ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
ProRail maakt stille spoorbrug
Ravenstein - ProRail maakt van de spoorbrug over de Maas tussen Ravenstein (Noord-Brabant) en Niftrik (Gelderland) een zogenaamde stille brug. Door de realisatie van een ingegoten spoorconstructie wordt de stille brug nagenoeg even stil als een gewone spoorbaan met ballastbed. Ook wordt de spoorbrug aanzienlijk duurzamer. Het rijksmonument kan er na de ingreep weer vele tientallen jaren tegen. ProRail verwacht dat de stille spoorbrug bij Ravenstein eind 2009 klaar zal zijn.
Nu ligt het spoor op houten dwarsliggers die op de stalen rijvloer van de brug liggen. Op korte termijn wordt een aantal reparaties aan het bestaande spoor uitgevoerd. Na deze ingreep zal de snelheidsbeperking, wordne opgeheven. Treinen kunnen dan weer met 120 kilometer per uur rijden in plaats van de tijdelijke 40 kilometer per uur. De incidenteel optredende vertragingen behoren dan weer tot het verleden.
Bron: Blik op Nieuws
Ravenstein - ProRail maakt van de spoorbrug over de Maas tussen Ravenstein (Noord-Brabant) en Niftrik (Gelderland) een zogenaamde stille brug. Door de realisatie van een ingegoten spoorconstructie wordt de stille brug nagenoeg even stil als een gewone spoorbaan met ballastbed. Ook wordt de spoorbrug aanzienlijk duurzamer. Het rijksmonument kan er na de ingreep weer vele tientallen jaren tegen. ProRail verwacht dat de stille spoorbrug bij Ravenstein eind 2009 klaar zal zijn.
Nu ligt het spoor op houten dwarsliggers die op de stalen rijvloer van de brug liggen. Op korte termijn wordt een aantal reparaties aan het bestaande spoor uitgevoerd. Na deze ingreep zal de snelheidsbeperking, wordne opgeheven. Treinen kunnen dan weer met 120 kilometer per uur rijden in plaats van de tijdelijke 40 kilometer per uur. De incidenteel optredende vertragingen behoren dan weer tot het verleden.
Bron: Blik op Nieuws
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
:neg: Maak hem liever tweesporig...
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
Waarom? Dat klinkt als iets heel duurs, waar je verder weinig aan hebt.
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
a) het is een rijksmonument
b) een enkelsporige brug dubbelsporig maken staat bijna gelijk aan nieuwbouw...
c) het is op zich niet nodig als je aan beide kanten voor de brug de boel goed regelt, en zorgt dat je geen goederentreinen gaat stilzetten
b) een enkelsporige brug dubbelsporig maken staat bijna gelijk aan nieuwbouw...
c) het is op zich niet nodig als je aan beide kanten voor de brug de boel goed regelt, en zorgt dat je geen goederentreinen gaat stilzetten
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
Weinig aan hebt? Hoe vaak staat wel niet een trein voor de brug te wachten... Te vaak als je het mij vraagt.Wubbo schreef:Waarom? Dat klinkt als iets heel duurs, waar je verder weinig aan hebt.
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
^Is het niet mogelijk een tweede brug aan te bouwen
@Linkerspoor: Het klopt dat de brug opstoppingen veroorzaakt, maar er passeren maar 8 reizigerstreinen per uur Ravenstein. Bovendien worden straks meer goederentreinen afgeleid via de Betuweroute. Het zou dus beter moeten gaan
@Linkerspoor: Het klopt dat de brug opstoppingen veroorzaakt, maar er passeren maar 8 reizigerstreinen per uur Ravenstein. Bovendien worden straks meer goederentreinen afgeleid via de Betuweroute. Het zou dus beter moeten gaan
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
Zo'n enkelsporig ding moet je prima kunnen verwerken in je dienstregeling. Ik ken een heleboel infraprojecten die ik liever gerealiseerd wil worden dan Ravenstein, wat maar een kort stukje enkelspoor is. Bouw eventueel een minuutje standaard speling in voor die brug, en klaar ben je.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
In dit geval dus niet, de brug is juist zo gebouwd dat deze uit te breiden valt naar dubbelspoor, gebruikmakend van de bestaande pijlers die aan een kant extra breed zijn, zodat er een tweede enkelsporige brug op past. Meerdere bruggen over grote rivieren zijn in die tijd zo gebouwd, sommige zijn al snel inderdaad verdubbeld (zoals de bruggen tussen Geldermalsen en Den Bosch), sommige zijn dus altijd enkelsporig gebleven.timtrein schreef:b) een enkelsporige brug dubbelsporig maken staat bijna gelijk aan nieuwbouw...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
Wanneer alle treinen op tijd rijden is dat ook zo... Maar dat doen ze niet, zeker de 3600...Wubbo schreef:Zo'n enkelsporig ding moet je prima kunnen verwerken in je dienstregeling.
Juist doordat het zo'n kort stukje enkelspoor is het zo zonde. Je verliest er naar verhouding veel capiciteit door, en het werkt het oplossen van vertragingen tegen...Wubbo schreef:Ik ken een heleboel infraprojecten die ik liever gerealiseerd wil worden dan Ravenstein, wat maar een kort stukje enkelspoor is. Bouw eventueel een minuutje standaard speling in voor die brug, en klaar ben je.
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
Qua verhouding verlies je door lange stukken enkelspoor veel capaciteit (doordat je ook nog moet kruisen dan). Kleine stukken zijn makkelijk te verwerken in de dienstregeling. Als je de snelheidsbeperking-minuut die er nu vanwege de brug bij Ravenstein in de dienstregeling zit, er in laat als de brug weer met normale snelheid te berijden is, en je zorgt voor een slim treindienstleiderssysteem dat de eerste trein die komt gewoon als eerste de brug op gooit, is je dienstregeling sowieso maakbaar. Onafhankelijk van of je treinen te vroeg, te laat of op tijd zijn.
Re: ProRail maakt stille spoorbrug bij Ravenstein
Als je op die manier gaat redeneren hadden er een heleboel spoorbruggen (waar soms heel wat minder treinen overheen gaan) nooit verdubbeld hoeven te worden. Juist zo'n kleine kwetsbare schakel kan funest zijn voor de punctualiteit. Die tweede brug kan er niet snel genoeg komen.Wubbo schreef:Zo'n enkelsporig ding moet je prima kunnen verwerken in je dienstregeling. Ik ken een heleboel infraprojecten die ik liever gerealiseerd wil worden dan Ravenstein, wat maar een kort stukje enkelspoor is. Bouw eventueel een minuutje standaard speling in voor die brug, en klaar ben je.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten