Pagina 2 van 6

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: vr 02 sep 2011, 23:14
door Meltrain
Tussen Maastricht en Luik gaat een trein rijden

Tussen Maastricht en het Belgische Luik gaat waarschijnlijk een snelle stoptrein rijden. De Belgische spoorwegen (NMBS) willen die als alternatief invoeren voor de rechtstreekse lijn Brussel-Maastricht die eind dit jaar wordt opgeheven.

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur heeft dat vandaag aan de Tweede Kamer geschreven, in antwoord op vragen van PvdA en CDA.

Lees meer
Die titel van dat artikel ook hè. :')

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: za 03 sep 2011, 00:08
door Milco
Eigenlijk klopt die titel wel. Ik lees op Somda vaak genoeg dat de IC vanaf Brussel maar tot Visé rijdt door een te grote vertraging... :lol: Met die titel wordt bedoeld dat de trein altijd het traject Luik - Maastrricht gaat rijden... :lol:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: za 03 sep 2011, 00:09
door Suus
En wat moet ik verstaan onder een "Snelle" stoptrein?

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: za 03 sep 2011, 00:22
door STF
Eentje die 300 km/u rijdt maar wel overal stopt?

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: za 03 sep 2011, 10:17
door Vinny
Bee schreef:En wat moet ik verstaan onder een "Snelle" stoptrein?
Eentje die Eijsden overslaat :twisted:

(En waarschijnlijk ook Maastricht-Randwijck en misschien L.-Bressoux)

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: ma 05 sep 2011, 23:24
door hidihi
jammer dat de Veolia geen Franstalig personeel op de trein heeft. De kering bij Randwijck is zo ruim dat die treinen misschien nog net naar Vizet en terug kunnen rijden zonder dat er extra materiaal nodig is.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: di 06 sep 2011, 07:37
door deadlock
Het is Visé of Wezet. Niet Vizet.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: di 06 sep 2011, 09:26
door Vinny
Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde van een trein naar Wezet (of Visé)? Ja, het dorp heeft twee namen, maar dat wil niet meteen zeggen dat het een hoogst interresante bestemming is, en voor doorgaande reizigers betekent het een extra overstap...

En oh ja: het is de enige Franstalige stad die direct aan Nederland grenst. Dat gebruikt de gemeente als "Unique Sellingpoint"..., maar eigenlijk is het gewoon het Bad Bentheim van België... :mrgreen:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: di 06 sep 2011, 09:59
door Geert
Vinny schreef:maar eigenlijk is het gewoon het Bad Bentheim van België... :mrgreen:
Wat zeur je dan, Bad Bentheim heeft ook een rechtstreekse intercity naar Schiphol en andere Nederlandse stations :mrgreen:

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: di 06 sep 2011, 10:07
door reisthijs
hidihi schreef:De kering bij Randwijck is zo ruim dat die treinen misschien nog net naar Vizet en terug kunnen rijden zonder dat er extra materiaal nodig is.
Die treinen kunnen onmogelijk verder rijden dan Randwijck...
Vinny schreef:Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde van een trein naar Wezet (of Visé)? Ja, het dorp heeft twee namen, maar dat wil niet meteen zeggen dat het een hoogst interresante bestemming is, en voor doorgaande reizigers betekent het een extra overstap...
Dat dorpje heeft binnenkort één ding dat Maastricht dan niet meer heeft: een IC-verbinding met Brussel. Voor doorgaande reizigers tussen Maastricht en Brussel zal het weinig uitmaken, overstappen moet je toch...

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: di 06 sep 2011, 15:49
door Vinny
Overstappen op dit station:
Afbeelding
Heel goed om een opkomende depressie onder de duim te houden :|

Daarnaast: voor Maastricht-Luik ontstaat er een extra overstap, alsmede voor de relatie Amsterdam-Ardennen (tenzij de IC s800 wordt doorgetrokken).

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: di 06 sep 2011, 16:08
door reisthijs
Zolang er ook gewoon een trein Maastricht-Luik blijft rijden ontstaat er geen enkele extra overstap. Alleen maar meer reismogelijkheden.

Dat wíl zeggen, áls Veolia de bestaand naar België zou kunnen laten rijden. Wat dus niet kan.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: do 15 sep 2011, 15:20
door visgraat
De punctualiteit is laag, maar de vraag is of dit ook vaak veroorzaakt of verergerd wordt tussen Wezet en Maastricht. Als dat niet het geval is, heeft de NMBS nog net zo goed een probleem. Alleen een kleinere groep reizigers van/naar Maastricht krijgt misschien te maken met een betere punctualiteit, maar daarentegen met extra overstappen, afhankelijk van de bestemming.
Ronald schreef:Tsja, dit heeft ook best wel voordelen dus:

* Meer treinen Visé-Luik (maar daar hebben "wij" niets aan)
* Betrouwbaardere aansluiting in Maastricht op de IC uit Sittard
* En natuurlijk kan stationnetje Eijsden weer open :P
* Volgens mij is de frequentieverhoging tussen Visé-Luik niet passend bij de vervoervraag op het traject.

* Een betrouwbare aansluiting: Maar hoeveel bedraagt de overstaptijd dan? Weer 5 á 10 minuten? Want als de overstaptijd 25 minuten is, is die logischerwijs wel betrouwbaar te noemen, maar niet zeer wenselijk. Op die manier worden aansluiting van Groningen naar Maastricht in Utrecht ook wel vrijwel 100% gehaald.

* Van Eijsden is nog maar de vraag of dat station open gaat.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: do 15 sep 2011, 15:46
door reisthijs
visgraat schreef:De punctualiteit is laag, maar de vraag is of dit ook vaak veroorzaakt of verergerd wordt tussen Wezet en Maastricht. Als dat niet het geval is, heeft de NMBS nog net zo goed een probleem.
Het probleem (deze IC loopt vaak vertraging op tussen Brussel en Luik) wordt hier inderdaad niet opgelost. Wat de NMBS nu doet is die trein een extra lange keertijd te geven als buffer voor die vertragingen. De keertijd in Visé wordt straks ongeveer drie kwartier.
visgraat schreef:* Volgens mij is de frequentieverhoging tussen Visé-Luik niet passend bij de vervoervraag op het traject.
Dat deze actie op dat korte traject een frequentieverhoging oplevert is puur toeval, die trein rijdt alleen maar naar Visé omdat het een handig plek is om te keren. Zie het meer als een leeg-materieelrit die wordt opengesteld voor reizigers.
visgraat schreef:* Een betrouwbare aansluiting: Maar hoeveel bedraagt de overstaptijd dan? Weer 5 á 10 minuten?
De Belgen gaan uit van een aansluiting van 5 á 10 minuten in Luik, en dat is dan een aansluiting op de trein die daar op het hele uur vertrekt. Dat wordt dus 15 á 20 minuten in Maastricht.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: do 15 sep 2011, 16:19
door visgraat
reisthijs schreef:
visgraat schreef:De punctualiteit is laag, maar de vraag is of dit ook vaak veroorzaakt of verergerd wordt tussen Wezet en Maastricht. Als dat niet het geval is, heeft de NMBS nog net zo goed een probleem.
Het probleem (deze IC loopt vaak vertraging op tussen Brussel en Luik) wordt hier inderdaad niet opgelost. Wat de NMBS nu doet is die trein een extra lange keertijd te geven als buffer voor die vertragingen. De keertijd in Visé wordt straks ongeveer drie kwartier.
Als de keertijd van 18 minuten te krap is om vertraging in te halen, dan moeten de problemen wel heel groot zijn. Zelfs als je dan met 15 minuten vertraging binnenkomt, kan je nog op tijd vertrekken. Dat betekent dat de vertraging regelmatig meer dan een kwartier is. Ik vind het een beetje een goedkoop lijkende oplossing om een langere keertijd in te bouwen. Het zou wel een tijdelijke oplossing kunnen zijn, maar het kost je wel twee extra treinen. Wat je ook kan doen als je het materieel toch hebt: Zet een of twee treinen klaar in Luik die bij grote vertraging ingezet kunnen worden richting Maastricht.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: do 15 sep 2011, 18:49
door Vinny
Wezet heeft gezien zijn omvang wel recht op 1 ic per uur..., met 2 treinen per uur is dit een beetje overbediend...

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: do 15 sep 2011, 20:43
door Suus
Vise heeft mijn inziens helemaal geen recht op een IC, maar wel op twee stoptreinen. Dan kan je daar volgens mij de reizigersaantallen richting de 1000 per dag trekken (is nu ongeveer 750). De oplossing die er nu lijkt te komen is ook niet ideaal natuurlijk, maar zou voor alle stations op die lijn wel een boost kunnen geven (aangezien ze nu 2x per uur een trein gaan zien).

