Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Wubbo »

Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Vervoersmaatschappij Veolia heeft in het eerste jaar dat zij het openbaar vervoer verzorgt in Limburg een verlies geleden van 10,5 miljoen euro. Dat heeft PvdA-gedeputeerde Bert Kersten bekend gemaakt. Het verlies is fors meer dan Veolia had ingecalculeerd. Veolia hield rekening met een aanloopverlies van 3 miljoen euro.

Het forse hogere verlies is volgens Veolia onder andere te wijten aan de gestegen loon- en brandstofkosten en het goedkope eurokaartje, dat inmiddels is opgeheven. Dat laatste heeft het bedrijf 2,5 miljoen euro gekost. Volgende maand praat Kersten opnieuw met de top van Veolia in Parijs.

Toch is het bedrijf optimistisch over de toekomst. Ze denkt de verliezen weg te kunnen werken met meer reizigers en efficiënter werken.

Bron: L1
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Geert »

(...) het goedkope eurokaartje, dat inmiddels is opgeheven. Dat laatste heeft het bedrijf 2,5 miljoen euro gekost.
Hoe kan het dat ze zoiets niet van te voren aan hebben zien komen? Het lijkt me toch dat je zoiets berekent voordat je dat soort producten aanbiedt?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Dubbele P »

Ja, dat is een typisch voorbeeld van ten onder gaan aan je eigen succes. Dat kan gebeuren, zonder dat je ervan tevoren op rekent. Als een bedrijf zoveel orders krijgt, dat ze het werk niet meer aankunnen, kan dit ook dit ook tot zo'n lange levertijden leiden of kwaliteitsverlies opleveren, waardoor de naam van het bedrijf aangetast wordt. Net zo'n voorbeeld waarbij je ten onder gaat aan je eigen succes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Daniel »

Nou heb ik er in het geval Veolia toch wel zo m'n twijfels bij... het Eurokaartje is daar dusdanig snel ten onder gegaan dat het eigenlijk helemaal niet aan de kosten zou moeten kunnen liggen. Immers, ze hadden er kennelijk meer reizigers door en de opbrengsten van dat soort kaartjes vloeien rechtstreeks in de kas van het vervoerbedrijf zonder allerlei ingewikkelde verdeelsleutels als met de strippenkaarten.

Als vergelijking: hier in Dordt nemen nu de rijtijden toe vanwege het succes van de Eurokaartjes, dan heb je daadwerkelijk een verband tussen hogere kosten en de goedkope kaartjes. In Limburg is zover ik weet de dienstregeling nieteens aangepast in de tijd dat het Eurokaartje er bestond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door deadlock »

In Zwolle doet Connexxion zeer goede zaken met het eurokaartje. Ik snap dus de commotie niet zo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door aswnl »

Als het reizigersaanbod (vrijwel) niet toeneemt, en de bestaande reizigers flink minder betalen, dan heeft het dienstregelingstechnisch geen gevolgen, maar opbrengstentechnisch natuurlijk wel.
Hoe zat het met de marketing van dat €-kaartje ?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Caspar »

Ik weet niet precies hoe dat in Limburg zit, maar bv voor 2 of vaak voor 1 euro van Franeker naar Leeuwarden, of van Leeuwarden naar Dokkum/Veerboot Ameland wat anders 9 strippen is, kan toch nooit winst opleveren?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Daniel »

Dat ligt eraan, want zoals gezegd: voor de strippenkaarten zijn er ingewikkelde verdeelsleutels om de opbrengsten onder de OV-bedrijven te verdelen.

Reizigers die in het najaar een strippenkaart of sterabonnement aanschaffen, krijgen daarbij dan (vaak) een enquête waarmee ze wordt gevraagd aan te geven hoe ze die kaart gebruiken. Die steekproef levert dus globale informatie over hoeveel reizigers met een strippenkaart of abonnement gereisd hebben bij de diverse vervoerders, op basis waarvan de opbrengsten verdeeld kunnen worden.
Nu zullen reizigers die lange reizen per streekbus maken uiteraard korter met hun strippenkaart doen als reizigers die af en toe een ritje met de stadsbus maken, dus je ziet 't al aankomen: die verdeling wil nog weleens wat scheef uitvallen. Daarnaast heb je als vervoerbedrijf een probleem als in de loop van het jaar je reizigersaantallen sterk gaan stijgen, want daar staat door de "oude" gegevens geen stijging van de inkomsten tegenover.
Met de Eurokaartjes en dergelijke komt echter gegarandeerd elke euro die een reiziger betaald direct in de kas van het vervoerbedrijf terecht, wat ook een stuk zekerheid in de opbrengsten brengt. Daar zit dus ook 'n flink stuk van de winst!

