Pagina 2 van 2

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 18:46
door Daniel
find_your_spot schreef:Met die 1 en 2 rit kaartjes voor 2 en 4 euro wordt er anders wel enorm gestimuleerd. Er zijn namelijk genoeg trajecten waar je voor 2 euro binnen eenzelfde dorp/stad goedkoper uit bent dan vol tarief met de chipkaart.
Ligt wel aan de omvang van de stad anders... in kleinere steden red je dat echt niet zonder overstappen voor een "normale" reis (anders dan gewoon de hele lijn uitrijden)

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 21:56
door Chauf21
Daniel schreef:Wellicht omdat je hoopt dat 'ie een goede ervaring heeft en in de toekomst vaker het OV gaat gebruiken?
Goedkope kaartjes zijn niet de enige methode om dat te bereiken. Er zijn zat andere voorbeelden te bedenken om dit soort dingen te stimuleren zonder daarbij wagenverkoop toe te passen. Te denken valt aan probeeracties of overeenkomsten tussen bedrijven/instellingen en vervoerders. Zowel goede als slechte voorbeelden zijn voorhanden.
Wubbo schreef:Waarom zou je de huidige eurokaartjes en andere vormen van dalkaartjes eigenlijk bij een buschauffeur moeten kopen en niet bij de sigarenboer, supermarkt of andere uitstalling die je vaak in het straatbeeld tegenkomt? Het grootste deel van de toeristen kun je dat wel aanleren (ik heb nog nooit een kaartje bij een buschauffeur gekocht in het buitenland), en Nederlanders weten het vaak maar al te snel als het goedkoper is (en de rest boeit het toch niet dat het duurder is). Laat de chauffeur er ook reclame voor maken als ie toch een kaartje moet verkopen, en je bent klaar. Dan blijf je wel wagenverkoop houden, maar inderdaad voor het hoge tarief.
De huidige wagenverkoopkaartjes kennen slechts een beperkt aantal echtheidskenmerken. Het is ook niet nodig om die kaartjes te voorzien van veel echtheidskenmerken aangezien ze in principe alleen voor een enkele reis geldig zijn en namaak dus geen zin heeft. Wanneer je die kaartjes ook in de voorverkoop beschikbaar stelt, is het wenselijk om het namaken van die kaarten onmogelijk te maken/zoveel mogelijk te voorkomen. Je komt dan al snel aan kostenverhogende maatregelen (hologrammen enzo).

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 23:48
door Wubbo
Op een anonieme OV-chipkaart heb je dat probleem natuurlijk niet.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: za 19 feb 2011, 17:02
door fogeltje
Chauf21 schreef:
Daniel schreef:Wellicht omdat je hoopt dat 'ie een goede ervaring heeft en in de toekomst vaker het OV gaat gebruiken?
Goedkope kaartjes zijn niet de enige methode om dat te bereiken. Er zijn zat andere voorbeelden te bedenken om dit soort dingen te stimuleren zonder daarbij wagenverkoop toe te passen. Te denken valt aan probeeracties of overeenkomsten tussen bedrijven/instellingen en vervoerders. Zowel goede als slechte voorbeelden zijn voorhanden.
Wubbo schreef:Waarom zou je de huidige eurokaartjes en andere vormen van dalkaartjes eigenlijk bij een buschauffeur moeten kopen en niet bij de sigarenboer, supermarkt of andere uitstalling die je vaak in het straatbeeld tegenkomt? Het grootste deel van de toeristen kun je dat wel aanleren (ik heb nog nooit een kaartje bij een buschauffeur gekocht in het buitenland), en Nederlanders weten het vaak maar al te snel als het goedkoper is (en de rest boeit het toch niet dat het duurder is). Laat de chauffeur er ook reclame voor maken als ie toch een kaartje moet verkopen, en je bent klaar. Dan blijf je wel wagenverkoop houden, maar inderdaad voor het hoge tarief.
De huidige wagenverkoopkaartjes kennen slechts een beperkt aantal echtheidskenmerken. Het is ook niet nodig om die kaartjes te voorzien van veel echtheidskenmerken aangezien ze in principe alleen voor een enkele reis geldig zijn en namaak dus geen zin heeft. Wanneer je die kaartjes ook in de voorverkoop beschikbaar stelt, is het wenselijk om het namaken van die kaarten onmogelijk te maken/zoveel mogelijk te voorkomen. Je komt dan al snel aan kostenverhogende maatregelen (hologrammen enzo).
Met dat de dalurendagkaartjes zou je in principe nog kunnen frauderen als die er in juli nog zijn. Je kunt aan het kaartje en de stempel niet zien of het om dit jaar of vorig jaar gaat.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: za 19 feb 2011, 18:08
door huibf
Vinny schreef: Overigens zou ik graag willen dat bij belangrijke busstations gewoon een kaartjesautomaat wordt geplaatst. :idea:
Hermes heeft hier ook aan gedacht. Ook een automaat op het station. Vooralsnog is die er niet omdat men bang is dat deze gesloopt worden.
Automaat kost 20.000 euro.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: za 19 feb 2011, 18:11
door huibf
find_your_spot schreef: Denk is aan een ritje met de 350 van Alkmaar naar Leeuwarden.
Je haalt voor 7,50 een A kaart uit een NS automaat, checkt ermee in, checkt ermee uit. Daarna kun je de kaart weg flikkeren.
Een besparing van maar liefst 8,36! :Y
? Voor die 7,50 moet ik eerst nog geld op de kaart zetten, en wat is het minimale bedrag om op die bus op te stappen ?
dat ben je dus minimaal kwijt.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: za 19 feb 2011, 20:11
door Daniel
Met een saldo van 0 euro kan je gewoon inchecken anders in de bus :wink:

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: za 19 feb 2011, 21:23
door Meltrain
Chauf21 schreef:De huidige wagenverkoopkaartjes kennen slechts een beperkt aantal echtheidskenmerken. Het is ook niet nodig om die kaartjes te voorzien van veel echtheidskenmerken aangezien ze in principe alleen voor een enkele reis geldig zijn en namaak dus geen zin heeft. Wanneer je die kaartjes ook in de voorverkoop beschikbaar stelt, is het wenselijk om het namaken van die kaarten onmogelijk te maken/zoveel mogelijk te voorkomen. Je komt dan al snel aan kostenverhogende maatregelen (hologrammen enzo).
Dus? Wat is het probleem?
In België kun je ook bij elke sigarenboer een dagkaartje kopen. Ik vind dat er zeker voor toeristen een makkelijk alternatief als een dagkaart moet blijven bestaan, desnoods in de voorverkoop.
En anders kunnen de vervoerders toch wegwerp-OV-Chipkaarten verkopen? Daarmee moet je sowieso inchecken, dus er wordt vanzelf geregistreerd wanneer de kaart verlopen is (na een bepaald aantal overstappen of na een bepaalde tijd).

Iets anders: hoe zit het eigenlijk als een aansluitende bus met meer dan -5 vertrekt (uitgaande van een halfuursdienst) of als je (doordat je eerste bus vertraagt is) een overstap mist en je daardoor minimaal 36 minuten moet wachten? Kun je dan ergens je onterecht te veel betaalde €0,79 (of €0,52) terugclaimen? :?

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: za 19 feb 2011, 22:14
door Daniel
Je kunt natuurlijk altijd een claim indienen en daarbij dit als toelichting invullen. (Kost amper extra moeite want een bus met -5 zou toch al een klacht waardig zijn...)

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 04:41
door midnet
ach, wat worden veel vragen toch elke keer weer opnieuw gesteld
1.minimumsaldo op gewone streekbus om the KUNNEN inchecken is 0 ct. Maar daarna moet je dus meteen opladen, omdat verder reizen (ook na overstap) niet meer kan-dan sta je in de min. Op SOMMIGE speciale buslijnen (oa ook voorgesteld voorde 400/401 brabantliners) kan een hoger minimumsaldo gelden. Uiteraard is daar geen enkel beleid of landelijke lijn in-net zomin als met dat hele ding.
2.overstap missen met strippenkaart kan net zo goed tot verloren geld leiden (al zal het minder opvallen of makkelijker erdoor slippen)-als je rit 2 dan niet meer binnen de hele tijdlimiet kan maken
3.ik propageer NOG maar weer eens systeem London/HongKong- betrouwbare chipkaart met leuke naam met gewoon STATIEgeld-krijg je terug als je hem weer inlevert, wat ook nog super-easy kan op de airport. Statiegeld is net hoog genoeg om de langste rit te dekken-wordt verrekend net eventueel min-saldo. in Singapore kan dat zelfs met de verkoopautomaten-daar moet je je kaartje weer terug in stoppen om de extra dollars terug te krijgen-supereenvoudige recycling.
4.Italia (en vroeger het hele oostblok-maar dat is alweer lang terug) hadden /hebben vrijwel overal kaartverkoop buiten de wagen. En daar ligt het % zwartrijders dus het allerhoogste-in It wel tot rond de 20/25%. PLUS dat dan bij veel mensen het idee groeit, dat als zoveeln toch niet betalen, jij wel gek bent als jij het nog doet.
5.met strippenkaarten (mits goed getimed-bvb lange ritten van 14 zones) kan je net zo goed een jaar bewaren en opnw die reis maken, zonder dat een haan er naar kraait. Nog beter met de oude stijl dagkaarten (2x6,40), omdat die jarenlang dezelfde prijs hebben. of met ongedateerde treinkaartjes, gestempeld in automaat en hopelijk niet door conducteur. Want die blijven nog 1 jaar geldig.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 10:21
door Vinny
In Napels hadden ze slimme magneetkaarten. Je kon daarmee een bepaalde tijd (90 minuten, 120 minuten, 180 minuten of een hele dag) onbeperkt met de bus gebruik maken, en één keer met de metro of funiculare mee. De metro's en de funiculare's hadden poortjes...

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 11:49
door fogeltje
midnet schreef:ach, wat worden veel vragen toch elke keer weer opnieuw gesteld
1.minimumsaldo op gewone streekbus om the KUNNEN inchecken is 0 ct. Maar daarna moet je dus meteen opladen, omdat verder reizen (ook na overstap) niet meer kan-dan sta je in de min. Op SOMMIGE speciale buslijnen (oa ook voorgesteld voorde 400/401 brabantliners) kan een hoger minimumsaldo gelden. Uiteraard is daar geen enkel beleid of landelijke lijn in-net zomin als met dat hele ding.
2.overstap missen met strippenkaart kan net zo goed tot verloren geld leiden (al zal het minder opvallen of makkelijker erdoor slippen)-als je rit 2 dan niet meer binnen de hele tijdlimiet kan maken
3.ik propageer NOG maar weer eens systeem London/HongKong- betrouwbare chipkaart met leuke naam met gewoon STATIEgeld-krijg je terug als je hem weer inlevert, wat ook nog super-easy kan op de airport. Statiegeld is net hoog genoeg om de langste rit te dekken-wordt verrekend net eventueel min-saldo. in Singapore kan dat zelfs met de verkoopautomaten-daar moet je je kaartje weer terug in stoppen om de extra dollars terug te krijgen-supereenvoudige recycling.
4.Italia (en vroeger het hele oostblok-maar dat is alweer lang terug) hadden /hebben vrijwel overal kaartverkoop buiten de wagen. En daar ligt het % zwartrijders dus het allerhoogste-in It wel tot rond de 20/25%. PLUS dat dan bij veel mensen het idee groeit, dat als zoveeln toch niet betalen, jij wel gek bent als jij het nog doet.
5.met strippenkaarten (mits goed getimed-bvb lange ritten van 14 zones) kan je net zo goed een jaar bewaren en opnw die reis maken, zonder dat een haan er naar kraait. Nog beter met de oude stijl dagkaarten (2x6,40), omdat die jarenlang dezelfde prijs hebben. of met ongedateerde treinkaartjes, gestempeld in automaat en hopelijk niet door conducteur. Want die blijven nog 1 jaar geldig.
Met een reguliere strippenkaart een jaar later opnieuw reizen is lastiger, dan moet je namelijk al zorgen dat er geen andere stempel meer onder staat. En wat overstap missen betreft kun je dan vaak bij de volgende chauffeur nog op coulance rekenen terwijl de overstaptermijn van de strippenkaart eigenlijk al is afgelopen (een keer heeft de chauffeur van de eerste bus zelfs de stempel met een uur gecorrigeerd voor me zodat ik zonder problemen een uur kon wachten). Bij de OVC kan dat gewoon niet. De ervaring die ik in Italië had was overigens compleet omgedraaid. Toen ik in Rome was tien jaar terug had juist iedereen netjes een kaartje, als je niet naar de stempelautomaat liep (we hadden een weekkaart voor het OV binnen de stad) werd je door veel mensen smerig aangekeken. Maar goed, hoe het daar verder gaat, kan ik niet beoordelen, ik ben er maar 1 week geweest en alleen binnen Rome.

Re: Brabant houdt strippenkaart tot na de zomer

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 23:40
door find_your_spot
huibf schreef: ? Voor die 7,50 moet ik eerst nog geld op de kaart zetten, en wat is het minimale bedrag om op die bus op te stappen ?
dat ben je dus minimaal kwijt.
Nadat je hoorde dat het 0,00 eurocent is heb ik je niet meer gehoord.
Of zit je nu zelf met de 350 te reizen?

Zelf vind ik het brilliant en kan ook niet begrijpen dat mensen massaal 11 euro voor een Qliner dagkaart bloeden bij de buschauffeur. Terwijl je voor 7,50 klaar bent voor een enkele reis.

Als je dat op saldo vol tarief doet kost het je 15,86 euro... :')

Het zovaak gehoorde fabeltje dat een kaart -4 euro maximaal kan staan is ook onzin.

Als je met die Anonieme kaart uitcheckt staat die gewoon -15,86 euro.

Regel is: Als je kunt inchecken, kun je altijd uitchecken.
Natuurlijk geen hond die 15,86 negatief saldo gaat aanvullen.