Buffel nodig op de Maaslijn
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Overigens begrijp ik nog steeds niet wat er zo kwalijk aan zou zijn om een Buffel te huren van NS omdat de capaciteit de komende maanden te krap is. Op korte termijn komen er geen nieuwe treinstellen noch een bovenleiding, dus Veolia heeft hoe dan ook extra dieselmaterieel nodig. Die Buffels zijn bij NS toch overtollig en staan alleen maar op een opstelterrein, nu kunnen ze nog nuttig worden gebruikt. Zeker op de korte termijn waarschijnlijk de beste oplossing voor iedereen:
- Veolia, die snel en relatief goedkoop extra capaciteit heeft
- NS, die zijn overtollige materieel nog kan inzetten
- De reizigers, die weer meekunnen
Om nu voor die paar bakken extra capaciteit nu over te stappen op een volledig ander systeem (losse rijtuigen + loc in plaats van treinstellen) lijkt me een beetje ver gaan. Voor de situatie op de Maaslijn volstaan treinstellen, er was er alleen eentje te weinig. Dat had met het inzetten van rijtuigen ook kunnen gebeuren.
- Veolia, die snel en relatief goedkoop extra capaciteit heeft
- NS, die zijn overtollige materieel nog kan inzetten
- De reizigers, die weer meekunnen
Om nu voor die paar bakken extra capaciteit nu over te stappen op een volledig ander systeem (losse rijtuigen + loc in plaats van treinstellen) lijkt me een beetje ver gaan. Voor de situatie op de Maaslijn volstaan treinstellen, er was er alleen eentje te weinig. Dat had met het inzetten van rijtuigen ook kunnen gebeuren.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Ik heb het op een ander forum ook wel eens geroepen, maar een trein is in principe geen auto, waarbij je naar believen een aanhangwagen achterflikkert als je dat uitkomt. De interactie tussen het materieel en de infrastructuur is een delicaat proces waarbij technische en financiele beperkingen van veel groter aard zijn dan bijvoorbeeld bij het wegvervoer. We hebben in Nederland gelukkig vervoerders die redelijk verstand van zaken hebben. Natuurlijk kun je altijd kritiek hebben op een specifieke vervoerder, maar de systeemkritiek die hier geuit wordt, gaat me drie bruggen te ver. Zeker omdat Veolia met de GTW treintjes in feite prima mat. hebben dat ook gewaardeerd wordt door de reiziger en in de maanden november tot en met augustus ook aan de vraag voldoet. Wellicht dat het kopen van een nieuwe trein en het inleggen van een paar spitssneltreinen als toevoeging van het huidige aanbod al voldoet, en anders is het gewoon door de zure appel heen bijten. Zo erg is het allemaal ook niet, anders moet je kijken hoe het er in Tokyo aan toe gaat in de ochtendspits...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
En ze zijn al zo moe. ;)Wubbo schreef:Versterkingsbakken/stellen klaarzetten op perronsporen betekent dat reizigers verder moeten lopen naar hun trein.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Het Nederlands spoor is destijds toch ook overgestapt van getrokken materieel naar treinstellen? De vorige generatie Beneluxtreinstellen was toch niet verkeerd? Waarom niet verder met dit beleid? Hoe vaak ik geen treinen met een lok vóór en achter heb gezien door verkeerd beleid....Geert schreef:Om nu voor die paar bakken extra capaciteit nu over te stappen op een volledig ander systeem (losse rijtuigen + loc in plaats van treinstellen) lijkt me een beetje ver gaan. Voor de situatie op de Maaslijn volstaan treinstellen, er was er alleen eentje te weinig. Dat had met het inzetten van rijtuigen ook kunnen gebeuren.
Dit was ook een mogelijkheid?
Gebruik toch eindelijk eens je fantasie, NL wil toch innovatieland zijn?
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Als jouw speerpunt vermindering van energieverbruik is, moet je juist voorstander zijn van treinstellen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Het schijnt dat openbaar vervoer ook gebruikt wordt door mensen die minder goed ter been zijn.AOD schreef:En ze zijn al zo moe. ;)Wubbo schreef:Versterkingsbakken/stellen klaarzetten op perronsporen betekent dat reizigers verder moeten lopen naar hun trein.
En een loc-waar-mensen-in-kunnen-koppelen-aan-rijtuigen kunnen we allang: kijk maar eens naar DDAR. De Benelux heeft inderdaad heel lang met stuurstandrijtuigen gereden, maar dat is nu niet meer omdat de stuurstandrijtuigen te storingsgevoelig zijn gebleken. Verder ken ik in Nederland loc-loc eigenlijk alleen van de IJssellijn, in een tijd dat daar ICR ingezet moest worden omdat er niks anders was en er nog geen stuurstandrijtuigen waren. Vrij snel daarna kwamen er stuurstandrijtuigen.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Je kunt materieel zo zwaar maken als je wilt. Een treinstel (waar anderhalve man en een paardekop in zit) is per defenitie niet zuinig met energie.Bee schreef:Als jouw speerpunt vermindering van energieverbruik is, moet je juist voorstander zijn van treinstellen :X
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Een voertuig dat vele tonnen aan dood gewicht moet meeslepen en zelf ook nog moet bewegen zonder nuttige ruimte voor reizigers wel dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Laat ik je gerust stellen, die mensen zitten allang niet meer in de trein. Juist voor die mensen is een auto een uitkomst. Voorop gesteld dat ze niet gehinderd worden door allerlei mensen die last hebben van hun hormoontjes.Wubbo schreef:Het schijnt dat openbaar vervoer ook gebruikt wordt door mensen die minder goed ter been zijn.AOD schreef:En ze zijn al zo moe. ;)Wubbo schreef:Versterkingsbakken/stellen klaarzetten op perronsporen betekent dat reizigers verder moeten lopen naar hun trein.
Aanpassen, verbeteren, als jouw TV kuren heeft zet je die toch ook niet bij de vuilnisbak?Wubbo schreef:En een loc-waar-mensen-in-kunnen-koppelen-aan-rijtuigen kunnen we allang: kijk maar eens naar DDAR. De Benelux heeft inderdaad heel lang met stuurstandrijtuigen gereden, maar dat is nu niet meer omdat de stuurstandrijtuigen te storingsgevoelig zijn gebleken.
En de lijn Den Haag CS - Venlo. Verder zijn de Benelux BDs-bakken in de mottenballen gezet.Wubbo schreef:Verder ken ik in Nederland loc-loc eigenlijk alleen van de IJssellijn, in een tijd dat daar ICR ingezet moest worden omdat er niks anders was en er nog geen stuurstandrijtuigen waren. Vrij snel daarna kwamen er stuurstandrijtuigen.
http://www.somda.nl/forum/4916/1/Somda schreef:Het is weinig hard, maar ik voorspel dat de 1800 er in 2011/2012 uit zal zijn. Dit als het reizigersvervoer zich niet ineens stormachtig gaat ontwikkelen en de materieelplannen zoals NS die nu heeft, wel uitgevoerd worden. De lease van ICL loopt af, ICK gaat aan de kant/in de mottenballen en het belangrijkste: bij de grote revisie-en-verbouwing van het DDAR gaan de 1700-en eraf (het worden langere stammen met mDDM) en daarmee komen meer dan genoeg locs vrij om alles wat er eventueel nog aan gewone getrokken treinen gereden wordt, alsmede het ICR dat uit de HST-Prio-diensten vrijkomt, van trekkracht te voorzien. DDM-1 zal in die tijd worden afgevoerd, is het beeld.
En die 1800-en heb ik nog niet zo lang geleden samen met een verzameling BDs-en op Maastricht zien staan.
NL is nou eenmaal geen land waar vindingrijkheid kwa spoor hoog staat.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Volhouden. ;)Bee schreef:Een voertuig dat vele tonnen aan dood gewicht moet meeslepen en zelf ook nog moet bewegen zonder nuttige ruimte voor reizigers wel dan?
Als NL voldoende geïnnoveerd had in deze, waren er geen loodzware treinen. Kijk even wat het buitenland doet.
http://de.wikipedia.org/wiki/Steuerwagen
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Het concept van de stuurstand ken ik wel, maar nog steeds is dat minder effectief dan een treinstel. Je hebt namelijk een locomotief nodig, die geen ruimte bied aan passagiers. Als je in plaats van een locomotief een motorwagen/treinstel neemt waarin je wel passagiers kan vervoeren kan je toch net zo goed een extra treinstel nemen? Dat rangeert bovendien een stuk praktischer.
P.S. Ook in Duitsland zijn er plannen om alle getrokken treinen van de DB te vervangen door treinstellen. Bijvoorbeeld met het project IC X.
P.S. Ook in Duitsland zijn er plannen om alle getrokken treinen van de DB te vervangen door treinstellen. Bijvoorbeeld met het project IC X.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Heeft de heer AOD ooit rijtuigen bij een ICRm-stam aangekoppeld zien worden (laten we zeggen: sinds het stammenbedrijf? Ik niet namelijk. En dat ze dat vroeger wel deden, zou het misschien een reden hebben, dat ze dat nu niet meer doen?
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Nou meen ik me te herinneren dat volgens jou juist iedereen het OV in moest en niet met de auto? En nu draag je zelf oplossingen aan waarbij een groep mensen kennelijk maar met de auto moet? :? Ik volg het helemaal niet meer.AOD schreef:Laat ik je gerust stellen, die mensen zitten allang niet meer in de trein. Juist voor die mensen is een auto een uitkomst. Voorop gesteld dat ze niet gehinderd worden door allerlei mensen die last hebben van hun hormoontjes.Wubbo schreef:Het schijnt dat openbaar vervoer ook gebruikt wordt door mensen die minder goed ter been zijn.
Maar laat ik je geruststellen: er zijn genoeg ouderen die met rollator en/of stok met de trein gaan. Autorijden kunnen ze vaak eerder niet meer dan treinreizen, omdat hun reactievermogen minder wordt. En gezien de vergrijzing van Nederland (waar ze ook nog niks innovatiefs voor gevonden hebben) wordt die groep ouderen alleen maar groter.
Mijn TV met kuren is een paar weken geleden bij de vuilnisbak terechtgekomen (nouja, hij staat nog hier maar staat stof te happen omdat ik te lui ben om hem naar de gemeentewerf te brengen). Mijn TV is namelijk ongeveer 15, vreet stroom als een gek, heeft geen teletekst en de afstandsbediening hing met plakband aan elkaar. Het was dus tijd voor een nieuwe. Datzelfde zie je bij de Benelux stuurstanden: om die aan de praat te houden was een boel geld nodig, daarnaast kunnen ze niet vanzelf samenwerken met de nieuwe loccen. Het plan is/was om met de Benelux over de HSL te gaan rijden: dan heb je zeker die nieuwe loccen nodig. Hier spreekt dus een kosten/batenanalyse. Daarin is ongetwijfeld het nadeel van getrokken treinen meegenomen.AOD schreef:Aanpassen, verbeteren, als jouw TV kuren heeft zet je die toch ook niet bij de vuilnisbak?Wubbo schreef:En een loc-waar-mensen-in-kunnen-koppelen-aan-rijtuigen kunnen we allang: kijk maar eens naar DDAR. De Benelux heeft inderdaad heel lang met stuurstandrijtuigen gereden, maar dat is nu niet meer omdat de stuurstandrijtuigen te storingsgevoelig zijn gebleken.
Check, ICK heeft inderdaad ook trek-trekgereden. Uit mijn hoofd omdat de buffers van die rijtuigen niet tegen duwbedrijf kunnen zonder aanpassing. Zo makkelijk zijn rijtuigen kennelijk niet.AOD schreef:En de lijn Den Haag CS - Venlo.Wubbo schreef:Verder ken ik in Nederland loc-loc eigenlijk alleen van de IJssellijn, in een tijd dat daar ICR ingezet moest worden omdat er niks anders was en er nog geen stuurstandrijtuigen waren. Vrij snel daarna kwamen er stuurstandrijtuigen.
Ja, voorspellen kan ik ook. Ik voorspel dat in 2012 Mat '64 geheel afgevoerd zal zijn. En nu? Overigens citeer je een bericht van dik twee jaar oud.AOD schreef:En die 1800-en heb ik nog niet zo lang geleden samen met een verzameling BDs-en op Maastricht zien staan.Somda schreef:Het is weinig hard, maar ik voorspel dat de 1800 er in 2011/2012 uit zal zijn.
NL is nou eenmaal geen land waar vindingrijkheid kwa spoor hoog staat.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Maar helaas, op somda had je (Wubbo?) dus geen gelijk; tis nu 2010 en ze zijn er nu al uit (een Lourdestrein reed met een EETC-125x omdat de 1700'loc defect was en de 1800'den die daar heel dicht in de buurt stonden niet ingezet mochten worden )
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39178
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Maar MdJ toch... waarom hadden we dan 55xx- en 57xx-stammen zijnde losse A- en B-rijtuigen. Die dienden toch echt als versterkingsrijtuigen al zijn ze als ik me niet vergis al voor de ver-IRM'ing van de IC's naar Limburg al gestopt met het rangeren daarmee.MdJ schreef:Heeft de heer AOD ooit rijtuigen bij een ICRm-stam aangekoppeld zien worden (laten we zeggen: sinds het stammenbedrijf? Ik niet namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Volgens mij werd er toen al niet mee gerangeerd, alleen reden die rijtuigen als los rijtuig mee ipv als setje van drie rijtuigen. Het rangeren stopte al ergens in de tijd dat de Belgische K4-en nog in Nederland waren, toen waren de getrokken treinen een zootje ongeregeld waarbij je maar moest afwachten hoeveel rijtuigen het waren en of er dan ook een tweede klas, een eerste klas en een bagagerijtuig was.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Was dat niet in augustus 2003, toen er door werkzaamheden een weekend heel veel rijtuigen niet nodig waren en er een grote uitwisseling tussen Haarlem en Den Haag tot stand kwam?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39178
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Ahja, in mijn herinnering ooit buiten de spits diverse van die versterkingsrijtuigen aan de kant zien staan in Heerlen. Dan trek je makkelijk zo'n conclusie als hierboven...
Die tijd van de Belgische K4'en herinner ik me ook nog wel ja, daar ben ik m'n studententijd mee begonnen en dat was inderdaad elke dag weer wat anders op weg naar huis :)
Niet dat een stammenbedrijf garandeert dat je treinen geen zooitje ongeregeld zijn: herinner me ooit een s1900 gezien te hebben met 6 5000-stammetjes (losse B) achter elkaar die respectievelijk een BAB en een B-BD vervingen (en de laatste hoorde erin te zitten). Vooral bij ICK ontbraken ook geregeld hele B-BD-stammen of zaten er twee in één trein.
Die tijd van de Belgische K4'en herinner ik me ook nog wel ja, daar ben ik m'n studententijd mee begonnen en dat was inderdaad elke dag weer wat anders op weg naar huis :)
Niet dat een stammenbedrijf garandeert dat je treinen geen zooitje ongeregeld zijn: herinner me ooit een s1900 gezien te hebben met 6 5000-stammetjes (losse B) achter elkaar die respectievelijk een BAB en een B-BD vervingen (en de laatste hoorde erin te zitten). Vooral bij ICK ontbraken ook geregeld hele B-BD-stammen of zaten er twee in één trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Natuurlijk werd er mee gerangeerd, maar niet tussen de spitsen met het idee "nu is het qua reizigers niet nodig", eerder voor onderhoud
Bij twijfel: gebruik beton.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Toch vreemd dat ook in Duitsland heel veel treinstellen worden ingezet. Idem in Zwitserland, toen ik daar vorig jaar was (in diverse regio's) werden bijna alle stoptreinen met FLIRT's gereden. Die buitenlanders zijn ook niet gek ;)AOD schreef:Volhouden. ;)Bee schreef:Een voertuig dat vele tonnen aan dood gewicht moet meeslepen en zelf ook nog moet bewegen zonder nuttige ruimte voor reizigers wel dan?
Als NL voldoende geïnnoveerd had in deze, waren er geen loodzware treinen. Kijk even wat het buitenland doet.
http://de.wikipedia.org/wiki/Steuerwagen
Overigens rijden en reden in Nederland ook treinen met stuurstanden; denk maar aan ICR (de BDs'en zijn een jaar of 5 geleden nog nieuw gebouwd!), de DDM's en de DDAR'en (waarbij de mDDM of een 1700 de loc is)...
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Ongeloofelijk, hoeveel foto's van een RBDe 4/4 of vergelijkbaar moet ik bijvoegen voor het tot de grijze cellen doordringt dat het hier niet om een lok gaat maar een krachtvoertuig met passagiersaccomodatie?Bee schreef:Het concept van de stuurstand ken ik wel, maar nog steeds is dat minder effectief dan een treinstel. Je hebt namelijk een locomotief nodig, die geen ruimte bied aan passagiers.
Dit concept bestond al 40 jaar en is later vervolmaakt met de RBDe 4/4 560
Dat bedoel ik nou met zwak geïnformeerden. :D
Dit concept kennen de Zwitsers, Oostenrijkers en Duitsers al meer dan 50 jaar.
O ja, voor ik het vergeet, het spoor moet concurreren, een oneerlijke concurrentie overigens, de snelwegen worden voor het grootste deel gefinancieerd uit de algemene middelen. Daar betaal ik (zonder rijblik) ook aan mee, Nee, geen dank. Ik help graag mee aan het opmaken van de fossiele brandstoffen. ;)
Dientengevolge grijpt het spoor naar goedkope treinstellen, die als je er tegen blaast al in de prak liggen. Dat ervaart men nu op de Maaslijn. Het hierboven geschetste concept is vele malen degelijker.
Maar dat krijg je als je tegen de stroom moet inroeien, dan gaat men spijkers op laag water zoeken en slaat men als een bezetene om zich heen. Verjaardagspraat.
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
- Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Nog een geruststelling dan, ik woon tussen de bejaarden. De meesten komen de deur helemaal niet meer uit en als ze al buiten komen, zijn het hun kinderen, die 50 km of meer van hun werk wonen (en dus de verkeerschaos veroorzaken), die hen vervoeren.Wubbo schreef:Nou meen ik me te herinneren dat volgens jou juist iedereen het OV in moest en niet met de auto? En nu draag je zelf oplossingen aan waarbij een groep mensen kennelijk maar met de auto moet? :? Ik volg het helemaal niet meer.AOD schreef:Laat ik je gerust stellen, die mensen zitten allang niet meer in de trein. Juist voor die mensen is een auto een uitkomst. Voorop gesteld dat ze niet gehinderd worden door allerlei mensen die last hebben van hun hormoontjes.Wubbo schreef:Het schijnt dat openbaar vervoer ook gebruikt wordt door mensen die minder goed ter been zijn.
Maar laat ik je geruststellen: er zijn genoeg ouderen die met rollator en/of stok met de trein gaan. Autorijden kunnen ze vaak eerder niet meer dan treinreizen, omdat hun reactievermogen minder wordt. En gezien de vergrijzing van Nederland (waar ze ook nog niks innovatiefs voor gevonden hebben) wordt die groep ouderen alleen maar groter.
Storingsgevoelig? Hoe hebben de Zwitsers, Duitsers en Oostenrijkers dat dan 40 jaar gered? Zie mijn vorige bericht over oneerlijke concurrentie. Dan weet je de oorzaak. Blik op rails, degelijkheid zoek. Hetzelfde blijkt dat je een kapotte TV niet meer kunt repareren en je geen tijd meer kunt vinden hem af te voeren.
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
De spoorlijnen niet dan?AOD schreef:de snelwegen worden voor het grootste deel gefinancieerd uit de algemene middelen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39178
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Als je nu de pagina waarop deze foto staat verder had gelezen dan was je daar tegengekomen dat de tussenrijtuigen momenteel worden afgevoerd, dat heeft vast een reden Alleen de stuur- en motorrijtuigen blijven en worden gemoderniseerd maar effectief heb je dan gewoon een treinstel. Nouja, treinstam dan volgens de juiste benaming. Lijkt dan toch weer erg veel op dingen als DDAR met mDDM wat ook in Nederland alweer heel wat jaartjes rondrijdt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Buffel nodig op de Maaslijn
Dus? Waar blijven je innovaties nou? Ik hoor jou alleen maar zeggen dat die bejaarden kennelijk de deur niet meer uit mogen. Van mij mogen ze dat wel, en ik wil toegankelijk openbaar vervoer bieden in plaats van geraniums. Hoeven de kinderen ook niet meer voor elk wissewasje langs te komen maar kunnen ze gewoon zelf thee gaan drinken bij hun collega-bejaarden. Scheelt je de hele verkeerschaos en een hoop onnodige reiskilometers.AOD schreef:Nog een geruststelling dan, ik woon tussen de bejaarden. De meesten komen de deur helemaal niet meer uit en als ze al buiten komen, zijn het hun kinderen, die 50 km of meer van hun werk wonen (en dus de verkeerschaos veroorzaken), die hen vervoeren.
Je mist duidelijk de essentie van mijn post. Daar stond namelijk letterlijk in dat het gewoon te duur gevonden werd om ze op te knappen maar dat het dus wel kon. Andere situaties zijn anders en daar hebben ze er dus wel geld in gestopt.AOD schreef:Storingsgevoelig? Hoe hebben de Zwitsers, Duitsers en Oostenrijkers dat dan 40 jaar gered? Zie mijn vorige bericht over oneerlijke concurrentie. Dan weet je de oorzaak. Blik op rails, degelijkheid zoek. Hetzelfde blijkt dat je een kapotte TV niet meer kunt repareren en je geen tijd meer kunt vinden hem af te voeren.
En ook over mijn TV mis je de essentie van mijn post: ja, hij was te repareren en ja, hij doet het nog, maar het kost minder stroom (en dus fossiele brandstoffen) om hem te vervangen door een nieuwer exemplaar die minder gebruikt. Daar heeft het tijd vinden om hem af te voeren verder geen bal mee te maken, dat is een persoonlijke afweging die verder helemaal niet ter zake doet in de discussie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten