Pagina 1 van 1

Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: do 22 apr 2010, 14:08
door Joshua
Buurtbus moet mensen laten staan
maandag 19 april 2010 | 16:10 | Laatst bijgewerkt op: maandag 19 april 2010 | 16:12

Boxmeer - De buurtbussen in Noord-Brabant kunnen het aantal passagiers dat gebruik wil maken van de buslijnen niet of nauwelijks aan. Het komt regelmatig voor dat chauffeurs passagiers letterlijk in de kou moeten laten staan, omdat er in het buurtbusje maar plaats is voor acht personen.
Lees Verder

Bron: Gelderlander.nl (Maasland)

Dit is overegens echt een serieus probleem, ook toen ik nog in Mill woonde heb ik regelmatig een uur moeten wachten op de buurtbus omdat de bus gewoon vol zat. En dan nam ik het maar voor lief een uur te laat op school te zijn omdat je een oude vrouw het niet kan aandoen te laat in het ziekenhuis aan te komen.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: do 22 apr 2010, 14:55
door Mark
Simpel zat, als dat één of twee keer is voorgekomen zet je als vervoerder in het vervolg toch gewoon een stadsbus in op die lijn?

Maar ja, zo is het niet meer dan logisch dat die busjes vol zitten: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=4086

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: do 22 apr 2010, 15:11
door Karl
Dat ligt wellicht aan het buurtbusbeleid van de provincie Noord-Brabant/vervoerders, een buurtbus kost niets in vergelijking met een 'echte' bus.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: do 22 apr 2010, 15:58
door fogeltje
Mark schreef:Simpel zat, als dat één of twee keer is voorgekomen zet je als vervoerder in het vervolg toch gewoon een stadsbus in op die lijn?

Maar ja, zo is het niet meer dan logisch dat die busjes vol zitten: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=36&t=4086
En dan blijkt het toch incidenteel te zijn en rijdt er vervolgens een lege grote bus rond.

Ergens is het natuurlijk wel goed dat de buurtbussen te vol zitten, dat betekent dat de vraag goed is, wellicht potentieel voor een reguliere buslijn, maar men moet natuurlijk wel zorgen dat zo snel mogelijk extra capaciteit komt zodat niemand hoeft te blijven staan. Een tweede busje op drukke tijdstippen lijkt me een betere optie dan een grote bus.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: do 22 apr 2010, 19:52
door Ederveen
Of middelgrote bussen (hoe heet zoiets, 18-personenbusjes?), waar vervoerders hiet in NL schijnbaar allergisch voor lijken te zijn.

Overigens waren veel van de huidige buurtbuslijnen/verbindingen in Noord-Brabant vroeger vaste lijnen, of anderzijds een belbus/lijntaxi.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: do 22 apr 2010, 19:55
door Suus
Ik heb tot nu toe bijzonder weinig positieve verhalen gehoord over de Frysker, die op het 18-persoonsbusjes gebied in Nederland toch een redelijk groot marktaandeel bezit.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: do 22 apr 2010, 20:00
door Daniel
Irisbusjes zoals die bij Arriva DAV rijden wellicht een idee? Al zijn die dingen hier juist op veel lijnen weer vervangen door taxibusjes in met name de daluren.

Deze dingen dus...
Afbeelding

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: do 22 apr 2010, 22:52
door Freek
Maar vergeet niet dat een Buurtbus door vrijwilligers wordt gereden en je geen speciaal rijbewijs nodig hebt. Simpel vervangen door grote bus kan niet. Immers, je hebt dan een groot rijbewijs nodig en daardoor een betaalde chauffeur.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 00:38
door fogeltje
Bee schreef:Ik heb tot nu toe bijzonder weinig positieve verhalen gehoord over de Frysker, die op het 18-persoonsbusjes gebied in Nederland toch een redelijk groot marktaandeel bezit.
En ik snap dat gezeik dan weer niet. In Oss rijden ze ook en als je mij vraagt zijn ze ideaal voor dat soort lijnen. Ze zijn enorm lelijk, maar daar gaat het niet om (en is bovendien persoonlijk). Ze zitten voor geen meter, maar in Oss is de gemiddelde rittijd voor een reiziger ook laag, dan maakt dat niets uit. Het probleem met de Procity (waarom noemt toch iedereen dat ding Frysker?) in Friesland was volgens mij dat hij daar op zo een beetje alle lijnen werd ingezet. Als je er langer dan een kwartier moet inzitten, dan lijkt me dat ook niets.

Maar zoals boven al aangegeven, de reden voor buurtbussen is dat 9-persoonsbussen door vrijwilligers gereden kunnen worden, wat de kosten laag houdt. Mits er mensen en een busje voor te vinden zijn is het wellicht een idee om met een versterkingsbusje er op de drukke tijden achteraan te rijden (dat zou je eventueel zelfs op schooltijden kunnen afstemmen).

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 13:05
door Joshua
Maar het is toch abseurt dat als er 10 mensen met de bus willen er 2 moeten blijven staan omdat een vervoerder kosten wil besparen en daarom maar een bus in zet met een chaffeur er op zonder loon?

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: vr 23 apr 2010, 16:07
door reisthijs
Zo simpel ligt het helaas niet denk ik, het is niet alleen maar omdat een vervoerder kosten wil besparen, dat er een klein busje rijdt. Misschien is er gewoon niet meer geld voor beschikbaar er moet wel budget voor zijn binnen de concessie. Natuurlijk is het geen ideale situatie maar in veel gevallen moest er een keus worden gemaakt tussen een buurtbus of helemaal geen bus.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 14:08
door midnet
dit fenomeen doet zich al voor zolang die buurtbusjes rijden-al ruim 20 jaar. Ik kan me herinneren dat je meestal of helemaal alleen zat (en dat moest je in dialect met de vrijwillige chuaffeur een kletspraatje doen) of met iemand op schoot. En sommige drukke ritten op schooltijden dubbel rijden is vrij gebruikelijk op andere drukkere buurtbuslijnen. Of een [plaatselijke] taxi/minibus erbij huren. Af en toe wat bijhuren komt nog veel goedkoper uit voor de opdrachtgever als alle dagen een bijna lege grote bus met CAO-beloonde chauffeur.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: zo 25 apr 2010, 20:01
door Tom
Je zou natuurlijk ook de frequentie kunnen verhogen van 1 naar 2 keer per uur, desnoods alleen in de spits. Op die manier zorg je voor meer spreiding van passagiers. Scholieren e.d. moeten zich natuurlijk aan lestijden houden, maar ik kan me voorstellen dat mensen die een boodschap in Boxmeer willen doen, ook op een andere tijd kunnen vertrekken: zij zijn niet zo aan een bepaalde tijd gebonden.

Re: Buurtbus moet mensen laten staan

Geplaatst: di 27 apr 2010, 08:34
door JeePee
In de spits met een reguliere bus versterken is ook niet geheel ongewoon. Gebeurt in Fryslân ook bij de bus van Oldetrijne naar Wolvega. Ook in Groningen waar Sellingen - Stadskanaal in de spits versterkt wordt gebeurt dit. Bijzondere van de laatste is dat het hier ook nog eens om 2 verschillende concessiehouders gaat. GD concessiehouder versterkt hier voor de KSV concessiehouder.