Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Vr 27 Dec 2013, 13:19

reisthijs schreef:Die treinen moeten elkaar wel gelijkvloers kruisen want er ligt alleen een fly-over voor treinen van Eindhoven naar Tilburg.
Ze moeten ergens tussen Boxtel en Tongelre Aansluiting van spoor wisselen, niet noodzakelijkerwijs ten noorden van Eindhoven.

Parallel aan elkaar rijden tot Eindhoven zou in theorie wel kunnen, als je voorbij Eindhoven zou kruisen, ware het niet dat er nu een stoptrein in de weg zit (die komt later aan in Eindhoven dan in dienstregeling 2013). Voor de s1900 is het nu dus kiezen uit achter de s800 aan of achter de s5200 te blijven rijden...

Als de IC's toch niet gelijktijdig kunnen rijden op Boxtel-Eindhoven kan je die paar minuten speling net zo goed gebruiken om alvast voor te sorteren.


Je hebt inderdaad gelijk. In de andere richting heb je deze afhankelijkheid niet door die fly-over.

Is het dan wel het idee dat de IC Den Haag - Venlo en IC Utrecht - Limburg parallel Eindhoven binnen en uit kunnen rijden na de verbouwing zonder elkaar op te houden?

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor fogeltje » Vr 27 Dec 2013, 16:52

Dan zouden ze elkaar in Boxtel niet mogen kruisen en vervolgens in Eindhoven wel kruisen. Ergens zou dan een fly-over moeten komen liggen. Fly-overs zijn wel leuk maar maken de boel ook meteen inflexibel.

Of je gooit de treindiensten naar een oude situatie om: Den Haag - Heerlen/Maastricht en Amsterdam - Venlo. Dan hoeft in Boxtel en in Eindhoven niet gekruist te worden. Maar volgens mij lopen de vervoersstromen juist andersom en moeten meer mensen overstappen. Ook krijg je dan losse treinen omdat Eindhoven - Utrecht en Eindhoven - Sittard een kwartierdienst heeft terwijl de stukken Eindhoven - Venlo en Eindhoven - Den Haag een halfuursdienst hebben.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Vr 27 Dec 2013, 19:05

Je krijgt wel een interessante situatie als er elke 10 minuten treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Als je dan als kwartierdienst door wil richting Limburg kom je denk ik in de knel. Dat kan je dan oplossen door de trein uit Den Haag een kwartier te schuiven en na Eindhoven door te laten rijden richting Heerlen. Een trein uit Amsterdam die vlak daarna in Eindhoven aankomt rijdt dan door naar Venlo. Op die manier heb je geen gelijktijdige kruising meer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Suus » Vr 27 Dec 2013, 19:46

Het schijnt (ik weet niet of het ook waar is) dat de IC Den Haag - Venlo en IC Schiphol - Heerlen ten zuiden/oosten van Eindhoven van eindbestemming gaan wisselen op het moment dat de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL gaat rijden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Mr-W » Vr 27 Dec 2013, 19:55

Bee schreef:Het schijnt (ik weet niet of het ook waar is) dat de IC Den Haag - Venlo en IC Schiphol - Heerlen ten zuiden/oosten van Eindhoven van eindbestemming gaan wisselen op het moment dat de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL gaat rijden.


DEURNE - Op het traject tussen Eindhoven en Venlo blijven in de toekomst intercity-treinen rijden. Wel is er een verandering op komst in de verbindingen. De trein vanuit Venlo wordt vanaf 2016 gekoppeld aan het traject richting Utrecht/Amsterdam en niet langer aan Rotterdam/Den Haag, zoals nu het geval is.
Dit stond laatst in Ed.nl
Dus het verhaal komt me bekend voor,echter hoor ik hier ook verhalen dat s1900 helemaal wegggaat en er 2x per uur een stoptrein tussen Ehv en Vl gaat rijden omdat de IC op het traject Ehv - Vl niets voorsteld,de s9600 wordt hierin een spitstrein tussen Ehv en Dn en begint de rest van de dag in Ehv.

Milco
Berichten: 3575
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Milco » Vr 27 Dec 2013, 21:07

Hoe zit het dan met de s800 en s3500 gezien de kwartiersdienst nu?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor fogeltje » Vr 27 Dec 2013, 21:38

Oh men wil die verbindingen ook echt gaan omgooien. Het voorkomt wel kruisen maar ik dacht dat de reizigersstromen meer de andere kant op lagen.

En ja, de bediening van Venlo blijft volgens mij toch een beetje de lijn 26 van de NS. Men weet niet zo goed wat men er mee moet.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Yanaike » Vr 27 Dec 2013, 22:00

Mr-W schreef:DEURNE - Op het traject tussen Eindhoven en Venlo blijven in de toekomst intercity-treinen rijden. Wel is er een verandering op komst in de verbindingen. De trein vanuit Venlo wordt vanaf 2016 gekoppeld aan het traject richting Utrecht/Amsterdam en niet langer aan Rotterdam/Den Haag, zoals nu het geval is.


Ik dacht dat deze verandering samen zou vallen met het 6 treinen per uur concept. Er zou dan een trein Maastricht - Eindhoven - Utrecht (en verder), een trein Heerlen - Eindhoven - Utrecht (en verder) en een trein Venlo - Eindhoven - Utrecht (en verder) zijn. De treinen van/naar Den Haag zouden dan stoppen in Eindhoven? Dat er een verbinding Den Haag - Heerlen of Den Haag - Maastricht gaat komen, lijkt me sterk.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Vr 27 Dec 2013, 22:11

Ja, alleen hoe ga je van een 10 minutendienst van Utrecht naar Eindhoven over naar een kwartierdienst tussen Eindhoven en Sittard? Dat lukt volgens mij niet zonder onnodig lang te wachten of geen kwartierdienst te rijden.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor reisthijs » Za 28 Dec 2013, 00:03

5 minuten extra wachten is genoeg. Dan krijg je dus een stop van 7 minuten in Eindhoven voor één van de doorgaande IC's.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Za 28 Dec 2013, 00:43

Ik denk niet dat reizigers er vrolijk van worden om 7 minuten stil te staan op een station. Als het de enige oplossing is dan is dat zo; maar je kan het toch oplossen door te varieren met de richting Den Haag Centraal. Of is dat een raar idee? Dan stroomt het sneller door en biedt je meer reizigers een rechtstreekse verbinding. Enig nadeel is dat je met vertraging afhankelijker bent, omdat je meer afwijkende routes rijdt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Vinny » Za 28 Dec 2013, 06:06

7 minuten is ook geen unicum op het Nederlandse spoornet. Mompelt iets met Zwolle...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

CamilleKreemers
Berichten: 2327
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 28 Dec 2013, 09:30

die 10 minuten is ook belachelijk lang wachten voor de IC. Friesland zou sneller verbonden worden met de randstad en 10 minuten wachten tussendoor maakt het ook niet sneller erop.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Za 28 Dec 2013, 11:29

Dat gaat waarschijnlijk veranderen:
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=35&t=9779
Het blijft natuurlijk wel zo dat er in Zwolle veel intercity's gelijktijdig komen en weer gaan. Dat is juist de kracht, maar kost een paar minuten extra voor doorgaande reizigers.

Maar Eindhoven is wat dat betreft niet een bolwerk waar treinen uit acht verschillende richtingen komen; alleen de frequentie is hoger. Maar wat dat betreft is de situatie daar in veel opzichten eenvoudiger.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Wubbo » Za 28 Dec 2013, 12:58

Er zijn allerlei mooie constructies te bedenken om van een kwartierdienst naar een 10-minutendienst om te schakelen (of andersom). De eerste vraag is natuurlijk of het aan allebei de kanten om strakke treindiensten gaat, of dat er bijvoorbeeld een 9/10/11-verdeling is gecombineerd met een 14/16-verdeling. Dan komen de treinen uit Utrecht dus in Eindhoven aan om (bijvoorbeeld) .00; .09 en .19, en rijden ze naar het zuiden om .05 en .21. Dan sta je opeens nog maar 5 minuten stil in plaats van 7. Ook zou je bijvoorbeeld Weert kunnen schrappen uit twee van de vier treinen richting het zuiden, om daarmee het verschil te overbruggen.

Zomaar wat ideeën.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor fogeltje » Za 28 Dec 2013, 13:15

Dan krijg je straks in Weert Hoogeveense of Bestse toestanden ;) Maar Weert heeft tegenwoordig ook een boemel vanuit Eindhoven, dus het zou wel kunnen. Vroeger had Best dat nl niet (stoptrein reed maar tot Heeze) en had Weert alleen 2x een IC. Dus in vergelijking met vroeger zouden ze er niet op achteruit gaan.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor julsteren » Za 28 Dec 2013, 22:16

@fogeltje, ik zie op de wiki bij Heeze/Bediening nergens een stoppertje Eindhoven-Heeze staan hoor, alleen dat er rond 1992 Heeze alleen incidenteel per IC bereikbaar was. Boemel reed dus gewoon altijd door tot Weert.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Mr-W » Za 28 Dec 2013, 22:19

julsteren schreef:@fogeltje, ik zie op de wiki bij Heeze/Bediening nergens een stoppertje Eindhoven-Heeze staan hoor, alleen dat er rond 1992 Heeze alleen incidenteel per IC bereikbaar was. Boemel reed dus gewoon altijd door tot Weert.

Nee Heeze had/heeft een keerspoor gehad ter hoogte van het voormalige station. Voor meer info zie Dit topic

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Suus » Za 28 Dec 2013, 22:33

Het is jammer dat de informatie van 2003 ontbreekt op de Wiki, nu is niet helemaal duidelijk wanneer het een keer per uur keren in Oud Heeze is verdwenen (2002 of 2003, voor 2004 staat het niet meer vermeld)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor fogeltje » Za 28 Dec 2013, 23:04

@julsteren Er zijn wel degelijk treinen geweest die tot Heeze gingen, lang geleden. Die heb ik dagelijks gezien en omgeroepen worden. Mogelijk was dit 1x per uur en 1x per uur verder naar Weert, dat weet ik niet.

Wat betreft 2003, wellicht heb ik daar nog een spoorboekje van, even kijken. Nope, ben pas met dienstregeling 2006 t/m eind spoorboekje begonnen met sparen (en enkele boeken uit de jaren 80 die bewaard zijn gebleven bij ons). Het busboekje 2004 en 2005 laat helaas alleen treinen op de lijn Venlo - Eindhoven zijn, dus dat biedt ook geen uitkomst. Daarna zijn ze verdwenen uit de busboekjes.

Op de wiki op de genoemde pagina staat het overigens wel gewoon:

2001/2002
1x/uur: Eindhoven-Weert
1x/uur: Eindhoven-Heeze
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Erno-BE » Zo 29 Dec 2013, 13:19

Of je moet in IC Heerlen dan in Geldrop, Heeze en Maarheze (eliminatie sprinter Eindhoven-Weert) of in Echt en Susteren te laten stoppen (eliminatie sprinter Roermond-Sittard)

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor fogeltje » Zo 29 Dec 2013, 17:17

Dan krijgen we weer de beroemde verwatering van ICs.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor Mr-W » Zo 29 Dec 2013, 17:44

fogeltje schreef:Dan krijgen we weer de beroemde verwatering van ICs.

dan wordt de s3500 het broertje van de s3600 ;) .
Mij lijken de stops in Echt en Susteren beter dan Geldrop,Heeze,Maarheeze omdat je dan op het eind van het traject een stoptreinstuk krijgt.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor visgraat » Zo 29 Dec 2013, 21:42

Dat is nog niet het eind. Maar het lijkt me beter gewoon een IC een IC te laten. Dat is duidelijk voor de reiziger. Dan is het denk ik toch beter langer op Eindhoven stil te staan, ook al denk ik dat Heerlen - Den Haag een beter alternatief is.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Berichtdoor fogeltje » Zo 29 Dec 2013, 21:46

Als ik als IC reiziger zou moeten kiezen, dan zou ik ook liever kiezen voor iets langer stilstaan op een knooppunt (geeft bij vertraging altijd wat rek) dan in een veredelde stoptrein te zitten.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten