Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Wubbo » Wo 16 Jun 2010, 22:18

Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze
Geplaatst op: woensdag 16 juni 2010 22:17
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 juni 2010 22:18


Het treinstation in Maarheeze is zondagochtend in gebruik genomen. Om negen minuten voor elf kwam de eerste trein aan in een vol station. De kosten voor het station waren zeven miljoen euro. Door de komst van het station staan reizigers nu binnen zeventien minuten in het centrum van Eindhoven.
Lees verder

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Ardan » Do 17 Jun 2010, 00:04

Je hoort echt van alles over Maarheeze, maar Heerlen-Woonboulevard???
Maar goed, als ik zin/tijd heb, ga ik eens kijken..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor fogeltje » Do 17 Jun 2010, 01:19

Beetje jammer dat er geen aandacht is voor de NSB praktijken van de NS rond de opening van dit station en de daaruit volgende heisa om lijn 173.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor willy84 » Do 17 Jun 2010, 11:42

Nee daar weet ik idd niks vanaf? Vertel..
immer kwaliteits posts

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor find_your_spot » Do 17 Jun 2010, 12:06

fogeltje schreef:Beetje jammer dat er geen aandacht is voor de NSB praktijken van de NS rond de opening van dit station en de daaruit volgende heisa om lijn 173.


Die kwamen nooit meer terug? :o
For Your Railroad Adventures

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Reiziger Delft » Do 17 Jun 2010, 12:09

Lijn 173 kent een nieuwe dienstregeling sinds 13 juni; zie hier.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor fogeltje » Vr 18 Jun 2010, 12:07

NS eiste dat er geen directe busverbinding zou blijven tussen Maarheeze en Eindhoven, anders zouden ze gewoon weigeren om station Maarheeze te bedienen. Als gevolg daarvan is de route van lijn 173 nu aangepast (en ook de frequentie aangepast. Dat is hier in de regio regelmatig in het nieuws geweest.

NS oefende onrechtmatig invloed uit op het SRE en de vervoerder. NS über alles zullen we maar zeggen. Als de NS zorgt dat ze gewoon een goed, betrouwbaar en betaalbaar product neerzetten, dan zouden ze niet eens last van hebben van die bus. Nu zijn er mensen de dupe die afhankelijk zijn van die bus voor wie de trein ook geen uitkomst biedt.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Raymond » Vr 18 Jun 2010, 18:38

Daarnaast moet het SRE een bedrag betalen aan NS als blijkt dat het station onvoldoende reizigers trekt. Met andere woorden: als er te weinig busreizigers overstappen.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor fogeltje » Vr 18 Jun 2010, 21:11

Dat had ik nog niet gehoord. Nog een reden meer om lijn 173 weer te verleggen en dat station te sluiten.

NS is zelf verantwoordelijk om reizigers te trekken. Zet een goed aantrekkelijk product neer, en ze krijgen meer reizigers dan ze kunnen vervoeren.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Wubbo » Vr 18 Jun 2010, 22:00

Stoppen op een station kost geld, alleen al in de infraheffing. Daarnaast kost het onderhoud etc van een station ook geld, net als het aanpassen van de informatievoorziening (CTA's, spoorkaarten, etc). NS zal (een deel van) die kosten terug willen verdienen en dus willen dat een bepaald aantal reizigers dat station gaat gebruiken voordat ze het station gaat exploiteren. Dat lijkt me de normale gang van zaken. Hoe de reizigersprognoses bij Maarheeze met en zonder lijn 173 waren weet ik niet dus daar oordeel ik niet over, maar dat NS eisen stelt aan het aantal in- en uitstappers en dat dus ook aangeeft bij de opdrachtgever (SRE in dit geval) lijkt me logisch.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Daniel » Vr 18 Jun 2010, 22:03

Op het aanpassen van de informatievoorziening lijkt men echter bezuinigd te hebben... hebben ze notabene digitale CTA's in Eindhoven, tonen die dingen Maarheeze niet :P (terwijl ze, volgens berichten elders, de afgelopen weken nog wel "Stopt niet in Maarheeze" konden tonen).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor fogeltje » Za 19 Jun 2010, 17:42

Wubbo schreef:Stoppen op een station kost geld, alleen al in de infraheffing. Daarnaast kost het onderhoud etc van een station ook geld, net als het aanpassen van de informatievoorziening (CTA's, spoorkaarten, etc). NS zal (een deel van) die kosten terug willen verdienen en dus willen dat een bepaald aantal reizigers dat station gaat gebruiken voordat ze het station gaat exploiteren. Dat lijkt me de normale gang van zaken. Hoe de reizigersprognoses bij Maarheeze met en zonder lijn 173 waren weet ik niet dus daar oordeel ik niet over, maar dat NS eisen stelt aan het aantal in- en uitstappers en dat dus ook aangeeft bij de opdrachtgever (SRE in dit geval) lijkt me logisch.