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: do 15 sep 2011, 23:22
door Vinny
Ik vind het wat vreemd om een onderscheid te maken tussen de treintypen: een ic die op Vise stopt is feitelijk al een stoptrein, zeker als deze ook stopt in Bressoux.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: do 15 sep 2011, 23:41
door deadlock
Vinny schreef:Ik vind het wat vreemd om een onderscheid te maken tussen de treintypen: een ic die op Vise stopt is feitelijk al een stoptrein, zeker als deze ook stopt in Bressoux.
Welkom in de intercity naar Roosendaal. Wij gaan voor u onderweg stoppen te Wijhe, Olst, ....

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 09:11
door visgraat
... en op de stations Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen-Lent.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 10:46
door reisthijs
visgraat schreef:Als de keertijd van 18 minuten te krap is om vertraging in te halen, dan moeten de problemen wel heel groot zijn. Zelfs als je dan met 15 minuten vertraging binnenkomt, kan je nog op tijd vertrekken.
Dan zou die trein in 3 minuten moeten keren, en dat krijgt de NMBS dus niet voor elkaar...
Een trein die drie minuten voor vertrektijd in Maastricht aankomt vertrekt daar in de praktijk met minstens +10.

Bij grotere vertragingen is het in België gebruikelijk een IC eerder te laten keren dan het normale eindpunt, en voor de IC naar Maastricht is dat dus vaak Visé. Nu gaan ze die maatregel hier dus standaard toepassen. Weet je als reiziger in ieder geval van te voren waar je aan toe bent.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 11:43
door visgraat
De trein in Kerkrade keert standaard in 3 minuten. Nu is dat natuurlijk ander materieel, maar zou het met de trein van de NMBS 10 minuten langer moeten duren? Ik weet niet precies wat voor extra handelingen er verricht moeten worden, maar mogelijk dat dat die 10 minuten extra zou kunnen verklaren.

Is het anders niet mogelijk Visé en Bressoux over te slaan en deze stations met een stoptrein te bedienen vanuit Luik. Dan heb je:
- meer overstaptijd
- meer keertijd (ongeveer 2 richtingen x 2 stations x 2 minuten = 8 minuten). Daarmee is dat totaal lijkt mij genoeg (26 minuten).
- eenduidige bediening van stations: IC op grote en stoptrein op kleine stations

Wil je de verbinding Visé/Bressoux - Maastricht behouden, dan kan Veolia haar wens ook vervullen door met stoptreinen te rijden tussen Maastricht en Luik in plaats van de losse stoptrein Luik - Visé.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 12:46
door MdJ
Die MBE-express rijdt wel met getrokken materieel natuurlijk... wij, hier in NL,keren in Rsd 12 minuten, in Zwolle wordt 5 minuten te krap bevonden, zodat 'ie lang keert. ICRm is ook uit de s3100 gehaald omdat in Ah in 5-6 minuten gekeerd moest worden.

Keren in Luik is (ook) 18 minuten, waardoor het probleem (die niet tussen Luik-Maastricht ligt) niet wordt opgelost. Keren in Vise is een beetje de Amfs-oplossing van de s1500.

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 13:18
door visgraat
Dat was ook niet mijn suggestie...

En het klopt ook niet, want de keertijd is in dat geval 23 minuten...

Re: Rechtstreekse trein Maastricht-Brussel weg

Geplaatst: vr 16 sep 2011, 13:42
door Vinny
Wil je de verbinding Visé/Bressoux - Maastricht behouden, dan kan Veolia haar wens ook vervullen door met stoptreinen te rijden tussen Maastricht en Luik in plaats van de losse stoptrein Luik - Visé.
Het is vooral lastig dat de trein Maastricht-Luik een "snelle stoptrein" wordt, of te wel een stoptrein met IC karakterestieken, die dus stations overslaat, en de Intercity Wezet-Brussel een "langzame intercity" wordt, of te wel een IC die tussen Wezet en Luik op alle tussengelegen stations stopt.
Zelf denk ik dat je dan het allerbeste gewoon 2x per uur een sprinter Maastricht-Luik kunt aanbieden die ook stopt op de voorstedelijke stations Bressoux en Randwijck, en op het onvolprezen Visé/Wezet..., waarbij in Maastricht een prima aansluiting wordt geboden richting Amsterdam en in Luik richting Luxemburg en Brussel.