Pagina 1 van 1

Limex Comfort Liner

Geplaatst: za 31 dec 2011, 02:14
door Michael 1988
Het is oud en bestaat niet meer, maar heeft iemand misschien meer informatie over de Limex Comfort Liner? Ik kwam per toeval op busfoto.net enkele foto's namelijk tegen van de Mercedes-Integrobussen die daarop dienst deden en was op zoek naar meer info voor de wiki/wikipedia. Ik weet al het volgende:
  • *Het is de opvolger van de Interliner lijnen 420 en 421 van Maastricht naar Aken
    *Er werd gereden met Mercedes-Benz Integrobussen 927-929 die tussen de spits dienst deden op de gewone streeklijnen
    *Lijn 50 is de opvolger van lijn 420 en is een gewone streeklijn die gereden wordt/werd met Volvo 8700-bussen
    *De naam is afgeleid van comfortabele lijn
    *De Comfort Liner verdween in december 2006 nadat Veolia de diensten overnam
Maar wat ik vooral wil weten is:
  • *Wat gebeurde er met het deel tussen Sittard en Maastricht en tussen Maastricht Aachen Airport en Maastricht van de voormalige Interlinerlijnen?
    *Wanneer werd de Comfortliner geïntroduceerd?
    *Is er nog tussen de introductie en de in gebruikname van de Integro's gereden met oud materieel en met welk/van welke vervoerder?
    *Was er nog een lijn, naast lijn 420 tussen Maastricht en Aken die dienst uitmaken van de Comfort Liner netwerk? Ik kom namelijk in de wijziging van de dienstregeling van 2007 lijn 421 Gulpen - Nijswiller - Welten - Hogeschool Zuyd - Heerlen werd gewijzigd naar een sneldienst. Ik heb foto's gezien waarin een Integro van Limex die lijn projecteerde op de filmkast.
Meer info is natuurlijk welkom.

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: za 31 dec 2011, 09:28
door tsov
Nee, lijn 420 was in die tijd nog van Hermes, Limex heeft daar nooit gereden. Ik weet niet precies wat het concept inhield, maar de paar keer dat ik in de Limex-tijd in Limburg was reden ze gewoon op alle lijnen. Ik heb wel wat fotootjes:
Afbeelding
Afbeelding

En eentje in de Veolia-tijd
Afbeelding

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: za 31 dec 2011, 12:59
door Michael 1988
Je hebt gelijk, ik heb foto's gevonden waarin lijn 420 nog van Hermes was (foto's van 2003-2006). Maar om welke lijn(en) gaat het dan?

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: za 31 dec 2011, 16:00
door tsov
Zoals ik al zei, volgens mij reden ze op alle Limex-lijnen. Welke dat precies waren weet ik niet, iemand hier nog een boekje van de Limex in huis? Het staat ook niet op onze wiki.

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: za 31 dec 2011, 16:15
door Suus
Je zou het bij forumgebruiker Marc kunnen proberen?

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: za 31 dec 2011, 16:58
door Michael 1988
tsov schreef:Zoals ik al zei, volgens mij reden ze op alle Limex-lijnen. Welke dat precies waren weet ik niet, iemand hier nog een boekje van de Limex in huis? Het staat ook niet op onze wiki.
Nou het leuke is, dat het een HOV-netwerk is van Limex ;). Vandaar dus deze vraag. En dat geven meerdere websites aan, maar welke lijnen weet ik niet en omdat er een Interliner door het Heuvelland reed, dacht ik in eerste instantie dat die lijn(en) het was/waren.

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: za 31 dec 2011, 18:35
door Ronald
tsov schreef:Iemand hier nog een boekje van de Limex in huis?
Ja, uit 2003. Er waren 6 lijnen en een buurtbus. Tijdens de hele Limex-periode waren die globaal gelijk.

* 55 Maastricht-Bemelen-Margraten-Sibbe-Gulpen
* 56 (Maastricht)-Mheer-Banholt-Gulpen
* 57 Maastricht-Mheer-Epen-Gulpen
* 59 Mesch-Eijsden-Maastricht-Berg en Terblijt-Sibbe-Valkenburg
* 60 Eijsden-Gronsveld-Maastricht-Berg en Terblijt-Valkenburg
* 158 Mesch-Eijsden-Gronsveld-Maastricht-Berg en Terblijt-(Sibbe)-Valkenburg (avond/weekendroute)
* 191 Buurtbus Valkenburg-Margaten-Banholt/Eckelrade

Het waren allemaal normale lijnen, HOV-lijnen zijn er nooit geweest. De "comfort-liners" reden inderdaad op alle lijnen. Ook reed er in de laatste jaren (tot 2006) een aantal Mercedes Connecto's.

Nog een stukje historie: Bovengenoemde lijnen waren onderdeel van een aanbestedingspilot, de eerste van Nederland. In 1994 gingen de lijnen over van Hermes naar het Amerikaanse Vancom. Er werd gereden met een aantal nieuwe DAF/Berkhof bussen (deze: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/ ... va0908.jpg)
Het bovengenoemde lijstje met lijnen is tussen 1994 en 2006 nagenoeg ongewijzigd gebleven.

Het Amerikaanse Vancom werd na een paar jaar overgenomen door het Britse Arriva. Omdat Arriva zich inmiddels meer geconcentreerd had op het noorden van het land, gingen rond het jaar 2002 de lijnen over naar BBA/Connex (later Veolia), die ze ging exploiteren onder de naam Limex. Er kwamen dus ook nieuwe bussen, waaronder de Integro's en de Connecto. Eind 2006 is de boel geïntegreerd in de nieuwe concessie van Zuid-Limburg en verdwenen de Mercedes-bussen.

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: za 31 dec 2011, 19:18
door Michael 1988
Maar wat zou dan oorspronkelijk onder het HOV-netwerk vallen? Want de bussen hebben wel 2 jaar lang de opschrift Comfort Liner (al dan niet met ervoor Limex) op de zijkant gehad? De geschiedenis van Limex en het wagenpark is mij bekend. De Connecto's waren zelfs oorspronkelijk bedoeld voor Connex West-Vlaanderen, maar kwamen daar nooit in dienst ;).

Edit:
De Integro's kwamen in 2005 in dienst, was toen niet een extra lijn ingekomen?

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: zo 01 jan 2012, 13:46
door Marc
Volgens mij heb ik ergens nog wat informatie liggen over het Limex-tijdperk. Ik zal eens kijken of ik nog wat kan vinden en wellicht kan ik op Wikipedia nog wat plaatsen.

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 18:26
door Stéphane
Tof dat je voor wikipedia schrijft!
Ik doe dat ook :wink:

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 18:55
door Etienne
Als het over Openbaar Vervoer gaat hoort het natuurlijk op de OVinNL-wiki thuis :twisted: :mrgreen:

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: ma 02 jan 2012, 19:51
door Michael 1988
Of op de Busfreaks wiki ;). Maar laten we Wikipedia ook even een kans geven en nu even bij het onderwerp van mijn vraag blijven ;)

Re: Limex Comfort Liner

Geplaatst: di 03 jan 2012, 14:40
door midnet
vwb lijnvoering ex Interliner 420: als ik me goed herinner, is dat deel Mstr-Airport-Sitard gewoon helemaal zonder vervanging opgeheven toen zij de dienst overnamen. het aantal reizgers dat vanaf Aachen naar die airport wilde, was minder als 1/week. In die tijd vloog RYAN nog niet op MSTR-en was er denk ik net wel RYAN gekomen op NRN=Weeze/Niederrhein en al wel flinke Duitse prijsboksers als Germanwings en destijds HLX (is nu TUIfly an Airberlin) op CGN=Keulen/Bonn, dus alternatife genoeg.
Limex was toch enkel een soort Interliner vervanging- of was het nog een apart stukje dat ooit eerst Vancom was-de 1e NL private vervoerder (regio van Meussen) op een aanbesteed contract?