Pagina 1 van 1

Treinreis naar Duitsland kan sneller

Geplaatst: di 08 apr 2008, 11:02
door Cookie
Treinreis naar Duitsland kan sneller

Meer treinen, minder haltes in Duitsland en sneller overstappen.

Het verbeteren van de treinverbindingen met Duitsland moet een forse groei van het aantal reizigers en een economische impuls voor de regio opleveren.

EINDHOVEN
- Wie vanuit Eindhoven per trein naar Duitsland wil, is vanaf 2010 heel wat korter onderweg. Diverse maatregelen moeten de komende jaren leiden tot een reistijdverkorting van veertig minuten op het traject naar Dusseldorf. Nu neemt dat ritje nog zo'n twee uur in beslag.

Ook de verbinding met Aken kan een halfuur sneller, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van onder meer de gemeente Eindhoven door een consortium van samenwerkende Duitse en Nederlandse bureaus.

Kortere reistijden worden mogelijk door onder meer het inzetten van meer treinen het schrappen van een aantal haltes in Duitsland en snelle overstappen in Venlo en Heerlen. Dit kan door middel van zogenoemde cross-platforms, waarbij treinen met verschillende technische systemen aan weerszijden van een perron stoppen. Ook moeten de treinkaartjes in Nederland goedkoper worden.

Een snellere en goedkopere verbinding met Duitsland levert in tien jaar een verdubbeling tot een verdrievoudiging van het aantal reizigers op. Dat verwachten overheden en organisaties in beide landen, waaronder de gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant. Nu nog treinen er dagelijks zo'n 1800 mensen van Eindhoven naar Venlo. De trein naar Heerlen telt iedere dag gemiddeld 600 passagiers.

Volgens wethouder en portefeuillehouder van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven E. van Merrienboer zal ook de in te voeren kilometerheffing er voor zorgen dat meer automobilisten voor de trein gaan kiezen.

Een verbetering van de spoorverbindingen is gunstig voor de economie, zowel in Zuid-Nederland als in Nordrhein-Westfalen. In Duitsland haakt de verbinding aan op het hogesnelheidsnet bij Dusseldorf, Aken en Keulen. "Alles bij elkaar betekent dit een enorme impuls voor de bereikbaarheid van onze regio", aldus Van Merrienboer.

Het verbeteren van de zogeheten oost-as (Eindhoven-Venlo-Dusseldorf) vereist een jaarlijkse investering van 7,7 miljoen euro. Daar tegenover staat een opbrengst van 4,5 miljoen, waardoor dit traject vooralsnog niet kostendekkend is. De zuid-as (Eindhoven-Heerlen- Aken) vergt een jaarlijkse uitgave van 6,6 miljoen. De verwachte opbrengst is 8 miljoen euro. Voor de uitvoering van de plannen rekenen de partijen op EU-subsidies. Een andere maatregel is het goedkoper maken van de treinkaartjes in Nederland. Het grensoverschrijdende verkeer is vanuit ons land aanzienlijk duurder dan vanuit Duitsland.

"Dat moet anders", betoogde gedeputeerde C. Steffens (VVD) onlangs.

ProRail kon nog geen antwoord geven op de vraag of een uitbreiding van het aantal treinen tussen Zuid-Nederland en Duitsland mogelijk is. Daarvoor wil ProRail eerst het rapport nader bestuderen.

"Het spoor is inderdaad druk bezet, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen treinen bij kunnen", aldus een woordvoerster.

Bron: Brabants Dagblad (papieren editie), 5 april 2008

Re: Treinreis naar Duitsland kan sneller

Geplaatst: di 08 apr 2008, 11:04
door waldo79
Wie vanuit Eindhoven per trein naar Duitsland wil, is vanaf 2010 heel wat korter onderweg. Diverse maatregelen moeten de komende jaren leiden tot een reistijdverkorting van veertig minuten op het traject naar Dusseldorf. Nu neemt dat ritje nog zo'n twee uur in beslag.
Wie zegt mij dat dit in 2010 al gerealiseerd is?

Re: Treinreis naar Duitsland kan sneller

Geplaatst: di 08 apr 2008, 11:29
door IC3
Trein-O-Fiel schreef:Nu nog treinen er dagelijks zo'n 1800 mensen van Eindhoven naar Venlo.
Dat lijkt me niet correct, wellicht 1800 reizigers tussen Venlo en Kaldenkirchen?

Re: Treinreis naar Duitsland kan sneller

Geplaatst: di 08 apr 2008, 11:45
door deadlock
waldo79 schreef:
Wie vanuit Eindhoven per trein naar Duitsland wil, is vanaf 2010 heel wat korter onderweg. Diverse maatregelen moeten de komende jaren leiden tot een reistijdverkorting van veertig minuten op het traject naar Dusseldorf. Nu neemt dat ritje nog zo'n twee uur in beslag.
Wie zegt mij dat dit in 2010 al gerealiseerd is?
In 2011 dus, vanáf 2010 ;)