Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Daantje » Vr 27 Jan 2012, 13:42

hidihi schreef:Ook in zeeland zou de NS best twee IC naar Vlissingen en 1/2 stoptreinen Rosendaal Goes kunnen aanbieden.

Wat doe je dan met Arnemuiden?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor reisthijs » Vr 27 Jan 2012, 13:58

De IC stopt dan gewoon overal tussen Goes en Vlissingen. Als je dan Kruiningen-Yerseke schrapt als IC-stop blijft die IC net zo snel als de huidige IC.

Dat idee is eigenlijk hetzelfde wat NS nu al doet tussen Eindhoven en Venlo: de Sprinter rijdt tot halverwege het traject en de IC bedient de rest van de stopstations.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Enhabo
Berichten: 21
Lid geworden op: Di 16 Nov 2010, 16:27

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Enhabo » Vr 27 Jan 2012, 14:01

Daantje schreef:
hidihi schreef:Ook in zeeland zou de NS best twee IC naar Vlissingen en 1/2 stoptreinen Rosendaal Goes kunnen aanbieden.

Wat doe je dan met Arnemuiden?


Zelf ben ik wel voorstander van koppeling van de Zeeuwse stoptrein aan de IC Roosendaal-Zwolle. Dan hoeft men in Roosendaal niet meer over te stappen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik vind die overstap vrij vervelend.
De overstaptijd is vrij krap en de andere trein staat vrij ver weg opgesteld.
Als er dan 2x p u een Zeeuwse stoptrein is, dan hoeft de IC niet meer in een 'gat' als Kruiningen-Yerseke en in Souburg te stoppen. De IC hoeft dan alleen te stoppen in Bergen Op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor waldo79 » Za 28 Jan 2012, 20:34

De t3600 rijdt in wat langere samenstellingen dan de huidige treinen op de Zeeuwse lijn :idea:
Maar dit is nogal off-topic in een Limburgs topic.
Mij best :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor reisthijs » Zo 29 Jan 2012, 13:24

Wat wil je daarmee zeggen? Zo lang zijn de treinen in de s3600 nu ook weer niet, als dat langs de perrons past is er toch geen bezwaar? Als je met treinstellen rijdt kan je er altijd nog een afkoppelen in Roosendaal.

En ik dacht dat we wat Limburg betreft al hadden vastgesteld dat hun vrees voor "te veel" Intercity's ongegrond is?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor deadlock » Zo 29 Jan 2012, 17:12

waldo79 schreef:De t3600 rijdt in wat langere samenstellingen dan de huidige treinen op de Zeeuwse lijn :idea:
Maar dit is nogal off-topic in een Limburgs topic.

Max 10 bakken. Je zou er in Rsd eentje af kunnen trappen natuurlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Do 19 Dec 2013, 23:36

Weet iemand waarom de intercity's tussen Eindhoven en Sittard niet netjes in een kwartierfrequentie rijden? Het is nu 14 om 16 minuten. De overstaptijd in Sittard vanuit Eindhoven richting Hoensbroek is een minuut. Is het niet mogelijk een minuut eerder uit Eindhoven te vertrekken met de intercity naar Maastricht. Dan wordt er ook een nette kwartierdienst gereden. Daarnaast is de aankomsttijd van de intercity in Maastricht later dan voorheen. Weet iemand waarom?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Suus » Vr 20 Dec 2013, 00:24

Heel veel heeft te maken met werkzaamheden in Eindhoven.

De overstap in Sittard is niet volgens de normen, maar de sprinter kan op papier niet later vertrekken omdat anders de overstap in Heerlen op Veolia vervalt. In de praktijk is er wel wat haalbaar met de rijtijdspeling, daarom wordt de overstap getoond in de reisplanner.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor reisthijs » Vr 20 Dec 2013, 00:56

In dit geval zie ik niet direct een verband met de verbouwing in Eindhoven, de vertrektijd van de s800 naar Maastricht is niet gewijzigd. Wel is de rijtijd Eindhoven-Weert een minuutje langer geworden, maar kan dat iets met die verbouwing te maken hebben?

visgraat schreef:Is het niet mogelijk een minuut eerder uit Eindhoven te vertrekken met de intercity naar Maastricht.
Dat is ook geen goed idee want dan wordt de overstap vanuit Tilburg richting Maastricht één minuut.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 20 Dec 2013, 01:43

reisthijs schreef:In dit geval zie ik niet direct een verband met de verbouwing in Eindhoven, de vertrektijd van de s800 naar Maastricht is niet gewijzigd. Wel is de rijtijd Eindhoven-Weert een minuutje langer geworden, maar kan dat iets met die verbouwing te maken hebben?

visgraat schreef:Is het niet mogelijk een minuut eerder uit Eindhoven te vertrekken met de intercity naar Maastricht.
Dat is ook geen goed idee want dan wordt de overstap vanuit Tilburg richting Maastricht één minuut.


Is in Eindhoven een kwestie van perron oversteken als ik me niet vergis.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor reisthijs » Vr 20 Dec 2013, 08:12

Twee minuten is al veel te weinig als het druk is daar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Michael 1988 » Vr 20 Dec 2013, 10:31

Nou, ik heb het 2x meegemaakt dat een minuut overstap genoeg was. De IC vanuit Venlo kwam toen 2x vertraagd aan en had twee minuten overstap over. Echter was iedereen al binnen 1 minuut in de trein. En dat was toen in de avondspits. Gewoon een kwestie van rennen en op tijd naar de deuren lopen. Nou ja, voordat de trein stil staat al bij de deuren staan.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2375
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Mr-W » Vr 20 Dec 2013, 10:36

Michael 1988 schreef:Nou, ik heb het 2x meegemaakt dat een minuut overstap genoeg was. De IC vanuit Venlo kwam toen 2x vertraagd aan en had twee minuten overstap over. Echter was iedereen al binnen 1 minuut in de trein. En dat was toen in de avondspits. Gewoon een kwestie van rennen en op tijd naar de deuren lopen. Nou ja, voordat de trein stil staat al bij de deuren staan.

Vervelender is het als de s1900 op een iets vertraagde s800 gaat wachten, dan gaan alle aansluitingen op het busvervoer in Helmond en Deurne in rook op.

Delftse Chauff
Berichten: 127
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 02:00

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Delftse Chauff » Di 24 Dec 2013, 00:29

reisthijs schreef:In dit geval zie ik niet direct een verband met de verbouwing in Eindhoven, de vertrektijd van de s800 naar Maastricht is niet gewijzigd. Wel is de rijtijd Eindhoven-Weert een minuutje langer geworden, maar kan dat iets met die verbouwing te maken hebben?


Zit dat minuutje er niet in dat er nu van spoor 3 vertrokken wordt en er dus meer wissels door geploegd moeten worden?

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Di 24 Dec 2013, 01:09

Wel opvallend dat Tilburg - Eindhoven 3 minuten langer duurt dan Eindhoven - Tilburg. De afstand is net zo groot en een paar wissels zouden toch niet zoveel verschil mogen maken.

Of heeft dat met de verbouwing te maken? Als dat zo is dan kan je straks toch ook een minuut eerder richting Maastricht en een goede kwartierdienst rijden?

BR628
Berichten: 1552
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor BR628 » Di 24 Dec 2013, 10:12

Rijtijdspeling?

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Zugführer » Di 24 Dec 2013, 10:47

Ik denk dat het eerder te maken heeft met dat de 1900 in die richting moet kruisen met de 800, hij is dus in tijd opgerekt zodat hij op papier achter de 800 in Boxtel aan komt.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Di 24 Dec 2013, 13:01

Een speling van 3 minuten lijkt me zeer ruim.
Bovendien: Waarom heeft een IC Tilburg - Eindhoven die speling wel en een IC 's-Hertogenbosch - Eindhoven niet?

Normaal hoeven die treinen elkaar ook niet te kruisen, want er is een flyover in Boxtel en er zijn twee sporen per richting. Dus dan kan je gewoon parallel aan elkaar rijden. Het lijkt me meer iets van een tijdelijke situatie, waarbij de treinen elkaar toch in de weg zitten.

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor avl » Di 24 Dec 2013, 13:40

IC's ri. Eindhoven moeten tussen Boxtel en Best van spoor wisselen.
Vaak rijden ze naast elkaar bij Boxtel. De IC naar Venlo moet dan daarna inhouden of vaak stoppen omdat de de IC naar Limburg voorlangs gaat.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor reisthijs » Di 24 Dec 2013, 13:44

Die treinen moeten elkaar wel gelijkvloers kruisen want er ligt alleen een fly-over voor treinen van Eindhoven naar Tilburg.
Ze moeten ergens tussen Boxtel en Tongelre Aansluiting van spoor wisselen, niet noodzakelijkerwijs ten noorden van Eindhoven.

Parallel aan elkaar rijden tot Eindhoven zou in theorie wel kunnen, als je voorbij Eindhoven zou kruisen, ware het niet dat er nu een stoptrein in de weg zit (die komt later aan in Eindhoven dan in dienstregeling 2013). Voor de s1900 is het nu dus kiezen uit achter de s800 aan of achter de s5200 te blijven rijden...

Als de IC's toch niet gelijktijdig kunnen rijden op Boxtel-Eindhoven kan je die paar minuten speling net zo goed gebruiken om alvast voor te sorteren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Plutona » Di 24 Dec 2013, 16:20

Zou het niet makkelijker zijn als de dienstregeling zo aangepast wordt dat de intercity Den Haag - Venlo gewoon 2 à 3 minuten vervroegd wordt?

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Di 24 Dec 2013, 18:03

Dan kan je niet meer overstappen vanuit Utrecht richting Venlo.

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Plutona » Wo 25 Dec 2013, 00:44

visgraat schreef:Dan kan je niet meer overstappen vanuit Utrecht richting Venlo.


Oh, ik doel uiteraard op het tracé Den Haag - Eindhoven, alwaar enkele minuten langer gestationeerd wordt.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5688
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor fogeltje » Wo 25 Dec 2013, 08:04

Daar hebben doorgaande reizigers dan weer een hekel aan.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9542
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Wubbo » Do 26 Dec 2013, 16:20

Daar iets aanpassen betekent ook dat je de hele as Rotterdam - Amsterdam opnieuw mag ontwerpen. Dat gaat nogal wat gevolgen hebben voor veel mensen dus, terwijl we het hier hebben over een tijdelijke situatie (tijdens de ombouw van Eindhoven).


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 2 gasten