Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Hainje » Za 11 Apr 2015, 17:43

Vinny schreef:Ik denk zelf dat het beter is om de IC uit de Randstad door te trekken (eens per uur) naar Luik met tussenstops te Eijsden en Visé, zodat voor de bediening van deze grensplaatsjes er geen stoptrein hoeft te worden ingelegd.

Als dat technisch kan (spanning op bovenleiding enzo) dan ben ik daar ook wel voor. De vraag is alleen, als het kon, hadden ze dat dan al niet allang gedaan?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Suus » Za 11 Apr 2015, 18:02

Er is op dit moment geen geschikt materieel beschikbaar dat zowel de enorme reizigersvraag tussen Amsterdam en Utrecht kan verstouwen en bij Maastricht de grens over kan. In de de toekomst (ICNG?) kan dat natuurlijk anders zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Vinny » Za 11 Apr 2015, 19:13

De NS en multicourant materieel is niet echt een gelukkig huwelijk. Vroeger werden de Ardennen-expressen natuurlijk gewoon met ICR gereden. Dan pleur je een andere loc voor je trein bij de grens en kan je weer verder rijden.

Maar goed de bediening van zowel Luik als Aken met Nederlandse intercity's is een wensbeeld voor de concessie hoofdrailnet. We weten allemaal wat er gebeurd als je deze concessie onderhands aan de NS gunt: Die wensen doen het leuk voor onder de kerstboom. :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

rfranken
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 10 Apr 2015, 20:00

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor rfranken » Zo 12 Apr 2015, 06:57

12 rijtuigen dubbeldeks is misschien weer een beetje veel en als ik het goed begrijp kan Nederlands materieel niet zomaar op de hogere Belgische spanning rijden. Misschien is het lonend voor nmbs als ze met een eigen (kleinere) trein een verbinding Eindhoven - Maastricht - Luik zonder tussenstops mogen starten. Die zal zijn eigen publiek trekken. Zeker als tussen Amsterdam en Eindhoven zonder.dienstregeling gereden gaat worden. Dat zal tegen het zere been van NS zijn. Maar NS heeft vele jaren Eindhoven (2e economische regio van Nederland) zonder een enkele internationale verbinding laten zitten. Dus tijd voor wat concurrentie op dat traject.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Apr 2015, 07:57

Vinny schreef:De NS en multicourant materieel is niet echt een gelukkig huwelijk.

Hoezo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Vinny » Zo 12 Apr 2015, 09:47

rfranken schreef:12 rijtuigen dubbeldeks is misschien weer een beetje veel en als ik het goed begrijp kan Nederlands materieel niet zomaar op de hogere Belgische spanning rijden. Misschien is het lonend voor nmbs als ze met een eigen (kleinere) trein een verbinding Eindhoven - Maastricht - Luik zonder tussenstops mogen starten. Die zal zijn eigen publiek trekken. Zeker als tussen Amsterdam en Eindhoven zonder.dienstregeling gereden gaat worden. Dat zal tegen het zere been van NS zijn. Maar NS heeft vele jaren Eindhoven (2e economische regio van Nederland) zonder een enkele internationale verbinding laten zitten. Dus tijd voor wat concurrentie op dat traject.

Juist als je de PHS frequenties hanteert tussen Amsterdam en Eindhoven - dan is op die as ook niet structureel 12 bakken VIRM nodig. Wel is het zo dat je het een beetje uit moet kienen. Echter met de verschuivingen van de treinseries de laatste tijd wordt een opvolger van de Ardennen express wel steeds moeilijker inpasbaar.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Apr 2015, 11:49

Krijg ik ook nog antwoord, Vinny?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

waldo79
Berichten: 3629
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor waldo79 » Zo 12 Apr 2015, 11:51

rfranken schreef:12 rijtuigen dubbeldeks is misschien weer een beetje veel en als ik het goed begrijp kan Nederlands materieel niet zomaar op de hogere Belgische spanning rijden.

Zeg maar gerust niet. Als men in een Nederlands treinstel of loc een brand wil moet men doorrijden ten zuiden van Rsd of Mtr (A)
Mij best :)

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor ICE105 » Zo 12 Apr 2015, 12:11

rfranken schreef:. Misschien is het lonend voor nmbs ...
Voor de NMBS is niets lonend. NMBS is alleen gevoelig voor een zak met geld (subsidie) of een politieke opdracht.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Apr 2015, 12:18

Je vergeet vakbonden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

rfranken
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 10 Apr 2015, 20:00

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor rfranken » Zo 12 Apr 2015, 13:38

ICE105 schreef:
rfranken schreef:. Misschien is het lonend voor nmbs ...
Voor de NMBS is niets lonend. NMBS is alleen gevoelig voor een zak met geld (subsidie) of een politieke opdracht.

Een zak subsidie uit Nederland dus.
Als je kijkt hoeveel belastinggeld NS aan Breda - Antwerpen heeft verprutst mag er ook wel een beetje naar Maastricht - Luik.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Vinny » Zo 12 Apr 2015, 13:43

waldo79 schreef:
rfranken schreef:12 rijtuigen dubbeldeks is misschien weer een beetje veel en als ik het goed begrijp kan Nederlands materieel niet zomaar op de hogere Belgische spanning rijden.

Zeg maar gerust niet. Als men in een Nederlands treinstel of loc een brand wil moet men doorrijden ten zuiden van Rsd of Mtr (A)
je zult Virm dus moeten ombouwen. Dat is ook het antwoord op Deadlock: De NS heeft nauwelijks materieel dat de grens over kan.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Apr 2015, 13:49

Vinny schreef:je zult Virm dus moeten ombouwen. Dat is ook het antwoord op Deadlock: De NS heeft nauwelijks materieel dat de grens over kan.

Maar je snapt toch dat, op de manier waarop jij het op hebt geschreven, je net doet alsof de NS faalt in multicourant materieel. Terwijl ik daar geen bewijs van heb gezien, volgens mij zijn ze alle vier redelijk succesvol (Fyra niet meegerekend want dat had denk ik een iets andere oorzaak).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Vinny » Zo 12 Apr 2015, 13:53

Mja als je zorgt dat je tools de feature niet hebben dan kun je het falen niet aan de bug toeschrijven.

In gewone mensentaal: ik bedoelde dat de NS simpelweg steeds minder materieel heeft waarmee buitenlandse stations kunnen worden bediend zonder vonkenregen. Een beetje jammer in een Europa waarin grenzen sinds 1992 minder belangrijk zijn geworden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Apr 2015, 14:01

Steeds minder? Ze hebben juist steeds meer materieel wat de grens over kan. Ze hebben net nog wat, 19 quadrocourante locomotieven bijgekocht?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Daniel » Zo 12 Apr 2015, 19:29

Sowieso was eigenlijk al jaren ICR het enige wat het buitenland in kon verder dan het grensstation, maar dan wel met locwissel danwel met buitenlandse loc ervoor want locs die de grens over konden heeft men tot de komst van de Traxxen eigenlijk niet gehad.
Recent ontstane beperkingen betreffen eigenlijk vooral materieel dat sowieso maar tot het grensstation kwam en daar nog op Nederlandse spanning kon rijden. Zoals bv. ICM dat na revisie enige tijd niet meer naar Bad Bentheim mocht. En bij Emmerich ontstonden beperkingen doordat de Duitse spanning tot Zevenaar werd doorgetrokken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Apr 2015, 22:19

Zevenaar-Emmerich heeft nu nog een hele andere beperking en dat is niet 15KV of 25KV maar de buitendienststelling van ATB en indienststelling van ERTMS zodat treinen die vanaf de Maasvlakte komen geen ATB meer hoeven te hebben om via Emmerich naar Duitsland te kunnen. In de praktijk hebben al die locs natuurlijk nog een Benelux-pakket maar dat is dus niet meer nodig.

Dat ICM niet naar Bad Bentheim en Emmerich was een technisch verhaal ook. Leuk dat een ICE uitvalt en wordt omgewisseld voor een Plan T of V :mrgreen:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Daniel » Zo 12 Apr 2015, 22:40

Beetje en en. Er kon inderdaad altijd al maar een bepaalde deelserie van ICM naar de Duitse grensstations, maar na de revisie is er een korte periode geweest waarin er helemaal geen ICM de grens over mocht. Naar Bad Bentheim mag een deelserie ICMm inmiddels echter weer.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor deadlock » Zo 12 Apr 2015, 23:08

Daniel schreef:Beetje en en. Er kon inderdaad altijd al maar een bepaalde deelserie van ICM naar de Duitse grensstations, maar na de revisie is er een korte periode geweest waarin er helemaal geen ICM de grens over mocht. Naar Bad Bentheim mag een deelserie ICMm inmiddels echter weer.

Je hebt gelijk maar toch niet? Moet ik dit zo lezen? :P
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Meltrain » Ma 13 Apr 2015, 12:56

rfranken schreef:Daar staat dan een trein van net na de oorlog, gedeeltelijk opgeknapt,dat wel, maar gedeeltelijk nog met bankjes voor 5 naast elkaar, en zo kort op elkaar dat je je knieën niet kwijt kan zonder seksueel intiem te worden met je overbuurman.

Zo te horen heb ji het nu over een Klassiek motorstel, maar de "Intercity" Maastricht - Liège (- Hasselt) (Treinserie 5350 (België 2015)) rijdt tegenwoordig toch met MS80 ("Break")?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor reisthijs » Ma 13 Apr 2015, 13:06

Dat maakt voor dit verhaal toch geen verschil? In een Break zitten ook (deels) van die ouderwetse 2+3 bankjes.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Thom91 » Ma 13 Apr 2015, 16:13

Kwam dit zojuist tegen

More than €3.5m will be given to Luxembourg operators to equip 85 locomotives with ETCS levels 1 and 2 and baselines 2 and 3 to allow them to operate in Belgium, Germany and the Netherlands.


http://www.railjournal.com/index.php/si ... hannel=532

Waarvoor Nederland?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor deadlock » Ma 13 Apr 2015, 16:21

Rotterdamse Haven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor reisthijs » Ma 13 Apr 2015, 16:49

inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-t_projects_by_country/luxembourg.htm
Het gaat dus om goederenlocs die eigendom zijn van in Luxemburg gevestigde leasemaatschappijen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Berichtdoor Suus » Ma 13 Apr 2015, 16:55

Zat Alpha Trains niet in Luxemburg?
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten