Pagina 1 van 1

Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 14:38
door Geert
Ruim 500 passagiers uren vast in trein
Geplaatst op: maandag 2 november 2009 om 14:28
Laatst bijgewerkt: maandag 2 november 2009 om 14:37

DEN BOSCH - Ruim vijfhonderd passagiers hebben vanochtend meer dan vier uur vastgezeten in een gestrande trein in Den Bosch. De trein kwam vast te staan toen een bouwput vlak naast het spoor instortte. Omdat de trein op een "ongelukkig punt" stond konden er volgens de NS geen bussen bij om mensen weg te brengen. Op last van de brandweer moest de stroom van de bovenleiding gehaald worden. "Toen de stroom terugkwam, bleek ook nog een van de treinstellen kapot", aldus een NS-woordvoerder.
Lees verder

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 14:42
door Fles
Ik zag het ja. Raar dat er niet even ergens vandaan een diesellocje gecharterd kon worden om dat ding af te slepen. Zo onmogelijk lijkt dat niet.

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 16:08
door Vinny
Persbericht ProRail schreef:Bouwvakker omgekomen op bouwplaats spoortunnel

Op de bouwplaats van een spoortunnel in Den Bosch is maandagmorgen een medewerker van een aannemer om het leven gekomen. De man stond in de bouwput toen het zand van een van de wanden begon te schuiven. ProRail is geschokt door het ongeval en leeft mee met de nabestaanden.

Het is nog onduidelijk wat het effect van het instorten van de bouwput is op de stabiliteit van de sporen. Op dit moment wordt onderzocht wat de schade is en wat de mogelijke consequenties voor de treindienst zijn. Daarom is er geen treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg. Doorgaande reizigers worden geadviseerd om te reizen via Rotterdam. Naar verwachting is in de loop van de middag duidelijk hoe lang de stremming nog zal duren.

ProRail bouwt aan de Vughterweg in Den Bosch een tunnel voor wegverkeer tussen de A59 en de A2 aan de zuidwestkant van Den Bosch. Eind augustus is de tunnel onder het spoor geschoven. Daarna is de aannemer begonnen met het afbouwen van de tunnel.

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 17:32
door Daan
Fles schreef:Ik zag het ja. Raar dat er niet even ergens vandaan een diesellocje gecharterd kon worden om dat ding af te slepen. Zo onmogelijk lijkt dat niet.
Inderdaad, in die hoek rijden toch dusdanig veel cargo's met dieseltractie dat je er wel even een kan vorderen lijkt me...

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 21:25
door playertwo
Ik weet niet precies waar die trein is gestrand, maar wel weet ik zeker dat er meer dan voldoende dieseltractie te vinden is.
- Ht: standaard een dieselloc op het emplacement voor de vakantietreinen
- Tb en Ehv beiden hebben een werkplaats met rangeerloc(s)
- en anders zal er genoeg dieselmaterieel gestrand zijn om als tractie die trein te kunnen slepen naar een plaats om de trein leeg te halen.

Had zelf overigens dan nog veel geluk met de s3600 van Tb ri. Ht van 7u24, en daarna met de s4400 naar Wijchen. Op de terugweg kon ik gelukkig met de auto.

Overigens rijdt de s13600 niet, en de s3600 als stoptrein tussen Rsd en Ht.

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 22:22
door Daan
Die rangeerlocs zijn niet echt te gebruiken in verband met het ontbreken van ATB, vermoed ik. Wel is ProRail, voor zover ik weet, bevoegd om een loc van een andere vervoerder te vorderen in dit soort gevallen. Zo is er ooit eens een dieselloc uit de Rotterdamse havens naar de Schipholtunnel gestuurd om daar een VIRM af te slepen...

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 22:30
door playertwo
Het treinverkeer ligt toch volledig stil, dus het ontbreken van ATB maakt voor dit geval geen bal uit. Je kan ook gewoon met rijden op zicht blij de plek komen, dan ben je er nog binnen een half uur. En voor dit soort noodsituaties is het vorderen door Prorail, dan wel vragen door NS (al dan niet tegen betaling), echt wel te begrijpen.

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 22:31
door Chauf21
Er was hier sprake van het instorten van een bouwput in de buurt van het spoor. Men weet in eerste instantie dus niet wat er aan de hand is/was en of het überhaupt wel verstandig is om treinen over het mogelijk verzakte spoor te laten rijden. Het wel of niet aanwezig zijn van een diesselloc speelt dus alleen tussen het moment dat bleek dat het spoor bereden kon worden en het moment van het inschakelen van de stroom/spanning op de bovenleiding. Ik vraag me af of daar veel tijd tussen heeft gezeten.
Het inroepen van een diesselloc leek in eerste instantie ook niet nodig; de trein heeft daar zolang gestaan doordat 'ie defect was, niet doordat er geen prik was. Het feit dat die reizigers zo lang in de trein gezeten hebben, lijkt mij meer een (zeer) ongelukkige samenloop van omstandigheden dan de onwil om diessellocomotieven in te zetten :idea:

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 22:46
door Daniel
Ehm, als de trein er zolang stond omdat 'ie defect was terwijl er wel prik was dan is het toch juist wel mogelijk om 'm weg te slepen :wink: Immers heeft het weinig zin weer spanning op de bovenleiding te zetten als het spoor nog niet bruikbaar is.
Daarnaast is er altijd nog de optie de trein bij de stremming vandaan te slepen. Oftewel, als 'ie vanaf het zuiden kwam naar station Vught want daar kunnen ongetwijfeld wel bussen komen om de reizigers verder te vervoeren :wink:

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: ma 02 nov 2009, 23:30
door Wubbo
Dan blijft de vraag of het ding daar uberhaupt weg mocht. Ik kan me voorstellen dat je bij een verzakte bouwput geen treinbeweging wil hebben totdat je zeker weet dat het ding niet verder instort (al dan niet met trein erbij). Maar daarvoor moeten we eerst weten waar die trein tot stilstand is gekomen voordat we hier verder gaan speculeren.

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: di 03 nov 2009, 00:23
door Vinny
Er is één persoon binnen ProRail die de coördinatie van dergelijke calamiteiten op zich neemt: dat is de Algemeen Leider. Helaas is 's Hertogenbosch ver buiten mijn regio, maar ik zal mijn oor eens te luisteren leggen. Over het algemeen zijn deze mensen altijd wel te vinden voor creatieve oplossingen. Het moet dan natuurlijk gegarandeerd veilig en effectief zijn, en zeker als er meerdere treinen zijn gestrand, en er zo ongeveer een hele knoop uit is ('s Hertogenbosch) kan ik me voorstellen dat even voor zo'n specifiek geval niet snel een oplossing voorradig is. Neemt niet weg dat het heel erg vervelend voor die mensen is.

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: di 03 nov 2009, 19:21
door playertwo
Vandaag stond er een goede luchtfoto van de gestrande VIRM in de krant. Die stond tussen de overweg van de Issabellalaan en de Loonsebaan in Vught / Den Bosch zuid, en die liggen ± 350m uit elkaar. De trein was net ten zuiden van de Issabellalaan gestrand, dus kon makkelijk ontruimt worden.

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: di 03 nov 2009, 20:34
door Fles
Chauf21 schreef:Er was hier sprake van het instorten van een bouwput in de buurt van het spoor. Men weet in eerste instantie dus niet wat er aan de hand is/was en of het überhaupt wel verstandig is om treinen over het mogelijk verzakte spoor te laten rijden.
Als er een trein staat op een mogelijk verzakt stuk spoor moet er gewoon ONMIDDELLIJK geëvacueerd worden. Dan ga je niet 4 uur lang staan kijken of er misschien nog een keer tractie geleverd kan worden of niet. Dus dat lijkt me niet echt een argument.

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: di 03 nov 2009, 20:39
door Fles
Vinny schreef:Er is één persoon binnen ProRail die de coördinatie van dergelijke calamiteiten op zich neemt: dat is de Algemeen Leider.
Afbeelding

:mrgreen:

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: di 03 nov 2009, 20:56
door Suus
Dat is de Grote Leider :lol:

Re: Ruim 500 passagiers uren vast in trein

Geplaatst: di 03 nov 2009, 21:14
door Ruben
Fles schreef:Als er een trein staat op een mogelijk verzakt stuk spoor moet er gewoon ONMIDDELLIJK geëvacueerd worden. Dan ga je niet 4 uur lang staan kijken of er misschien nog een keer tractie geleverd kan worden of niet. Dus dat lijkt me niet echt een argument.
Ik heb hier meer het idee dat de trein op een goed stuk spoor stond, en dat het dus enkel last had van de stremming van het baanvak als geheel, en dan met name het verwijderen van de spanning van de bovenleiding. Jammer dat zulke dingen die nu al vaker zijn gebeurd nog steeds geen structurele oplossing kennen.