Pagina 1 van 3

Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 19:37
door Daniel
Machinisten vergeten Best weer

BEST - Stoppen in Best zit nog niet ingebakken in het NS-systeem. Voor de derde keer deze maand is de machinist op de intercitylijn Eindhoven-Schiphol maandag vergeten te stoppen in Best

De treinbestuurders die in de cabine op de lijn klimmen, krijgen nu steeds voor vertrek een herinnering dat ze moeten stoppen op de tijdelijke halte.

Sinds 9 april kunnen reizigers ook in Best op de Intercity Eindhoven-Schiphol instappen. Het tijdelijke opstappunt is er speciaal voor automobilisten die tijdens wegwerkzaamheden aan de A2 de files willen mijden. Dat heeft overigens wel resultaat. Er zijn gisteren 'enkele reacties' binnengekomen van mensen die niet op konden stappen en de extra parkeerplaatsen bij het station in Best zijn goed bezet. Volgens een woordvoerder zijn dat signalen die laten zien dat van de extra halte gebruik wordt gemaakt.

Het gebeurt overigens niet vaak dat Best wordt vergeten. In totaal zijn er al wel zeshonderd stops goed gegaan.

Bron: Eindhovens Dagblad

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 19:56
door M57
Reiziger Ddrs schreef:Het gebeurt overigens niet vaak dat Best wordt vergeten. In totaal zijn er al wel zeshonderd stops goed gegaan.
:lol:

Vanochtend moest ik werken op een 3500-trein naar Utrecht en Schiphol, en het aandeel mensen met kaartjes vanaf Best was echt opvallend hoog te noemen :!:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 20:05
door Dubbele P
Hmm, misschien iets voor een blijvende intercitystop als ik dit zo hoor?
Misschien een stomme vraag, maar waarom staan de seinen niet zodanig dat een machinist zelf ziet dat hij moet stoppen omdat vlak na station Best het sein op rood staat? Vrijwel elk station heeft namelijk wel een soort 'uitrijdsein' dat daarvoor gebruikt kan worden. Daarnaast ook vreemd dat de treinen zomaar door kunnen rijden, in principe ga je dan vooruit rijden op de dienstregeling en je zou verwachten dat je dan ook vanzelf in de problemen komt met de seinen.

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 20:09
door WSM
Dubbele P schreef:Hmm, misschien iets voor een blijvende intercitystop als ik dit zo hoor?
Misschien een stomme vraag, maar waarom staan de seinen niet zodanig dat een machinist zelf ziet dat hij moet stoppen omdat vlak na station Best het sein op rood staat?

Omdat je dan met de snelheid van een slak op glad ijs het station binnensukkelt?
Is de trein nog niet langzaam genoeg? ;)

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 20:15
door Dubbele P
Ja, maar ik bedoel dat seinen pas groen tonen als het ook tijd is om op die plek te zijn. Bij vertragingen gaat dat natuurlijk niet op, maar als jij een station overslaat, dan ben je dus een paar minuten te vroeg op spoor waar je niet hoort te zijn op dat moment. Zet jij het sein op rood totdat de vertrektijd volgens de dienstregeling aangebroken is, dan kan dat in feite niet gebeuren. Ik weet toevallig dat dat in Roermond richting Sittard het geval is. Dat sein gaat pas op groen als het tijd is om te vertrekken (groen knipper + lichtbak 6). Als een trein vertraging heeft, springt het op groen als de eerste bak het perron nadert, is een trein op tijd dan zal het sein nog op rood staan.

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 20:27
door WSM
Dubbele P schreef:Ja, maar ik bedoel dat seinen pas groen tonen als het ook tijd is om op die plek te zijn.

Dat betekent dus ook dat treinen met lagere snelheid het station kunnen binnenrijden...
Het omgekeerde is wel eens gedaan: stoppende treinen met hoog groen binnen laten rijden, in het kader van de punctualiteit.

Bij vertragingen gaat dat natuurlijk niet op, maar als jij een station overslaat, dan ben je dus een paar minuten te vroeg op spoor waar je niet hoort te zijn op dat moment. Zet jij het sein op rood totdat de vertrektijd volgens de dienstregeling aangebroken is, dan kan dat in feite niet gebeuren.

Maar verlies je wel kostbare rijtijd...

Ik weet toevallig dat dat in Roermond richting Sittard het geval is. Dat sein gaat pas op groen als het tijd is om te vertrekken (groen knipper + lichtbak 6). Als een trein vertraging heeft, springt het op groen als de eerste bak het perron nadert, is een trein op tijd dan zal het sein nog op rood staan.

Daar ligt een overweg na het station, hoe is die in de beveiliging opgenomen?

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 28 apr 2008, 22:23
door Meltrain
Reiziger Ddrs schreef: Stoppen in Best zit nog niet ingebakken in het NS-systeem.

Nee, het helpt ook niet echt als ze er doordeweeks wel stoppen en in het weekend niet. :roll:
Laat de 3500 dan ook in het weekend te Best stoppen, zou ik zeggen.

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 10:34
door Fles
Dubbele P schreef:Hmm, misschien iets voor een blijvende intercitystop als ik dit zo hoor?

Asjeblieft zeg :roll: wat is er voor zoeen gehucht mis met een stoptrein? :?:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 10:37
door Jeroen
Fles schreef:Asjeblieft zeg :roll: wat is er voor zoeen gehucht mis met een stoptrein? :?:


P+R is de sleutel tot succes voor een rendabele stop op de meest nietszeggende plaatsen. (althans, dat denken ze)

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 10:52
door Wubbo
Barneveld Noord, anyone? ;-)

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 11:01
door Mark
Alleen jammer dat die stomme pendels altijd leeg zijn :wink:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 11:56
door Freek
Jeroen schreef:
Fles schreef:Asjeblieft zeg :roll: wat is er voor zoeen gehucht mis met een stoptrein? :?:


P+R is de sleutel tot succes voor een rendabele stop op de meest nietszeggende plaatsen. (althans, dat denken ze)


Veenendaal de Klomp? Ressen (oké, ik geef toe, het is P+R op de bus (waalsprinter) maar het werkt wel), A'dam Arena (metro + trein). En zo zijn er vast wel meer voorbeelden die wel werken.

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 14:31
door timtrein
Dubbele P schreef:Ja, maar ik bedoel dat seinen pas groen tonen als het ook tijd is om op die plek te zijn. Bij vertragingen gaat dat natuurlijk niet op, maar als jij een station overslaat, dan ben je dus een paar minuten te vroeg op spoor waar je niet hoort te zijn op dat moment. Zet jij het sein op rood totdat de vertrektijd volgens de dienstregeling aangebroken is, dan kan dat in feite niet gebeuren. Ik weet toevallig dat dat in Roermond richting Sittard het geval is. Dat sein gaat pas op groen als het tijd is om te vertrekken (groen knipper + lichtbak 6). Als een trein vertraging heeft, springt het op groen als de eerste bak het perron nadert, is een trein op tijd dan zal het sein nog op rood staan.
Het beveiligingssysteem is niet zo ingericht. Dat ziet geen verschillen tussen stop- IC- en goederentreinen. Bovendien is ARI nu al zo dom dat je bij het inhalen van vertragingen ineens voor een rood sein loopt, dus iets op deze manier regelen zit er niet direct in denk ik. En het hoeft ook helemaal niet.

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 14:56
door Daantje
Permanente intercitystop zie ik niet zoveel in. Ik denk dat zodra die wegwerkzaamheden klaar zijn al die mensen die nu in de trein zitten dan weer vrolijk in hun auto stappen en in de file gaan staan. Misschien een enkeling die na die tijd nog met de trein gaat.

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 15:00
door Vinny
Ik denk dat het aantal 'nieuwe' reizigers uit Best groter is (mensen die daarvoor ook niet gebruik maakten van de A 2). Het zullen scholieren en studenten zijn die ontdekken dat je nu veel sneller in Utrecht/Schiphol bent ;)

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 29 apr 2008, 22:27
door waldo79
Maar waarom zouden die dan in Best instappen? Daar hebben ze normaal gesproken niet zoveel te zoeken :roll:

Daantje schreef:Ik denk dat zodra die wegwerkzaamheden klaar zijn al die mensen die nu in de trein zitten dan weer vrolijk in hun auto stappen en in de file gaan staan. Misschien een enkeling die na die tijd nog met de trein gaat.
Die experimenten kosten klauwen vol met geld. Of er moeten substantieel duizenden reizigers per dag bijkomen anders is het niet zo zinnig. Die A2 mist die 100 overstappers (cijfers gegokt op basis van een experiment op de A9) ook niet...

Het mensen uit de auto halen moet geen doel op zich zijn...

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 05 mei 2008, 11:19
door Mikos
Wat ik zo opvallend vind, is dat niemand hier meldt wat er ondertussen al aan de hand is...

Op Schiphol wordt namelijk elk half uur netjes omgeroepen dat in tegenstelling tot wat de CTA en de 'halaanwijzers' aangeven, de 3500 NIET stopt te Best.

Dus, ik denk dat niemand Best vergeet, we stoppen er gewoon helemaal niet, aldus de omroep op Schiphol... :|

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 05 mei 2008, 11:36
door Wubbo
In het weekend stopt de 3500 inderdaad niet in Best, maar dat weten de CTA's daar niet... ;-)

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: ma 05 mei 2008, 11:38
door Mikos
Dat maakt het al een heel stuk duidelijker. Overigens wordt het ook netjes in het Engels omgeroepen. Voor al die toeristen die met de 3500 in het weekend dachten naar Best te kunnen gaan. Maar goed dat het wordt omgeroepen, anders zou het nog druk worden in Eindhoven met

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: wo 07 mei 2008, 14:17
door Vinny
The BEST village of the Netherlands 8-)

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: do 08 mei 2008, 16:38
door deadlock
Waarom neemt een Belg nooit de intercity van Eindhoven naar het noorden maar altijd de stoptrein? [spoiler]stopt niet te Best[/spoiler]

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: zo 11 mei 2008, 21:00
door Nielske1990
deadlock schreef:Waarom neemt een Belg nooit de intercity van Eindhoven naar het noorden maar altijd de stoptrein?
Omdat die ook stopt in Best zeker? Het is niet voor niks een stoptrein, dus je zou hem moeten toespitsen op het verschil 800/3500. Verder is ie heel goed bedacht... :lol: :twisted:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: zo 11 mei 2008, 21:45
door Jurjen
Nielske1990 schreef: Omdat die ook stopt in Best zeker? Het is niet voor niks een stoptrein, dus je zou hem moeten toespitsen op het verschil 800/3500. Verder is ie heel goed bedacht... :lol: :twisted:

Nee, omdat een IC die niet in Best stopt op een CTA aangegeven zou moeten zijn als: 'stopt niet te Best'. En een IC die niet te best stopt (in modern Nederlands: slecht remt), eng is. :roll:

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 10 jun 2008, 10:58
door Chauf21
Het probleem speelt blijkbaar nog steeds:
BEST - Opnieuw is een machinist van de Nederlandse Spoorwegen vergeten de intercity Schiphol-Eindhoven te laten stoppen in Best. De trein die even na halftien maandagochtend in Best had moeten stoppen, reed gewoon door. Het is al zeker de vijfde keer sinds deze regeling dat een machinist vergeet te stoppen in Best.

Volgens een ingezonden brief in het Eindhovens Dagblad zou de sneltrein vorige week nog eens drie keer niet in Best zijn gestopt. De extra halte voor de intercity Schiphol-Eindhoven is ingevoerd om het snelverkeer op de snelweg A2 te beperken zolang er aan die weg wordt gewerkt. Speciaal om die reden is er ook een groot parkeerterrein aangelegd bij het station Best.

Omroep Brabant, 9 juni 2008.

De meest treffende en simpele oplossing staat daar in de reacties: gewoon een stoplicht plaatsen [te bedienen door te sleutelen].

Re: Machinisten vergeten Best weer

Geplaatst: di 10 jun 2008, 11:45
door Geert
Nog eenvoudiger en goedkoper zou het zijn om de machinisten op die treinen te bellen dat ze niet vergeten te stoppen in Best, of om die regel op de dienstkaartjes te markeren met een marker oid. Dat bellen werd een paar weken terug ook nog gedaan.

Volgens een studiegenoot van mij (die uit Best komt) gebeurt het in ieder geval nog regelmatig dat de s3500 niet stopt, het is vast niet pas de vijfde keer ;)