Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Daniel » Wo 25 Jan 2012, 08:05

Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Geplaatst op: woensdag 25 januari 2012 08:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 januari 2012 08:05


Bij een positief onderzoek kunnen Limburgse treinreizigers vanaf eind dit jaar elk kwartier een intercity naar de Randstad nemen. De provincie heeft echter grote bedenkingen bij het plan van de NS.
Nu nog rijdt elk halfuur een intercity vanuit Zuid-Limburg via Roermond en Weert naar de Randstad. Twee losse treinstellen starten in Heerlen en Maastricht en rijden vervolgens vanaf Sittard aan elkaar gekoppeld verder. In de beoogde situatie worden die treinen niet langer gecombineerd, maar rijden ze om-en-om verder, zodat een kwartiersdienst ontstaat. De provincie vreest dat het regionale treinverkeer in de knel komt bij „een sterke nadruk op lange afstanden”.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: Do 19 Jan 2012, 21:57

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor zone5324bericht... » Wo 25 Jan 2012, 09:11

ken de huidige dienstregeling niet zo goed, maar ik neem aan tussen Sittard en Roermond nu 2x een IC en 2x een stoptreinen en tussen Roermond en Weert is het nu toch alleen 2x een IC?

als dat zo is, dan kan er toch wel een vrdubbeling van de IC vanaf?

het enige wat ik bedenk, dat NS dit wil doen, is het minder ruimte bieden en/of minder aantrekkelijk maken voor een aan te besteden stoptreindienst in die regio vanaf 2015, zoals Den Haag beoogt met ingang van de nieuwe concessie...

Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: Vr 09 Okt 2009, 21:59

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Tom » Wo 25 Jan 2012, 09:18

Eigenlijk wordt het alleen tussen Roermond en Sittard een stukje drukker, waar in de toekomstige situatie 6 treinen per uur per richting zouden gaan rijden (4 intercity's, 2 stoptreinen). Tussen Sittard en Maastricht en Sittard en Heerlen, rijden nu namelijk ook al 4 treinen per uur per richting, op laatstgenoemd traject in de spits zelfs minder. Als je Echt en Susteren nou laat bedienen door één of twee intercity's, is het probleem denk ik opgelost. Aan de andere kant, er zijn toch wel meer trajecten (ik noem bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch - Geldermalsen) waar 4 intercity's en 2 stoptreinen per uur rijden? Er is wellicht wat minder plaats voor goederentreinen.

zone5324bericht... schreef:het enige wat ik bedenk, dat NS dit wil doen, is het minder ruimte bieden en/of minder aantrekkelijk maken voor een aan te besteden stoptreindienst in die regio vanaf 2015, zoals Den Haag beoogt met ingang van de nieuwe concessie...

Volgens mij wil NS van het aan- en afkoppelen in Sittard af. Op dit moment wordt de trein daar namelijk gesplitst in een deel voor Heerlen en een deel voor Maastricht. Scheelt natuurlijk wat tijd.

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Raymond » Wo 25 Jan 2012, 10:53

Het zou me echter niks verbazen als het aan en afkoppelen buiten de spits dan alsnog in Eindhoven gebeurt. Twee stellen VIRM zijn ook in de daluren op Eindhoven - Amsterdam vaak toch wel nodig.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Dexter » Wo 25 Jan 2012, 15:46

De ene provincie klaagt dat ze hun Intercity kwijtraken en de andere klaagt dat ze er teveel krijgen. :N
Vallend blad maakt rails glad.

TLP
Berichten: 454
Lid geworden op: Vr 09 Dec 2011, 14:07

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor TLP » Wo 25 Jan 2012, 16:01

Ik vind het ook onbegrijpelijk, tussen Roermond en Weert rijdt niks anders dan die IC en ten zuiden van Roermond wordt alles wel aardig bediend. Dus wat mij betreft wordt het plan gewoon uitgevoerd, ik vind dat Janssen gewoon haar mond moet houden. :x
Met enige regelmaat weer te vinden op de lijnen 142, 170 en 172 van/naar Amsterdam.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Ennes » Wo 25 Jan 2012, 16:11

zeker op het traject Asd - Ehv vv is het altijd behoorlijk druk, dus als die treinen in een kwartiersdienst om en om tussen Std en Asd zouden gaan rijden lijkt me dat niet zo heel vreemd, en het combineren/splitsen van treinen is ook niet altijd ideaal, de extra tijd, storingsgevoeligheid en de duidelijkheid voor de reiziger hebben vaak een negatief effect.

En wat er verder in het artikel staat, over de regionale treinen die in de knel zouden komen, als je nu kijkt wat er dagelijks van de ic stations in Limburg naar Ehv, Ht, Ut en Asd en terug reist, dan zou je volgens mij als provincie juist blij moeten zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Dexter » Wo 25 Jan 2012, 16:20

Duidelijk is het zeker niet altijd. Nu zijn er in de s800 naast de treinen met treindelen voor Mt / Hrl ook spitstreinen die met 3 stellen rijden naar Mt / Hrl / Ehv en in de tegenrichting zijn er aan het begin van de avond treinen die een stel in Ehv achterlaten. Vervolgens rijdt er dan de rest van de avond een s800 Mt - Asd en een losse s20800 Hrl - Std.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Ennes » Wo 25 Jan 2012, 16:23

Dexter schreef:Duidelijk is het zeker niet altijd. Nu zijn er in de s800 naast de treinen met treindelen voor Mt / Hrl ook spitstreinen die met 3 stellen rijden naar Mt / Hrl / Ehv en in de tegenrichting zijn er aan het begin van de avond treinen die een stel in Ehv achterlaten. Vervolgens rijdt er dan de rest van de avond een s800 Mt - Asd en een losse s20800 Hrl - Std.
dat bedoel ik dus :) thnx Dexter voor de voorbeelden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Thom91 » Wo 25 Jan 2012, 17:00

Het kwartierdienst idee is vooral om de s800 niet meer te laten splitsen (solo stellen dus) en door te laten rijden naar Mt. En het andere kwartier de s3500 door te trekken naar Hrl.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 25 Jan 2012, 17:14

Er rijdt nu al een IC tussen Eindhoven en Schiphol, blijft die bestaan of wordt die nu doorgetrokken naar Maastricht (zoals in de spits al het geval is)? Dan kun je de IC tussen Schagen/Alkmaar en Heerlen/Maastricht nu alleen maar naar Heerlen later rijden (of Maastricht en dan de trein van en naar Schiphol laten rijden naar Heerlen). Dat lijk mij het enige logische, wil je tenminste de rest van de baanvakken niet overbelasten. Anders heb je dadelijk tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's en tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht 8 treinen (6 IC's en 2 stoptreinen).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Suus » Wo 25 Jan 2012, 17:44

Dat is de bedoeling maar de Schipholler wordt de Heerlener.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor reisthijs » Wo 25 Jan 2012, 18:51

Tom schreef:Eigenlijk wordt het alleen tussen Roermond en Sittard een stukje drukker, waar in de toekomstige situatie 6 treinen per uur per richting zouden gaan rijden (4 intercity's, 2 stoptreinen).
Voor de toekomstige situatie zou ik uitgaan van 4 stoptreinen per richting. De provincie wil alle stoptrein in Limburg aanbesteden omdat ze hogere frequenties en moderner materieel willen. Ik denk dat hier de Limburgse bezorgdheid vandaan komt, dat dit misschien niet meer mogelijk is als er straks meer IC's rijden.

Michael 1988 schreef:Anders heb je dadelijk tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's
Het is toevallig wel de bedoeling dat daar dadelijk 6 IC's gaan rijden. Alleen misschien nog niet in 2015 al.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Jan 2012, 20:51

De NS sorteert voor op meer concurrentie... :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 25 Jan 2012, 20:57

Ik zei eerder dat tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's komen, maar ik denk dat het grootste knelpunt nog steeds Boxtel zal zijn. Daar rijden nu al per uur 8 treinen door, maar dat wordt in 2015 dan 10 treinen. Of ze moeten de huidige 8 gewoon houden en dan zoals ik al suggereerde gewoon de schipholler doortrekken naar in dit geval dan Heerlen en laten bedienen met 2 treinstellen VIRM
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

huibf
Berichten: 2524
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor huibf » Wo 25 Jan 2012, 22:02

Michael 1988 schreef:Ik zei eerder dat tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's komen, maar ik denk dat het grootste knelpunt nog steeds Boxtel zal zijn. Daar rijden nu al per uur 8 treinen door, maar dat wordt in 2015 dan 10 treinen. Of ze moeten de huidige 8 gewoon houden en dan zoals ik al suggereerde gewoon de schipholler doortrekken naar in dit geval dan Heerlen en laten bedienen met 2 treinstellen VIRM


Juist en dan van Heerlen nog even doorjakkeren naar Aken

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Wubbo » Wo 25 Jan 2012, 23:19

Michael 1988 schreef:Ik zei eerder dat tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's komen, maar ik denk dat het grootste knelpunt nog steeds Boxtel zal zijn. Daar rijden nu al per uur 8 treinen door, maar dat wordt in 2015 dan 10 treinen. Of ze moeten de huidige 8 gewoon houden en dan zoals ik al suggereerde gewoon de schipholler doortrekken naar in dit geval dan Heerlen en laten bedienen met 2 treinstellen VIRM
Boxtel is ongeveer de laatste plaats waar ik een probleem verwacht (met die viersporigheid tussen Boxtel en Eindhoven kun je best een leuke dienstregeling maken), ik maak me veel meer zorgen over station Eindhoven dat niet staat te springen om een extra kerende treinserie, Amsterdam Bijlmer - Amsterdam Centraal als tweesporige flessenhals en Amsterdam Centraal waar je ook niet wil keren (of rijden ze dan door naar Alkmaar?).

De andere knelpunten moeten zijn opgelost voordat PHS met zijn 10-minutendiensten zijn opgelost: de verbouwing in Utrecht moet klaar zijn, ten zuiden van Utrecht moeten 8 sporen liggen en vrije kruisingen, er moet viersporigheid zijn tussen Utrecht en Houten Castellum en er moet een vrije kruising zijn bij de splitsing van de lijnen 's-Hertogenbosch - Nijmegen en 's-Hertogenbosch - Utrecht.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 25 Jan 2012, 23:44

Wubbo schreef:
Michael 1988 schreef:Ik zei eerder dat tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's komen, maar ik denk dat het grootste knelpunt nog steeds Boxtel zal zijn. Daar rijden nu al per uur 8 treinen door, maar dat wordt in 2015 dan 10 treinen. Of ze moeten de huidige 8 gewoon houden en dan zoals ik al suggereerde gewoon de schipholler doortrekken naar in dit geval dan Heerlen en laten bedienen met 2 treinstellen VIRM
Boxtel is ongeveer de laatste plaats waar ik een probleem verwacht (met die viersporigheid tussen Boxtel en Eindhoven kun je best een leuke dienstregeling maken), ik maak me veel meer zorgen over station Eindhoven dat niet staat te springen om een extra kerende treinserie, Amsterdam Bijlmer - Amsterdam Centraal als tweesporige flessenhals en Amsterdam Centraal waar je ook niet wil keren (of rijden ze dan door naar Alkmaar?).

De andere knelpunten moeten zijn opgelost voordat PHS met zijn 10-minutendiensten zijn opgelost: de verbouwing in Utrecht moet klaar zijn, ten zuiden van Utrecht moeten 8 sporen liggen en vrije kruisingen, er moet viersporigheid zijn tussen Utrecht en Houten Castellum en er moet een vrije kruising zijn bij de splitsing van de lijnen 's-Hertogenbosch - Nijmegen en 's-Hertogenbosch - Utrecht.

Boxtel geen knelpunt???? Ik denk dat de gemeente Boxtel niet staat te springen om meer treinen (ik was de verdubbeling vergeten dus het worden er nog meer) bij de spoorwegovergangen. Vooral de overgang die net na de splitsing ligt tussen de treinen naar Tilburg en naar 's-Hertogenbosch. Tenzij ze die overgangen gaan vervangen voor tunnels.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Enhabo
Berichten: 21
Lid geworden op: Di 16 Nov 2010, 16:27

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Enhabo » Do 26 Jan 2012, 12:41

Zodra de aanpassing tussen Heerlen en Aken klaar is, zou dit wellicht een aardig idee kunnen zijn?:
2x p.u. IC Schiphol - Heerlen - Aken.
Naast de huidige S-Bahn van Aken naar Heerlen, die dan dus op de kleine tussenliggende stations stopt.
Wellicht ook dit: IC Alkmaar - A'dam - Maastricht - Luik., ook 2 x per uur. Dan kan er ook gewoon 1 x per uur een Belgische stoptrein tussen Luik en Maastricht blijven rijden, die dan dus stopt in Eijsden, Visé e.d.
Er vindt geen (ont)koppeling meer plaats in Sittard, en als er ook nog eens 4 stoptreinen per uur gaan rijden in Limburg, zou Sittard misschien IC-loos kunnen worden (dus in één keer doorzoeven met IC van Maastricht of Heerlen naar Roermond).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Suus » Do 26 Jan 2012, 12:52

Ik denk niet dat je Sittard uit het IC-net moet halen, aangezien het een belangrijk overstappunt is en omdat de gemeente in totaal 95.000 inwoners heeft (waarvan zo'n 40.000 in Sittard zelf).
Rame à l'approche

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor hidihi » Do 26 Jan 2012, 14:26

Ach vier IC's en vier stoptreinen zullen in 2015 best het baanvak kunnen delen er zijn meerdere spoorlijnen die twee sporig is en waar 4 stoppers en 4 IC's rijden. Ik moet alleen zeggen dat ik NS een klein beetje wantrouwd, ze zijn namelijk wel erg geintreseert in limburg sinds de overheid besloten heeft om het stoptrein vervoer in limburg appart aan te besteden. Dit terwijl andere delen van het buitengebied vergeten worden bijvoorbeeld met kleine aanpassingen kunnen ze in twente ook 4 IC's naar Amsterdam aanbieden. Je kunt mij niet vertellen dat je geen 2 stop en 2 IC treinen kunt aanbieden in friesland als je met SGM en ICM treinen werkt. Ook in zeeland zou de NS best twee IC naar Vlissingen en 1/2 stoptreinen Rosendaal Goes kunnen aanbieden.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor The best » Do 26 Jan 2012, 14:50

Natuurlijk kan je vanuit Twente vier intercity's per uur naar de Randstad laten rijden, maar ik weet niet of het zin heeft. Misschien in de ochtendspits, maar daar buiten zitten de treinen nu al niet vol, dus dan hoef je ook niet extra te gaan rijden.

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor hidihi » Do 26 Jan 2012, 17:56

The best schreef:Natuurlijk kan je vanuit Twente vier intercity's per uur naar de Randstad laten rijden, maar ik weet niet of het zin heeft. Misschien in de ochtendspits, maar daar buiten zitten de treinen nu al niet vol, dus dan hoef je ook niet extra te gaan rijden.
Dan zeg ik rijdt dan met een 4 bakken ICM door naar Enschede in plaats van 7 bakken en doe dan in Apeldoorn of Deventer aan/afkoppelen.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor The best » Do 26 Jan 2012, 18:24

hidihi schreef:
The best schreef:Natuurlijk kan je vanuit Twente vier intercity's per uur naar de Randstad laten rijden, maar ik weet niet of het zin heeft. Misschien in de ochtendspits, maar daar buiten zitten de treinen nu al niet vol, dus dan hoef je ook niet extra te gaan rijden.
Dan zeg ik rijdt dan met een 4 bakken ICM door naar Enschede in plaats van 7 bakken en doe dan in Apeldoorn of Deventer aan/afkoppelen.

Op de rustige momenten kan dat (en heel af en toe gebeurd het ook), maar dan is er nog geen reden om 4x per uur van Twente naar de randstad te gaan. Die vraag is er namelijk gewoon niet (behalve misschien in de spits).

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor fogeltje » Vr 27 Jan 2012, 09:07

Michael 1988 schreef:Boxtel geen knelpunt???? Ik denk dat de gemeente Boxtel niet staat te springen om meer treinen (ik was de verdubbeling vergeten dus het worden er nog meer) bij de spoorwegovergangen. Vooral de overgang die net na de splitsing ligt tussen de treinen naar Tilburg en naar 's-Hertogenbosch. Tenzij ze die overgangen gaan vervangen voor tunnels.
Ik denk dat bedoeld werd dat het spoortechnisch geen knelpunt hoeft te zijn en dat klopt. Maar je hebt gelijk dat Boxtel zelf daar minder happig om is vanwege het autoverkeer over het spoor, vooral inderdaad in die vork.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast