Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op internet

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door hm00 »

Overzicht gemaakt op 26 mei 2011 / mijnns.nl

Overzicht gemaakt een dag later:

Overzicht op 30 mei 2011:

find_your_spot schreef:Je kunt toch gewoon op een NS automaat bij transacties zien of het een volledige transactie is!

Als er op de website van de chipkaart staat dat er geen check uit was, betekent dat ook niet dat deze er niet geweest was.

Als jij ziet dat je uitcheckt dan is dat ook zo. En anders vraag je een uitdraai bij een NS balie.
Ja je kunt naar loket en kaartautomaat gaan, als je er tijdig achterkomt dat er iets is of als je dat elke dag doet. Want bij het kaartautomaat kun je maar de laatste tien transacties zien. Als je op een dag meerdere korte ritten maakt en inchecken en uitchecken een transactie is, dan ben je al snel te laat. Ook bij het loket kun je slechts een uitdraai laten maken van de laatste tien transacties. Ook staan er vaak lange rijen op Utrecht CS.

Het klopt niet dat als je iets ziet op de website van de chipkaart, dat ook consistent met de info op de chipkaart is. Ik heb uitgecheckt, alleen de websites laat telkens wat anders zien. Het systeem is gewoon nog niet goed.
Ik beschik over drie schermprinten van website NS (jammer ik kan geen attachment toevoegen):
1. Op 26 mei 2011: hierop staat dat ik op Utrecht CS niet heb uitgecheckt op 24 en op 26 mei 2011
2. Op 27 mei 2011: hierop staat dat ik op Utrecht CS niet heb uitgecheckt op 24 mei 2011, wel op 26 mei 2011 (raar transactie 26 mei staat eerder goed op mijnns.nl dan transactie 24 mei).
3. Op 30 mei 2011: hierop staat dat ik op Utrecht CS heb uitgecheckt zowel op 24 als op 26 mei 2011
Deze foute informatie stond ook op ov-chipkaart.nl in de dagen voor 30 mei 2011.

Bezwaar is dus dat het zo wel lastig controleren is op ov-chipkaart.nl of alles wel is goed gegaan. De transacties die je ziet, kloppen dan niet met het saldo dat je op de chipkaart hebt.
Verder is het twee keer mogelijk geweest bij het uitstappen uit een bus eerst uit te checken en ongemerkt weer in te checken. Geef mij maar de strippenkaart. Als daar iets fout mee gaat, kun je tenminste direct een correctie door de chauffeur laten uitvoeren. Net zoals je in een supermarkt ook direct om een teruggave van het teveel betaalde kunt vragen als een fout is gemaakt.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door find_your_spot »

Graag wil ik jou attenderen op het gemak en vrijheid van een auto.
For Your Railroad Adventures
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door huibf »

Vandaag gereisd met lijn 26, met een handheld... En wat denk je... Geen brabokorting afgeschreven. 1.63 moest ik betalen, en daar had dus 40% van af gemoeten... En de handhelds worden niet dagelijks uigelezen... Dus móet goed onthouden dat ik een decleratie móet indienen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Daniel »

Worden die handhelds überhaupt wel uitgelezen... op 11 juli een ritje gemaakt met een inhuurbus waarin een handheld kaartlezer aanwezig was en die rit staat nu, anderhalve maand later dus, nog altijd niet in m'n transactieoverzicht!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Thomas »

Dat vraag ik me ook wel eens af bij die 8-persoonsbusjes. Ik heb op 1 en 2 augustus een rit met lijn 19 in Amersfoort gemaakt, in zo'n 8-persoonsbusje, en die staan ook nog steeds niet in het overzicht. Ritten van een week later met dezelfde lijn maar ander busje, staan er wel gewoon in.

[waarom staat dit topic trouwens onder 'OV in Zuid-Nederland' ?]
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Vandaag gereisd met lijn 26, met een handheld... En wat denk je... Geen brabokorting afgeschreven. 1.63 moest ik betalen, en daar had dus 40% van af gemoeten... En de handhelds worden niet dagelijks uigelezen... Dus móet goed onthouden dat ik een decleratie móet indienen.
Ik schrijf de declaraties die ik nog moet doen altijd apart op mijn excel huishoudsboekje: datum/tijd van de rit, prijs, datum van de ingediende claim, datum terug. Zo kan ik altijd zien welke ik nog moet indienen, welke ingediend zijn en welke inmiddels gerestitueerd zijn. Voorlopig staat er bij mijn laatste claims "Oorlog". Er zit al weer een week op en geen reactie gehad op mijn klacht. Ook van de reizigersorganisaties weinig gehoord, alleen va nhet ROB dezelfde avond dat ze mijn klacht hebben doorgestuurd naar iemand van de provincie die erover gaat. Wellicht dat ik een keer bij OVloket aanklop, die kwamen immers daags naderhand met zo een verhaal naar buiten.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door webguy »

Duurt even, maar de Walibi Handhelds worden wel uitgelezen, een keer in de drie weken ofzo lijkt het... Duurt iig een eeuwigheid. 3G genoeg in Nederland, maar OVC data streamen ho maar...
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Zonnig »

Het bewijs wordt keer op keer geleverd dat de OV-chipkaart NIET goed werkt.

