Pagina 1 van 2

Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 13:00
door fogeltje
Ik heb even op de laatste vijf pagina's gekeken, maar er lijkt geen (recent) onderwerp voor deze concessie te zijn, daarom maak ik er eentje. Hier is plek voor alles wat betrekking heeft tot de concessie Oost-Brabant en de uitvoering ervan door Arriva.

Vanochtend werd in Uden op het busstation extra gecontroleerd. Elke (Arriva) bus die gereed stond voor vertrek werd bezocht door twee controleurs (bij Hermes 121 heb ik ze dit niet zien doen, dus volgens mij doen ze alleen de eigen bussen. De Breng/OAD bus was al weg, dus of ze daar gecontroleerd hebben, weet ik niet). Toen "mijn" 99 aan de beurt was hebben ze mij overigens overgeslagen. Daarom vraag ik me af of dit een controle voor OVC gebruikers was (ik had papieren kaartjes) of een "gewone" controle. In dat laatste geval lijkt me dat een beetje vreemd gezien iedereen bij instap door de chauffeur gecontroleerd wordt (in ieder geval bij de 99 die pas op het busstation begon, de controleurs hebben ook gezien dat iedereen bij de chauffeur voorbij geweest is).

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 18:32
door Joshua
Kan deze topic niet beter verplaatst worden naar "OV in Zuid-Nederland"?

Verder ben ik ook wel eens gecontroleerd bij Arriva Brabant. Maar dan eigenlijk bij de Halte Erica in Mill omdat het een zonegrens is. Gebruikelijk wordt de bus daar gewoon stil gezet en lopen de conducteurs de hele bus door en controleren ze iedereen.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 18:40
door Ruben
Topic verplaatst naar OV in Zuid-Nederland, vanwege ligging in provincie Brabant.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:54
door fogeltje
Joshua schreef:Kan deze topic niet beter verplaatst worden naar "OV in Zuid-Nederland"?
Inderdaad. Ik was al een tijdje bezig in Oost-Nederland, dan is snel een topic in het verkeerde subforum geopend, vooral als de topictitel ook nog eens met Oost gaat beginnen ;)
Joshua schreef:Verder ben ik ook wel eens gecontroleerd bij Arriva Brabant. Maar dan eigenlijk bij de Halte Erica in Mill omdat het een zonegrens is. Gebruikelijk wordt de bus daar gewoon stil gezet en lopen de conducteurs de hele bus door en controleren ze iedereen.
Ik kom controles ook wel tegen, maar deze leek zich specifiek te richten op de OVC. Er waren namelijk wat vreemde dingen. Chauffeurs springen op lijnen die op het busstation beginnen en waar dus iedereen door de chauffeur al gecontroleerd moet zijn. Ik werd met mijn papieren kaartjes reeds in de hand overgeslagen. Nu kan dat laatste overigens ook een fout van de controleur geweest zijn natuurlijk. Ik heb niet achterom gekeken dus ik weet niet of andere reizigers met papierenkaartjes ook zijn overgeslagen. Ik zit als het even kan meteen rechts voorin, controleurs lopen bij mij de eerste keer altijd voorbij en controleren mij dan als laatste (anders moeten ze bij mij wachten totdat ik mijn vervoerbewijs te voorschijn heb getoverd).

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 21 sep 2010, 00:03
door Joshua
Tja ik vermoed dat ze je gewoon vergeten zijn. Of dat een controleur dacht van ach hij heeft zijn kaartje al in de hand dus het zal wel goed zijn.
Er is in ieder geval geen controle aangekondigd door Arriva.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 21 sep 2010, 10:13
door fogeltje
Sterker nog, de controles door Novio nu zijn de eerste controles die ik ooit aangekondigd heb zien worden. Meestal staan controleurs (ook vroeger in Nijmegen) bij haltes te wachten. Hoe ze het verder doen varieert. De ene keer moet de bus wachten en lopen de controleurs de bus door. De andere keer controleren ze tijden het rijden en rijdt er iemand met een wagen achteraan om de controleurs weer op te pikken zodra ze klaar zijn. Of ze stappen bij de eerste halte na het controleren weer uit en wachten daar weer op een andere bus.

Het bus laten wachten tot ze klaar zijn vind ik een zeer onvriendelijke methode. Ik heb er ooit een uur vertraging door opgelopen. In Nijmegen hebben ze ooit een halte voor het station de oude lijn 11 (Brakkenstein - Beuningen) gecontroleerd. Gezien het bijna zes uur was gingen de streekdiensten van half uur naar uurdienst. De bus was vrij druk maar mocht pas verder rijden toen de controleurs klaar waren. Ik zat helemaal achterin en wilde vlug mijn kaartje tonen en uitstappen en naar CS rennen. Dat mocht niet. Op zulke momenten snap je waarom mensen soms zeiken over de dienstverlening.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 21 sep 2010, 18:29
door M57
Controle op papieren kaartje lijkt me net zo (on)nuttig als op chipkaarten. De chauffeur kijkt naar je kaartje of naar je check-in.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 21 sep 2010, 23:59
door fogeltje
Bij de beginhalte wel, hoewel chauffeurs lang niet nauwkeurig kijken of mensen goed inchecken (als het apparaat moeilijk doet en de klant zegt "het ligt aan het systeem", dan mogen ze vaak doorlopen terwijl daar echt wel gevallen bij zullen zitten die gewoon geen saldo hebben) of niet juist naar het papiertje kijken. Ik heb eens per ongeluk 2 dagen met een verlopen abonnement gereisd (het nieuwe zat er wel achter), dat is zeker acht chauffeurs niet opgevallen tot ik er thuis zelf achter kwam. Ook kijken ze niet zo nauw naar het aantal strippen. Als iemand overstapt met geldige strippen, of gewoon zegt "ik wil x strippen" en dan langer blijft zitten, er zijn maar weinig die dat opmerken. Dan kan controle nuttig zijn (en op het busstation stoppen ook doorgaande lijnen), dus geheel onzinnig zijn controles niet.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 13:59
door Joshua
Precies. Ik heb dit zelf ook een keer mee gemaakt bij BRENG. Ik stond op het Station Heyendaal op de bus te wachten afgelopen zomervakantie. Toen ik de bus in stapte kwam ik er achter dat ik geen saldo had. Ik hoefde enkel het ritje te maken van Station Heyendaal naar Station dus ben gewoon door gelopen en de chauffeur zei niks.
Kort daarna maar automatich opladen op me kaart gezet om dat te voorkomen.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 16:21
door fogeltje
Automatisch opladen is enorm handig voor busreizen. Ik heb het ook op mijn kaart staan. Voor treinreizen is het niet zo handig gezien het budget wordt opgewaardeerd als je onder de vijf euro komt (en dat is niet aan te passen). Dus het kan voorkomen dat mijn saldo tussen de vijf en tien euro komt te liggen, waardoor ik te weinig saldo heb voor in de trein maar automatisch opladen niet aanspringt.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 20:31
door les7
fogeltje schreef:Automatisch opladen is enorm handig voor busreizen. Ik heb het ook op mijn kaart staan. Voor treinreizen is het niet zo handig gezien het budget wordt opgewaardeerd als je onder de vijf euro komt (en dat is niet aan te passen). Dus het kan voorkomen dat mijn saldo tussen de vijf en tien euro komt te liggen, waardoor ik te weinig saldo heb voor in de trein maar automatisch opladen niet aanspringt.
Het werkt wel bij NS. ;)

Voorbeeld:
Als je automatisch opladen hebt voor €10,- en je hebt iets van €5, gebeurt er het volgende bij NS:

- Check-in 1 // Saldo te laag! // Saldo is opgeladen van €5,- >> €15,-
- Check-in 2 // Goede Reis! // Saldo is opgeladen van €15,- >> €25,-
- Check-out // Ritprijs: xx // Saldo is €25,00 - ritprijs

Je moet dus 2x proberen om in te checken.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 23:40
door fogeltje
Bedankt voor de tip! Dat zal ik de volgende keer, zodra ik in die situatie zit, eens proberen.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: do 18 nov 2010, 18:52
door Ederveen
Is er al iets bekend van wijzigingen per 12-12-2010 voor deze concessie (en Meierij natuurlijk)?

Het enige wat ik nog weet is dat lijn 66 naar Vlijmen naar alle waarschijnlijkheid komt te vervallen.

Gaan ze eindelijk de stadsdienst Den Bosch hernummeren? :mrgreen: 8-)

Waarom is Arriva toch altijd zo lekker laat (of liever: later dan de rest)...

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: do 18 nov 2010, 19:29
door fogeltje
Novio was ook laat, vandaag staat eindelijk de nieuwe dienstregeling voor het KAN online, daar kun je al wijzigingen voor lijn 99 bekijken, daar veranderen alleen vertrektijden een beetje volgens mij. Een aantal ochtendritten vertrekt twee minuten eerder, daar ben ik zelf niet zo blij mee. Gelukkig lijkt 121 tegenwoordig dusdanig op tijd te rijden dat het wel gehaald gaat worden, maar toch.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: za 02 apr 2011, 14:58
door Michael 1988
Gisteren zag ik iets opmerkelijks op de ambassador stadsbussen van 's-Hertogenbosch staan, namelijk op elke amba staat onder de nummer aan de voorkant dat het een stadsbus is. Weet iemand of dit ook bij de streekbussen afkomstig van de stalling in 's-Hertogenbosch zo is? Ik heb namelijk gisteren niet veel Arriva (Brabant) streekbussen gezien gisteren, maar die ik wel zag hadden dat (nog) niet.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: za 02 apr 2011, 19:37
door Michael
Arriva is momenteel wat wagens aan het wisselen van stalling vanwege kilometerstanden en een aantal ambassadors rijden dus op de stad maar mogen geloof ik ook alleen maar op de stad rijden. Daarom staat er stadsbus op de bus.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: za 02 apr 2011, 23:03
door Michael 1988
Dan zullen de ex-friesland en ex-groningen/drenthe bussen wel erg veel op de stalling gezet moeten worden. die zijn naar mijn weten de oudste bussen hier in brabant

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: zo 03 apr 2011, 09:45
door Waalwijker
Of juist meer.

De amba´s en citaro´s zijn leasebakken en die bussen uit het noorden wellicht niet dus misschien ga je de noordelingen juist meer zien.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: zo 03 apr 2011, 13:35
door Michael 1988
Wat wou je hiermee zeggen? Dat ze, omdat het leasebussen zijn, dan meer kilometers hebben gemaakt. Naar mijn weten zijn alle Oorspronkelijke brabant-bussen gebouwd in 2006/2007 (of later), terwijl de ex-groningen/ex-friesland gebouwd zijn in 2005 of eerder.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: zo 03 apr 2011, 14:45
door lint41
Waarschijnlijk bedoelt hij juist dat voor de leasebussen elke kilometer telt (boete voor te veel kilometers), terwijl voor de eigen bussen (dus die uit 2005) een kilometertje meer of minder niets uitmaakt.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 26 jun 2012, 20:05
door Michael 1988
Ik weet niet of iemand hier iets vanaf weet, maar rond 3 uur zag ik tussen het station en de Parade in 's-Hertogenbosch een "vreemde" bus rijden. Ik weet niet welke vervoerder of wat voor type het is, want hij reed ver voor de bus waar ik in zat en in eerste instantie dacht ik dat het een Citaro was, maar toen ik op de Spinhuiswal de zijkant zag, leek het niet op een Citaro. Maar ik heb het niet goed kunnen zien, omdat ik in het midden van de bus achter de chauffeur zat.

Heeft iemand misschien meer info? Er stond geen witte logo op de achterkant zoals het geval is bij de Citaro's en voor een Amba had de bus een vreemde achterkant.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 26 jun 2012, 20:20
door MdJ
Wat voor een kleur had de bus?

Lijkend op een Citaro zou het een Setra van Juijn kunnen zijn. Of de citaro-III (goudkleurig) van hun. (of is weer elders aan het rondcrossen... Heeft meer eigenaars gehad dan maanden aanwezig in NL...)

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 26 jun 2012, 20:22
door Daniel
Was de bus wel in de Brabantse kleuren?

Ik heb in ieder geval niks bijzonders zien rijden in Den Bosch toen ik daar aan het eind van de ochtend/begin van de middag was.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 26 jun 2012, 20:23
door Michael 1988
De Brabantse huisstijl, dus ja. Ik weet ook niet of die alleen reed in 's-Hertogenbosch of ook daarbuiten of alleen maar in het Centrum. Ik kwam hem tussen 15:00 en 15:15 tegen bij de rotonde tussen de Essent en het station en de bus verdween uit beeld voor de Parade.

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Geplaatst: di 26 jun 2012, 20:33
door Daniel
Ik denk dat het iets van TCR geweest moet zijn, die hebben wel het een en ander in Brabantse kleuren rondrijden (in ieder geval een O405 en een stel Integro's). Zwaluw Reizen ook, maar die hebben alleen Citaro's en Amba's en vallen daarmee al af.