Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Michael »

Scholiere (18) zet stuurloze bus aan de kant


CHAAM - Een 18-jarige scholiere uit Baarle-Nassau (Noord-Brabant) heeft woensdagochtend rond kwart voor acht een stuurloze bus aan de kant gezet.
De chauffeur was uitgestapt om een van de deuren te controleren toen de bus plots weer begon te rijden.
De scholiere sprong achter het stuur en zette de bus tegen een boom tot stilstand. Dat heeft de politie woensdag gemeld.
In de bus op weg naar Breda zaten 25 passagiers, vooral scholieren. Niemand raakte gewond.

Bron: http://www.nu.nl
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Michael »

Het betrof een bus van TCR. Die was ingehuurd door Veolia om versterking te rijden
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Snorkel »

Uistappen, dan niet op de handrem en in zijn vrij zetten ? In z'n versnelling en op de halterem ? Wat een @^$^$#@

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Michael 1988 »

Tja als het een automaat was lijkt mij dat als die in neutraal stond al niet kan rijden. Maar zoiezo als je uitstapt lijkt het mij toch niet zo moeilijk om hem even mee op de handrem te zetten met 25 passagiers aan boord.

BTW van de scholiere, wel een goeie actie, alleen was remmen of de handrem trekken iets slimmer geweest dan tegen een boom aanrijden ;). Maar ja dat is achteraf praten en ik ken de situatie zelf niet echt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Daniel »

Op de site van Omroep Brabant is te lezen dat ze dat ook geprobeert heeft, maar ze wist niet dat ze de pedalen in een bus wat harder moet induwen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door STF »

En een handrem vind een gewone reiziger van zijn leven niet in zo'n situatie, ziet er heel anders uit dan in een gewone auto en zit nog op een andere plek ook.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door find_your_spot »

STF schreef:En een handrem vind een gewone reiziger van zijn leven niet in zo'n situatie, ziet er heel anders uit dan in een gewone auto en zit nog op een andere plek ook.
Raadt jij eens wat wij met Lisa haar nachtbus zaterdag gaan doen....

Ach gun die meid haar moment of fame!
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Geert »

Michael 1988 schreef:Tja als het een automaat was lijkt mij dat als die in neutraal stond al niet kan rijden. Maar zoiezo als je uitstapt lijkt het mij toch niet zo moeilijk om hem even mee op de handrem te zetten met 25 passagiers aan boord.
Een automaat die in neutraal staat is bij een auto hetzelfde alsof-ie (in een schakelauto) in zijn vrij staat. Als je dan op een heuveltje ofzo staat dan gaat-ie wel rijden. Ik weet niet of dat bij bussen ook zo is?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Michael 1988 »

In het artikel op Omroep Brabant staat omdat de buschauffeur de bus in versnelling stond en ik zie chauffeurs als ze willen uitstappen om een of andere reden vaak op de N (neutraal) knop drukken. Dus lijkt mij logisch dat dat ervoor zorgt dat de bus blijft staan. Dat deed deze chauffeur dus niet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Chauf21 »

Wanneer de versnelling 'vrij' of in de 'N' staat, wil dat zeggen dat de bus niet in een versnelling staat. Als de weg dan dus een klein beetje schuin afloopt, gaat ieder voorwerp (en dus ook een bus) schuiven of rollen. Dat wordt bij natuurkunde uitgelegd. Bij een bus is er echter ook nog een zogenaamde halterem; een mechanisme dat de remmen activeert wanneer de deuren open staan. In beide gevallen geldt dat een bus kan gaan rollen zolang de handrem er niet op staat.
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Scholiere zet stuurloze bus aan de kant

Bericht door Snorkel »

De handrem hendel is een mechnische activatie van de handrem. Lossen hiervan gaat alleen door fysiek de hendel weer te lossen.

De halterem is een electronische activatie van de handrem. Door middel van een knop ( bij verkeerslicht ) of door middel van openen van deuren ( wat weer niet kan tot de bus stilstaat of bijna stilstaat ). Bij geopende deuren blijft die er op. Bij sluiten van de deuren hoort hij er ook nog op te blijven, maar soms of op sommige types springt hij er dan weer vanaf. Normaal moet je ook het gaspedaal een eerste tik geven, en dan springt hij er af. Vandaar ook die knop voor bij verkeerslichten.

De meeste bussen bevatten zelfs een waarschuwing " LET OP De halterem is GEEN handrem. " Een bus mag je nooit verlaten zonder op de handrem te zetten. Op de halterem alleen is dus niet goed, niet veilig, en dat bleek hier maar weer eens.

Voor de zekerheid verlaat je je plek ook niet met de versnelling nog in D or R, alleen in N.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten