Pagina 2 van 2

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: di 07 jun 2011, 22:21
door Fles
Vinny schreef:Dat laatste doen ze in Duitsland Fles :D
En in België :Y Denk je dat ik dat niet weet of zo :P

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: wo 08 jun 2011, 18:14
door Joshua
Het is dan wel een feit dat wij in de Kiosk op een vrijdag avond rustig een vol schap bier 2 keer leeg verkopen. (op een best rustig station als Nijmegen). Dus bierverkoop in de trein op een vrijdag avond zou niet eens zo gek idee zijn.

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: do 09 jun 2011, 15:12
door hidihi
Ach als je nu begint je personeel Frans te laten leren zou het personeel eind dit jaar of eind volgend jaar wel aardig ver zijn in de taal. Materiaal is ook te krijgen er is altijd wel een paar lease loçjes klover bij de lease maatschappijen, natuurlijk is een treinstel beter maar voor een tijdelijke situatie is het altijd een oplossing. Jammer dat de mat64 treinen te oud zijn voor de concessie, dan kon je de spurt treinen omlaten bouwen en 1x per uur door laten rijden naar Belgie.

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: do 09 jun 2011, 18:19
door Vinny
Toch valt de taal niet mee. Er zijn maar weinig Nederlanders die de taal echt goed spreken (lees: meer dan camping-Frans als: Zje foedrai un brood silvoeple), dus een beetje opleiding van een jaar - naast het gewone werk; dan denk ik dat je het een beetje onderschat ;)

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: do 09 jun 2011, 18:31
door Caspar
Je hoeft ook niet te kunnen babbelen over wat er allemaal op Shownieuws was de afgelopen avond, maar alleen een hoop spoorse begrippen kennen. Een aanwijzing verstaan en herhalen, afwijkende situaties op het spoor uit kunnen leggen etc. Het is dus een selectief stukje taal wat je moet leren.

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: do 09 jun 2011, 20:53
door Wubbo
Er rijden talloze goederentreinen non-stop tussen Nederland en Duitsland, en het is ook al niet echt van gisteren dat Thalys zonder te stoppen de grens passeert. Waarom zou dat bij Luik dan opeens een probleem opleveren? Ik denk dat ik met mijn VWO-Frans (t/m 4 VWO) en een opfriscursus van een avondje of 5 al een heel eind kom, dat hoeft echt geen jaar te duren.

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: do 09 jun 2011, 20:58
door Fles
Kan me herinneren dat er een paar jaar terug nogeens een trein op juist die verbinding opgeheven is op last van IVW omdat een waalse machinist niet in vloeiend Nederlands over zijn vakantie kon vertellen :?

En dan zijn het wel degelijk de Nederlanders die een probleem maken -o-

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: do 09 jun 2011, 21:11
door Wubbo
Dat was een machinist die niet in het Nederlands kon vertellen dat ie in een trein zat volgens mij, maar dat zou ik op moeten zoeken. In ieder geval is het in Nederland vrij gebruikelijk dat je een beetje Frans kan.

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: do 09 jun 2011, 21:25
door Vinny
Waarom zou dat bij Luik dan opeens een probleem opleveren?
Probleem, probleem; een probleem is zo groot als je het zelf maakt natuurlijk - maar er wordt hier toch een beetje te veel geredeneerd van: ach als je maar een zomercursusje Frans volgt in een paar weekends, dan zit het wel goed. Nou zo simpel is het allemaal niet volgens mij en het IVW heeft dat dan ook te kennen gegeven. Ondanks dat ik ook wel eens mopper over doorgeslagen veiligheidsregeltjes, een trein die door twee taalgebieden gaat heeft m.i. ook gewoon tweetalig treinpersoneel nodig. En het hoeven echt geen wetenschappelijke verhandelingen te zijn die ze moeten kunnen vertalen ofzo, maar echt wel een niveautje hoger dan een zomercususje 'un deux trois, le train est lá' ...

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: do 09 jun 2011, 23:12
door Wubbo
Ik durf de stelling aan dat de goederentreinen die nu met doorgaand personeel de grens overkomen niet allemaal zijn voorzien van tweetalig treinpersoneel. Gezien de vechtmarkt die het railgoederenvervoer is durf ik ook de gok aan dat die machinisten geen cursus Nederlands (of Duits) gehad hebben van een jaar. Ik zie dus nog steeds niet wat de grens bij Maastricht zoveel anders maakt.

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 09:35
door Vinny
Ik neem aan dat die machinisten dan op de grens vervangen worden? Het gaat er bij mij niet in dat een machinist die van Rotterdam naar Dortmund rijdt geen Duits spreekt...

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 13:07
door midnet
1.Veolia is toch die FRANSE multinational (ook erg groot in Poland heb ik net gemerkt)- die zullen toch wel ergens in hun grote huis mensen hebben die hun heilige taal aan die rare vreemdelingen kunnen aanleren?
2.maar vergis je niet-er wordt daar in die regio een nogal erg soort frans dialect gesproken-LuiksWaals zal ik het maar noemen, en daar heb je echt een aparte studie voor nodig en over gewone treinzaken met de doorsnee passagier te kunnen praten in zakelijke taal. Kan me zelf nog heel goed herinneren dat leraar Frans daar een les aan heeft besteed. Maar oplossing/solution is toch simpel/simple: iemand bijhuren-er is daar grote chomage=werkelozigheid. Er is tevens een nog grotere stakingsbelustheid als bij GVB/RET-komt vast wel goed dus. Die stakingsbelustheid zal ook wel tot uiting komen als op de heilige nationale Belse rails een niet-overheid instantie zou komen te rijden die aldus de tewerkstelling zou bedreigen.

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 13:19
door Vinny
Mwah, Veolia gaat twee keer per uur rijden. Dat betekent in principe gewoon dat de Luikse treinbegeleiders hun werk niet kwijt raken. Maar dat vakbonden altijd wat te zeuren hebben zijn we gewend van ze... :')

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 14:52
door ODRAIL
Station Eijsden staat er ook nog goed bij zo op het eerste gezicht. Ben er afgelopen donderdag nog langs gekomen (met de auto datwel).

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 19:31
door visgraat
Vinny schreef:Ik neem aan dat die machinisten dan op de grens vervangen worden? Het gaat er bij mij niet in dat een machinist die van Rotterdam naar Dortmund rijdt geen Duits spreekt...
En moet een machinist die van Dortmund naar Rotterdam rijdt dan ook Nederlands spreken?

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: vr 17 jun 2011, 19:59
door Vinny
Ja. Voldoende om met de tdl. te communiceren in ieder geval

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 10:39
door deadlock
Vinny schreef:Ja. Voldoende om met de tdl. te communiceren in ieder geval

Afbeelding [Mobiele post]
Het niveau van Nederlands van Duitse Railion machinisten heb ik me diverse keren over verbaasd. De nachttrein uit Kopenhagen werd voorzien van een DBSRN 1600 en de machinist was een Duitser. Vanuit Asd ging hij later op de dag met een andere trein terug.

Maar tegenwoordig doet NSR het weer geloof ik dus gewoon een Nederlandse machinist.

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 11:02
door Vinny
Positief of negatief?

Re: Veolia wil lijn doortrekken naar Luik

Geplaatst: ma 20 jun 2011, 11:15
door deadlock
Positief!