Pagina 1 van 8

Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 14:07
door Joshua
Buffel nodig op de Maaslijn
Geplaatst op: woensdag 04 augustus 2010 | 07:00
Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 augustus 2010 | 15:39


BOXMEER - De oude vertrouwde Buffel keert na de zomer tijdelijk terug op de Maaslijn, het spoor tussen Roermond en Nijmegen. Hiermee moet er tot eind dit jaar – de drukste reistijd van het jaar – 'voldoende capaciteit' zijn.

Dat leert navraag bij Veolia dat voor de treinenloop verantwoordelijk is op het spoor door het Land van Cuijk.
Lees verder

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 14:13
door AppleMoose
Blijft dit zich nou ieder jaar weer herhalen?
Meen me te herinneren dat ze vorigjaar ook al buffels bij NS hebben gehuurd, toen omdat er telkens treinen voor onderhoud/verlenging uit de dienst waren...

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 14:23
door Freek
Veolia heeft in die maanden al haar materieel nodig (wellicht zelfs meer). Als dan 1 stel zoals nu buitendienst staat ivm een aanrijding dan moet je dus wel bijhuren.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 22:35
door fogeltje
Vorig jaar werd een deel van de tweetjes verlengd naar drietjes en als vervanging had Veolia toen inderdaad ook Buffels gehuurd. Vraag me af waarom ze dan niet alles verlengd hebben, ook met oog op eventuele reizigersgroei. Ik wist verder niet dat er een stel buiten dienst stond wegens een aanrijding. Komt die nog terug?

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 22:42
door Raymond
Dat stel is voor de Heuvellandlijn, maar daar gaat Stadler een compleet nieuwe kopbak voor maken, dus dat duurt nog even. Daarom is er ook vaak een diesel GTW'tje in het uiterste zuiden te vinden.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: vr 03 sep 2010, 22:50
door Rienstertje
Volgens bronnen op Somda is de 3446 vanaf komende maandag in dienst op de Maaslijn, en zal het trein 32321 (Vertrek Nijmegen 7.23) en trein 32322 (Vertrek Venray 8.03) rijden.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: za 04 sep 2010, 12:53
door fogeltje
Een nieuwe reactie op het krantenbericht laat zien dat er deze week veel problemen waren op de treindienst Roermond - Nijmegen omdat Veolia voor de treindienst een Limburgse vakantiedienst aanhield in Nijmegen de scholen al weer begonnen waren en ook het nieuwe collegejaar voor studenten hoger onderwijs, met als gevolg dat er te weinig capaciteit was.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 08:45
door AOD
Ik pleit daarom voor een systeem met conventioneel trek- en stootwerk. Zoals de Zwitserse NPZ (Kolibri). Deze zijn simpel te verlengen en er kunnen zelfs goederenwagens meegenomen worden.

Afbeelding

De tussenrijtuigen zijn doodnormale rijtuigen EW II.

http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_RBDe_560

Met een iets mindere capaciteit kan dit ook een dieseltje zijn. De laatste treinen Nijmegen-Kleve bestonden uit een V100 diesellok en een enkel stuurstandrijtuig. Zou in het Nederlandse geval dus ook een 6400 kunnen zijn.

Opvallend is ook dat dit de voormalige "onrendabele" lijnen van NS zijn. Een draadje boven deze lijnen?

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 13:27
door waldo79
Het kan prima uit met dieseltreinen. Eerder wat spoorverdubbelingen om een sneltrein te kunnen toevoegen :)

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 13:43
door Suus
En wat is het voordeel van moeilijk doen om er rijtuigen tussen te plaatsen ten opzichte van een tweede treinstel aan een trein hangen?

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 18:05
door AOD
Bee schreef:En wat is het voordeel van moeilijk doen om er rijtuigen tussen te plaatsen ten opzichte van een tweede treinstel aan een trein hangen?
Een tweede treinstel? Dat was er toch niet? Er worden buffels gehuurd. Volgens mij is een extra losse bak op de begin- en eindstations een stuk goedkoper. De Zwitsers hangen in zo'n geval een stuurstandrijtuig bij. Kan vóór- en achteruit.

Waar is de fantasie? Dit is de trein, niet een bussenclub. *bus*

Ik begrijp nou dat NS in paniek raakt als er materieel tekort is. Dan moeten er opeens Belgische bakken gehuurd worden of tweedehands Duitse bakken hals over kop georganiseerd worden (met lok vóór en achter), die dan later in Nijmegen aan de kant staan.

Gekkenhuis!!

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 19:38
door Klaasje
Die argumentatie snijdt natuurlijk absoluut geen hout als je je bedenkt dat het regionale treinverkeer in Zwitserland tegenwoordig grotendeels met GTW 2/6 en GTW 2/8 gereden worden met als reden dat het efficiënter is. :!:
Of ken je Thurbo niet? :X
Bovendien mis je hier gewoon het punt dat er gewoon te weinig materieel in en er dáárom treinstellen bijgehuurd worden. (dus in jouw geval zouden er onvoldoende stuurstandrijtuigen op dit moment zijn.)

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: zo 05 sep 2010, 20:27
door Wubbo
Materieeltekort is materieeltekort. Waarom je bij het rijden met treinstellen wel materieeltekort zou hebben en bij losse rijtuigen niet ontgaat me totaal. Om nog maar niet te spreken over flexibiliteit (een treinstel stuk? Afkoppelen en gelijk verder rijden. Een rijtuig van een stam stuk? Hele stam naar de werkplaats, dus trein niet rijden).

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 08:43
door AOD
Nooit met treintjes gespeeld als kind? Goed te merken.

Dan weet je dus ook niet dat een complete GTW duurder is dan een simpele bak met twee draaistellen.

Materieeltekort? Klopt!!

Tekort aan getrokken materieel, al of niet met stuurstand. Foute systeemkeuze. De GTW's doen het vooral goed bij "Privatbahnen", zolas Thurbo. Maar ja, zodra er materieeltekort is (na bv een aanrijding met een olieslaaf) ontstaan er problemen. Overigens is een GTW ook niets anders dan een lok (met twee assen) en 2 of 3 bakken. Aleen moet ie naar de werkplaats om verlengd te worden en dat kost tijd.

Materieel '24 (ook wel blokkendozen genoemd) was de juiste keuze. Kon oneindig gecombineerd worden. Trok na de oorlog (gigantisch materieeltekort) zelfs goederentreinen.

Maar de automaffia maakte in dit land een eind aan het railtransport. En daar heeft men nu spijt van. Op de radio alweer een bericht van twee vrachtwaggels die tegen elkaar gevlogen zijn.

En vliegen op de snelweg is nou eenmaal niet handig. :D

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 09:14
door Suus
Opzich kan je een goed verhaal hebben, maar je gebruikt geen goed onderbouwde argumenten en je gebruikt ook altijd dezelfde. Dat is jammer, want ik wil best een goed betoog voor dat Zwitserse type trein lezen, maar het enige wat eruit komt is dat het de schuld is van de oliebaronnen. Nu zal ik niet ontkennen dat olie in het verleden zeer belangrijk is geweest voor de welvaart in mijn familie, maar ik ben het niet eens met het herhaaldelijke argument dat het allemaal de schuld is van de olieindustrie. Wat vrachtwagens hiermee te maken hebben is mij al helemaal niet duidelijk.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 09:41
door AOD
Dat leg ik even uit. Er staan grote belangen op het spel waar het de olie-industrie betreft. Die jongens doen alles om de concurrentie uit te schakelen. Eén manier is de railinfra uitschakelen. NL heeft vol gelegen met spoor- en tramlijntjes. Er is geen enkele smalspoorlijn meer over.

Een smalspoorlijn is goedkoper in aanleg en onderhoud. Ook het materieel is goedkoper. Opruimen dat spul en de markt ligt open voor je.

De Zwitsers, met behoorlijk veel problemen met het autoverkeer op bv de Noord-Zuidroute hebben een andere keuze gemaakt. Ik kan de Zwitserse TV ontvangen en zie dus dat bv parlementariers vaak de trein nemen. Dat is een voorbeeldfunktie. Verder liggen veel bedrijven aan het spoor. Ik zie bv in Pontresina en Zernez al twee bouwmarkten aan het (smal)spoor liggen. Hun materialen worden dus per spoor aangeleverd. Dat is dus al een verschil.

In NL gaat de ene na de andere vrachtwaggel op z'n kant omdat die chauffeurs risico's nemen omdat ze onder druk staan. Niet voor niets is er in het verleden met de tachograaf geknoeid en ook nu wordt er met de rijtijden geknoeid. Dat op zich is weer een gevolg van ondernemers die denken met elke trend mee te moeten gaan en dus geen voorraad hebben. Just In Time-management.

Maar het tij gaat keren, de olie raakt op, ik heb er al over geschreven en ook mijn weblog staat er vol mee. Ik verzin dit niet, de Duitse media staan er vol van. In NL wordt de bevolking categorisch dom gehouden. Er heerst hier een "plankgasmentaliteit". Ook op dit forum.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 09:45
door Suus
Dit hele betoog is echter niet relevant aan mijn vraag over die Zwitserse treinen.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 10:10
door Chauf21
... een sluit ook niet meer aan bij het originele bericht. Graag on-topic blijven (het gaat hier over het materieeltekort op de Maaslijn).

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 17:37
door AOD
Chauf21 schreef:... een sluit ook niet meer aan bij het originele bericht. Graag on-topic blijven (het gaat hier over het materieeltekort op de Maaslijn).
En daar krijg je dus een antwoord op.

Het materieeltekort op de Maaslijn is een gevolg van een verkeerde materieelkeuze. Waarom hebben de Duitsers destijds geen treinstellen ingezet op de lijn naar Kleve? Om de simpele reden dat zelfs een tweetje te groot was. Heb ik al aangegeven. Toen zelfs een enkele stuurstandsbak te groot werd, is de dienst gestaakt.

Wat dat met de Maaslijn te maken heeft?

Veolia heeft gekozen voor GTW's. Dat was een minimum compositie. Over mijn aversie tegen het rijblik? Er zijn talloze gelijkvloerse kruisingen met het wegverkeer. Als er ondanks knipperlichten en AHOB's olieslaven zijn die een trein tegenkomen is mijn aversie meteen verklaard.

Neem je een losse motorwagen zoals de Zwitsers dat deden (RhB, RBS, AAR, SBB en talloze andere maatschappijen), is de minimum compositie een motorwagen of lok + wagen. Simpel te versterken, maar de autodenkende Hollanders hebben een aantal opstelspoortjes gesloopt en reservematerieel bestaat uit een compleet treinstel. Een simpele stationstraktor zoals de Zwitsers kennen is hier onbekend. Zo'n ding kan eenvoudig een bak bijstellen als het passagiersaanbod de pan uit rijst. De motorwagen zelf kan dat ook als er wat meer tijd is.

Foute systeemkeuze en dus foute materieelkeuze. Een door een olieslaaf gekneusde GTW is twee of drie bakken die aan de kant gaat, maar dat begrijpt men ook op een OV-forum geen hond.

Ik hou het hierbij, want ook de spoorwegmaatschappijen zelf snappen hier geen bal van. Men neemt je adviezen voor kennis aan en dat was het dan.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 18:03
door |Pim|
Of ge gebruikt abn of ge houdt uw mond met uw moeder natuur gedoe.
En waarom gebruik je woorden als olieslaaf.

Ongelukken gebeuren dus ga door ermee.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 18:39
door Reiziger Delft
AOD schreef:Neem je een losse motorwagen zoals de Zwitsers dat deden (RhB, RBS, AAR, SBB en talloze andere maatschappijen), is de minimum compositie een motorwagen of lok + wagen. Simpel te versterken, maar de autodenkende Hollanders hebben een aantal opstelspoortjes gesloopt en reservematerieel bestaat uit een compleet treinstel. Een simpele stationstraktor zoals de Zwitsers kennen is hier onbekend. Zo'n ding kan eenvoudig een bak bijstellen als het passagiersaanbod de pan uit rijst. De motorwagen zelf kan dat ook als er wat meer tijd is.
Denk je niet dat het een beetje zonde is om buiten de spits een loc met 1 of 2 rijtuigen te laten rijden? Dat is pas verspilling, locs zijn juist ideaal voor langere treinen. Een 2-baks treinstel is dan dus veel meer geschikt. In de spits kan je die dan versterken met een tweede treinstel. Veel goedkoper dan een groot deel van de dag een loc een klein treintje te laten trekken.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 18:42
door Caspar
Ik denk dat hij het liefst heeft dat de Maaslijn gelectrificeerd wordt op groene stroom, en dan met treinstellen wordt gereden waar ook losse rijtuigen aan gekoppeld kunnen worden. Zelf heb ik een hekel aan van die korte treinen als Wadloper 1tjes, of hoe je dat in spoor jargon ook mag zeggen. Het is jammer dat zo'n lijn zo efficiënt mogelijk uitgebaat wordt, anders zou Veolia natuurlijk ook best gewoon 1 of 2 GTW's extra kunnen bestellen als strategische reserve.

Afbeelding
In Tsjechie gebruiken ze nog wel het voorbeeld van AOD, er wordt een extra rijtuig aan gehangen afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Toch denk ik dat er geen reiziger om rouwt dat bovenstaand beeld ook daar wordt ingeruild voor dit:

Afbeelding
Fotos afgelopen juli gemaakt in Domazlice.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 18:47
door tsov
AOD schreef:Een simpele stationstraktor zoals de Zwitsers kennen is hier onbekend. Zo'n ding kan eenvoudig een bak bijstellen als het passagiersaanbod de pan uit rijst. De motorwagen zelf kan dat ook als er wat meer tijd is.
En al dat soort dingen zijn wegbezuinigd, kost te veel tijd en personeel, dus geld. Dat is een afweging: ofwel meer flexibiliteit voor meer geld, ofwel minder flexibel, maar voor minder geld.

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 19:04
door Suus
@Casper: Kan mij inderdaad voorstellen dat die Desiro Classic een stuk aangenamer is, met airco en schoon toilet enzo. Ik weet niet hoe die oude trein van binnen is, maar lijkt mij een beetje groezelig.

Opzich is er niet zoveel mis met treinstellen. Ze zijn wel efficiënter qua energiegebruik dan een getrokken of geduwde treinen en het aan- en afkoppelen van een treinstel lijkt mij iets eenvoudiger dan een extra rijtuig eraan hangen.

Daarnaast hebben moderne treinstellen door hun open indeling (SLT, Desiro, Lint) zeker een pluspunt ten opzichte van rijtuigen, waarbij de trein niet in een oogopslag te overzien is. Hetzelfde is trouwens een herhaling van de ontwikkelingen die zich eerder in de tramindustrie voltrokken hebben :)

Re: Buffel nodig op de Maaslijn

Geplaatst: ma 06 sep 2010, 21:18
door Wubbo
@AOD: uit jouw verhaal begrijp ik dat een loc met rijtuigen, waarbij je dan naar believen rijtuigen kan aankoppelen, goedkoper in de exploitatie zou zijn dan rijden met treinstellen waarbij je in een slecht geval 1 rijtuig te veel meeneemt (uitgaande van de materieelpositie van Veolia, dus tweetjes en drietjes). Kun je dat onderbouwen met cijfers? Want volgens mij is een treinstel goedkoper in exploitatie dan loc + rijtuigen, zeker bij korte treinen.

Dat DB trouwens stuurstandrijtuigen met loc inzette en geen treinstel is niet omdat het er niet was: toen reed de protoserie BR627 al. Motorwagens, waar onze Wadlopers (eentjes inderdaad, en tweetjes) van afgeleid zijn.