Pagina 4 van 6

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 15:08
door fogeltje
Mag ik aannemen dat de 3500 Best nu eindelijk weer voorbij rijdt? Of is Best/Brabant nog dusdanig gaan dwarsliggen dat de stop gehandhaafd blijft tot er een onderzoek of iets dergelijks verricht is?

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 15:48
door Suus
Nee, de s3500 rijdt Bet in volle vaart voorbij.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 18:33
door Ardan
Werd op Ht nog speciaal omgeroepen.
'Dames en heren, de intercity naar Eindhoven van 23 en 53 minuten over het uur stopt niet in Best'

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 18:35
door Raymond
Was wel nodig ook aangezien volgens een melding op Somda de digitale CTA's de stop in Best nog vrolijk aangaven!

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 18:37
door Ardan
Eehm, zouden er echt veel huis-tuin-en-keuken-reizigers op Somda kijken? :lol:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 18:51
door tsov
Ardan schreef:huis-tuin-en-keuken-reizigers
Hmm, ik zie nu ineens voor me dat iemand met een gootsteen in een VIRM zit :lol:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 18:54
door Ardan
Whahaha XD nou ja, het is gewoon een min of meer zelfbedachte term voor de gemiddelde forens/krijtstreep/student/bejaarde_met_vrij_reizen_kaart/moeders_met_kindertjes_die_naar_de_dierentuin_gaan, etcetera.. alles wat niet onder de categorie 'hobbyist' valt dus :wink:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 20:01
door fogeltje
Bee schreef:Nee, de s3500 rijdt Bet in volle vaart voorbij.
Ik ben al haast geneigd om eens de trein te pakken en dan in Best mooi te zwaaien naar de mensen op het perron als de trein voorbij vliegt.

Ik heb gisteren toevallig wat filmpjes bekeken van de initiatiefnemer van een petitie. Wat een gejank zeg. Ze schreeuwen ten eerste dusdanig hard alsof geheel station Best gesloten wordt (sterker nog, bepaalde titels en koppen op kranten en forums suggereren dat wel als je het artikel niet leest, hoezo een titel die de lading niet correct dekt?) en ten tweede doen ze zo alsof de boze dat NS dat onaangekondigd doet en alleen maar doet om Best te pesten terwijl het anderhalf jaar geleden (zolang is toch al aan de gang, of nog langer?) al bekend was dit slechts van tijdelijke aard was om automobilisten richting Utrecht via de A2 te ontlasten door de grootschalige werkzaamheden. Komt nog eens bij dat het niet speciaal voor de inwoners van Best was maar voor het autoverkeer in zijn algemeen.

Ook de "argumenten" van deze mensen waren niet echt sterk, het komt er gewoon op neer "ik wil in 1 ruk naar Utrecht kunnen en of dat veel problemen bij andere mensen of op het spoor gaat opleveren interesseert me niet, ik wil er ook niet extra voor betalen" egoïsme. Als het aan dat volk lag, zou elk stoptreinstation een eigen Intercity naar de grote steden moeten krijgen.

Zoals al ergens is aangeven in dit topic, geloof ik, een grote zak geld van de provincie en gemeente, en de IC gaat daar weer stoppen. Maar dat willen die mensen daar natuurlijk niet opbrengen, want het mag natuurlijk vooral niks kosten.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 21:15
door Raymond
Hoho, NS gaf vanmorgen in de Spits aan dat een IC-stop niet te koop is. Dus ook met zak geld stopt NS niet zomaar.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 21:55
door fogeltje
Ah, dat heb ik dan niet gelezen. Het zou overigens ook wel van de gekken zijn eigenlijk. Dan koopt straks elk gat voor zich een Intercitystation en kunnen we die treinsoort net zo goed opheffen.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 22:13
door Chauf21
Raymond schreef:Hoho, NS gaf vanmorgen in de Spits aan dat een IC-stop niet te koop is. Dus ook met zak geld stopt NS niet zomaar.
Zolang de extra inkomsten het verlies aan (potentiële) klanten afdekt, is er vanuit bedrijfseconomisch oogpunt best wat voor te zeggen om dat wel in overweging te nemen. Doet de NS dat niet, dan kan je (nog meer) vraagtekens zetten bij het kosten- en efficiëntieverhaal van 's lands spoorwegmaatschappij :twisted:

(zo,... even de knuppel in het hoenderhok gooien)

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 22:23
door fogeltje
Dat mag men sowieso wel doen. Maar feit blijft ook dat die stop in Best doorgaande reizigers gedupeerd. In de tijd dat ik regelmatig die trein zag ik redelijk vaak een flink aantal mensen de stoptrein naar Helmond/Deurne net missen. Die aansluiting was vroeger goed, maar met de drie minuten extra in Best werd dat een stuk slechter. En wat eerder aanrijden in Utrecht was volgens mij ook niet te doen. Daar is het ook altijd druk met uitrijdende treinen.

Ik vraag me overigens af of de bereikbaarheid van Vliegbasis Eindhoven nu echt zoveel beter was (dit wordt in het artikel in Spits! aangehaald). De bus van Best naar Eindhoven via het vliegveld rijdt maar 2x per uur, in de avond en weekend wellicht nog minder. De frequentie vanuit Eindhoven was veel beter. In combinatie met treinaansluitingen kan dat potentieel toch een betere verbinding zijn. Maar dat heb ik niet nagezocht (treintijden en busboekje erbij pakken).

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 07:11
door Ederveen
Ik had het artikel gisteren ook gelezen en zette voor mezelf ook vraagtekens bij de bereikbaarheid van Eindhoven Airport vanuit Best. Ter vergelijking: Deze bus deed 18 minuten over de afstand, ging inderdaad maar eens per half uur, terwijl lijn 401 er 20 minuten over doet (vanuit Eindhoven), 6x per uur rijdt van maandag t/m zaterdag overdag, en op zondag 4x/uur.

Als straks ooit bij Acht dat station wordt geopend, en de noord-as van het HOV die kant op wordt verlengd zal de afstand tussen dat station en Airport tussen de 5 en 10 minuten liggen, met een frequentie van minimaal 4x per uur.

Overigens vandaag in de spits weer een iemand die z'n beklag deed over het vervallen van Best als IC-stop op de ingezonden-brieven-pagina.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 11:24
door Suus
Uit Tiel? Wat voor belang heeft hij/zij erbij dan :|

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 12:08
door fogeltje
Die legt zeker dagelijks het traject Tiel - Best af en vind het niet kunnen dat zo een belangrijk traject door de NS vernachelt wordt. Net zoals dat ene mens uit een youtube filmpje die klaagde dat ze nu opeens moet overstappen als ze van Best naar Amsterdam Bijlmer moet, wat ze dagelijks doet. Wellicht dat iemand deze dame eens moet vertellen dat dit altijd moest en ze nu twee jaar verwend is geweest. Maar nu is het huilen geblazen dat ze eerst de stoptrein naar 's-Hertogenbosch moet en daar moet overstappen op de IC die eerst in Best stopte. Die IC moet natuurlijk in Best blijven want er gaan dagelijks heel veel reizigers van Best naar Asdb en het mag natuurlijk niets extra kosten voor haar. Er is natuurlijk altijd nog de optie om gewoon dichter bij je werk te gaan wonen.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 12:16
door fogeltje
Ik heb net het betreffende stuk gelezen. Wat een gejank. Hij doet het al bijna voorkomen alsof het hele station verdwijnt met zijn claim dat nu iedereen naar het centrum van Eindhoven moet om die IC te pakken. Men kan prima de ST in Best pakken en in 's-Hertogenbosch overstappen. Er is helemaal geen noodzaak om eerst met de auto naar Eindhoven te gaan. De reistijd is wat langer en er is een overstap bij gemoeid, dat klopt, maar het is verre van een slechte verbinding. Men kan nog altijd binnen 55 minuten in Utrecht zijn, waarbij men 7 minuten overstap heeft in 's-Hertogenbosch. Dat is ruim voldoende om de overstap in de meeste normale situaties met enkele minuten vertraging te halen. Iets wat nu hopelijk voor reizigers naar Helmond ook weer mogelijk wordt in Eindhoven, die mistten voorheen te vaak de stoptrein naar Helmond als ze in de IC uit Best zaten.

Ik vind het jammer dat er bij die petities geen optie zit om juist tegen die petitie een handtekening te zetten. Misschien moet er maar een petitie opgezet worden om de 3500 een echte IC te laten blijven. :P

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 12:51
door Reiziger Delft
Ik teken alle petities tegen nieuwe IC stops. :D Hoogeveen, Meppel, Hardewijk, Best, Utrecht Leidsche Rijn, Woerden, Zoetermeer, Voorburg: weg ermee!

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 14:29
door Vinny
Tijd voor het invoeren van een nieuwe treinsoort: De regio-express. Vrijwel alle huidige IC treinen kunnen onder dat nieuwe regime vallen en ook stoppen in voorsteden en gemankeerde dorpen :evil:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 15:29
door Gekko123
Volgens mij is het tijd om weer terug naar af te gaan. Gewoon overal stoptreinen laten rijden (die we eventueel Sprinters kunnen noemen), de Sneltrein overal (!) herintroduceren en de InterCity wordt weer de 40-steden-tempo-trein die in al die steden maximaal 1x stopt.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 15:31
door Vinny
Even kijken: wat was ook al weer het probleem...

Oh ja, het feit dat dan halfuurs-frequenties economisch niet rendabel zijn. Terug naar de tekentafel :twisted: :wink:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 18:33
door Wubbo
Capaciteittechnisch is het het beste om overal alleen maar met stoptreinen te rijden. Ik stel voor om dat maar te doen.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: di 13 apr 2010, 18:38
door Suus
Gekko123 schreef:Volgens mij is het tijd om weer terug naar af te gaan. Gewoon overal stoptreinen laten rijden (die we eventueel Sprinters kunnen noemen), de Sneltrein overal (!) herintroduceren en de InterCity wordt weer de 40-steden-tempo-trein die in al die steden maximaal 1x stopt.
Hmm, weet je het zeker? Zou je stations als Amsterdam Amstel en Amsterdam Sloterdijk uit het intercitynet schrappen, dan kan je net zo goed de hele intercity wel schrappen boven het Noordzeekanaal, want die zijn leeg, terwijl de stoptreinen uitpuilen.

Feit: De 40 steden tempotrein is niet meer haalbaar tegenwoordig, omdat je zo veel mogelijk heterogene verbindingen wil aanbieden in hoge frequenties. Ga je de sneltrein weer terug invoeren, dan zaai je verwarring bij de reiziger op vele trajecten, bovendien is op de meeste lijnen het verschil tussen intercity en sneltrein miniem. Bovendien wordt de capaciteit van een lijn lager per treinsoort die je introduceert. Want ja: Je kan 10 per uur een stoptrein laten rijden, maar elke snellere trein heeft meer tijd nodig.

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 00:03
door Ardan
Bee schreef:(...) Feit: De 40 steden tempotrein is niet meer haalbaar tegenwoordig, omdat je zo veel mogelijk heterogene verbindingen wil aanbieden in hoge frequenties. Ga je de sneltrein weer terug invoeren, dan zaai je verwarring bij de reiziger op vele trajecten, bovendien is op de meeste lijnen het verschil tussen intercity en sneltrein miniem. Bovendien wordt de capaciteit van een lijn lager per treinsoort die je introduceert. Want ja: Je kan 10 per uur een stoptrein laten rijden, maar elke snellere trein heeft meer tijd nodig.
En dát is nu juist het 'probleem', dat de verschillen zo miniem zijn geworden. Waarom zou een 40-steden-tempo-trein niet meer haalbaar zijn? Zat vraag naar snelle verbindingen van stad naar stad, toch? Naar een kleinere voorstadshalte kan dan met regionaal treinvervoer verder gereisd worden.
Ik ben van mening dat de IC weer een echte IC moet worden, een trein zoals nu bijvoorbeeld de NoordOost, de s800, de s2100 of de s3000 tot Amsterdam dat nu zijn. De s8800 of dat kreng van Ut naar Almere vind ik echt niet IC-waardig, dát is in mijn ogen juist een echte Sneltrein. Op het betreffende traject hier lijkt mij een Sneltrein Utrecht-Geldermalsen-Ht-Best-Eindhoven-Weert-Roermond een goed idee.
Overigens: is die laatste zin van jou niet een béétje vreemd, dat een snellere trein meer tijd nodig heeft? Of lees ik hem verkeerd :wink:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 00:11
door MdJ
Feitelijk is het wel zo, maar handig is een voorbeeldje:

Apeldoorn, richting Deventer
Eerst vertrekt de NO om .06,
dan vertrekt de 7000 om 09, (=3minuten=geen trein tussen)
daarna vertrekt de 2800 om .15. Die zit in Deventer zo kort achter de 7000, dat er tussen de 2800 en de 7000 geen trein past. Hierdoor is de capaciteit (want: in Apeldoorn kan er 6 minuten lang geen trein vertrekken) minder geworden :wink:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 01:15
door Suus
Werken met twee treinsoorten is commercieel eenvoudiger dan met drie treinsoorten. Daarnaast is het beter in te plannen doordat in plaats van halfuurspatronen nu ook kwartierpatronen gemaakt kunnen worden, doordat alle snelle treinen homogeen zijn. Dienstregelingen zijn ook eenvoudiger voor de reiziger: Elk kwartier een intercity en elk kwartier een stoptrein (in de Randstad dan). Dat patroon herhaalt zich elk kwartier, wat veel aantrekkelijker is dan het ene kwartier een IC, en het andere kwartier een sneltrein die misschien een station meer aandoet.

Ten tweede: Snellere treinen kosten meer tijd, is inderdaad zoals MdJ het zegt: Intercities kunnen niet drie minuten achter de stoptrein aan vertrekken, want op normaal dubbelspoor hangen ze dan bij het volgende station al achter de stoptrein. Je moet dus eerst een gat opbouwen wat de trein dicht kan bouwen. Zou je alleen stoptreinen laten rijden, dan hoeft er niets dichtgereden te worden, en kan je rustig elke vijf minuten een trein op pad sturen (bij dubbelspoor).