Mocht er iets fout gaan bij het uitchecken dan maar meteen naar de chauffeur en bij hem een briefje laten afstempelen waarin de fout erkent wordt, je kan hier heel erg ver in gaan. Als de chauffeur hier niet aan mee wenst te werken moet je er op aandringen dat er iemand van controle & veiligheid komt, des te vaker dit gebeurt des te eerder het probleem erkent en misschien wel opgelost wordt.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door hauptbahnhof »

De OV-chipkaart werkt prima. Het ligt aan de aparatuur van sommige vervoerders dat er dingen (vaak) misgaan. Reis je met een GVB/RET/HTM, dan zul je vrijwel geen problemen ervaren.

Bij GVB hoef je ook niks te laten stempelen. Gewoon via de website een claim indienen en binnen ongeveer een week cashen... :roll:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Chauf21 »

Ach, bij ieder bedrijf is er wel wat, ook bij het GVB getuige deze recente transactie:
26-08-2011 Check-uit Unknown Check Out bij GVB
Enkele ritten met 8-persoonsbusjes bij Veolia in Haaglanden staan er na maanden nog steeds niet op. Wat zou er met de transacties op die handhelds gebeuren? Het geld/saldo is immers wel van m'n ov-chipkaart afgeschreven, maar het komt niet in m'n overzicht.

Zolang het saldo op m'n kaart maar klopt. Tot nu toe heb ik bij alle foute transacties m'n geld teruggekregen :)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door hauptbahnhof »

Die check-out is in jouw voordeel! Er kan immers geen km-tarief worden berekend.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door hm00 »

Enkele ritten met 8-persoonsbusjes bij Veolia in Haaglanden staan er na maanden nog steeds niet op. Wat zou er met de transacties op die handhelds gebeuren? Het geld/saldo is immers wel van m'n ov-chipkaart afgeschreven, maar het komt niet in m'n overzicht.
Zolang het saldo op m'n kaart maar klopt. Tot nu toe heb ik bij alle foute transacties m'n geld teruggekregen :)
Maar dan heb je een overzicht dat niet een goede basis is voor een juiste declaratie van kosten bij je baas. Tenminste als je je reiskosten mag declareren.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door find_your_spot »

hm00 schreef: Maar dan heb je een overzicht dat niet een goede basis is voor een juiste declaratie van kosten bij je baas.
Goede reden om een auto van de zaak te krijgen.

Maar het is inderdaad wel vervelend dat al die apparaten niet kunnen syncen doormiddel van GPRS, UMTS of HSDPA. Dat zou in deze tijd toch prima moeten kunnen.
For Your Railroad Adventures
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door huibf »

Daniel schreef:Worden die handhelds überhaupt wel uitgelezen... op 11 juli een ritje gemaakt met een inhuurbus waarin een handheld kaartlezer aanwezig was en die rit staat nu, anderhalve maand later dus, nog altijd niet in m'n transactieoverzicht!
Op lijn 26 in SRE wel, zij het met 5 dagen vertraging. Echter het kortingsproduct is WEL herkend meet niet verrekend.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door fogeltje »

Ik zie zojuist dat een rit die ik bij Novio op 21 mei 2010 gemaakt heb nooit op mijn TLS overzicht is verschenen, heb er zelfs bestanden van toen bij gehaald, ik probeer elke maand zo een bestandje te maken, gewoon een PDFje maken van al mijn reistransacties. Maar ook de bestanden "mei 2010" (ik probeer aan het begin van elke maand een bestand te maken, mei 2010 is dan gemaakt begin juni dat jaar) en juni 2010 laten het niet zien. Uitdraaien van de NS balie laten het wel netjes zien.

Reden dat ik erachter gekomen ben is dat mijn "huishoudsboekje" niet klopt. Die heeft een aparte kolom voor de OVC (bij mij dus twee). Wat er volgens mij eigen spreadsheet nog op de kaart zou moeten staan klopt niet met de TLS website EN een uitdraai van een balie. Ik ben dus waarschijnlijk ergens een transactie vergeten op te schrijven of heb me vertikt (het bedrag dat mist is geen "logisch" bedrag, dus een gemiste transactie is het niet denk ik). Maar na een keer erover heen gaan heb ik volgens mij niks gemist, wel kwam ik daar een transactie tegen die niet in mijn TLS overzicht stond.

Ik blijf dus voorlopig ook nog balieuitdraaien maken.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Ik zie zojuist dat een rit die ik bij Novio op 21 mei 2010 gemaakt heb nooit op mijn TLS overzicht is verschenen, heb er zelfs bestanden van toen bij gehaald...
maar heb je wel betaald ? dat is dan de vraag.... in dit geval is het meer een Novio Probleem... wellicht kan je ze erop wijzen dat de nog een openstaand ritje van je kaart moeten halen. :D
Ze kunnen dat dan doen via een onmogelijk formulier met te weinig regels of en website waarin je te weinig karakters kan invullen, of via een betaald duur postadres.

Maar ik denk gezien je ervaring dat je dit niet gaat doen....
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door huibf »

webguy schreef:Duurt even, maar de Walibi Handhelds worden wel uitgelezen, een keer in de drie weken ofzo lijkt het... Duurt iig een eeuwigheid. 3G genoeg in Nederland, maar OVC data streamen ho maar...
Overigens wat ik vreemd vindt is dat de transacties wel DIRECT zichtbaar zijn bij de NS automaten als je met een bus hebt gereisd... en ook de handhelds!
Waarom zou het dus zo lang moeten duren voordat de chipkaartsite het weet.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Chauf21 »

De handhelds en automaten lezen je pas uit. Daarop staan de laatste tien reistransacties. De gegevens op de site komen pas als de vervoerder de lezers heeft uitgelezen en de gegevens heeft doorgezonden naar TLS.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door fogeltje »

Ik inmiddels de missende rit gevonden (mijn eigen administratie klopte namelijk nog steeds niet met de meest recente uitdraai die ik NA mijn laatste transactie heb laten maken).

Het gaat om een rit die ik bij Novio op 23 september in de ochtend gemaakt heb. Deze is niet opgenomen in mijn overzicht maar wel betaald. Een rit die ik op diezelfde dag met datzelfde Novio op diezelfde chipkaart gemaakt heb ik WEL opgenomen.

Met die rit van vorig jaar gaat het ongeveer hetzelfde. Die rit heb ik 's avonds op 21 mei gemaakt bij Novio. De overige Novio ritten van die dag zijn WEL opgenomen (de missende rit was in dit geval de laatsten). Die bedragen zijn ook afgeschreven. Van de rit van de 21e heb ik ook gewoon een uitdraai van een NS balie waar de transactie op staat. De transactie heeft daadwerkelijk plaatsgevonden maar het heeft nooit gered naar het TLS overzicht.

Van de rit van de 23e heb ik geen uitdraai, ik red het tegenwoordig niet altijd meer om een balie op te zoeken voordat er weer ritten verdwijnen. Maar de transactie heeft wel plaatsgevonden, dat kan ik nu weer duidelijk herinneren. Ik houd namelijk bij welke ritten ik maak uit een hobbyistisch standpunt. Zo vond ik die rit die NIET in mijn overzicht staat. En aangezien ik heb de laatste twee weken wat verzaakt heb om mijn eigen financiële administratie bij te houden stond deze dus ook niet in mijn Excel sheet.

Wat betreft mijn saldo klopt dus alles, ook het TLS overzicht laat het correcte saldo zien wat er NU opstaat (dat kan ik naast de laatste uitdraai houden die ik laatst liet maken). Echter als ik alle afschrijvingen en bijschrijvingen dan de TLS site naast elkaar ga leggen, dan zal ik op een ander bedrag uitkomen, omdat dus twee transacties niet zijn opgenomen. Het gaat hierbij overigens "maar" om 1,6% van al mijn transacties (2/127e als ik goed geteld heb), maar toch. Als iemand ooit gaat narekenen en aan hand van zijn TLS op een discrepantie uitkomt, dan moet dat wellicht uitgelegd gaan worden.

Ik heb een klachtenformulier ingevuld. Niet zozeer een klacht dat ik mij benadeeld voel (op een uur van mijn leven na dat ik kwijt ben geweest door dit zorgvuldig uit te zoeken) maar meer om hun erop te wijzen dat dit fenomeen schijnbaar kan optreden. Ik kom namelijk op 255,67 uit die is afschreven van mijn OVC en 276,58 die is bijgeschreven. Volgens een simpel optelsommetje zou er dus 20,91 op mijn OVC moeten staan maar volgens de site EN de uitdraai is het 18,42. Als ik nu 1,34 en 1,15 van 20,91 aftrek, kom ik precies op 18,42 uit en laten die twee ritten nu precies dat gekost hebben (de rit van 23-09 kon ik opzoeken op OV9292 en de rit van 21-05 vorig jaar stond in mijn financiële administratie verwerkt).
Laatst gewijzigd door fogeltje op zo 02 okt 2011, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door Geert »

De administratie bij TLS is niet altijd compleet omdat sommige transacties niet goed verstuurd worden van de bus naar de TLS-centrale. Als bijvoorbeeld de boordcomputer van de bus crasht of als er op een andere manier iets mis gaat waardoor de transacties niet goed verzonden worden dan zijn die gegevens gewoon kwijt en zullen ze niet meer in je transactieoverzicht verschijnen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bij gebruik OV-chipkaart elke reis controleren op intern

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:De administratie bij TLS is niet altijd compleet omdat sommige transacties niet goed verstuurd worden van de bus naar de TLS-centrale. Als bijvoorbeeld de boordcomputer van de bus crasht of als er op een andere manier iets mis gaat waardoor de transacties niet goed verzonden worden dan zijn die gegevens gewoon kwijt en zullen ze niet meer in je transactieoverzicht verschijnen.
Ah juist. Dat zou wel een plausibele verklaring zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten