Pagina 4 van 4

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 18:44
door Ennes
AOD schreef:
Daniel schreef:
AOD schreef:Er is al geopperd (tweedehands) dieselloks te kopen omdat de goederenvervoerders overstappen op multicourante loks. Dat hadden Veolia, Arriva en Syntus kunnen doen, dan waren er nu geen problemen geweest.
Misvatting: een tekort aan materieel blijft een tekort aan materieel, of dit nu een tekort aan treinstellen of een tekort aan rijtuigen is :idea:
Volhouden. bij een juiste systeemkeuze heb je redelijk voldoende trekkrachten en is het simpel losse bakken aankoppelen. Neem daarbij de mogelijkheid om goedkoper een losse lok van de goederenvervoerders te huren. Die mogelijkheid ontbreekt bij treinstellen. Zeker als het om Buffels en GTW's gaat. Die zijn niet te koppelen.

Een tekort aan rijtuigen? :D :D :D

http://bahnonline.railimages.ch/fotos/d ... 394_01.jpg

Zo kan het dus ook. De Zwitserse SOB met SBB-materieel.

Deze vond ik ook wel leuk:

http://www.bahnbilder.de/bilder/selten- ... 354006.jpg

Dit is natuurlijk een zeldzaam geval maar toont de mogelijkheden van 628. Zou ook nog een optie kunnen zijn. Andersom kan natuurlijk ook. ;)

Een beetje creatief Googelen.
Hierbij is dus voorbijgegaan aan de bedrijfsvoering, een treinstel is bedrijfsmatig gezien een stuk makkelijker in te passen in het nederlandse systeem ( betrekkelijk korte afstanden ) zou je een loc met rijtuigen gebruiken zal je of met 2 locs moeten gaan werken of telkens een loc omrijden wat veel tijd kost.
Daarnaast zou je alles moeten aanpassen omdat er dus alleen gewerkt mag worden met centrale deurvergrendeling, dus gehuurde rijtuigen/locs zouden moeten worden aangepast. (alleen internationale treinen hebben daarvoor nog ontheffing)

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 19:13
door Fles
Wat een kansloos geneuzel allemaal eigenlijk. AOD heeft toch gelijk, capaciteit maakt niet uit, in een AOD-approved systeem neemt een reiziger ineens de helft van de plaats in en dan is het opgelost. Wat zijn jullie allemaal dom dat jullie dat niet begrijpen. Tsjonge nou zeg. :P

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 20:07
door fogeltje
We zijn nu eenmaal niet slim genoeg om onze eigen domheid te bevatten.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 21:14
door Vinny
Jongens nou even genoeg over olieslaven en treinstellen, dat gedoe begint op mijn zenuwen te werken... :wink:
Stations gaan overslaan doordat je reizigers, waar je er teveel van hebt, weer weggaan lijkt me geen optie. Ook zal dat niet werken. De studenten pakken de trein toch wel, stappen in Nijmegen op CS weer uit en pakken dan een bus naar Heyendaal, dat lost de problemen niet op.
Het gaat er mij om dat: Reizigers vanuit het noorden zo gestimuleerd worden in de spitstoevoeger te gaan zitten. Opgekropt zitten voor een station, dat moet maar gewoon kunnen, terwijl de doorgaande reiziger hier minder last van heeft: op de relatie Nijmgen - Roermond ontstaat een betere verdeling van passagierseenheden. Op de heenweg (dus vanuit het zuiden naar het noorden) zou je eventueel wel in Heyendaal kunnen stoppen, om te voorkomen dat veel reizigers in Boxmeer moeten overstappen.

Over Nijmegen - Kleef gesproken: Daar loopt dus een officiele studie naar. Ik denk dat wanneer deze treindienst ook een groot gedeelte van het spitsvervoer van/naar Heyendaal voor zijn rekening kan nemen de gehele rentabiliteit van het openbaar vervoer in de SAN regio toe kan nemen. Dan moet er natuurlijk wel verstandig worden omgesprongen met de middelen, en ja dubbelspoor tussen Nijmegen en N. Heyendaal lijkt me wel nodig, maar volgens mij kan dat ook redelijk makkelijk worden aangelegd.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 21:25
door Gekko123
Volgens sporenplan.nl is Nm - Nmh al dubbelsporig. Dat scheelt nogal wat investeringen :lol:

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 21:43
door Wubbo
Reizigers stimuleren om een andere trein te nemen kan alleen als die trein ook echt een alternatief is: niemand zal 20 minuten op Nijmegen gaan wachten voor het laatste stukje naar Nijmegen Heyendaal omdat de vervoerder dat graag wil, dan ben je lopend nog sneller.

Ik zit nog even naar de dienstregeling te kijken, maar volgens mij kun je ook een extra trein naar Cuijk rijden:
Nm .03/.33
Nmh .06/.36
Mmlh .12/.42
Ck .17/.47

Ck .26/.56
Mmlh .01/.31
Nmh .07/.37
Nm .13/.43

Erg robuust is het allemaal niet (net als de rest van de Maaslijn trouwens), maar je kan dus al 6x/uur rijden zonder infra-aanpassingen.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: di 28 sep 2010, 10:49
door fogeltje
Ja, de Maaslijn is tot aan Mook volgens mij dubbelsporig. Het zou extra wel een nieuwe wissel vergen om een trein uit Kleve op het spoor te laten komen.

Wat betreft een eventuele extra trein tussen Cuijk en Nijmegen, krijg je dan geen problemen met kruisen van andere treinen? Ik heb het niet uitgezocht, dus ik zou het niet weten. Ik weet niet of Cuijk zelf overigens een tweede spoor heeft, maar volgens mij wel.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: di 28 sep 2010, 19:19
door Marc
L1 had vandaag een reportage op de site staan over de drukte op de Maaslijn:
Kijk hier

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: di 28 sep 2010, 19:32
door Wubbo
fogeltje schreef:Wat betreft een eventuele extra trein tussen Cuijk en Nijmegen, krijg je dan geen problemen met kruisen van andere treinen? Ik heb het niet uitgezocht, dus ik zou het niet weten. Ik weet niet of Cuijk zelf overigens een tweede spoor heeft, maar volgens mij wel.
Cuijk heeft 3 perronsporen, dus dat mag geen probleem zijn. Op het enkelspoor tussen Mook en Cuijk past het. Ik heb alleen de perronopstelling van Nijmegen niet bekeken.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:19
door Marc
Natuurlijk leuk zo'n extra trein, maar daar heb je natuurlijk materieel voor nodig en dát ligt niet voor het grijpen (Veolia rijdt in de spits met al het materieel dat ingezet kan worden) :wink:.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:22
door Daniel
Allicht kan je het materieel efficiënter inzetten door de piek van/naar Heyendaal uit te smeren over zes treinen per uur. Dan hoeven je versterkingsstellen ineens nog maar Nm - Ck te pendelen en zijn ze dus sneller weer beschikbaar dan wanneer je er mee heen en weer naar Venlo gaat.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:53
door fogeltje
Dan zal zeker Noord-Brabant gaan miepen omdat die willen dat Boxmeer ook 4x per uur in het spits een verbinding heeft met Nijmegen. Volgens mij is er sowieso een eis dat er vier treinen tussen Venray en Nijmegen rijden in het spits. Dus een spitstrein inkorten tot Cuijk zal er niet inzitten.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:56
door Daniel
Ik had 't over 6x/uur op Nm-Ck he, da's ook waar Wubbo op doelde. Dan komt het er dus op neer dat je die extra treinen laat rijden met het materieel wat je bij een lagere frequentie nodig hebt om je treinen te versterken.

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 11:15
door fogeltje
Dan begrijp ik je verkeerd, ik dacht dat je 6x Cuijk - Nijmegen ten koste wilde laten gaan van 4x Venray - Nijmegen (omdat je dat materieel hebt). Dus je stelt voor om 4x Venray - Nijmegen te behouden en extra pendel Cuijk - Nijmegen met de extra gehuurde Buffel? Dat zou wellicht wel een mogelijk zijn, hoewel het op station Boxmeer ook al druk is, dus of dat alle problemen oplost, weet ik niet.

Veolia stopt weer met bussen naar Nijmegen

Geplaatst: vr 01 okt 2010, 20:53
door Daniel
Veolia stopt weer met bussen naar Nijmegen
Geplaatst op: vrijdag 1 oktober 2010 20:52
Laatst bijgewerkt: vrijdag 1 oktober 2010 20:53


MAASTRICHT (AFN) - De bussen die sinds maandag tussen Boxmeer en Nijmegen reden om de drukte in de Veoliatreinen op te vangen, worden weer uit dienst genomen. Ze doen er te lang over, waardoor ze voor reizigers niet interessant zijn, maakte Veolia vrijdag bekend. Omdat iedereen nu toch probeert met de trein mee te gaan, heeft Veolia de treinstellen herschikt.
Tussen Roermond en Venlo rijden wat kortere treinstellen, zodat tussen Boxmeer en Nijmegen langere treinstellen meer passagiers kunnen vervoeren. Ook rijdt een trein extra heen en weer tussen Nijmegen en Cuyk.
Lees verder

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: vr 01 okt 2010, 20:58
door Suus
Leest men dit forum?

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: vr 01 okt 2010, 22:35
door Daniel
Lijkt er wel heel sterk op ja, vooral die trein Nm - Ck...

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: za 02 okt 2010, 09:57
door fogeltje
Netjes. Hopelijk gaat het dan volgende week iets beter. Staan er ergens tijden van die pendel?

Re: Veolia zet bussen in vanwege volle treinen Maaslijn

Geplaatst: za 02 okt 2010, 14:08
door Raymond
Wat dat betreft is het wel positief dat omdat de lijntjes bij Veolia relatief kort zijn men heel snel met materieel kan schuiven, om zo vraag en aanbod zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Zeker met het beperkte aantal treinstellen wat beschikbaar is. NS heeft wel meer materieel om het op te vangen, maar zeker goed om te zien dat er in ieder geval wel wil is om het zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.