Mobiele wasplaats voor vieze bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Mobiele wasplaats voor vieze bus

Berichtdoor Daniel » Zo 25 Mei 2008, 19:11

Mobiele wasplaats voor vieze bus
door Henk Snijders. zaterdag 26 april 2008 | 03:27 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 26 april 2008 | 08:58
Afbeelding
Gerard de Jong voor de door hem ontwikkelde verplaatsbare was- en tankplaats voor bussen en vrachtwagen bij de remise van Arriva in Alblasserdam.
Foto Hilbert Krane

UDEN - "Kijk, daar rijdt er weer een." Udenaar Gerard de Jong wijst naar een vuile vrachtwagencombinatie. Sinds hij een verplaatsbare wasinstallatie - tevens tankstation - voor bussen en vrachtwagens ontwikkelde, ziet hij wel erg veel smerige trucks.

"Wellicht let ik er tegenwoordig meer op."

De Jong is op weg naar Alblasserdam, daar staat zijn eerste exemplaar: een bovengrondse verplaatsbare tank- en wasplaats. De remise van busmaatschappij Arriva heeft de primeur. De Jong ontwikkelde de installatie op verzoek van Arriva. Busmaatschappijen hebben sinds enige tijd te maken met contracten (vakjargon: concessies), met een looptijd van een paar jaar.

Mocht een maatschappij een concessie verliezen, dan moet ze haar biezen pakken. Arriva wil in zo'n geval ook de tank- en wasplaats mee kunnen nemen. Omdat De Jong al als adviseur voor milieuregels aan Arriva verbonden was, klopte het busbedrijf voor dit vraagstuk bij hem aan.

De Udenaar, met zijn bedrijf ECO bv, is dol op uitdagingen. Innovatie en technische hoogstandjes, daar draait het bij hem om. Hij combineerde bestaande installaties, bedacht een oplossing voor de opvang van vrijkomende vloeistoffen in makkelijk verplaatsbare ijzeren bakken en liet een wasinstallatie ontwikkelen. Als je voor de tank-wasplaats in Alblasserdam staat, denk je: is dit het. Heeft niemand daar eerder aan gedacht.

"Klopt", erkent De Jong. "Het lijkt eenvoudig; alleen moet je er maar op komen." Binnen een week is de tank-wasplaats van ECO af te breken en elders weer op te bouwen. Arriva is tevreden over het resultaat en wil op andere locaties, ook in Den Bosch zo'n installatie plaatsen. Maar De Jongs ambities houden niet op bij busmaatschappijen. Hij verwacht dat ook transportondernemingen baat hebben bij zijn vinding. Daarvoor heeft hij de installatie wel aangepast. De ijzeren bakken zouden het gewicht van de zware vrachtwagencombinaties niet kunnen houden. "Ik gebruik hiervoor een sterke kunststof." Hij verwacht dat transportbedrijven zijn vinding zullen omarmen, omdat het de ondernemers een forse besparing oplevert.

De Jong heeft daarvoor wat rekenvoorbeelden bij de hand. Na twee jaar heeft een afzonderlijke was- of tankinstallatie zich terugverdiend en als een bedrijf kiest voor een combinatie van beide, zelfs al na één jaar. Het voordeel haalt een bedrijf met name door de efficiëntie van het systeem: chauffeurs hoeven niet om te rijden naar een wasstraat of benzinepomp, de wachttijden worden teruggedrongen. Bovendien kost een wasbeurt in de eigen wasplaats slechts een fractie van de prijs in een externe wasstraat. Ook kan een ondernemer de diesel iets goedkoper inkopen dan die aan de pomp kost.

De 180.000 euro die een afzonderlijke was- of tankplaats kost of de 300.000 euro van een gecombineerde zijn snel terugverdiend, aldus De Jong.

Een beurs in het Belgische Kortrijk bracht hem ook veel belangstelling, ook vanuit het buitenland. Maar de dollartekens blinken nog niet in zijn ogen. " Eerst maar eens goed in Nederland landen en dan zien we wel verder." De Jong begon in 1994 voor zichzelf, nadat hij 17 jaar bij Arcadis (het voormalige Heidemij) had gewerkt. Hij is een milieudeskundige, die zich met name bezighoudt met bodembescherming. Dat begon in de jaren tachtig bij de tankstations, maar er zijn in Nederland zo'n 400.000 bedrijven die met de materie te maken hebben.

Bron: Brabants Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten