OV-chipkaart in Maastricht?

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Ik kon dus gister wel degelijk met m'n chipkaart in de bus in Maastricht terecht.

Maar ondertussen heeft de organisatie van de IETF-meeting het zo geregeld dat we op vertoon van onze registratie gratis met de bus mogen. Ze mogen alleen wel wat vaker rijden...
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Michael »

iljitsch schreef:Ik kon dus gister wel degelijk met m'n chipkaart in de bus in Maastricht terecht.
De Chipkaart is alleen nog niet geldig in Limburg dus als je controle krijgt heb je denk ik wel een probleem.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Er waren de afgelopen dagen redelijk wat anderen in de bus die de chipkaart gebruikten. Ik kan me niet voorstellen dat Veolia dit laat gebeuren als het allemaal nog niet mag/kan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door webguy »

Er blijft toch een gesloten instapregime? De chauffeur vertelt je dat toch? Of zeggen chauffeurs in Limburg niks meer?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Ik vroeg de chauffeur of de chipkaart werkte, hij zei ja...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Raymond »

Waar de apparatuur is ingebouwd werkt deze gewoon. Maar het zou kunnen dat nog niet alle bussen over de apparatuur beschikken, waardoor er nog geen grote bekendheid aan gegeven wordt.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Michael »

iljitsch schreef:Er waren de afgelopen dagen redelijk wat anderen in de bus die de chipkaart gebruikten. Ik kan me niet voorstellen dat Veolia dit laat gebeuren als het allemaal nog niet mag/kan.
Veolia-transport meldt echter het volgende:
De OV-Chipkaart is momenteel nog niet geldig bij Veolia Transport Limburg. Op onze treinen en bussen dient u in het bezit te zijn van een regulier papieren vervoerbewijs.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Jurjen »

Ze weten het zelf volgens mij niet. Chauf 1 wees keihard naar de Cico toen ik met m'n SOV aan kwam, chauf 2 besprong me haast om te voorkomen dat ik incheckte... Ach ja. (Maar heb nu wel een Duitse halte in m'n transactieoverzicht staan. ;))
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Ik heb ondertussen wel al 9 treinkaartjes Maastricht - Valkenburg of vice versa in m'n portemonnee zitten, want in de trein is er nog geen chipkaart. Op Valkenburg staan ook nog geen paaltjes. (Irritant overigens om kaartjes bij de automaat te moeten kopen als je geen pinpas hebt.)

Gister voor het eerst sinds zaterdag controle in the Veolia-trein door een kleine kudde van drie stuks conducteurs/controleurs.
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door giuseppe »

De chipkaart is dus nu in alle bussen in gebruik in Maastricht, en er wordt ook al behoorlijk veel gebruik van gemaakt door studenten. Een paar opmerkingen:
- Het chippen gaat traag, omdat je vaak een paar keer op en neer moet zwaaien voordat het werkt.
- In en uit- checken binnen een paar seconden is mogelijk, en is bij mij per ongeluk al gebeurd. Gevolg 54 cent zonder ook maar een meter af te leggen. Omdat de chauffeur dat toch niet doorhad maar gewoon doorgelopen.

Iemand eigenlijk een idee wat het kilometertarief in Limbug is?
iljitsch schreef: Ze mogen alleen wel wat vaker rijden...
Er is nu een vakantiedienstregeling, dus maar 2x per uur. Normaal is dat 4x
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door find_your_spot »

giuseppe schreef:De chipkaart is dus nu in alle bussen in gebruik in Maastricht, en er wordt ook al behoorlijk veel gebruik van gemaakt door studenten. Een paar opmerkingen:
- Het chippen gaat traag, omdat je vaak een paar keer op en neer moet zwaaien voordat het werkt.
- In en uit- checken binnen een paar seconden is mogelijk, en is bij mij per ongeluk al gebeurd. Gevolg 54 cent zonder ook maar een meter af te leggen. Omdat de chauffeur dat toch niet doorhad maar gewoon doorgelopen.

Iemand eigenlijk een idee wat het kilometertarief in Limbug is?
Klopt, 2 weken geleden zelf in Heerlen ook kunnen inchecken. Transactie is niet helemaal goed gegaan aangezien de haltes niet klopte.

Tip voor giuseppe:

- Een OV-chipkaart moet je NOOOIT zwaaien! Gewoon de kaart rustig en stil voor de kaartlezer houden
- Inchecken en direct uitchecken kan inderdaad, je reist dan wel zwart.
Zo te horen reis jij met een Studenten OV-chipkaart aangezien het basistarief 0,52 cent is en jij tot de volgende halte hebt gereisd wat 0,02 cent kostte.

Als jij weet wat de afstand tussen je instaphalte en de volgende halte is kun je het uitrekenen.
Ik ga er vanuit dat er voor het actietarief van 0,10 cent is gekozen aangezien wij dat eerst ook hadden, Friesland en Eindhoven ook kregen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

Aan dat soort speculatie heb je niets, find_your_spot.

Veolia heeft een voorstel ingediend bij de provincie Limburg, ik kan ook vinden dat het is goedgekeurd op 6 juli 2010 (Document) maar het document van Veolia kan ik niet vinden op de website, wellicht dat daar even iemand achteraan kan gaan.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 15 aug 2010, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:Aan dat soort speculatie heb je niets, find_your_spot.
Daarom zeg ik het ook niet als feit
For Your Railroad Adventures
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Stefan »

find_your_spot schreef: - Een OV-chipkaart moet je NOOOIT zwaaien! Gewoon de kaart rustig en stil voor de kaartlezer houden
Snap inderdaad ook nooit waarom mensen altijd met hun chipkaart moeten gaan staan zwaaien voor die lezer... :N
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door giuseppe »

find_your_spot schreef:Een OV-chipkaart moet je NOOOIT zwaaien! Gewoon de kaart rustig en stil voor de kaartlezer houden
Ok, ik overdreef een beetje met het zwaaien. Maar ik vind de Veolia apparatuur toch wel minder goed werken dan bij andere vervoerders.
Inchecken en direct uitchecken kan inderdaad, je reist dan wel zwart.
Nou na het inchecken kwam er een meteen een kaartfout melding, daardoor dacht de chauffeur dat het niet werkte en die stond erop dat ik opnieuw incheckte (waar ik dus uitcheckte)
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Waalwijker »

CiCo's van Veolia zijn gewoon rommel!
Heel erg foutgevoelig
Doe mij maar die CiCo's van CXX en het GVB
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Gekko123 »

Helemaal mee eens. Die gele CICO's (zoals bij Veolia en Arriva) zijn erg traag en geven te veel informatie weer voor de korte tijd dat die info te lezen is. Die witte die CXX/GVU/Hermes/Breng, GVB, RET, QBuzz en HTM gebruiken zijn stukken sneller en geven alleen de belangrijkste info weer. Enig minpuntje: ze mogen wat mij betreft wel de haltes weergeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

En bij het GVB ook wel het gebruikte saldo in combinatie met een reisproduct dat recht geeft op reductie :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Daniel »

Gekko123 schreef:Enig minpuntje: ze mogen wat mij betreft wel de haltes weergeven.
Als je die erbij weergeeft heb je net zoveel informatie als bij Arriva en Veolia en dat was een zin eerder nog teveel info...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door iljitsch »

Maar het is wel info waar je wat aan hebt. Zo weet je of het systeem de ritprijs goed berekend heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Suus »

Per 20 augustus is trouwens een OV-Chipkaart officieel een geldig vervoersbewijs bij Veolia Limburg.

Voor de trein was 1 september streefdatum, dat wordt niet gehaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Oud forumgebruiker »

Waarom hebben Arriva en Veolia eigenlijk die gele kasten aangeschaft? De keer dát ik er gebruik van maakte (bij Veolia in Apeldoorn) duurde het erg lang voordat ik überhaupt ingechecked was. Snap niet waarom je het dan als vervoerder zou willen, als er een dorp aan mensen op een halte staat ben je na een half uur nog niet weg... Dat werkt alleen maar irritatie in de hand.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Marc »

Veolia-bus met informatie over OV-chipkaart

Langs de Limburgse busstations rijdt volgende week een infobus om mensen voor te lichten over de OV-chipkaart. Die is sinds kort ook te gebruiken in de bussen van Veolia.

Lees hier het volledige bericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Geert »

Daniel schreef:
Gekko123 schreef:Enig minpuntje: ze mogen wat mij betreft wel de haltes weergeven.
Als je die erbij weergeeft heb je net zoveel informatie als bij Arriva en Veolia en dat was een zin eerder nog teveel info...
Volgens mij geven die dingen van Arriva en Veolia ook informatie over het ritnummer, lijnnummer en dergelijke, dat is vrij overbodig. De haltenaam zou best op het display passen, op de onderste regel bijvoorbeeld.

@Ziggy: zal wel voordeliger zijn geweest. Veolia Zweden gebruikt ze trouwens ook voor de plaatselijke ØV-chipkaart...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart in Maastricht?

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Volgens mij geven die dingen van Arriva en Veolia ook informatie over het ritnummer, lijnnummer en dergelijke, dat is vrij overbodig. De haltenaam zou best op het display passen, op de onderste regel bijvoorbeeld.
Nee hoor, gisteren nog kunnen aanschouwen in Dordrecht... ze geven keurig onder elkaar de haltenaam, het afgeschreven bedrag en het resterende saldo :wink:
Ritnummer en lijnnummer worden alleen getoond als de boel nog niet operationeel is, verder staat de datum en tijd nog op 't schermpje wat wel weer overbodige info is.

Bij abonnementen wordt trouwens zelfs alleen "Bedankt - Tot ziens" getoond...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten