Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op
Geplaatst: zo 20 apr 2008, 12:54
Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op
door Ben Jansen. zaterdag 19 april 2008 | 03:33 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 19 april 2008 | 11:31
Spoorbedrijf NS trakteert dinsdagmorgen. Alle treinpassagiers op de Zeeuwse spoorlijn krijgen dan een koek.
Met dit gebaar heet NS zijn reizigers welkom terug in de trein. Na een maand groot onderhoud aan de spoorbaan en vervangend vervoer per bus herneemt het treinverkeer in Zeeland zijn normale loop. NS is blij en hoopt van zijn passagiers hetzelfde.
Bij spoorbeheerder Prorail bestond gistermiddag alle vertrouwen dat de werkzaamheden op tijd zijn afgerond. In het weekeinde en maandag wordt nog gewerkt bij Kapelle, Rilland en Bergen op Zoom. Woordvoerder Jan Lievens: "De weersvooruitzichten zijn niet ongunstig. Bovendien is al het graafwerk gedaan. Dat betekent dat we geen onaangename verrassingen in de vorm van projectielen en munitie kunnen tegenkomen."
Tijdens de megaklus van een maand zijn over tientallen kilometers houten bielzen vervangen door dwarsliggers van beton en is het grindbed vernieuwd. Daarmee zit het werk voor Prorail er nog niet op. Er is nog een aantal weekeinden nodig: waarschijnlijk drie in de tweede helft van dit jaar en drie volgend jaar. Zo moet nog de nieuwe Sloelijn op de hoofdspoorlijn worden aangesloten.
Prorail en NS hebben veel geleerd van de onderhoudsperiode in oktober vorig jaar. Toen waren er veel klachten over de uitvoering van het werk en over het vervangend busvervoer. Klachten die bovendien tot ergernis van de indieners alleen tijdens kantooruren konden worden ingediend of stuitten op antwoordapparaten. Prorail en NS hebben er de afgelopen weken voor gezorgd dat iedereen vragen en kritiek kwijt kon. Mede door de uitgebreide voorlichting vooraf en overleg over de uitvoering van de werkzaamheden en vervangend vervoer, bleef het tamelijk stil aan de telelefoonlijnen. Prorail kreeg welgelegd 108 telefoontjes, waarvan de helft betrekking had op het vervangend vervoer. De rest ging over nachtelijke hinder door bouwlampen en werklawaai.
Bij de NS kwamen volgens projectleider Luuk Kessels de eerste werkdag van de onderhoudsperiode 47 telefoontjes binnen, waarvan meer dan de helft reisinformatie betrof. "We hadden die dag te maken met een combinatie van sneeuw en onwennigheid. Het voordeel van een klachtennummer dat 24 uur per dag bereikbaar is, was dat we snel konden bijsturen. Wanneer we bijvoorbeeld in de spits te weinig vervoerscapaciteit hadden, konden we extra bussen inzetten. De laatste twee weken kregen we gemiddeld nog twee of drie telefoontjes per dag."
NS heeft van de maand zonder trein in Zeeland geleerd dat vervangend vervoer flexibel moet worden georganiseerd. "Je kunt niet zonder meer een treindienstregeling in een vervoersschema per bus omzetten."
Bron: PZC
door Ben Jansen. zaterdag 19 april 2008 | 03:33 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 19 april 2008 | 11:31
Spoorbedrijf NS trakteert dinsdagmorgen. Alle treinpassagiers op de Zeeuwse spoorlijn krijgen dan een koek.
Met dit gebaar heet NS zijn reizigers welkom terug in de trein. Na een maand groot onderhoud aan de spoorbaan en vervangend vervoer per bus herneemt het treinverkeer in Zeeland zijn normale loop. NS is blij en hoopt van zijn passagiers hetzelfde.
Bij spoorbeheerder Prorail bestond gistermiddag alle vertrouwen dat de werkzaamheden op tijd zijn afgerond. In het weekeinde en maandag wordt nog gewerkt bij Kapelle, Rilland en Bergen op Zoom. Woordvoerder Jan Lievens: "De weersvooruitzichten zijn niet ongunstig. Bovendien is al het graafwerk gedaan. Dat betekent dat we geen onaangename verrassingen in de vorm van projectielen en munitie kunnen tegenkomen."
Tijdens de megaklus van een maand zijn over tientallen kilometers houten bielzen vervangen door dwarsliggers van beton en is het grindbed vernieuwd. Daarmee zit het werk voor Prorail er nog niet op. Er is nog een aantal weekeinden nodig: waarschijnlijk drie in de tweede helft van dit jaar en drie volgend jaar. Zo moet nog de nieuwe Sloelijn op de hoofdspoorlijn worden aangesloten.
Prorail en NS hebben veel geleerd van de onderhoudsperiode in oktober vorig jaar. Toen waren er veel klachten over de uitvoering van het werk en over het vervangend busvervoer. Klachten die bovendien tot ergernis van de indieners alleen tijdens kantooruren konden worden ingediend of stuitten op antwoordapparaten. Prorail en NS hebben er de afgelopen weken voor gezorgd dat iedereen vragen en kritiek kwijt kon. Mede door de uitgebreide voorlichting vooraf en overleg over de uitvoering van de werkzaamheden en vervangend vervoer, bleef het tamelijk stil aan de telelefoonlijnen. Prorail kreeg welgelegd 108 telefoontjes, waarvan de helft betrekking had op het vervangend vervoer. De rest ging over nachtelijke hinder door bouwlampen en werklawaai.
Bij de NS kwamen volgens projectleider Luuk Kessels de eerste werkdag van de onderhoudsperiode 47 telefoontjes binnen, waarvan meer dan de helft reisinformatie betrof. "We hadden die dag te maken met een combinatie van sneeuw en onwennigheid. Het voordeel van een klachtennummer dat 24 uur per dag bereikbaar is, was dat we snel konden bijsturen. Wanneer we bijvoorbeeld in de spits te weinig vervoerscapaciteit hadden, konden we extra bussen inzetten. De laatste twee weken kregen we gemiddeld nog twee of drie telefoontjes per dag."
NS heeft van de maand zonder trein in Zeeland geleerd dat vervangend vervoer flexibel moet worden georganiseerd. "Je kunt niet zonder meer een treindienstregeling in een vervoersschema per bus omzetten."
Bron: PZC