Pagina 1 van 1

SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: do 14 okt 2010, 15:52
door fogeltje
Het geweldige nieuwe kabinet had al aangegeven te gaan snijden in plusregio's. Omroep Brabant berichtte eergisteren dat het SRE gaat stoppen, het Eindhoven Dagblad meldt dat het SRE mogelijk gaat verdwijnen in zijn huidige vorm, maar echt nieuws is er nog niet. Op de site van het SRE zelf staat niets vermeldt en het Eindhovens Dagblad meldt verder ook nog niets.

Links: http://www.omroepbrabant.nl/?news/14377 ... binet.aspx
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/74 ... e-vorm.ece

Zelf zit ik er niet op te wachten, want het zou betekenen dat de provincie de OV taken van het SRE over gaat nemen. Een voordeel zou zijn dat de "knip" tussen SRE en Oost-Brabant wegvalt waardoor er geen gezeik meer is met verschillende tarieven. Echter waren de toekomstplannen voor het SRE heel aantrekkelijk (spits- en daltarief en mogelijkheid voor het aanschaffen van 40% in de daluren voor 10 euro per jaar). Hoewel de provincie Brabant een inhaalslag heeft gemaakt twee jaar terug (voorzieningsniveau ging drastisch omhoog) heeft het SRE in mijn ogen de zaken wat OV betreft toch beter voor elkaar.

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: do 14 okt 2010, 21:26
door Ronald
Ik zie niet zo goed in waarom het "SRE" het OV beter kan organiseren dan de provincie. Het gaat om de inzichten en beschikbaarheid van middelen, die hoeven bij een stadsregio niet per sé beter te zijn dan bij de provincie. Er mag van mij wel wat gesneden worden in al die bestuurslagen, het zijn er inmiddels wel érg veel :? .

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: do 14 okt 2010, 21:40
door fogeltje
Ronald schreef:Ik zie niet zo goed in waarom het "SRE" het OV beter kan organiseren dan de provincie. Het gaat om de inzichten en beschikbaarheid van middelen, die hoeven bij een stadsregio niet per sé beter te zijn dan bij de provincie. Er mag van mij wel wat gesneden worden in al die bestuurslagen, het zijn er inmiddels wel érg veel :? .
Alleen ben ik bang dat ze selectief gaan snijden in bestuurslagen. Ik zou zeggen of alle stadsregio's eruit of geen enkele.

Wat betreft het busverkeer ligt het niveau in het SRE toch net wat hoger. De eisen zijn net wat hoger (betere voertuigen, betere reizigersinformatie, zowel op papier als dynamische info) en het voorzieningsniveau in het SRE is ook redelijk hoog (hoewel de provincie wel een inhaalslag heeft gemaakt). Bovendien kan het SRE beter inspelen op lokale wensen dan de provincie dat kan omdat ze nu eenmaal net wat dichter bij de gemeenten staan.

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: do 14 okt 2010, 21:59
door Suus
Er kan wel gesteld worden dat ov-autoriteiten die dichter bij de burger staan over het algemeen een beter ov-aanbod uit de aanbestedingen weet te halen. De gemeente Almere of de stadsregio Arnhem-Nijmegen zit er veel meer bovenop dan een provincie Noord-Brabant. Op dat punt is het organiseren van het OV door een speciaal ingesteld bureau ook wel een interessante optie (zie het OV-Bureau in Groningen en Drenthe)

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: do 14 okt 2010, 22:06
door Vinny
Ronald schreef:Ik zie niet zo goed in waarom het "SRE" het OV beter kan organiseren dan de provincie. Het gaat om de inzichten en beschikbaarheid van middelen, die hoeven bij een stadsregio niet per sé beter te zijn dan bij de provincie. Er mag van mij wel wat gesneden worden in al die bestuurslagen, het zijn er inmiddels wel érg veel :? .
Je snijdt in de breedte of je snijdt in de diepte. Het weghalen van de bestuurslaag, en alle bevoegdheden bij de provincie onderbrengen verandert helemaal niets! Tenzij je ook de concessie Eindhoven opheft, en die samenvoegt met de concessie Oost-Brabant. Dat heeft wellicht voordelen, maar net zo goed ook nadelen.

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: do 14 okt 2010, 22:50
door fogeltje
Ik denk niet dat de huidige concessie opengebroken wordt, maar als het SRE als bestuurslaag verdwijnt, dan zal de busconcessie na die datum met de provinciale concessies samengevoegd worden ben ik bang. Wat tarieven aangaat, zouden de verschillen misschien al eerder merkbaar zijn. Vooral daar wijken de provincie en SRE af. De provincie wil het wat goedkoper maken, het SRE lijkt te mikken op kwalitatief goed vervoer waarvoor ietsjes meer betaald moet worden (de nieuwe spitstarieven komen redelijk hoog te liggen, de daltarieven zijn aantrekkelijk en men kan een kortingsproduct kopen).

Als het SRE verdwijnt zou men als optie kunnen houden dat de gemeenten in het SRE zich aaneensluiten tot een soort vervoersbond die dan de zeggenschap over de concessie overneemt.

Maar goed, eerst maar eens zien wat de ontwikkelingen zijn. Want buiten die twee vage nieuwsberichten van twee dagen geleden is er nog niets naar buiten gekomen en het kabinet is ook pas net werkelijk aangetreden (en zelf zie ik ze niet lang zitten).

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 13:40
door midnet
bij de overheid (bvb al die stadsdelen in de grote stad AMSterdam)-gaat het gewoon zo: het het geen SRE meer, maar wordt een kantoor ergens in dat grote nieuwe provinciehuis in den Bosch-of gewoon hetzelfde kantoor als nu, maar met een andere naam. Expertise hangt vaak meer af van de toevallige kwaliteit en/of inzet van de medewerkers.
En wie klaagt er dan niet meer over die nieuwe knippen die vanwege SRE met de lijnen ri. Limburg gedaan moesten worden?

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 15:04
door fogeltje
midnet schreef:bij de overheid (bvb al die stadsdelen in de grote stad AMSterdam)-gaat het gewoon zo: het het geen SRE meer, maar wordt een kantoor ergens in dat grote nieuwe provinciehuis in den Bosch-of gewoon hetzelfde kantoor als nu, maar met een andere naam. Expertise hangt vaak meer af van de toevallige kwaliteit en/of inzet van de medewerkers.
En wie klaagt er dan niet meer over die nieuwe knippen die vanwege SRE met de lijnen ri. Limburg gedaan moesten worden?
Die knippen met Limburg zouden toch wel gekomen zijn, of het nu SRE of Oost-Brabant gebied was geweest waarin deze lijnen gereden hadden. Het enige voordeel van een overgang van SRE lijnen naar de provincie zou tariefintegratie zijn en geen gedonder meer als een partij met iets nieuws komt (Metelkaartje, Dalurendagkaartje, GOV-2, Dalurendagkaartje revisited, dat gaf enige problemen omdat er twee partijen waren, maar dat werd ook allemaal redelijk vlot en soepel opgelost). Echter weegt dat niet op tegen de algemeen betere kwaliteit van het OV in de regio Eindhoven t.o.v. de provincie in mijn optiek.

Maar goed, het is gewoon even afwachten wat er nu echt gaat gebeuren. Het nieuwe kabinet zit er pas net (en voor hoelang?). Het bestaande contract met Hermes zal sowieso niet opengebroken worden lijkt me. Als er al iets gaat gebeuren, dan zal dat pas in december 2014 zijn als de SRE concessie (en volgens mij toevallig ook de provinciale concessies) aflopen (hoewel Hermes contractueel de optie heeft om twee jaar door te gaan bij goed resultaat, dat zou dan wel eens geschrapt kunnen worden).

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 15:21
door Waalwijker
Betreft het OV had ik liever gezien dat de PNB vervalt en dat SRE het overneemt :P PNB is een beetje low-budget met zijn wensen enz. Iets dat de PNB beter regelt is de dynamische reisinfo bij de haltes.
Het lieftst zie ik een centraal OV-Bureau komen

Re: SRE verdwijnt mogelijk als OV-autoriteit.

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 20:13
door fogeltje
Daar ben ik niet mee eens. De InfoTins voldoen voor de meeste haltes en op deze manier heeft elke halte dynamische informatie, niet alleen de grote haltes. Het voordeel is dat het vele malen goedkoper is omdat er geen kabels gelegd hoeven te worden. Het wordt onhandiger wanneer er meerdere lijnen zijn, dat klopt. Op wat grotere knooppunten buiten Eindhoven, bijvoorbeeld station Helmond of het busstation in Reusel of Eersel of de Markt in Valkenswaard, waar meerdere lijnen bij elkaar komen zou ik ook liever iets anders zien. Idem busstation Uden overigens, maar dat valt onder de provincie, daar komt SRE alleen maar met lijn 121.

Wat betreft low-budget ben ik het met je eens. Dat is te zien aan de eisen die aan de voertuigen gesteld zijn maar bijvoorbeeld ook de dynamische reisinformatie in de bus. Deze is bij Arriva gewoon bedroevend, plus dat heel vaak het scherm gewoon niet werkt of het beeld enorm verstoord is zodat je zelfs die ene regel met de tijd en volgende halte niet eens ziet.

Een centraal OV-bureau voor geheel Brabant met de competentie zoals deze nu in het SRE zit, zou voor de toekomst wel een mooie oplossing zijn. Het zal de provincie dan wel iets meer kosten, maar daar krijgen ze dan ook wat voor terug. En je krijgt het voordeel dat er geen gezeik meer kan zijn in Brabant met twee OV-autoriteiten.

Iets wat beide autoriteiten overigens beter aan mogen pakken is het zorgen voor oplaadpunten voor de OVC. Als deze er ooit definitief gaat komen lijkt het me wel wenselijk dat elk dorp waar een lijnbus doorheen komt tenminste 1 oplaadpunt (hoeft niet eens zo een grote te zijn, maar op zijn minst zo een gele zoals bij de AH to Go of in de Hermes bussen) komt. Nu zijn die oplaadpunten buiten de grote plaatsen vrijwel niet te vinden, in ieder geval in het SRE en Oost-Brabant.