Pagina 2 van 6

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: di 30 mar 2010, 11:37
door fogeltje
Daar heb je opzich gelijk in. Maar hoe lang gaat dat spoorboekloos rijden nog op zich laten wachten? Als er idd naast de vier ICs ook vier stoptreinen op dat traject gaan komen in de toekomst lijkt me een IC stop in Best inderdaad te veel van het goede. Sterker nog, dat kan de doorstroming nadelig beïnvloeden. Als ze maar geen constructie gaan maken zoals tussen Nijmegen - Arnhem waar een van de ICs bij gebrek aan ruimte voor een extra stoptrein rijdt als stoptrein.

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: di 30 mar 2010, 13:21
door reisthijs
Vinny schreef:
Hou toch op met al die slechte woordgrappen
Sorry, ik wordt Best melig van al die opperBeste leuzes... :oops:
"Deze trein stopt niet te best" blijft toch wel de mooiste :wink:

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 15:46
door Miep
Naar aanleiding van het bericht dat NS en Minister Eurlings 60 miljoen op tafel leggen voor internet in intercity's maar geen geld hebben voor het handhaven van Best als intercity station wil ik graag reageren:
Er ontstaat op het spoor een tweedeling. Mensen die in dorpen wonen krijgen het oudste materieel dat de NS nog ter beschikking heeft, hondenkop. Bovendien zijn de aansluitingen van stoptreinen vaak veel slechter dan van intercity's. En steden staan met steeds luxer materieel via het spoor met elkaar in verbinding. Er komt zelfs internet in de trein.
Wat een contrast met mijn woon/werk treinreis van Best naar Nijmegen vanaf half april 2010. Wanneer de intercity Best vervalt gaat deze reis 1 uur en 9 minuten minuten duren over een afstand van 65 km. Ik ga met een snelheid van gemiddeld 53 km/uur reizen. Geweldig toch, anno 2010. Ik reis al 20 jaar met de trein en zolang heeft en de gehele reis nog nooit geduurd. Voor internet verbindingen in treinen stelt de minister 15 miljoen beschikbaar, en ook de NS tast stevig in de buidel met een bijdrage van 45 miljoen, maar behoud van intercity station Best, ho maar. En ik betaal wel evenveel voor de treinreis als stedelingen. NS en minister Eurlings, jullie krijgen van mij een dikke onvoldoende wanneer intercity station Best vervalt en ik vanaf half april met 53 km/uur in een hondenkop wordt vervoerd van Best naar Nijmegen.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 16:07
door iljitsch
Da's een leuk verhaal, maar een dorp is een dorp omdat er weinig mensen wonen, weinig mensen hebben weinig vervoer nodig. Ik zie echt niet in waarom de stadsbewoners snel OV voor dorpsbewoners moeten subsidiëren. In dat geval mogen dorpsbewoners ook de hogere huren van de stadsbewoners subsidiëren.

Iedereen is vrij om te wonen waar-ie wil in dit land, platteland, dorp, kleine/grote stad heeft allemaal zo z'n voor- en nadelen. Als mensen hun keuze gemaakt hebt moeten ze dan niet gaan zeuren dat het zo oneerlijk is.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 16:54
door Vinny
Op een of andere merkwaardige manier geldt dit wel voor Hoogeveen en Best, maar niet voor Rilland-Bath, wat met ingang van 2012 een volwaardig IC station wordt. Ergens mis ik de logica (Best is een voorstad en Hoogeveen is ook wel wat groter dan een gemiddeld dorp). Als we puur kijken naar de reizigersaantallen zou een omgekeerde beslissing meer voor de hand liggen. Maar ik verbaas me wat dat betreft nergens meer over in spoorwegland. Zoals altijd hou je winnaars en verliezers; en wat mij betreft: koop een auto, en rij over de recent verbrede A 2 en de nog jonge A 50 met gemiddeld 100 km/h naar Nijmegen. Om af te sluiten met een flauw woordgrapje: De NS vind het wel Best zo... :mrgreen:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 17:26
door Wubbo
Die discussie is ook al zo oud als de weg naar Rome: ook in Anna Paulowna stoppen al sinds jaar en dag ICs, om maar een voorbeeld te noemen. En ook wereldstad Bovenkarspel Flora is IC-station.

Ik hoor hier kennelijk mensen pleiten voor het knippen van IC-diensten zodat er op de uitlopers gewoon stoptreinen kunnen rijden, want dan heet het beestje geen IC meer en is het dus niet meer oneerlijk voor Best, Hoogeveen en Harderwijk. Ik wens die mensen veel succes met het in elkaar zetten van een passende spooropstelling in Roosendaal en Alkmaar en het uitleggen aan de mensen die voorbij dat station reizen dat ze voortaan moeten overstappen omdat het oneerlijk is dat Anna Paulowna - Amsterdam wel rechtstreeks kan maar Best - Utrecht niet.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 17:30
door Wubbo
Topics samengevoegd en dubbele berichten verwijderd

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 18:30
door Suus
Miep schreef:Naar aanleiding van het bericht dat NS en Minister Eurlings 60 miljoen op tafel leggen voor internet in intercity's maar geen geld hebben voor het handhaven van Best als intercity station wil ik graag reageren:
Er ontstaat op het spoor een tweedeling. Mensen die in dorpen wonen krijgen het oudste materieel dat de NS nog ter beschikking heeft, hondenkop. Bovendien zijn de aansluitingen van stoptreinen vaak veel slechter dan van intercity's. En steden staan met steeds luxer materieel via het spoor met elkaar in verbinding. Er komt zelfs internet in de trein.
Wat een contrast met mijn woon/werk treinreis van Best naar Nijmegen vanaf half april 2010. Wanneer de intercity Best vervalt gaat deze reis 1 uur en 9 minuten minuten duren over een afstand van 65 km. Ik ga met een snelheid van gemiddeld 53 km/uur reizen. Geweldig toch, anno 2010. Ik reis al 20 jaar met de trein en zolang heeft en de gehele reis nog nooit geduurd. Voor internet verbindingen in treinen stelt de minister 15 miljoen beschikbaar, en ook de NS tast stevig in de buidel met een bijdrage van 45 miljoen, maar behoud van intercity station Best, ho maar. En ik betaal wel evenveel voor de treinreis als stedelingen. NS en minister Eurlings, jullie krijgen van mij een dikke onvoldoende wanneer intercity station Best vervalt en ik vanaf half april met 53 km/uur in een hondenkop wordt vervoerd van Best naar Nijmegen.
Nog een paar jaar en je kan in gloednieuwe sprinters vervoerd worden van en naar stoptreinstations, zo nieuw dat ze soms niet eens gebouwd zijn :wink:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 18:41
door iljitsch
Vinny schreef:Op een of andere merkwaardige manier geldt dit wel voor Hoogeveen en Best, maar niet voor Rilland-Bath, wat met ingang van 2012 een volwaardig IC station wordt. Ergens mis ik de logica (Best is een voorstad en Hoogeveen is ook wel wat groter dan een gemiddeld dorp).
Best wordt elk kwartier door een stoptrein aangedaan, Rilland heeft in de huidige situatie één stoptrein per uur. Heb niet gekeken, maar ik durf te stellen dat de bussen in Best ook aanzienlijk beter zijn dan die in de kleine kernen van Zeeland. Voor Best is de intercitystatus dus puur een kwestie van een nogal grote broek aantrekken, terwijl het voor Rilland de keuze was tussen opheffen waarna er een handvol bussen per dag overblijft of "intercity". Niet te vergelijken.
Vinny schreef:Als we puur kijken naar de reizigersaantallen zou een omgekeerde beslissing meer voor de hand liggen.
Reizigersaantallen op zich zeggen niks. Ik heb meer dan honderd keer in de trein vanuit Den Haag naar Amsterdam gezeten bij een stop op Lelylaan, ik geloof dat ik er welgeteld één keer uitgestapt ben. Misschien dat er een enkele ambtenaar in Den Haag werkt en in Amsterdam West woont die die rit dagelijks maakt, maar die 10000 andere in/uitstappers moeten gewoon elders in de Amsterdamse regio zijn, en daarvoor hoef je van zo'n station geen sneltreinstation te maken, ondanks het grote aantal in/uitstappers.

Het blijft de afweging van het kleine belang van velen tegen het grote belang van enkelen, wat altijd een zeer moeilijke afweging is. Maar de treinen in Nederland rijden erg langzaam, dat moet echt beter kunnen.

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 18:48
door fogeltje
Miep schreef:Naar aanleiding van het bericht dat NS en Minister Eurlings 60 miljoen op tafel leggen voor internet in intercity's maar geen geld hebben voor het handhaven van Best als intercity station wil ik graag reageren:
Er ontstaat op het spoor een tweedeling. Mensen die in dorpen wonen krijgen het oudste materieel dat de NS nog ter beschikking heeft, hondenkop. Bovendien zijn de aansluitingen van stoptreinen vaak veel slechter dan van intercity's. En steden staan met steeds luxer materieel via het spoor met elkaar in verbinding. Er komt zelfs internet in de trein.
Wat een contrast met mijn woon/werk treinreis van Best naar Nijmegen vanaf half april 2010. Wanneer de intercity Best vervalt gaat deze reis 1 uur en 9 minuten minuten duren over een afstand van 65 km. Ik ga met een snelheid van gemiddeld 53 km/uur reizen. Geweldig toch, anno 2010. Ik reis al 20 jaar met de trein en zolang heeft en de gehele reis nog nooit geduurd. Voor internet verbindingen in treinen stelt de minister 15 miljoen beschikbaar, en ook de NS tast stevig in de buidel met een bijdrage van 45 miljoen, maar behoud van intercity station Best, ho maar. En ik betaal wel evenveel voor de treinreis als stedelingen. NS en minister Eurlings, jullie krijgen van mij een dikke onvoldoende wanneer intercity station Best vervalt en ik vanaf half april met 53 km/uur in een hondenkop wordt vervoerd van Best naar Nijmegen.
Er staat wel tegenover dat je voortaan zonder over te stappen kunt doorreizen omdat de stoptreinen Nijmegen - 's-Hertogenbosch en 's-Hertogenbosch - Deurne aan elkaar gekoppeld zijn. Je zult geen aansluitingen missen. En veel langer duurde de reis van Best naar Nijmegen vroeger ook niet. Eerst de stoptrein naar 's-Hertogenbosch en daar overstappen op de ST of IC naar Nijmegen. De IC van de afgelopen twee jaar was pure luxe.
Wubbo schreef:Die discussie is ook al zo oud als de weg naar Rome: ook in Anna Paulowna stoppen al sinds jaar en dag ICs, om maar een voorbeeld te noemen. En ook wereldstad Bovenkarspel Flora is IC-station.

Ik hoor hier kennelijk mensen pleiten voor het knippen van IC-diensten zodat er op de uitlopers gewoon stoptreinen kunnen rijden, want dan heet het beestje geen IC meer en is het dus niet meer oneerlijk voor Best, Hoogeveen en Harderwijk. Ik wens die mensen veel succes met het in elkaar zetten van een passende spooropstelling in Roosendaal en Alkmaar en het uitleggen aan de mensen die voorbij dat station reizen dat ze voortaan moeten overstappen omdat het oneerlijk is dat Anna Paulowna - Amsterdam wel rechtstreeks kan maar Best - Utrecht niet.
Precies, die situaties zijn met elkaar te vergelijken. Is dat laatste stuk tussen Alkmaar en Den Helder niet ook enkelspoorts? Probleem daar is gewoon dat er niet veel treinen kunnen rijden en daardoor IC genoodzaakt zijn ook de kleine stations te bedienen omdat het anders gewoon niet meer past.

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 20:05
door playertwo
fogeltje schreef:Daar heb je opzich gelijk in. Maar hoe lang gaat dat spoorboekloos rijden nog op zich laten wachten? Als er idd naast de vier ICs ook vier stoptreinen op dat traject gaan komen in de toekomst lijkt me een IC stop in Best inderdaad te veel van het goede. Sterker nog, dat kan de doorstroming nadelig beïnvloeden. Als ze maar geen constructie gaan maken zoals tussen Nijmegen - Arnhem waar een van de ICs bij gebrek aan ruimte voor een extra stoptrein rijdt als stoptrein.
Er rijden nu al 4 IC's tussen Ehv en Ht, en 4 stoppers tussen Ehv en Btl (waarvan 2 naar Tb en 2 naar Ht) :mrgreen: Gelukkig liggen er op Btl - Ehv sinds een jaar of 10-12 4 sporen, en is Btl dusdanig gebouwd dat IC's er de stoptreinen kunnen inhalen, zodat het niet nodig zal zijn om IC's als stoptrein te laten rijden.

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 21:53
door Ederveen
Miep schreef:Mensen die in dorpen wonen krijgen het oudste materieel dat de NS nog ter beschikking heeft, hondenkop. En ik betaal wel evenveel voor de treinreis als stedelingen. NS en minister Eurlings, jullie krijgen van mij een dikke onvoldoende wanneer intercity station Best vervalt en ik vanaf half april met 53 km/uur in een hondenkop wordt vervoerd van Best naar Nijmegen.
Toch gek, ik dacht dat de Mat '54 al een tijdje buiten dienst was gesteld! :wink:

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 23:44
door fogeltje
playertwo schreef:
fogeltje schreef:Daar heb je opzich gelijk in. Maar hoe lang gaat dat spoorboekloos rijden nog op zich laten wachten? Als er idd naast de vier ICs ook vier stoptreinen op dat traject gaan komen in de toekomst lijkt me een IC stop in Best inderdaad te veel van het goede. Sterker nog, dat kan de doorstroming nadelig beïnvloeden. Als ze maar geen constructie gaan maken zoals tussen Nijmegen - Arnhem waar een van de ICs bij gebrek aan ruimte voor een extra stoptrein rijdt als stoptrein.
Er rijden nu al 4 IC's tussen Ehv en Ht, en 4 stoppers tussen Ehv en Btl (waarvan 2 naar Tb en 2 naar Ht) :mrgreen: Gelukkig liggen er op Btl - Ehv sinds een jaar of 10-12 4 sporen, en is Btl dusdanig gebouwd dat IC's er de stoptreinen kunnen inhalen, zodat het niet nodig zal zijn om IC's als stoptrein te laten rijden.
De vraag was of er in kader van spoorboekloos rijden eventueel vier stoptreinen richting 's-Hertogenbosch gaan (wat het aantal treinen naar zes zou brengen, acht als men richting Tilburg hetzelfde doet). Maar ik zie dat zelf inderdaad ook niet gebeuren. Overigens is best nog niet zo lang vier spoors. Ik kan me herinneren dat de spoortunnel daar slechts dubbelspoors was toen ik in 2001 ging studeren in Tilburg. Ik heb daar toen regelmatig wat tijd verloren met de IC als er hier en daar wat vertraging in het netwerk zag. Ik zag de uitbreiding naar vier sporen daar wel gebeuren. Dat was wel een hele verbetering, wat dat was echt een knelpunt op dat traject.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 09:38
door Vinny
Wubbo schreef:Die discussie is ook al zo oud als de weg naar Rome: ook in Anna Paulowna stoppen al sinds jaar en dag ICs, om maar een voorbeeld te noemen. En ook wereldstad Bovenkarspel Flora is IC-station.

Ik hoor hier kennelijk mensen pleiten voor het knippen van IC-diensten zodat er op de uitlopers gewoon stoptreinen kunnen rijden, want dan heet het beestje geen IC meer en is het dus niet meer oneerlijk voor Best, Hoogeveen en Harderwijk. Ik wens die mensen veel succes met het in elkaar zetten van een passende spooropstelling in Roosendaal en Alkmaar en het uitleggen aan de mensen die voorbij dat station reizen dat ze voortaan moeten overstappen omdat het oneerlijk is dat Anna Paulowna - Amsterdam wel rechtstreeks kan maar Best - Utrecht niet.
Ik ben dan ook een groot voorstander van het IC-flex model: Veel meer treinen die delen van hun route als stoptrein rijden, en delen van hun route als intercity; danwel via alternerende stops worden bediend (het ene half uur dorp x en het andere half uur dorp y); in de spits kun je dan eventueel een extra stoptrein inleggen - zodat de IC ietsje robuuster kan worden gemaakt; en krijg je in de dorpen x en y verdichting in de dienstregeling).
Voor wat betreft Best geldt dat de s3500 daar natuurlijk ook het karakter van een uitloper heeft. Dit gezegd hebbend: die hele stop in Best had van mij niet gehoeven; maar als je als spoorsector denkt om met deze stop mensen uit de auto kan krijgen ('stap uit de auto - stap over in Best') dan moet je niet op het moment dat de actie een succes dreigt te worden er mee ophouden. Met zo'n instelling zullen reizigers (terecht) nooit de overstap naar het OV maken.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 14:51
door fogeltje
Ik ben daar dan weer faliekant op tegen. Daarmee verwateren de Intercities. De Intercity moet juist een snelle verbinding blijven. Het gaat juist mensen uit de trein jagen als de reistijd toe gaat nemen omdat er meer stops worden ingelegd.

Verder kun je de 3500 niet als uitloper zien.

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: do 01 apr 2010, 14:57
door Reiziger Delft
Miep schreef:En steden staan met steeds luxer materieel via het spoor met elkaar in verbinding. Er komt zelfs internet in de trein.
De gemiddelde reistijd in een intercity is veel langer dan die in een stoptrein; logischer dat daar comfortabeler materieel op wordt gezet toch?

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 18:07
door Wubbo
Vinny schreef:Dit gezegd hebbend: die hele stop in Best had van mij niet gehoeven; maar als je als spoorsector denkt om met deze stop mensen uit de auto kan krijgen ('stap uit de auto - stap over in Best') dan moet je niet op het moment dat de actie een succes dreigt te worden er mee ophouden. Met zo'n instelling zullen reizigers (terecht) nooit de overstap naar het OV maken.
Is het zo dat deze actie gestopt is nu hij een succes dreigt te worden? Volgens mij (maar ik ben te lui om te zoeken) is er in de beginperiode gezegd dat als het een succes is (en de rekening van de extra stop dus niet meer betaald hoeft te worden door Rijkswaterstaat/NS maar door het groeiend aantal instappers van Best) het gebeuren zou blijven. Kennelijk is dat niet het geval en is de proef dus geen succes.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 19:25
door Miep
Vandaag zijn in Best alle reizigers die zijn ingestapt in de IC geteld en ook alle passagiers die zijn uitgestapt. Er wordt dus onderzoek gedaan. ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.
Verder kan ik dit forum wel waarderen. Ik proef hier een echte OV betrokkenheid. Best verhelderend ook.

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: do 01 apr 2010, 19:39
door Miep
Reiziger Delft schreef:
Miep schreef:En steden staan met steeds luxer materieel via het spoor met elkaar in verbinding. Er komt zelfs internet in de trein.
De gemiddelde reistijd in een intercity is veel langer dan die in een stoptrein; logischer dat daar comfortabeler materieel op wordt gezet toch?
Mijn woon/werkverkeer reis van Best naar Nijmegen in een stoptrein, hondenkop, neemt 1 uur en 9 minuten in beslag met de huidige dienstregeling wanneer de IC vervalt. Ik heb dan 65 km afgelegd. Reizigers uit Eindhoven zijn in 50 minuten in Utrecht en hebben dan een afstand van ruim 80 km afgelegd. IC reiziger hebben dus een kortere reistijd bij een grotere afstand.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 19:48
door Ardan
Je gaat me toch niet vertellen dat je helemaal per stoptrein van Best naar Nijmegen gaat, maar in 's Hertogenbosch de s3600 pakt? Overigens gaat die vergelijking natuurlijk niet overal op. In de Randstad wordt de stoptrein veel voor korte-afstandsverkeer gebruikt. Maar moet je van Tilburg West naar Geldermalsen, ja, dan zit je wel weer lang in de stoptrein. Het ligt er maar aan in welke situatie je het bekijkt.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 20:01
door Daniel
Hint: s9600 -> s3600 is een overstap van -2 (oftewel 28) minuten, s3500 -> s3600 is er eentje van 8 minuten. Het scheelt je dus al 20 minuten in overstaptijd en daarnaast heb je nog extra reistijd met de stoptrein.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 20:10
door Ardan
Ik heb niks gezegd :X

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Geplaatst: do 01 apr 2010, 21:43
door Meltrain
Miep schreef: Ik ga met een snelheid van gemiddeld 53 km/uur reizen. Geweldig toch, anno 2010. Ik reis al 20 jaar met de trein en zolang heeft en de gehele reis nog nooit geduurd.
Hmm, ik ben benieuwd hoe lang de reis dan duurde voordat de s3500 in Best stopte. Lijkt me niet veel korter dan vanaf medio december het geval zal zijn.
Miep schreef: Ik proef hier een echte OV betrokkenheid. Best verhelderend ook.
Weer zo'n slechte grap. :lol:
Reiziger Ddrs schreef:Hint: s9600 -> s3600 is een overstap van -2 (oftewel 28) minuten, s3500 -> s3600 is er eentje van 8 minuten. Het scheelt je dus al 20 minuten in overstaptijd en daarnaast heb je nog extra reistijd met de stoptrein.
Is het dan geen optie om de s5200 en s9600 qua tijden te laten ruilen?
Zo verbeteren de overstappen in 's-Hertogenbosch en komt er in Tilburg een betere overstap van en naar de s1900 naar Den Haag. Verder verbetert de verbinding Tilburg West --> 's-Hertogenbosch door een betere overstap van de s5200 op de s3600 (andere richting op is er nu een 0 minuten overstap (met groot risico op missen) en dat wordt dan dus een 15 minuten overstap). Dan moet je alleen de s5200 naar Deurne laten rijden en de s9600 in Eindhoven koppelen aan de s6400.
Was dat overigens niet lange tijd de situatie? :?

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 22:00
door Daniel
Mja, volgens mij is dat ergens in een wijzigingsblad in 2009 gewijzigd naar de huidige situatie. Wat dus tegelijk betekend dat de overstap in 's-Hertogenbosch beter was voordat de s3500 in Best ging stoppen.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: do 01 apr 2010, 22:01
door |Pim|
Ik kan het een lange post laten worden, Maar ja dat was lange tijd een situatie.