@aswnl: m'n ervaring met Arriva hier in de regio is dat er nou niet bepaald een gigantische marketing achter de gemakskaartjes zit. Het bestaan ervan wordt met name kenbaar gemaakt in de evenementenkalender op de regio-site en verder staat de info over de geldigheid op de TFT-schermen in de bussen hier.
En tja, kennelijk loopt 't voldoende goed... in de vakanties en 't weekend kan je nog altijd voor 2 euro 2 uur lang reizen in heel het DAV-gebied (dus bv. ook van Rotterdam Zuidplein naar Utrecht, om over flinke afstanden te spreken!). 's avonds na 19.00 uur is dat zelfs mogelijk voor de belachelijk lage prijs van 1 euro.
Met kinderen onder de 11 erbij wordt 't helemaal goedkoop: daarvan mogen er maximaal drie voor maar 50 cent meereizen, waarbij de geldigheid van 't kaartje gelijk is aan dat van de begeleider (geldt dus ook bij een dagkaart van 10 euro).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Dubbele P »

Dat Veolia, vooral in het weekend, grote delen van de dag met lege bussen rondrijdt, kan ook nooit winstgevend zijn. Hier in Vlodrop rijdt er iedere dag, inclusief het weekend, ieder halfuur een bus van kwart over 6 's ochtends tot twintig over 12 's avonds. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat dat vooral in het weekend op de vroege en late tijden voornamelijk met lege bussen gebeurt. Ook bij een aantal andere lijnen is dat het geval.
In de tijd dat Hermes nog reed, kwam de bus hier op zondag maar 3 keer en werd er in het weekend en op bepaalde lijnen met kleine busjes gereden. Veolia rijdt de hele dag en komt ook nog met die grote Ambassadors aan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Daniel »

Tja, dat verklaart een hoop :wink: Maar ligt het dan ook niet deels aan de eisen in de concessie? Als Veolia verplicht een halfuursdienst moet rijden dan zal dat vast nog goedkoper zijn als de boete die een lagere frequentie oplevert.

Al is de materieelinzet inderdaad wat overdreven als ik je bericht zo lees. Dat laat toch ook wel duidelijk merken waarom het Arriva hier wel lukt: op de rustiger momenten zet men een taxibusje in en de echt kleine dorpjes hebben een belbus in de late avond en op zondag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Jurjen »

Misschien komt het ook doordat Veolia nog wel eens gewone taxi's inhuurt voor belbusjes. Zo reed ik met mijn OV een keer in een luxe taxi van Valkenburg naar een plaatsje in de buurt van Valkenburg. ;-)
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Marc »

Vandaag stond dit artikel in Dagblad de Limburger:

Miljoenenverlies Veolia

De dienstregeling van de Veolia-bussen in Limburg gaat eind dit jaar opnieuw op de schop. De ingreep, die twintig banen kost, is één van de maatregelen die het bedrijf neemt om de miljoenenverliezen terug te dringen.

Lees hier het volledige artikel

Bron: Dagblad de Limburger, 13 mei 2008

Vanaf december gaat Veolia in de vroege ochtend en ’s avonds dus over op meer taxibusjes.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door WSM »

Jurjen schreef:Misschien komt het ook doordat Veolia nog wel eens gewone taxi's inhuurt voor belbusjes. Zo reed ik met mijn OV een keer in een luxe taxi van Valkenburg naar een plaatsje in de buurt van Valkenburg. ;-)
Dat was vroeger in de Hermes-tijd ook al zo. Heb vaak genoeg met mijn OV in een Mercedes-taxi mogen reizen :).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Wubbo »

Veolia schrijft kennelijk te goedkoop in, de provincie stinkt er met open ogen in, en wie heeft het nakijken? De reiziger...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Vinny »

^^ Juist niet. Als Veolia verlies maakt, betekent dat de bussen te goedkoop zijn (voordelig voor de reiziger) of dat het aanbod groter is dan de vraag. Ook niet bepaald nadelig voor de reiziger dus. Een gewenste situatie is het overigens niet. Een OV-bedrijf hoort niet structureel verlies te lijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Wubbo »

Het betekent dat Veolia een verkeerde calculatie heeft gemaakt van danwel de opbrengsten danwel de kosten. Da's niet de schuld van de reiziger, maar van Veolia. Hadden ze maar niet met dat bod in moeten schrijven. Dat de reiziger teveel waar voor zijn geld heeft gekregen is mooi meegenomen.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Dubbele P »

Nouja waar voor je geld, nu gaat het wat, maar het eerste halfjaar kreeg je niet bepaald waar voor je geld. Geen enkele buslijn sloot toen aan op de treintijden, om maar eens wat te noemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veolia lijdt eerste jaar flink verlies

Bericht door Daniel »

Tja, in niet op de treinen aansluiten was Veolia al goed toen ze nog gewoon als BBA in Brabant reden... geintjes als een halfuursdienst die op een uurdienst aansluit en een uurdienst aansluitend op 'n halfuursdienst, en dan nog klagen dat de studenten zich niet spreiden over de bussen naar de hogeschool. Gek he, als de helft nergens op aansluit :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten