Beeldscherm hulpje voor machinist
Geplaatst: vr 01 apr 2011, 14:06
TEGELEN - Het vertrek vanaf station Tegelen gaat met horten en stoten. Sterker nog: het Veolia-treinstel is een minuut lang niet vooruit te branden. Nadat de moderne diesel door machinist Arie van Velzen opnieuw is gestart, kan de rit over de Maaslijn worden vervolgd.
Zonder stress, want ondanks het kortstondige malheur is geen haast geboden. Veolia-railmanager Piet Loven, die in de cabine over de schouders van de 'meester' meekijkt, wijst. "Kijk maar op het scherm, we zitten nog binnen het tijdslot."
Dat scherm is een soort iPad, die alleen deze week bij wijze van proef in de cabines in de Maaslijn-treinen ligt. Op het scherm bestoken Veolia en ProRail de machinisten met informatie waarvan dezen normaal verstoken blijven. Ko Verheijen van ProRail legt uit: "Normaal gesproken krijgen machinisten alleen de gewenste vertrek-, doorkomst- en aankomsttijden. Steeds één tijdstip dus. Via het scherm kunnen we nu met behulp van gps ook de marges aangeven waarbinnen een trein kan rijden zonder qua dienstregeling in de problemen te komen."
Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/m ... hinist.ece
Zonder stress, want ondanks het kortstondige malheur is geen haast geboden. Veolia-railmanager Piet Loven, die in de cabine over de schouders van de 'meester' meekijkt, wijst. "Kijk maar op het scherm, we zitten nog binnen het tijdslot."
Dat scherm is een soort iPad, die alleen deze week bij wijze van proef in de cabines in de Maaslijn-treinen ligt. Op het scherm bestoken Veolia en ProRail de machinisten met informatie waarvan dezen normaal verstoken blijven. Ko Verheijen van ProRail legt uit: "Normaal gesproken krijgen machinisten alleen de gewenste vertrek-, doorkomst- en aankomsttijden. Steeds één tijdstip dus. Via het scherm kunnen we nu met behulp van gps ook de marges aangeven waarbinnen een trein kan rijden zonder qua dienstregeling in de problemen te komen."
Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/m ... hinist.ece