Pagina 2 van 4

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 13:42
door Daantje
hidihi schreef:Ook in zeeland zou de NS best twee IC naar Vlissingen en 1/2 stoptreinen Rosendaal Goes kunnen aanbieden.
Wat doe je dan met Arnemuiden?

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 13:58
door reisthijs
De IC stopt dan gewoon overal tussen Goes en Vlissingen. Als je dan Kruiningen-Yerseke schrapt als IC-stop blijft die IC net zo snel als de huidige IC.

Dat idee is eigenlijk hetzelfde wat NS nu al doet tussen Eindhoven en Venlo: de Sprinter rijdt tot halverwege het traject en de IC bedient de rest van de stopstations.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 14:01
door Enhabo
Daantje schreef:
hidihi schreef:Ook in zeeland zou de NS best twee IC naar Vlissingen en 1/2 stoptreinen Rosendaal Goes kunnen aanbieden.
Wat doe je dan met Arnemuiden?
Zelf ben ik wel voorstander van koppeling van de Zeeuwse stoptrein aan de IC Roosendaal-Zwolle. Dan hoeft men in Roosendaal niet meer over te stappen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik vind die overstap vrij vervelend.
De overstaptijd is vrij krap en de andere trein staat vrij ver weg opgesteld.
Als er dan 2x p u een Zeeuwse stoptrein is, dan hoeft de IC niet meer in een 'gat' als Kruiningen-Yerseke en in Souburg te stoppen. De IC hoeft dan alleen te stoppen in Bergen Op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: za 28 jan 2012, 20:34
door waldo79
De t3600 rijdt in wat langere samenstellingen dan de huidige treinen op de Zeeuwse lijn :idea:
Maar dit is nogal off-topic in een Limburgs topic.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 13:24
door reisthijs
Wat wil je daarmee zeggen? Zo lang zijn de treinen in de s3600 nu ook weer niet, als dat langs de perrons past is er toch geen bezwaar? Als je met treinstellen rijdt kan je er altijd nog een afkoppelen in Roosendaal.

En ik dacht dat we wat Limburg betreft al hadden vastgesteld dat hun vrees voor "te veel" Intercity's ongegrond is?

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 17:12
door deadlock
waldo79 schreef:De t3600 rijdt in wat langere samenstellingen dan de huidige treinen op de Zeeuwse lijn :idea:
Maar dit is nogal off-topic in een Limburgs topic.
Max 10 bakken. Je zou er in Rsd eentje af kunnen trappen natuurlijk.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: do 19 dec 2013, 23:36
door visgraat
Weet iemand waarom de intercity's tussen Eindhoven en Sittard niet netjes in een kwartierfrequentie rijden? Het is nu 14 om 16 minuten. De overstaptijd in Sittard vanuit Eindhoven richting Hoensbroek is een minuut. Is het niet mogelijk een minuut eerder uit Eindhoven te vertrekken met de intercity naar Maastricht. Dan wordt er ook een nette kwartierdienst gereden. Daarnaast is de aankomsttijd van de intercity in Maastricht later dan voorheen. Weet iemand waarom?

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 20 dec 2013, 00:24
door Suus
Heel veel heeft te maken met werkzaamheden in Eindhoven.

De overstap in Sittard is niet volgens de normen, maar de sprinter kan op papier niet later vertrekken omdat anders de overstap in Heerlen op Veolia vervalt. In de praktijk is er wel wat haalbaar met de rijtijdspeling, daarom wordt de overstap getoond in de reisplanner.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 20 dec 2013, 00:56
door reisthijs
In dit geval zie ik niet direct een verband met de verbouwing in Eindhoven, de vertrektijd van de s800 naar Maastricht is niet gewijzigd. Wel is de rijtijd Eindhoven-Weert een minuutje langer geworden, maar kan dat iets met die verbouwing te maken hebben?
visgraat schreef:Is het niet mogelijk een minuut eerder uit Eindhoven te vertrekken met de intercity naar Maastricht.
Dat is ook geen goed idee want dan wordt de overstap vanuit Tilburg richting Maastricht één minuut.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 20 dec 2013, 01:43
door Michael 1988
reisthijs schreef:In dit geval zie ik niet direct een verband met de verbouwing in Eindhoven, de vertrektijd van de s800 naar Maastricht is niet gewijzigd. Wel is de rijtijd Eindhoven-Weert een minuutje langer geworden, maar kan dat iets met die verbouwing te maken hebben?
visgraat schreef:Is het niet mogelijk een minuut eerder uit Eindhoven te vertrekken met de intercity naar Maastricht.
Dat is ook geen goed idee want dan wordt de overstap vanuit Tilburg richting Maastricht één minuut.
Is in Eindhoven een kwestie van perron oversteken als ik me niet vergis.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 20 dec 2013, 08:12
door reisthijs
Twee minuten is al veel te weinig als het druk is daar.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 20 dec 2013, 10:31
door Michael 1988
Nou, ik heb het 2x meegemaakt dat een minuut overstap genoeg was. De IC vanuit Venlo kwam toen 2x vertraagd aan en had twee minuten overstap over. Echter was iedereen al binnen 1 minuut in de trein. En dat was toen in de avondspits. Gewoon een kwestie van rennen en op tijd naar de deuren lopen. Nou ja, voordat de trein stil staat al bij de deuren staan.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: vr 20 dec 2013, 10:36
door Mr-W
Michael 1988 schreef:Nou, ik heb het 2x meegemaakt dat een minuut overstap genoeg was. De IC vanuit Venlo kwam toen 2x vertraagd aan en had twee minuten overstap over. Echter was iedereen al binnen 1 minuut in de trein. En dat was toen in de avondspits. Gewoon een kwestie van rennen en op tijd naar de deuren lopen. Nou ja, voordat de trein stil staat al bij de deuren staan.
Vervelender is het als de s1900 op een iets vertraagde s800 gaat wachten, dan gaan alle aansluitingen op het busvervoer in Helmond en Deurne in rook op.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 00:29
door Delftse Chauff
reisthijs schreef:In dit geval zie ik niet direct een verband met de verbouwing in Eindhoven, de vertrektijd van de s800 naar Maastricht is niet gewijzigd. Wel is de rijtijd Eindhoven-Weert een minuutje langer geworden, maar kan dat iets met die verbouwing te maken hebben?
Zit dat minuutje er niet in dat er nu van spoor 3 vertrokken wordt en er dus meer wissels door geploegd moeten worden?

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 01:09
door visgraat
Wel opvallend dat Tilburg - Eindhoven 3 minuten langer duurt dan Eindhoven - Tilburg. De afstand is net zo groot en een paar wissels zouden toch niet zoveel verschil mogen maken.

Of heeft dat met de verbouwing te maken? Als dat zo is dan kan je straks toch ook een minuut eerder richting Maastricht en een goede kwartierdienst rijden?

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 10:12
door BR628
Rijtijdspeling?

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 10:47
door Zugführer
Ik denk dat het eerder te maken heeft met dat de 1900 in die richting moet kruisen met de 800, hij is dus in tijd opgerekt zodat hij op papier achter de 800 in Boxtel aan komt.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 13:01
door visgraat
Een speling van 3 minuten lijkt me zeer ruim.
Bovendien: Waarom heeft een IC Tilburg - Eindhoven die speling wel en een IC 's-Hertogenbosch - Eindhoven niet?

Normaal hoeven die treinen elkaar ook niet te kruisen, want er is een flyover in Boxtel en er zijn twee sporen per richting. Dus dan kan je gewoon parallel aan elkaar rijden. Het lijkt me meer iets van een tijdelijke situatie, waarbij de treinen elkaar toch in de weg zitten.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 13:40
door Anne
IC's ri. Eindhoven moeten tussen Boxtel en Best van spoor wisselen.
Vaak rijden ze naast elkaar bij Boxtel. De IC naar Venlo moet dan daarna inhouden of vaak stoppen omdat de de IC naar Limburg voorlangs gaat.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 13:44
door reisthijs
Die treinen moeten elkaar wel gelijkvloers kruisen want er ligt alleen een fly-over voor treinen van Eindhoven naar Tilburg.
Ze moeten ergens tussen Boxtel en Tongelre Aansluiting van spoor wisselen, niet noodzakelijkerwijs ten noorden van Eindhoven.

Parallel aan elkaar rijden tot Eindhoven zou in theorie wel kunnen, als je voorbij Eindhoven zou kruisen, ware het niet dat er nu een stoptrein in de weg zit (die komt later aan in Eindhoven dan in dienstregeling 2013). Voor de s1900 is het nu dus kiezen uit achter de s800 aan of achter de s5200 te blijven rijden...

Als de IC's toch niet gelijktijdig kunnen rijden op Boxtel-Eindhoven kan je die paar minuten speling net zo goed gebruiken om alvast voor te sorteren.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 16:20
door Plutona
Zou het niet makkelijker zijn als de dienstregeling zo aangepast wordt dat de intercity Den Haag - Venlo gewoon 2 à 3 minuten vervroegd wordt?

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 24 dec 2013, 18:03
door visgraat
Dan kan je niet meer overstappen vanuit Utrecht richting Venlo.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 00:44
door Plutona
visgraat schreef:Dan kan je niet meer overstappen vanuit Utrecht richting Venlo.
Oh, ik doel uiteraard op het tracé Den Haag - Eindhoven, alwaar enkele minuten langer gestationeerd wordt.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: wo 25 dec 2013, 08:04
door fogeltje
Daar hebben doorgaande reizigers dan weer een hekel aan.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: do 26 dec 2013, 16:20
door Wubbo
Daar iets aanpassen betekent ook dat je de hele as Rotterdam - Amsterdam opnieuw mag ontwerpen. Dat gaat nogal wat gevolgen hebben voor veel mensen dus, terwijl we het hier hebben over een tijdelijke situatie (tijdens de ombouw van Eindhoven).