Rommelige start eerste treinloze dag

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Rommelige start eerste treinloze dag

Berichtdoor Wubbo » Za 03 Mei 2008, 18:48

Rommelige start eerste treinloze dag
door Palko Peeters palko.peeters@bndestem.nl. zaterdag 03 mei 2008 | 08:20 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 03 mei 2008 | 08:38

Afbeelding
Een medewerker van de NS helpt reizigers met het zoeken naar de juiste bus. Tot maandag 5.00 uur is er geen treinverkeer van en naar Breda in verband met werkzaamheden aan het station.
BREDA - "U moet naar Lage Zwaluwe mevrouw, dan moet u de bus verderop hebben", zegt een behulpzame buschauffeur als de eerste van drie treinloze dagen in Breda nog maar net is begonnen.

Het gaat met horten en stoten op deze vroege vrijdagochtend. Reizigers moeten zoeken naar de juiste bus, buschauffeurs klagen over te weinig ruimte en de NS is opeens een stuk minder gastvrij. "In Vlissingen heeft het treinverkeer er een maand uit gelegen. Daar liep het allemaal een stuk beter met de organisatie. En we kregen tenminste nog een bakje koffie aangeboden. Krijgen we ook niet meer", zegt chauffeur Aad Jans van Vos Reizen met een knipoog.

Het station van Breda wordt verbouwd voor het aanlanden van de shuttletreinen van de HSL, met een lange spoortunnel onder het complex door. Om de arbeiders en kranen in deze dagen vrij spel te geven is het treinverkeer tot maandagochtend vijf uur lamgelegd.

Dus staat er aan de achterkant van het station, aan de Speelhuislaan, een flinke rij bussen geparkeerd om de reizigers toch naar hun bestemming te brengen en van dienst te zijn. Een leuke bijkomstigheid voor de particuliere busbedrijven. Als de treinen niet rijden betekent dat lucratieve handel.

Daar staan ze dan: Sabeh Tours uit Berkel-Enschot, De Vos uit Zevenbergen, De Kock uit Halsteren, Fassbender uit Schijndel en zelfs een Belg, Muys Reizen.

De chauffeurs rijden zo'n beetje om het half uur op Tilburg, Roosendaal en op Lage Zwaluwe, waar vandaan de reizigers per trein door kunnen. De dienstregeling hangt op eenvoudige briefjes in de stationshal. Bij de infobalie helpt een NS'er de reizigers op weg. Hij verbaast zich erover dat er ondanks alle publiciteit nog steeds mensen zijn die niet weten dat de treinen aan de ketting liggen.

En ook dat er buschauffeurs zijn in het Tilburgs Reeshof die de weg naar het station in Breda niet weten te vinden. Magere voorbereiding heet dat. De trappen naar de perrons zijn afgesloten. Maar waar staat de stopbus naar Tilburg?

Personeel ontbreekt om reizigers goed te informeren. " Ach het zonnetje schijnt, we kunnen wel wat hebben", zegt een jonge dame die in flinke pas met rugzak richting Nijmegen reist. Dan moet ze wel eerst de bus naar Tilburg vinden. "De bussen waren bijna leeg. Ik ben met hooguit vijf mensen naar Roosendaal gereden", zegt een chauffeur. Dick Vermeer uit Breda regelt diensten voor de machinisten en moet naar Roosendaal. "In Vlissingen had de NS veel meer assistentie ingeschakeld, dat is hier een stuk minder."

De NS trekt het boetekleed aan. Woordvoerder Rob Hageman: "Het klopt dat het vanmorgen wat rommelig was. Het is ook wennen voor de chauffeurs en de reizigers. Maar het loopt nu al een stuk beter", zegt hij 's middags.

Het wagenpark van dertig ingehuurde bussen heeft de NS in de loop van de dag teruggebracht tot 23 voertuigen. Er is een verkeerde inschatting gemaakt van de toestroom. Maar het blijft nog steeds behelpen. De Speelhuislaan is volgens de chauffeurs eigenlijk veel te smal om de grote wagens netjes te parkeren.

Voor de reizigers naar Lage Zwaluwe en verder was het helemaal even doorbijten. Het spoor tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht was tussen acht en negen uur geblokkeerd door een defecte werktrein. De NS heeft daarop de bus naar Zwaluwe met enige vertraging maar laten doorrijden richting Dordt.

Ajo en Maria Damen van Drogisterij Damen aan de Speelhuislaan zien het spel met de bussen met een glimlach aan. Het is slechts van tijdelijke aard, zeggen ze. Ze hebben de winkel al 36 jaar. Ze zien de omgeving van het station nu snel veranderen.

Straks ligt er een gloednieuw stationsplein voor de deur. "Dan wordt de Speelhuislaan een soort parallelweg. Misschien wordt het dan een stuk rustiger", zegt Ajo Damen. Want ze willen op de Speelhuislaan nog weleens iets te hard rijden.

Van het intrillen van de damwanden voor de spoortunnel zeggen ze geen last te hebben. "We wonen hier boven, we merken er eigenlijk weinig van, het valt echt mee", zegt Maria Damen. Aan de gevel hangt een kastje die de belasting en trillingen op de gevel registreert. De twee zijn er gerust op.

Ook Jan Bosma van wijkraad Stationskwartier, aan de andere kant van het station, zegt geen overlast te ondervinden van het werk. Hij is dik tevreden met de wijze waarop de aannemer de klus klaart. "We zijn er als bewonersorganisatie heel content mee hoe het nu gaat."

Het spoorverkeer van en naar station Breda ligt tot maandagochtend 5 mei 05.00 uur stil.

De NS zet aan de achterzijde van het station, aan de Speelhuislaan, bussen in.

De bussen rijden rechtstreeks op Roosendaal, Tilburg en Lage Zwaluwe.

Er rijden ook stopbussen op deze trajecten.

Het stilleggen van het treinverkeer heeft te maken met de verbouwing van het station.

Er wordt onder meer gebouwd aan een spoortunnel onder het nieuwe stationscomplex door.

Bron: BN De Stem

Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten