Pagina 3 van 4

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: di 18 okt 2011, 15:18
door Justin
Nou, was het stuk weg wat nu N280 is, ook deels de voormalige snelweg A68....(was een case study van mij in 2008), dus wist gelukkig in één keer waar Haelen en Baexem liggen. Levensvatbaar is een ander vraagstuk...

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: di 18 okt 2011, 17:00
door Vinny
Nou, was het stuk weg wat nu N280 is, ook deels de voormalige snelweg A68....(was een case study van mij in 2008),
Case study? Het enige dat ze gedaan hebben volgens mij is over de bordjes A 68 een stickertje geplakt waardoor het de N 280 werd. :lol:

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: di 18 okt 2011, 17:08
door Justin
Ik heb niet alles verteld: middels analyses doen hoe je de hele boel opnieuw op poten zet, herstructurering, toekomst scenario's, geluidsoverlast, de hele mikmak :). Heb er een trip naar Londen aan te danken :).

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: di 18 okt 2011, 17:45
door Vinny
Het kwam op mij een beetje over als van goh: we hebben een intercity van Zandvoort naar Amsterdam. Eigenlijk vinden we dat niet zo cool want hij stopt eigenlijk overal. Laten we hem sprinter noemen... :lol:

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 20 okt 2011, 22:29
door thieske
Minister zou toch begin deze maand beslissen. Is bij iemand al bekend wat de beslissing is!

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 21 okt 2011, 00:04
door htm_tram
Laatst zelf in Baexem geweest, snap niet dat ze daar een perron willen. De supermarkt gaat ook om 19.00 dicht... Perron onwaardig...

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 21 okt 2011, 00:08
door Suus
De plaatsen liggen overigens wel lekker dicht op het spoor, in dat opzicht is het beter dan een station als Lage Zwaluwe waar werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets in de buurt van het station is.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 21 okt 2011, 10:13
door Tom
htm_tram schreef:Laatst zelf in Baexem geweest, snap niet dat ze daar een perron willen. De supermarkt gaat ook om 19.00 dicht... Perron onwaardig...
Dat lijkt mij juist een reden om een station te willen hebben. Als alles in je eigen dorp tegen die tijd gesloten is, wil je naar een grotere plaats kunnen reizen waar meer voorzieningen aanwezig zijn; ook de jeugd kan hier van profiteren. Roermond en Weert zijn binnen een minuut of 5-10 te bereiken, Maastricht en Eindhoven binnen een half uur.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 10 nov 2011, 13:23
door erjeebee
Maastricht en Eindhoven binnen een half uur?
Over de weg misschien, maar niet per spoor.

Tenzij je natuurlijk doorgaande sprintert Maastricht-Haelen-Baexem-Eindhoven in het leven roept.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: di 15 nov 2011, 18:46
door waldo79
En dan nog niet: de IC doet er al een half uur over van Rm naar Mt :idea:
Tel nog een aantal stops voor de stoptrein erbij op en je zit dichtbij 50 minuten vanuit Haelen.

Richting Eindhoven zou het rond de 35 - 40 minuten kunnen uitkomen.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: wo 16 nov 2011, 10:15
door Tom
Vooruit, binnen maximaal 45 minuten kun je denk ik wel vanuit Haelen in Maastricht of Eindhoven zijn. Uiteraard met een overstap op een intercity in Weert of Roermond.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 17 nov 2011, 15:59
door erjeebee
Als ze de huidige stoptreinen Eindhoven Weert en Roermond Maastricht aan elkaar knopen (moet er wel beetje worden geschoven om ze ook nog te kunnen laten stoppen in Haelen en Baexem), dan heeft overstappen op intercity geen zin omdat de stoptrein nog net een paar minuten eerder in Ehv/Mtr is.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 01:05
door middenlimboo
Laten we eens inzoomen op deze 6 dorpen (inwoneraantal per 1-1-2011)
Baexem (2663 inw) Richting Roermond en vooral richting Weert een grote verbetering.
Haelen (4281) Vooral richting Weert een grote verbetering. Richting Roermond ook wel qua reistijd, maar het station ligt aan de rand van het dorp terwijl de bushaltes dichterbij zijn, dus voor/natransport is minder aantrekkelijk
Heythuysen (6523) Vooral richting Weert een grote verbetering. Richting Roermond niet veel te verwachten. Rechtstreekse bus om de hoek met acceptabele reistijd is veel aantrekkelijker dan station paar kilometer buiten dorp en beperkte reistijd winst
Horn (3956) Richting Roermond zal niemand eerst naar Haelen gaan. Richting Weert is het wel een verbetering. Moet er wel een goede verbinding met station Haelen komen.
Neer (3456) Richting Roermond zal men braaf in de bus blijven zitten. Als lijn 77 bij station Haelen gaat stoppen is zullen de reizigers voor Weert wel de trein pakken.
Roggel (4217) Richting Roermond zal men braaf in de bus blijven zitten. Zeker als er een verbinding met station Baexem komt zal er een reizigersstroompje naar Weert de trein pakken.

Samengevat hebben we het over een achterland van 25000 inwoners voor 2 stations, waarbij het vooral in de richting Weert enigzins aantrekkelijk is om de trein te gaan nemen in plaats van de bestaande bussen. Richting Roermond zal het lastig worden de mensen de bus uit te krijgen.
En dan heb ik het nog helemaal niet over de mensen de AUTO uit krijgen. Er zijn ERG VEEL verstokte autorijders in dat gebied. De wegen zijn goed en files zijn er eigenlijk niet.
Ik denk dat hier het paard al 30 jaar achter de wagen is gespannen. Van de jeugd trekt 75% naar de stad en van de jeugd die blijft wonen zal er 75 % of meer buiten zijn dorp dus Roermond, Weert, Eindhoven, Venlo werken.

Laat het gebied niet verder krimpen....
Men is de auto ingejaagd, omdat openbaar vervoer 1x per uur en zelfs s avonds en weekenden 1x per 2 uur wel heel zuur is.... zo ziet een full-time werkdag er al gauw uit als 10 uur werken als je ocharm de bus in moet.....WAAR wacht men al die tijd op. Vroeger had zelfs Kelpen een goederen station.....

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: vr 23 dec 2011, 17:16
door waldo79
zo ziet een full-time werkdag er al gauw uit als 10 uur werken als je ocharm de bus in moet
Moet ik daar medelijden mee hebben? Ik zit op 3.10 uur reistijd per dag met een fatsoenlijke verbinding :roll: Opgeteld is dat 11.10 uur.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: za 24 dec 2011, 13:41
door Tom
middenlimboo schreef: Men is de auto ingejaagd, omdat openbaar vervoer 1x per uur en zelfs s avonds en weekenden 1x per 2 uur wel heel zuur is.... zo ziet een full-time werkdag er al gauw uit als 10 uur werken als je ocharm de bus in moet.....WAAR wacht men al die tijd op. Vroeger had zelfs Kelpen een goederen station.....
Je refereert hiermee toch aan de situatie in Midden-Limburg neem ik aan? Volgens mij worden alle gebieden in deze regio minimaal 1x per uur, ook 's avonds en in het weekend, bediend met de bus. Op welke trajecten rijdt er 1x per 2 uur een bus?

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: za 24 dec 2011, 14:14
door huibf
Tom schreef:
middenlimboo schreef: Men is de auto ingejaagd, omdat openbaar vervoer 1x per uur en zelfs s avonds en weekenden 1x per 2 uur wel heel zuur is.... zo ziet een full-time werkdag er al gauw uit als 10 uur werken als je ocharm de bus in moet.....WAAR wacht men al die tijd op. Vroeger had zelfs Kelpen een goederen station.....
Je refereert hiermee toch aan de situatie in Midden-Limburg neem ik aan? Volgens mij worden alle gebieden in deze regio minimaal 1x per uur, ook 's avonds en in het weekend, bediend met de bus. Op welke trajecten rijdt er 1x per 2 uur een bus?
Nergens in Limburg. ELKE kern dient te beschikken over 1x per uur OV tussen tot 0.00 uur.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: za 24 dec 2011, 14:33
door Klaasje
Ooh? Waarom ben ik dan een keer lopend van Reijmerstok naar Terlinden gegaan? In Terlinden komt alleen een scholierenbus. Ik vond het overigens best te doen, het is ongeveer een kilometer over het fietspad. Best een aardig stukje.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: za 24 dec 2011, 19:05
door Vinny
Wat is een "kern"? Wellicht ligt de grens bij 500 inwoners, dat is de grens die de stadsregio Amsterdam bijvoorbeeld voor een "per OV te ontsluiten kern" hanteert.
Terlinden is een mooi rustiek dorpje, waar ook veel toeristen komen, maar heeft slechts 240 inwoners...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terlinden

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: za 24 dec 2011, 23:06
door huibf
Terlinden is een gehucht dat hoort bij het dorp noorbeek. Zie het als een buitenwijk van een stad.
Gehuchten worden niet door de standaard blauwe borden met witte letters. Vaak met witte borden met zwarte opdruk. Dus in terlinden is geen dorp. Dus geen ov ontsluiting.

Reijmerstok is een echt dorp. En wordt aangedaan doo een lijnbus

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: zo 25 dec 2011, 10:25
door Daniel
En Noorbeek zelf wordt dus ook gewoon aangedaan door een lijndienst... alleen de kern Terlinden binnen dat dorp niet :wink:

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: di 27 dec 2011, 15:53
door TLP
Sorry, maar wat hebben de kernen Noorbeek en Terlinden met Haelen en Baexem te maken?

En ja, als NS nou ff slim bezig is koppelt ze de s5200, s6400 en s6800 aan elkaar. Krijg je straks een doorgaande treindienst Tbu-Mtr inclusief stops in Haelen + Baexem. Jeugd daar weer blij... *O*

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: di 27 dec 2011, 15:55
door TLP
htm_tram schreef:Laatst zelf in Baexem geweest, snap niet dat ze daar een perron willen. De supermarkt gaat ook om 19.00 dicht... Perron onwaardig...
Wat moest je nou weer in Baexem, als ik vragen mag? :o

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 dec 2011, 16:58
door Etienne
TLP schreef:Sorry, maar wat hebben de kernen Noorbeek en Terlinden met Haelen en Baexem te maken?

En ja, als NS nou ff slim bezig is koppelt ze de s5200, s6400 en s6800 aan elkaar. Krijg je straks een doorgaande treindienst Tbu-Mtr inclusief stops in Haelen + Baexem. Jeugd daar weer blij... *O*
Hoeveel doorgaande reizigers zouden er in z'n geheel zijn op dat traject? Bar weinig, met een overstap in Tilburg en/of Eindhoven kan je nog sneller in Maastricht zijn dan dat je met de stoptrein doet.

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 dec 2011, 17:50
door TLP
Daar heb je dan weer gelijk in, het was enkel maar een illusie voor de jeugd in Haelen/Baexem die nu een geringe ontsluiting door het OV hebben. Dat zou een hoop schelen als ze rechtstreeks naar Tilburg en Eindhoven enerzijds en Maastricht anderzijds per trein kunnen reizen. *O*

Re: Plan voor stations in Haelen en Baexem

Geplaatst: do 29 dec 2011, 17:51
door TLP
Bee schreef:De plaatsen liggen overigens wel lekker dicht op het spoor, in dat opzicht is het beter dan een station als Lage Zwaluwe waar werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets in de buurt van het station is.
Daar stopte tot 10 december ook nog de sneltrein Amsterdam-Breda :N