De NS mag wat dat betreft natuurlijk eisen stellen, dat hoor je niemand zeggen. Ze mogen echter in mijn ogen niet eisen dat een busverbinding komt te vervallen of ingrijpen in het stads- en streekvervoer zoals dat nu gedaan is. Als ze denken dat door bestaand OV een station niet rendabel is, dan moet station er ook niet komen. Zoals ik al gezegd heb, als ze gewoon een goed product neerzetten, dan komen die reizigers, en daarmee het geld, vanzelf.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Vinny » Za 19 Jun 2010, 20:08

Een buslijn mag alleen twee NS stations in parallelsetting bedienen na toestemming van de concessiehouder van het hoofdrailnet. Dat is al heel lang zo. Soms wordt een station opgeofferd voor een buslijn (Eijsden) en soms een buslijn opgeofferd voor een treinstation (Maarheeze). Allebei in stand blijven houden is natuurlijk een zinloze verkwisting van overheidsgeld voor verwende reizigers die niet vijf minuten extra willen lopen, maar in plaats daarvan voor hun deur willen instappen, zonder dat ze bereid zijn om de daadwerkelijke kosten (twee keer zoveel als het huidige bustarief) te willen betalen -o-
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Geert » Za 19 Jun 2010, 22:50

Waarom is dat bustarief dan zo voordelig ten opzichte van de trein?
Of: waarom is de trein dan zo duur? :roll:

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Wubbo » Za 19 Jun 2010, 23:05

Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer Arena: enkele reis vol tarief 5,40; met de bus 9 strippen (is ongeveer 4,50)
Utrecht Centraal - Driebergen-Zeist: enkele reis vol tarief 2,80; met de bus 4 strippen (is ongeveer 2,00)
Rotterdam Centraal - Delft: enkele reis vol tarief 3,10; met de bus 2,50 (OV-chipkaart)

Conclusie: de trein is geen 50% duurder. En dat de trein duurder is dan de bus is verklaarbaar: die is ook veel sneller.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Daniel » Za 19 Jun 2010, 23:24

Wubbo schreef:Conclusie: de trein is geen 50% duurder.

Vergeleken met de streekbus niet nee, maar binnen steden kunnen de verschillen zelfs tot heel veel meer dan 50% oplopen...

Amersfoort - Amersfoort Schothorst: enkele reis vol tarief € 2,20; met de bus 2 strippen (= € 1,00) :arrow: 120% duurder
Amersfoort Schothorst - Vathorst: zelfde als hierboven
Amersfoort - Amersfoort Vathorst: enkele reis vol tarief € 2,20; met de bus 3 strippen (= € 1,50) :arrow: 47% duurder

Probleem zit 'm uiteraard in het minimumtarief voor de trein wat die relatief duur maakt. Frequentie is gelijk, maar de bus natuurlijk wel ietsjes trager (nog nieteens gek veel)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ederveen
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 06 Jan 2010, 19:48

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Ederveen » Ma 21 Jun 2010, 23:34

Conclusie is dus: trein is niet zo heel goed geschikt voor korte afstanden, qua prijs dan.

Eindhoven - Eindhoven Beukenlaan: 3 minuten, prijs €2,20 enkele reis vol tarief per trein. Per bus (401/402/18 inclusief lopen), 17 minuten, €1,00 (strippenkaart) of €0,96 (ov-chip)

Eindhoven - Best: trein 8 min, prijs €2,50 enkel vol tarief. Bus (lijn 144): 36 minuten, €2,50 (strippenkaart), of €2,26 (ov-chip).

In sommige gevallen kan de trein dus wel degelijk voordeliger zijn!

Waar overigens wel rechtstreeks bussen naar rijden:
Eindhoven - Geldrop: trein 6 min (2x/h), prijs €2,20. Bus (lijn 20/24 naar Geldrop Centrum, 7 min lopen van station): 17 min, €2,00 strippen, €1,40(!) ov-chip!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor reisthijs » Di 22 Jun 2010, 15:51

De trein is vooral duurder op korte ritjes in de stad (binnen één zone). Bij een ritje als Eindhoven-Best zit je al boven het minimumtarief voor de trein dus is het verschil niet groot meer.

En wat iedereen hier lijkt te vergeten is dat je voor de trein, in tegenstelling tot de bus, niet aan 'vol tarief' vast zit maar ook een kortingskaart kan kopen. Dan is reizen met de trein juist voordeliger dan met de bus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Wubbo » Di 22 Jun 2010, 18:23

En er zijn weinig reizigers die alleen Eindhoven - Eindhoven Beukenlaan (of Amersfoort - Amersfoort Schothorst, etc) doen, de meeste mensen leggen dat af als deel van een reis. En als je Utrecht - Amersfoort Schothorst gaat vergelijken kom je al anders uit.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Daniel » Di 22 Jun 2010, 19:03

Mja, dan is de trein natuurlijk goedkoper als de ene euro voor één zone met de bus. Dat soort stukjes naar voorstadsstations zijn immers nagenoeg allemaal 0 tariefeenheden en kosten je dus niks extra op het kaartje wat je toch al nodig hebt.
Enige nadeel is dat je veelal niet kunt kiezen als je bv. de trein met halfuursdienst mist, dan mag je met je treinkaartje immers de bus niet nemen. En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.

reisthijs schreef:En wat iedereen hier lijkt te vergeten is dat je voor de trein, in tegenstelling tot de bus, niet aan 'vol tarief' vast zit maar ook een kortingskaart kan kopen. Dan is reizen met de trein juist voordeliger dan met de bus.

Owja joh? Het minimumtarief 2e klas met korting is € 1,30; da's toch echt meer als de € 1,00 voor één zone met de bus :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Meltrain » Di 22 Jun 2010, 20:45

Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.

Conclusie: als je vanuit de richting Rotterdam naar Ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen. :wink:
Laatst gewijzigd door Meltrain op Di 22 Jun 2010, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor reisthijs » Di 22 Jun 2010, 20:57

Daniel schreef:Owja joh? Het minimumtarief 2e klas met korting is € 1,30; da's toch echt meer als de € 1,00 voor één zone met de bus :P
Ik had toch al gezegd dat de trein vooral duurder was op korte stukjes in de stad? Zo duur dus dat 40% korting genoeg is. Gaat je bus door meer dan één zone dan wordt de trein snel voordeliger. :wink:
(Utrecht-Houten: bus € 2,00, trein € 1,30, om maar een voorbeeld te noemen)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Geert » Di 22 Jun 2010, 21:03

meltrain schreef:
Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.

Conclusie: als je vanauit de richting Rotterdam naar ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen. :wink:

Als het toch niets extra's kost kun je dat inderdaad net zo goed doen :)

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4454
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Daantje » Di 22 Jun 2010, 21:13

meltrain schreef:
Daniel schreef:En andersom komt het natuurlijk ook voor: met 'n kaartje Rtd - Ddr mag je niet naar Ddrs reizen (al kost het net zoveel), wat wel handig kan zijn aangezien bus en trein daar 's avonds samen een kwartiersdienst vormen.

Conclusie: als je vanauit de richting Rotterdam naar ddr gaat, moet je altijd een kaartje naar Ddrs kopen. :wink:

Ik heb ook een abonnement Delft - Rotterdam Blaak omdat dat net zo duur is als naar Rotterdam Centraal en het me misschien een keer goed uit kan komen (al is het maar bij GtbV), heb er tot nu toe nooit gebruik van gemaakt maar denk dat ik donderdag voor het eerst een keer van/naar Blaak reis.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Eerste trein onthaald in vol station Maarheeze

Berichtdoor Daniel » Di 22 Jun 2010, 22:10

Tja, ik had in de tijd dat dit relevant was (lees: als de bus niet om 't kwartier reed, in de zomervakantie dus) ook een abonnement Mss - Ddrs. Had slechts één nadeeltje: als de trein niet reed en ik nam de bus vanaf de Kralingse Zoom dan kostte dat 'n strip meer (aangezien een abonnement naar Ddrs een stad/streeksupplement 2 zone 5370 i.p.v. 5360 oplevert, de laatste is ook geldig in de zone Zwd en de eerste niet)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast