dat er niet even ergens vandaan een diesellocje gecharterd kon worden om dat ding af te slepen. Zo onmogelijk lijkt dat niet.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Vinny » Ma 02 Nov 2009, 16:08

Persbericht ProRail schreef:Bouwvakker omgekomen op bouwplaats spoortunnel

Op de bouwplaats van een spoortunnel in Den Bosch is maandagmorgen een medewerker van een aannemer om het leven gekomen. De man stond in de bouwput toen het zand van een van de wanden begon te schuiven. ProRail is geschokt door het ongeval en leeft mee met de nabestaanden.

Het is nog onduidelijk wat het effect van het instorten van de bouwput is op de stabiliteit van de sporen. Op dit moment wordt onderzocht wat de schade is en wat de mogelijke consequenties voor de treindienst zijn. Daarom is er geen treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg. Doorgaande reizigers worden geadviseerd om te reizen via Rotterdam. Naar verwachting is in de loop van de middag duidelijk hoe lang de stremming nog zal duren.

ProRail bouwt aan de Vughterweg in Den Bosch een tunnel voor wegverkeer tussen de A59 en de A2 aan de zuidwestkant van Den Bosch. Eind augustus is de tunnel onder het spoor geschoven. Daarna is de aannemer begonnen met het afbouwen van de tunnel.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Daan » Ma 02 Nov 2009, 17:32

Fles schreef:Ik zag het ja. Raar dat er niet even ergens vandaan een diesellocje gecharterd kon worden om dat ding af te slepen. Zo onmogelijk lijkt dat niet.
Inderdaad, in die hoek rijden toch dusdanig veel cargo's met dieseltractie dat je er wel even een kan vorderen lijkt me...

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor playertwo » Ma 02 Nov 2009, 21:25

Ik weet niet precies waar die trein is gestrand, maar wel weet ik zeker dat er meer dan voldoende dieseltractie te vinden is.
- Ht: standaard een dieselloc op het emplacement voor de vakantietreinen
- Tb en Ehv beiden hebben een werkplaats met rangeerloc(s)
- en anders zal er genoeg dieselmaterieel gestrand zijn om als tractie die trein te kunnen slepen naar een plaats om de trein leeg te halen.

Had zelf overigens dan nog veel geluk met de s3600 van Tb ri. Ht van 7u24, en daarna met de s4400 naar Wijchen. Op de terugweg kon ik gelukkig met de auto.

Overigens rijdt de s13600 niet, en de s3600 als stoptrein tussen Rsd en Ht.

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Daan » Ma 02 Nov 2009, 22:22

Die rangeerlocs zijn niet echt te gebruiken in verband met het ontbreken van ATB, vermoed ik. Wel is ProRail, voor zover ik weet, bevoegd om een loc van een andere vervoerder te vorderen in dit soort gevallen. Zo is er ooit eens een dieselloc uit de Rotterdamse havens naar de Schipholtunnel gestuurd om daar een VIRM af te slepen...

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor playertwo » Ma 02 Nov 2009, 22:30

Het treinverkeer ligt toch volledig stil, dus het ontbreken van ATB maakt voor dit geval geen bal uit. Je kan ook gewoon met rijden op zicht blij de plek komen, dan ben je er nog binnen een half uur. En voor dit soort noodsituaties is het vorderen door Prorail, dan wel vragen door NS (al dan niet tegen betaling), echt wel te begrijpen.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Chauf21 » Ma 02 Nov 2009, 22:31

Er was hier sprake van het instorten van een bouwput in de buurt van het spoor. Men weet in eerste instantie dus niet wat er aan de hand is/was en of het überhaupt wel verstandig is om treinen over het mogelijk verzakte spoor te laten rijden. Het wel of niet aanwezig zijn van een diesselloc speelt dus alleen tussen het moment dat bleek dat het spoor bereden kon worden en het moment van het inschakelen van de stroom/spanning op de bovenleiding. Ik vraag me af of daar veel tijd tussen heeft gezeten.
Het inroepen van een diesselloc leek in eerste instantie ook niet nodig; de trein heeft daar zolang gestaan doordat 'ie defect was, niet doordat er geen prik was. Het feit dat die reizigers zo lang in de trein gezeten hebben, lijkt mij meer een (zeer) ongelukkige samenloop van omstandigheden dan de onwil om diessellocomotieven in te zetten :idea:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Nov 2009, 22:46

Ehm, als de trein er zolang stond omdat 'ie defect was terwijl er wel prik was dan is het toch juist wel mogelijk om 'm weg te slepen :wink: Immers heeft het weinig zin weer spanning op de bovenleiding te zetten als het spoor nog niet bruikbaar is.
Daarnaast is er altijd nog de optie de trein bij de stremming vandaan te slepen. Oftewel, als 'ie vanaf het zuiden kwam naar station Vught want daar kunnen ongetwijfeld wel bussen komen om de reizigers verder te vervoeren :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Wubbo » Ma 02 Nov 2009, 23:30

Dan blijft de vraag of het ding daar uberhaupt weg mocht. Ik kan me voorstellen dat je bij een verzakte bouwput geen treinbeweging wil hebben totdat je zeker weet dat het ding niet verder instort (al dan niet met trein erbij). Maar daarvoor moeten we eerst weten waar die trein tot stilstand is gekomen voordat we hier verder gaan speculeren.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Vinny » Di 03 Nov 2009, 00:23

Er is één persoon binnen ProRail die de coördinatie van dergelijke calamiteiten op zich neemt: dat is de Algemeen Leider. Helaas is 's Hertogenbosch ver buiten mijn regio, maar ik zal mijn oor eens te luisteren leggen. Over het algemeen zijn deze mensen altijd wel te vinden voor creatieve oplossingen. Het moet dan natuurlijk gegarandeerd veilig en effectief zijn, en zeker als er meerdere treinen zijn gestrand, en er zo ongeveer een hele knoop uit is ('s Hertogenbosch) kan ik me voorstellen dat even voor zo'n specifiek geval niet snel een oplossing voorradig is. Neemt niet weg dat het heel erg vervelend voor die mensen is.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor playertwo » Di 03 Nov 2009, 19:21

Vandaag stond er een goede luchtfoto van de gestrande VIRM in de krant. Die stond tussen de overweg van de Issabellalaan en de Loonsebaan in Vught / Den Bosch zuid, en die liggen ± 350m uit elkaar. De trein was net ten zuiden van de Issabellalaan gestrand, dus kon makkelijk ontruimt worden.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Fles » Di 03 Nov 2009, 20:34

Chauf21 schreef:Er was hier sprake van het instorten van een bouwput in de buurt van het spoor. Men weet in eerste instantie dus niet wat er aan de hand is/was en of het überhaupt wel verstandig is om treinen over het mogelijk verzakte spoor te laten rijden.


Als er een trein staat op een mogelijk verzakt stuk spoor moet er gewoon ONMIDDELLIJK geëvacueerd worden. Dan ga je niet 4 uur lang staan kijken of er misschien nog een keer tractie geleverd kan worden of niet. Dus dat lijkt me niet echt een argument.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Fles » Di 03 Nov 2009, 20:39

Vinny schreef:Er is één persoon binnen ProRail die de coördinatie van dergelijke calamiteiten op zich neemt: dat is de Algemeen Leider.


Afbeelding

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Suus » Di 03 Nov 2009, 20:56

Dat is de Grote Leider :lol:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Berichtdoor Ruben » Di 03 Nov 2009, 21:14

Fles schreef:Als er een trein staat op een mogelijk verzakt stuk spoor moet er gewoon ONMIDDELLIJK geëvacueerd worden. Dan ga je niet 4 uur lang staan kijken of er misschien nog een keer tractie geleverd kan worden of niet. Dus dat lijkt me niet echt een argument.
Ik heb hier meer het idee dat de trein op een goed stuk spoor stond, en dat het dus enkel last had van de stremming van het baanvak als geheel, en dan met name het verwijderen van de spanning van de bovenleiding. Jammer dat zulke dingen die nu al vaker zijn gebeurd nog steeds geen structurele oplossing kennen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten