Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeeland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeeland

Berichtdoor Wubbo » Za 20 Aug 2011, 00:31

Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeeland
Geplaatst op: zaterdag 20 augustus 2011 00:30
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:31


Op de Zeeuwse spoorlijn blijven voorlopig een intercity en een stoptrein rijden.
Er zouden eigenlijk met ingang van de nieuwe dienstregeling, op 11 december, twee intercity's per uur naar Amsterdam gaan rijden die op alle stations in Zeeland zouden stoppen. Dit gaat nog niet door, omdat Nederland en België nog geen overeenstemming hebben over het gebruik van de hogesnelheidslijn tussen Breda en Antwerpen.
Lees verder

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor reisthijs » Za 20 Aug 2011, 11:46

Het is natuurlijk geen verrassing de de Fyra naar Brussel nog niet zal rijden in december.

Wel apart dat men de dienstregeling van de Zeeuwse lijn nog steeds van af laat hangen van het wel of niet rijden van de treinen van NS hispeed, terwijl de plannen voor Amsterdam-Dordrecht wél gewoon doorgaan.

En dat alleen maar om te voorkomen dat er meer dan 2 IC's per uur rijden tussen Dordrecht en Roosendaal... is dat nu echt zo erg?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor hidihi » Ma 22 Aug 2011, 10:49

Nou ja dan kan Zeeland nadenken over wat ze nou precies met hun spoorgebied willen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor reisthijs » Ma 22 Aug 2011, 12:52

Daar hebben ze al ruim 5 jaar over kunnen nadenken...
Er gaat nu echt niet ineens wat veranderen aan die plannen die al jaren klaarliggen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Wubbo » Ma 22 Aug 2011, 17:42

reisthijs schreef:En dat alleen maar om te voorkomen dat er meer dan 2 IC's per uur rijden tussen Dordrecht en Roosendaal... is dat nu echt zo erg?

Ja. Je komt dan in ieder geval in conflict met brugopeningen, waarschijnlijk ook met goederenpaden en mogelijk past het ook op Roosendaal niet.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Michael » Ma 22 Aug 2011, 18:09

Tussen Dordrecht en Roosendaal zit voor zover ik weet geen brug die open kan. Zitten er eigenlijk bruggen die open kunnen tussen Goes en Vlissingen? Verder dan Goes heb ik nooit gereisd
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Suus » Ma 22 Aug 2011, 18:38

De brug over het Kanaal door Zuid-Beveland kan open, tussen Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge.

En de brug over de Arne, tussen Arnemuiden en Middelburg natuurlijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Michael » Ma 22 Aug 2011, 18:45

Die brug tussen Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge is me eigenlijk nooit opgevallen :oops:
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Suus » Ma 22 Aug 2011, 19:21

Michael schreef:Die brug tussen Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge is me eigenlijk nooit opgevallen :oops:

Het is ook maar een klein gedeelte, vlak voor de boogbrug die voor de treinreiziger meer indruk maakt :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Michael » Ma 22 Aug 2011, 19:24

Ah ik weet al waar je bedoeld denk ik. is dat niet waar ook die tunnel op de A58 is. De Vlaketunnel geloof ik.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Suus » Ma 22 Aug 2011, 19:27

Ja, de snelweg gaat daar door een tunnel. Maar een brug is veel leuker natuurlijk, daar boffen we als treinreizigers maar weer mee 8-)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Daniel » Ma 22 Aug 2011, 19:28

Het probleem zal vast niet zitten in de bruggen tussen Roosendaal en Vlissingen. Mag toch aannemen dat de geplande nieuwe dienstregelingopzet voor daar reeds is aangepast op de openingen van die bruggen.
Tussen Dordrecht en Roosendaal heb je nog de Markbrug bij Zevenbergen die open kan, maar het grootste conflict wat een omklap verhinderd zolang de Benelux niet over de HSL rijdt zit in Dordrecht: de nieuwe s5000 Sprinter Den Haag Centraal - Breda heeft in de plannen die ik op de Locov-site terugvond in Dordrecht precies dezelfde vertrektijd richting Breda als wat nu de vertrektijd van de Benelux naar Brussel is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3803
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor MdJ » Ma 22 Aug 2011, 19:59

Wubbo schreef:Ja. Je komt dan in ieder geval in conflict met brugopeningen, waarschijnlijk ook met goederenpaden en mogelijk past het ook op Roosendaal niet.

Wat worden de vertrektijden rondom Rsd dan? Zoals nu (rondom de .17/47) past het:

Richting Vs van 4, richting Asd van 3. Op maandag (1 bd), woensdag (3 bd) en donderdag(4 bd) kun je de s3600 naar 1a wijzigen, en dan op 1b de s2100 die gewijzigd moet worden. (of op wo/do op 3a/3b een treinserie neerzetten)
Bij twijfel: gebruik beton.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Wubbo » Ma 22 Aug 2011, 22:03

Daniel schreef:het grootste conflict wat een omklap verhinderd zolang de Benelux niet over de HSL rijdt zit in Dordrecht: de nieuwe s5000 Sprinter Den Haag Centraal - Breda heeft in de plannen die ik op de Locov-site terugvond in Dordrecht precies dezelfde vertrektijd richting Breda als wat nu de vertrektijd van de Benelux naar Brussel is.

Toch gaat volgend jaar de s5000 al naar Breda rijden...

In Roosendaal wil je een IC uit de Randstad niet in 5 minuten keren door de week, dat is wel wat er gebeurt als je de s2100 2x per uur gaat rijden. Je moet er dus iets mee...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Daniel » Ma 22 Aug 2011, 22:16

Ehm, als je gewoon 2x/uur naar Vlissingen gaat rijden als stoptrein vanaf Roosendaal (wat de uiteindelijke situatie moet worden dus), dan hoef je niks te keren in Roosendaal

Trouwens, omdat je het over 5 minuten hebt, is het huidige plan voor de dienstregeling dan inmiddels zo gewijzigd? Deze bijlage van een oude adviesaanvraag op de Locov-site laat heel andere tijden zien waarbij een in Rsd kerende s2100 een kering van 23 minuten zou hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor fogeltje » Ma 22 Aug 2011, 23:13

hidihi schreef:Nou ja dan kan Zeeland nadenken over wat ze nou precies met hun spoorgebied willen.

Een rechtstreekse intercity vanuit elke plaats naar Schiphol natuurlijk.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor reisthijs » Di 23 Aug 2011, 10:14

Daniel schreef:Trouwens, omdat je het over 5 minuten hebt, is het huidige plan voor de dienstregeling dan inmiddels zo gewijzigd? Deze bijlage van een oude adviesaanvraag op de Locov-site laat heel andere tijden zien waarbij een in Rsd kerende s2100 een kering van 23 minuten zou hebben.
Die 5 minuten is als je uit zou gaan van de huidige dienstregeling. Maar wat de keertijd daar precies zou worden is verder niet relevant als er toch niet gekeerd gaat worden in Roosendaal.

Volgens diezelfde bijlage vertrekt de s5000 naar Breda om .12 uit Dordrecht, dus een paar minuten ná de Benelux. Dan onstaat daar dus ook geen conflict.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Daniel » Di 23 Aug 2011, 16:15

Hmm, bij de aankomsttijd gekeken :oops: Maar dan zit 'ie dus in hetzelfde pad als de s2200 nu, dat gaat geen probleem geven. De s5100 is qua aankomst in Dordrecht wel wat naar voren verschoven en rijdt nu achter de Benelux aan, dus daar zou eventueel wel wat kunnen conflicteren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor avl » Wo 24 Aug 2011, 01:07

fogeltje schreef:Een rechtstreekse intercity vanuit elke plaats naar Schiphol natuurlijk.

Zeeuws Vlamingen hebben ook rechten.
Dus ook vanuit Terneuzen en Sas van Gent een rechtstreekse trein naar Schiphol :P

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor visgraat » Vr 16 Sep 2011, 22:36

Ik vind het trouwens vreemd dat mensen uit Goes, Middelburg en Vlissingen de dupe worden van het openhouden van kleine stations en dan met name Rilland-Bath. Ik weet niet of mensen het plaatsje Bath wel eens hebben opgezocht op de kaart, maar ik tel zo'n 40 huizen. Als je van gemiddeld 2 mensen per huishouden uitgaat en ongeveer 5% gebruik maakt van de trein, dan nemen 4 mensen uit Bath per dag de trein...
Rilland is iets groter, maar als elke plaats ter grote van Rilland stationswaardig is dan gaat de stoptrein echt niet opschieten. Bovendien ligt Krabbendijke 3 kilometer verder. Datzelfde geldt eigenlijk voor Arnemuiden. Middelburg is een goed alternatief op ongeveer 3 kilometer. Op die manier kan je het sluiten van 2 van de 4 stoptreinstations rechtvaardigen en heb je denk ik een goed compromis tussen wat NS wil en de provincie wil.

Correctie: De plaats Bath heeft 90 inwoners (2004)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor reisthijs » Zo 18 Sep 2011, 23:07

Dat is dus wat NS in 2006, toen ze met het concept voor "Dienstregeling 2007" kwamen, ook al voorstelde :wink:

Het originele plan was om de drie kleinste stationnetjes in Zeeland te sluiten om dus twee IC's over te houden die overal stoppen maar toch even snel zijn als de huidige IC. Dat leverde alleen zo veel protest op uit Zeeland dat een compromis onmogelijk was: alle stations moeten open blijven. Dus bedacht NS om dan maar alle IC's op alle kleine stationnetjes te laten stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor visgraat » Ma 19 Sep 2011, 00:14

Dan vind ik dat Lewedorp ook een station moet hebben en dus ook intercity station wordt.

En dan vind ik dat ze het station Lewedorp-Graszode moeten noemen, want dat gehucht ligt dichterbij het station Lewedorp-Graszode dan Bath van Rilland-Bath en het is ongeveer net zo groot.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Ennes » Ma 19 Sep 2011, 06:53

visgraat schreef:Ik vind het trouwens vreemd dat mensen uit Goes, Middelburg en Vlissingen de dupe worden van het openhouden van kleine stations en dan met name Rilland-Bath. Ik weet niet of mensen het plaatsje Bath wel eens hebben opgezocht op de kaart, maar ik tel zo'n 40 huizen. Als je van gemiddeld 2 mensen per huishouden uitgaat en ongeveer 5% gebruik maakt van de trein, dan nemen 4 mensen uit Bath per dag de trein...
Rilland is iets groter, maar als elke plaats ter grote van Rilland stationswaardig is dan gaat de stoptrein echt niet opschieten. Bovendien ligt Krabbendijke 3 kilometer verder. Datzelfde geldt eigenlijk voor Arnemuiden. Middelburg is een goed alternatief op ongeveer 3 kilometer. Op die manier kan je het sluiten van 2 van de 4 stoptreinstations rechtvaardigen en heb je denk ik een goed compromis tussen wat NS wil en de provincie wil.

Correctie: De plaats Bath heeft 90 inwoners (2004)
Goed, maar het verschil tussen een IC en een Stoptrein tussen Rsd en Vs is wel 6 hele minuten... om daar nou over te praten als "de dupe worden van" vind ik wel weer ver gaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor Vinny » Ma 19 Sep 2011, 16:37

Nou de Intercity wordt ook noordelijker op zijn route trager. De Zeeuwen hebben dus wel degelijk een punt. Maar voor wat betreft de bediening in hun eigen provincie: Daar hebben ze zelf voor gekozen. Dus dan moet je ook de consequentie ervan inzien lijkt me.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Intercity en stoptrein blijven voorlopig rijden in Zeela

Berichtdoor visgraat » Ma 19 Sep 2011, 17:29

"Daar hebben ze zelf voor gekozen"

Je kan moeilijk zeggen: Ze
Ik denk dat vooral mensen uit de dorpen met de betreffende stations hard geroepen hebben. En het klinkt natuurlijk hard om stations te sluiten, harder dan 6 minuten langer onderweg voor een veel grotere groep. Als je dagelijks op en neer rijdt op het stuk dan ben je wel 12 minuten langer onderweg perdag, exclusief wat er nog bij komt door een slechter te realiseren dienstregeling.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast