Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Caspar »

Dat klopt, dan heb ik toch liever een gemoderniseerde Break naar Maastricht dan zo'n veredelde tram.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Suus »

Er zijn nu zo'n 300 klassieke stellen. Aangezien deze treinen een grotere capaciteit bieden dan die klassieke stellen zou het mij niets verbazen als ze ook een aanvang maken met het uit dienst stellen van de MS75 (aka Varkensneus) omdat deze treinen technisch nog redelijk overeen komen met de klassieke stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door reisthijs »

Wat dacht je ervan dat die nieuwe stellen naast vervanging van oude stellen ook bedoeld zijn als capaciteitsuitbreiding?

Er is ook zeker geen sprake van dat de Varkensneuzen binnenkort uit dienst gesteld worden, die gaan ze juist moderniseren!
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Caspar »

Waarom doen ze dat eerst met de Breaks en de oude dubbeldeks rijtuigen die bijna 10 jaren moderner zijn? Wat dat betreft vind ik de gedachte van Bee wel een logische.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Suus »

Op dit moment zijn ze bezig met de renovatie van de Breaks, de M5-dubbeldekkers en de sprinters zover ik weet, de varkensneuzen zijn jaren geleden voor het laatst aan de beurt geweest.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sSTfrafxCUU[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Dexter »

Ugh! :x Wat staat dat knalgele front afgrijselijk bij dit treintype. Het lijkt nu net zo'n Brits koekblik. Echt vreselijk. En die achtergrondmuziek bij dat filmpje trouwens ook. :')
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Waarom doen ze dat eerst met de Breaks en de oude dubbeldeks rijtuigen die bijna 10 jaren moderner zijn?
Die waren blijkbaar eerder aan de beurt voor een revisie, daarvoor is de leeftijd toch niet van belang? bij NS gaat het net zo, bij SGM zijn ook eerste de nieuwste stellen gedaan en jaren later pas de oudste.

De Belgen wachten ook niet tot ze met de Breaks klaar zijn, ze doen nu alle typen tegelijk. Zoals een paar maanden geleden ook te zien was bij de open dag in de werkplaats, daar stond naast de geschuurde en geplamuurde sprinter uit het filmpje ook een Varkensneus in vergelijkbare toestand. Daar wordt dus óók aan gewerkt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door midnet »

verwarren jullie niet varkensneus met duikbril?
Vrkneus is nooit een gemeengoed term voor NMBS-materiaal geweest. Ik dacht daarbij aan de 800-serie-de eerste 4-wagenstellen, vooral op de lijn 25/124 Antwerpen-Charleroi.
1e opgave NU is het klaarhebben van voldoende stellen voor de CityRail rond Brussel-dat zijn die duikbrillen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Suus »

De Varkensneuzen, wat echt waar een algemene bijnaam is, zijn de MS75, dat inderdaad de stellen nummers 801-844 zijn.

De sprinters zijn de duikbrillen en die worden niet ingezet op het Gewestelijk Express Net, dat zijn klassieke stellen in een afwijkende beschildering, en die worden afgelost door de Desiro's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Stéphane »

In mijn achtertuin bollen steeds varkensneuzen, afgewisseld met klassiekjes en de duikbrillen (beide voor P-diensten) De varkensneus heeft nooit echt een renovatie gehad. De indeling is nog steeds 2,5+1,5 vis à vis. Als de NMBS er buiten kilometeronderhoud iets aan deed (ze noemden het renovatie) dan was dat de grafiti verwijderen, herspuiten, de banken die vies waren(stift, scheuren) opnieuw overtrekken. De laatste jaren (sinds de NMBS is begonnen met een grondige vernieuwing van het hele net) is het er beter mee gesteld en zie ik veel minder treinen met grafiti en de banken zijn er ook beter aan toe.

Omdat het (na de duikbrillen) een van de kleinste series is en ze vooral op vergeten lijnen rijden is er nooit veel doodgedaan aan deze stellen, denk ik.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Statler Rail »

Zijn Desiro's al toegelaten in Nederland? Zo nee, dan lijkt inzet in de Maastricht-Luik stoptrein mij niet erg waarschijnlijk...
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door paolie »

Het traject Eijsden-Maastricht is uitgerust met het Belgische beveiligingssysteem Krokodil, grote kans dat Belgische Desiro's voor dit traject een ontheffing krijgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Daniel »

Die Belgische beveiliging loopt slechts tot Maastricht Randwijck, maar verder zal hier wel eenzelfde situatie als op elk ander grensbaanvak gelden dat de Belgische treinen gedoogd worden ondanks dat ze geen ATB hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door iljitsch »

Lekker spannend ook, die 1,5 km. Liggen er overigens geen 3 sporen bij Maastricht Randwyck? Dan kan zou je de Nederlandse stoptreinen en de Belgische treinen makkelijk ieder een eigen spoor kunnen geven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Daniel »

Randwijck heeft twee sporen en een kopspoortje, tussen Randwijck en Maastricht is het baanvak gewoon 2-sporig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Suus »

reisthijs schreef:De Belgen wachten ook niet tot ze met de Breaks klaar zijn, ze doen nu alle typen tegelijk. Zoals een paar maanden geleden ook te zien was bij de open dag in de werkplaats, daar stond naast de geschuurde en geplamuurde sprinter uit het filmpje ook een Varkensneus in vergelijkbare toestand. Daar wordt dus óók aan gewerkt.
Ik rakel dit topic even op.

Het blijkt dat Varkensneus 843 in de werkplaats Mechelen al sinds 2009 in de grondverf staat :')

De renovatie die in 2015 voltooid zou zijn lijkt nu ondertussen volledig afgelast vanwege de enorme hoeveelheid werk die het zou opleveren. Het vervangen van het meubilair, deuren, de volledige bestuurderscabine, een nieuw ruimer toilet, nieuwe ramen, een nieuw omroepsysteem levert zoveel kosten op dat men nu aanstuurt op vervroegde uitstroom...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rfranken
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 20:00

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door rfranken »

Ik zat vanavond in dat stoptreintje dat slechts 1x per uur gaat. Ik moet iedere vrijdag van Eindhoven naar Luik, of liever Aywaille, maar dan heb ik een overstap in Luik van drie kwartier. In Maastricht moet je de hele trein langs (eindstation) en nog een perron af, dan een hoge trap op zonder roltrap dan een trap af die de verkeerde kant op gaat zodat je weer een perron terug af moet naar perron Verweggistan buiten de overkapping. Daar staat dan een trein van net na de oorlog, gedeeltelijk opgeknapt,dat wel, maar gedeeltelijk nog met bankjes voor 5 naast elkaar, en zo kort op elkaar dat je je knieën niet kwijt kan zonder seksueel intiem te worden met je overbuurman. Ondanks al die ontmoedigingen is het treintje nog best lang en zit hij altijd nog best vol. Wat mij betreft laat de nmbs de trein uit Gouvy/Luxembourg doorrijden als intercity naar Maastricht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Suus »

Dat laatste lijkt mij niet zo handig, aangezien je dan kop moet maken in Luik met (tot nu toe) materieel dat er niet zo geschikt voor is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rfranken
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 20:00

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door rfranken »

Met dit materieel niet zo handig inderdaad. Maar zo'n 10 jaar terug reed er op dat traject nog 1x per week op zaterdag een trein van Amsterdam naar Luxembourg via Eindhoven Luik. Er is materieel dat voor en achteruit kan rijden en je kunt van locomotief wisselen in Luik. Ik weet niet wat ze destijds deden. Nu is het drie kwartier overstaptijd in Luik. Dat lijkt me niet moeilijk om te verbeteren.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Berk-24 »

Volgens mij is het de bedoeling dat de trein uit Maastricht aansluit op de IC naar Leuven, Brussel en Oostende. Daar is ook veel meer vraag naar dan naar Luxemburg.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Plutona »

rfranken schreef:Ik zat vanavond in dat stoptreintje dat slechts 1x per uur gaat. Ik moet iedere vrijdag van Eindhoven naar Luik, of liever Aywaille, maar dan heb ik een overstap in Luik van drie kwartier. In Maastricht moet je de hele trein langs (eindstation) en nog een perron af, dan een hoge trap op zonder roltrap dan een trap af die de verkeerde kant op gaat zodat je weer een perron terug af moet naar perron Verweggistan buiten de overkapping. Daar staat dan een trein van net na de oorlog, gedeeltelijk opgeknapt,dat wel, maar gedeeltelijk nog met bankjes voor 5 naast elkaar, en zo kort op elkaar dat je je knieën niet kwijt kan zonder seksueel intiem te worden met je overbuurman. Ondanks al die ontmoedigingen is het treintje nog best lang en zit hij altijd nog best vol. Wat mij betreft laat de nmbs de trein uit Gouvy/Luxembourg doorrijden als intercity naar Maastricht.
Misschien zit er brood in een trein Maastricht - Luik - Leuven - Brussel - Namen - Luxemburg...

Waarom neem je niet lijn 64/65 van de TEC? Die rijden veel frequenter, en de reistijd is nauwelijks langer volgens mij...
rfranken
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 20:00

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door rfranken »

Aan Plutona: Bedankt voor de tip. Maar mijn punt was dat het treintje 1x per uur best vol zit en dat er met betere service (2x per uur, waarvan 1x IC, moderner materieel, overstappen op hetzelfde perron als de trein uit Amsterdam) genoeg klanten meer te trekken zijn om die IC te rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Suus »

Tja, zolang er bij de NMBS geen geld is vanwege de aanhoudende verliezen, te hoge kosten voor het gebruik van de infrastructuur, te goedkope treinkaartjes en aanhoudende bezuinigingen op de jaarlijkse toelage hoef je geen enkele verbetering van de dienstverlening te verwachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Thom91 »

NS geeft zelf ook aan dat op die verbinding altijd geld toegelegd moet worden..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Bericht door Vinny »

Ik denk zelf dat het beter is om de IC uit de Randstad door te trekken (eens per uur) naar Luik met tussenstops te Eijsden en Visé, zodat voor de bediening van deze grensplaatsjes er geen stoptrein hoeft te worden ingelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten