Pagina 1 van 4

Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 13:03
door Tom
Plan voor stations in Haelen en Baexem

Tussen Roermond en Weert moet vanaf 1 januari 2015 een trein gaan rijden die stopt in Haelen en Baexem. Regionaal vervoerder Veolia heeft hier een voorstel over ingediend bij minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). Nu rijdt op het traject Roermond- Weert alleen de intercity van de NS.

Lees verder: http://www.limburger.nl/article/2011092 ... 10929536/0

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 13:25
door Oud forumgebruiker
ja, als dat station niet door NS zelf geopend zou worden, dan zou het een regionale lijn genoemd kunnen worden.
het blijft echter wel een stuk spoor van het hoofdnet en als dat in 2015 nog steeds aan NS gegund wordt, weet ik niet of die het wil hebben, dat er een concurrent tussendoor gaat rijden...

het zal me benieuwen of Veolia het voor elkaar krijgt...

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 13:36
door visgraat
Je kan per 2015 het hoofdnet wel opnieuw definiëren, bijvoorbeeld hoofdnet is tussen Weert en Roermond alleen de IC.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 15:03
door Oud forumgebruiker
dat is dis de vraag.
hoe zal het hoofdnet aanbesteed worden...

in dit geval gaat het namelijk niet om een trein die via het hoofdnet naar een nevenlijn rijdt, maar een trein die regionaal vervoer aanbiedt op een lijn van het hoofdnet...

NS zal niet zo snel een concurrent erbij willen hebben, want naast Halen & Baexem (enz.) kunnen mensen dan ook kiezen tussen 2 maatschappijen om te reizen tussen Weert en Roermond...
Dan zou je dus 2 vervoerders hebben op 1 lijn en daar zal NS niet zo happig op zijn...

trouwens zou NS het wel willen hebben, omdat het kan zijn, dat re op Weert geen ruimte is voor een kerende stoptrein en omdat die stoptrein dan misschien de IC wel in de weg gaat zitten...

het idee, ben ik voor, maar of Veolia het gaat redden, betwijfel ik een beetje als het hoofdnet in 2015 opnieuw aan NS wordt gegund...

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 15:28
door visgraat
De NS mag meepraten over de nieuwe aanbesteding en heeft daar ook een belangrijke rol in, maar het lijkt mij vreemd als ze zelf de voorwaarden gaan opstellen. Dus in dat opzicht moeten ze zich misschien aanpassen en doen met wat hen aangeboden wordt. Concurrentie op het spoor zou volgens het huidige kabinet goed zijn en volgens onderzoek zou meer verbindingen op de markt doen goedkoper zijn.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 16:02
door fogeltje
Alleen nooit goedkoper voor de uiteindelijke reiziger helaas.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 16:59
door reisthijs
lex1975 schreef:trouwens zou NS het wel willen hebben, omdat het kan zijn, dat re op Weert geen ruimte is voor een kerende stoptrein en omdat die stoptrein dan misschien de IC wel in de weg gaat zitten...
Er is ruimte zat in Weert, je kan de stoptreinen uit beide richtingen op hetzelfde spoor laten keren. Al zou het nog mooier zijn als het treintje uit Roermond daar helemaal niet keert maar doorrijdt naar Eindhoven of.. naar België! :Y

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 17:27
door huibf
Juist! Naar neerpelt.... Afhankelijk van de plannen liggen er ook voorstellen voor meer regionale treinen tussen tilburg, weert, deurne en den bosch.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 17:53
door visgraat
Waarom zou je graag naar Neerpelt willen?

Ik zie weinig potentie:
A: Neerpelt is heel klein en internationaal heb je al veel minder reizigers dan binnenlands
B: Neerpelt heeft geen snelle verbindingen met de rest van België
C: De verbinding die dan ontstaat is met Weert (en Roermond): Ook geen steden van wereldformaat; Eindhoven is wel interessant, maar tegen de tijd dat je voorbij Neerpelt bent, moet je dan al twee keer overstappen en heb je ontzettend omgereisd.
D: Moeten we niet juist bezuinigen op OV en dan met name SRE?

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 17:57
door Oud forumgebruiker
visgraat schreef:De NS mag meepraten over de nieuwe aanbesteding en heeft daar ook een belangrijke rol in, maar het lijkt mij vreemd als ze zelf de voorwaarden gaan opstellen. Dus in dat opzicht moeten ze zich misschien aanpassen en doen met wat hen aangeboden wordt. Concurrentie op het spoor zou volgens het huidige kabinet goed zijn en volgens onderzoek zou meer verbindingen op de markt doen goedkoper zijn.
als het hoofdnet aan NS wordt gegund, zal NS er waarschijnlijk niet mee instemmen, dat er dan een andere vervoerder op hetzelfde traject vervoer aanbied...
mocht iemand anders op dat traject gaan rijden, zal die ook niet blij zijn met een concurrent...

de provincie is niet de verantwoordelijke voor de lijn Roermond-Weert, dus die is weer afhankelijk van het rijk...

zoals ik al zei, het idee zou mooi zijn, omdat er dan echt concurrentie op het spoor is, maar ik vermoed niet, dat het gaat lukken...

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 18:00
door visgraat
Eerst worden de voorwaarden opgesteld. Dan wordt er gegund. Kortom: Zet je in de voorwaarden dat de stoptreindienst een regionale is, dan kan de NS daar denk ik weinig tegen inbrengen. De provincie moet dan de verantwoordelijke taak op zich nemen voor de uitvraag van de regionale stoptreindienst.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 18:05
door Geert
lex1975 schreef:
visgraat schreef:De NS mag meepraten over de nieuwe aanbesteding en heeft daar ook een belangrijke rol in, maar het lijkt mij vreemd als ze zelf de voorwaarden gaan opstellen. Dus in dat opzicht moeten ze zich misschien aanpassen en doen met wat hen aangeboden wordt. Concurrentie op het spoor zou volgens het huidige kabinet goed zijn en volgens onderzoek zou meer verbindingen op de markt doen goedkoper zijn.
als het hoofdnet aan NS wordt gegund, zal NS er waarschijnlijk niet mee instemmen, dat er dan een andere vervoerder op hetzelfde traject vervoer aanbied...
mocht iemand anders op dat traject gaan rijden, zal die ook niet blij zijn met een concurrent...
Nu is er af en toe ook samenloop van twee vervoerders op een traject: op dit moment bijvoorbeeld tussen Arnhem en Elst (NS en Syntus) en vanaf volgend jaar ook tussen Arnhem en Doetinchem. De vervoerders kunnen dat dan wel niet leuk vinden, maar ze kunnen daarover niet zomaar een veto uitspreken (ze zijn allebei gebonden aan contracten om bepaalde stations te bedienen).

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 19:12
door Meltrain
Als de stoptrein alleen maar tussen Roermond en Baexem rijdt en niet doorgaat naar Weert, zou je het als een regionale lijn óp een lijn van het Hoofdnet kunnen zien. Er is dan immers geen concurrentie met NS op de verbinding Roermond - Weert en NS biedt geen treinen aan die in Haelen en Baexem stoppen.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 19:31
door Suus
visgraat schreef:Waarom zou je graag naar Neerpelt willen?
Je moet eerder voorstellen dat de trein die nu eindigt in Neerpelt verder rijdt naar Weert. En dan wordt het wellicht wel interessant, want de trein gaat vanaf Neerpelt helemaal naar.. Antwerpen :) Beetje Europese subsidie erbij omdat het een internationale verbinding is :wink:

En een station Baexem is altijd welkom, ik ben sowieso voor meer stations met een X in de naam 8-)

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 20:05
door huibf
Meltrain schreef:Als de stoptrein alleen maar tussen Roermond en Baexem rijdt en niet doorgaat naar Weert, zou je het als een regionale lijn óp een lijn van het Hoofdnet kunnen zien. Er is dan immers geen concurrentie met NS op de verbinding Roermond - Weert en NS biedt geen treinen aan die in Haelen en Baexem stoppen.
Ja dan kan je beter niets doen.
Die twee plaatsen zijn zowel op weert als roermond georienteerd.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 21:19
door Vinny
De ijzeren rijn voor personenvervoer..., dan ben je gelijk van concessiegezeur af: een internationale verbinding kan met open acces vervoer...

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 sep 2011, 23:25
door Oud forumgebruiker
Geert schreef:
lex1975 schreef:
visgraat schreef:De NS mag meepraten over de nieuwe aanbesteding en heeft daar ook een belangrijke rol in, maar het lijkt mij vreemd als ze zelf de voorwaarden gaan opstellen. Dus in dat opzicht moeten ze zich misschien aanpassen en doen met wat hen aangeboden wordt. Concurrentie op het spoor zou volgens het huidige kabinet goed zijn en volgens onderzoek zou meer verbindingen op de markt doen goedkoper zijn.
als het hoofdnet aan NS wordt gegund, zal NS er waarschijnlijk niet mee instemmen, dat er dan een andere vervoerder op hetzelfde traject vervoer aanbied...
mocht iemand anders op dat traject gaan rijden, zal die ook niet blij zijn met een concurrent...
Nu is er af en toe ook samenloop van twee vervoerders op een traject: op dit moment bijvoorbeeld tussen Arnhem en Elst (NS en Syntus) en vanaf volgend jaar ook tussen Arnhem en Doetinchem. De vervoerders kunnen dat dan wel niet leuk vinden, maar ze kunnen daarover niet zomaar een veto uitspreken (ze zijn allebei gebonden aan contracten om bepaalde stations te bedienen).
maar het betreft dan hier 2 regionale lijnen, die oorspronkelijk overgenomen zijn door een semi dochteronderneming van ns.
dit alles is wel veranderd in de tussentijd, maar het blijven regionale lijnen, terwijl het traject weert-roermond is volledig hoofdnet...

het is dus even afwachten...

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 30 sep 2011, 10:08
door Tom
Volgens mij maken deze plannen onderdeel uit van een groter plan (eigenlijk: wens van regionale vervoerders) om het railnet op te delen in meerdere regio's. Zie de onderstaande link voor meer informatie. Voor een stoptrein Weert - Maastricht Randwyck schijnt alleen extra perroncapaciteit gecreëerd te moeten worden in Weert, o.a. in verband met de aanwezige goederenpaden.

Link: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Docum ... %20def.pdf

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 30 sep 2011, 10:27
door visgraat
Ik vind het een zwak rapport. De laatste suggestie die wordt gedaan is volgens mij wel interessant.

In het rapport gaat men uit van:
Inzet stoptreinmaterieel met GTW-EMU of GTW-diesel
Stadtler beheerst behoorlijk de markt en zo sterk zelfs, dat Prorail de trein als uitgangspunt neemt. Dat lijkt me niet objectief.
Door een optimale interval tussen Intercity en Regiotrein te kiezen
ontstaat tussen alle grotere steden in Limburg onderling een
15’dienst.
Je kan misschien in de steden in een 15' dienst vertrekken (bijvoorbeeld Weert - Roermond), maar dan zul je niet in een 15' aankomen (stoptrein doet er langer over). Daardoor kan je tussen Roermond en Sittard dan al bijvoorbeeld niet in 15' vertrekken. En vervolgens Sittard - Maastricht. Dus dat lijkt me onzin.
Vanuit Weert hoeft naar de kernen in Limburg niet meer
overgestapt te worden.
Dat zullen marginale aantallen zijn. Liever zou je dan denk ik kijken naar helemaal doortrekken naar Eindhoven, ook al wordt 't dan wel een hele lange lijn. Of je doet sprinter Eindhoven - Roermond en sprinter Roermond - Maastricht Randwyck. Dan heb je twee stukken van vergelijkbare lengte en zit je van Eindhoven naar Bunde niet ellendig lang in de trein.
2. Stoptrein Sittard – Heerlen
Materieel vervangen door GTW-EMU levert geen probleem op. Doortrek naar
Aken kan op bestaande uursverbinding met 1 minuut stationnement te Heerlen.
Interessante optie, want doorkoppeling spaart waarschijnlijk een treinstel. Alleen aan Duitse zijde rijden ze nu met Talenten. Dat is daar meer een gangbaar treinstel voor regionale treinen. Je zit dan wel met drie partijen: NS, DB Regio en Veolia.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 30 sep 2011, 10:57
door reisthijs
visgraat schreef:Stadtler beheerst behoorlijk de markt en zo sterk zelfs, dat Prorail de trein als uitgangspunt neemt. Dat lijkt me niet objectief.
Welke trein hadden ze dan wel als uitgangspunt moeten nemen? Het ging hier om een onderzoek naar de vraag of Veolia die stoptreinen kan rijden, en Veolia rijdt nu eenmaal met GTW's.
visgraat schreef:Je kan misschien in de steden in een 15' dienst vertrekken (bijvoorbeeld Roermond - Sittard), maar dan zul je niet in een 15' aankomen (stoptrein doet er langer over). Daardoor kan je tussen Sittard en Maastricht dan al bijvoorbeeld niet in 15' vertrekken. Dus dat lijkt me onzin.
Het verschil in rijtijd tussen Roermond en Sittard is slechts 4 minuten (en dat wordt misschien nog iets kleiner als er sneller optrekkende treinen gaan rijden). Een exacte kwartierdienst wordt het natuurlijk nooit maar het kan heel dicht in de buurt komen met bijvoorbeeld een 13/17-minuten interval.

Of dat echt wenselijk is, dat is een andere vraag: tussen de Limburgse steden onderling krijg je een mooie verdeling maar de overstaptijden tussen stoptreinen en de Intercity (voor reizen van/naar Eindhoven) worden wel weer langer.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 30 sep 2011, 11:11
door visgraat
GTW ligt inderdaad wel het meest voor de hand; tussen Sittard en Heerlen wordt het misschien wat minder vanzelfsprekend. Maar je moet ook ergens van uit gaan.

Ik denk voor aansluitingen dat een ongeveer 15' dienst niet wenselijk is. Vandaar dat je ook zou kunnen kijken naar een stoptrein Eindhoven - Roermond en een stoptrein Roermond - Maastricht. Aan de andere kant zullen dagelijks meer mensen tussen de kleine en grote plaatsen in Limburg onderling reizen dan tussen de kleine plaatsen naar Eindhoven of Venlo en verder. En als die mensen dan 5 minuten of ietjes meer extra moeten wachten ten opzichte van nu, is dat misschien ook nog wel te overzien. Nu zijn de overstappen ook niet mooi strak.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: zo 02 okt 2011, 22:13
door hidihi
Altijd goed als er een nieuw initiatief komt. De tussen stations tussen Roermond en Weert is geen enkel probleem en als er een trein komt naar Neerpelt dan zouden inwoners in het zuid oosten van Nederland een snellere route naar antwerpen krijgen dan nu het geval is. Als er een verbinding tussen Neerpelt en Weert komt moeten alle vervoerders met hun schema moeten husselen om een goede aansluiting te kunnen bieden.

Maar eigenlijk heb ik een ander idee voor het internationale OV, dit zijn mijn ideeën.

-De trein stoptrein vertrekt 10 minuten eerder uit Nijmegen en rijdt als stopper Nijmegen Neerpelt (de stopper Maastricht Roermond komt iets eerder aan om aansluiting te bieden op de trein naar Neerpelt)

-De interregio Neerpelt Antwerpen vertrekt op de zelfde tijd maar de eindbestemming wordt niet Antwerpen maar Brussel.

-De IC's uit Maasticht en Venlo blijven op de zelfde tijd rijden.

-Er rijdt een interlinerbus tussen Eindhoven en Antwerpen vertrekkend uit Eindhoven om 07 of 37

Met de trein vanuit het oosten naar Eindhoven reizen en dan de bus pakken is sneller dan met de trein naar Neerpelt gaan omdat een bus vanuit Eindhoven naar Antwerpen maar 1 uur en 10 minuten duurt. Door de interregio Brussel als eindpunt te geven is sommige plaatsen in het oosten van Nederland sneller in Brussel dan nu. Als de stoptrein vanuit Maastricht vroeger aankomt in Roermond hebben reizigers tussen Roermond en Weert zowel een goede verbinding met Maastricht als Eindhoven. Door de stopper Nijmegen neerpelt 10 minuten eerder te laten vertrekken in Nijmegen hebben reizigers tussen Nijmgen en Blerick een betere overstap op de trein naar Eindhoven/Den Haag.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: zo 02 okt 2011, 22:16
door fogeltje
hidihi schreef:-De trein stoptrein vertrekt 10 minuten eerder uit Nijmegen en rijdt als stopper Nijmegen Neerpelt (de stopper Maastricht Roermond komt iets eerder aan om aansluiting te bieden op de trein naar Neerpelt)

Door de stopper Nijmegen neerpelt 10 minuten eerder te laten vertrekken in Mijmegen hebben reizigers tussen Nijmgen en Blerick een betere overstap op de trein naar Eindhoven/Den Haag.
Maar vervolgens vervalt er waarschijnlijk een belangrijkere overstap in Nijmegen. Volgens mij is die trein namelijk afgestemd op de trein uit Den Helder (iig de andere kant op wel).

Overigens zou ik een betere aansluiting in Blerick/Venlo niet erg vinden. Dat is nu inderdaad gewoon kut. Maar de vraag is dan gewoon met welke missende overstap je het meeste reizigers dupeert en daar heb ik geen antwoord op.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: zo 02 okt 2011, 22:53
door |Pim|
hidihi heb je iets gebruikt ofzo, want wat je nu stelt is zeer maar dan ook zeer onwerkelijk, denk aan keringen in Roermond en Antwerpen, sowieso kun je vanuit Neerpelt sneller naar Brussel, door in Herentals over te stappen op de IR naar Brussel Zuid.

En die interregio bus naar Antwerpen is ook wel heel onwerkelijk, want zo groot zou de vraag daar niet voor zijn.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: zo 02 okt 2011, 23:15
door visgraat
hidihi schreef:
-De trein stoptrein vertrekt 10 minuten eerder uit Nijmegen en rijdt als stopper Nijmegen Neerpelt (de stopper Maastricht Roermond komt iets eerder aan om aansluiting te bieden op de trein naar Neerpelt)
Rijdt die dan Nijmegen - Venlo - Roermond - Weert - Neerpelt? Het lijkt me een omslachtige verbinding. Bovendien heb je tussen Nijmegen en Roermond grotendeels enkelspoor. Even 10 minuten eerder vertrekken, betekent ook 10 minuten eerder aankomen uit omgekeerde richting. Je hebt dan nooit in twee richtingen dezelfde aansluiting. Een kwartier verschuiven kan misschien maar 10 minuten is vreemd.