Pagina 6 van 6

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 15 apr 2010, 11:20
door Vinny
Er waren vroeger een paar voorbeelden van te vinden; bijvoorbeeld de Spitssneltrein Amsterdam-Enkhuizen, die Purmerend oversloeg (en nu in het IC tijdperk altijd Purmerend overslaat).

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 15 apr 2010, 12:17
door Daniel
Ja okee, maar daar is er echt een stroom reizigers van Enkhuizen t/m Hoorn naar Amsterdam Centraal die het rechtvaardigd.
Als het aandeel reizigers tussen de beide eindpunten beperkt is schiet je er minder mee op omdat die al prima de vrije plekken in de wel stoppende trein kunnen opvullen, waarmee de situatie dus optimaal is zonder doorgaande extra trein.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 15 apr 2010, 14:12
door Vinny
Ik heb wel eens voorgesteld om bij vertragingen van 5 min. in Amsterdam Centraal alleen te halteren voor uitstappende passagiers; wanneer er toch eens in de 10 minuten een trein rijdt. Dit kun je bereiken door een spoorwijziging door te voeren en die niet om te roepen. Reizigers nemen dan de trein vijf minuten later. Idee is overigens niet overgenomen; aangezien dit disproportioneel nadeel toebrengt voor reizigers verder dan Utrecht. Dat is natuurlijk waar ;)

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 15 apr 2010, 17:00
door Wubbo
Je onderschat dan ook de reizigers, die hebben dat snel genoeg door, zien op een ander perron een trein met bestemming 'Heerlen' oid, rennen gauw door de tunnel en halen net de trein. Dan ben je alleen maar langer aan het halteren...

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 15 apr 2010, 17:14
door Vinny
Een schermpje: 'geen dienst' laten zien. OK het vereist wat meer speelwerk van het spoorwegpersoneel. In de bus- en tramsector is het wat gebruikelijker; in de spoorwereld ken ik eigenlijk alleen de stoptrein Leiden - Dordrecht die bij grote vertraging als semi-leeg-mat wordt ingelegd.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 17:03
door Daantje
Ik vind dat een beetje reizigersbedrog en waar ben je dan mee bezig? Je taak is toch uiteindelijk om mensen van A naar B te brengen?

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 19:51
door playertwo
Nee, dat is het spelen met treintjes om die zo goed mogelijk in een dienstregeling te laten rijden :mrgreen:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: vr 16 apr 2010, 23:53
door reisthijs
Daantje schreef:Ik vind dat een beetje reizigersbedrog en waar ben je dan mee bezig?
De regeling zou misschien iets verfijnd moeten worden, misschien alleen toepassen bij treinen die tot ergens halverwege rijden (bijv. s3500 Utrecht-Eindhoven, als die erg te laat is kan je net zo goed met de volgende mee) maar niet voor de treinen die verder gaan (s800 Utrecht-Maastricht)? (Ik wacht zelf bij grote vertragingen liever op de volgende, meestal veel legere trein dan me nog in de vorige persen).
Daantje schreef:Je taak is toch uiteindelijk om mensen van A naar B te brengen?
De taak is om mensen uiteindelijk van A naar B te brengen. :mrgreen:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: za 17 apr 2010, 22:34
door Ederveen
Vandaag toch iets eigenaardigs meegemaakt: Ik moest rond half 6 's middags (op zaterdag) met de trein van Tilburg naar Eindhoven (De intercity naar Venlo van 17:36). Op de CTA stond aangegeven dat deze trein zal stoppen te Beukenlaan, waar ik uiteraard vraagtekens bij zette, aangezien dat nou niet echt gebruikelijk is bij dat stationnetje.
Maar goed, even na Best begon de trein inderdaad in snelheid te minderen ter hoogte van Philips Nederland en werd ook omgeroepen dat de trein een extra stop in Beukenlaan maakte vanwege gebrek aan perroncapaciteit op station Eindhoven. Dat laatste vond ik raar aangezien ik er niks over gezien had, alleen dat Eindhoven - Weert was afgesloten.
Goed trein stopte bij Beukenlaan, bleef er meer dan 5 minuten staan alvorens weer aan te rijden (ik zat in het voorste rijtuig van de VIRM en heb niemand zien uitstappen dus een erg vruchtbare tussenstop was het niet eens, overigens stopte de trein ook op spoor 4, wat op Beukenlaan niet wordt gebruikt in de normale dienstregeling (net als Best)).

Uiteindelijk met vertraging (en gemiste busaansluiting) op Eindhoven aangekomen werd het duidelijk dat spoor 4 en 5 buiten gebruik waren en er een graafmachine bezig was en wat bakwagons met zand ofzo op één van de sporen stonden. Geen idee wat de bedoeling ervan was, ik heb er niks van aangekondigd gezien, en vanochtend waren deze sporen wel 'open'.

Maar het punt is: Waarom stopte deze trein niet op Best in plaats van Beukenlaan, was denk ik nuttiger geweest...

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 09:03
door fogeltje
Om de mense in Best te pesten ;)

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 11:35
door Raymond
Ze hadden de trein natuurlijk ook voor de inrijder van Eindhoven kunnen parkeren, maar blijkbaar vonden ze dat geen goed idee bij de NS. De werkzaamheden in Eindhoven zullen wel gaan om de vervanging van spoor 5, waar de afgelopen tijd al een ontsporingsrail in was gelegd. Spoor 4 had dat ook en is als eerste vervangen (en de ontsporingsrail is ook weer weg). Feit is dat ze dat nu mooi kunnen doen omdat ze door de werkzaamheden op Eindhoven - Weert minder perrons nodig hebben.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 12:44
door Vinny
Daantje schreef:Ik vind dat een beetje reizigersbedrog en waar ben je dan mee bezig? Je taak is toch uiteindelijk om mensen van A naar B te brengen?
Het is de consequentie van eens in de 10 minuten treinen laten rijden. ...

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 12:54
door Wubbo
De bedoeling is niet om eens in de 10 minuten treinen te laten rijden, maar om met een hoge frequentie reizigers te vervoeren. De tijd van met treintjes spelen is voorbij.