Pagina 4 van 4

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 22:25
door Hainje
Bee schreef:Het is jammer dat de informatie van 2003 ontbreekt op de Wiki, nu is niet helemaal duidelijk wanneer het een keer per uur keren in Oud Heeze is verdwenen (2002 of 2003, voor 2004 staat het niet meer vermeld)
In mijn spoorboekje ingaande 14 december 2003 staat er het volgende bij de dienstregelingswijzigingen:
De stoptrein Eindhoven - Heeze rijdt door tot Weert. Hierdoor rijden tussen Eindhoven en Weert op maandag t/m zaterdag tot 20 00uur twee stoptreinen per uur.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 22:37
door JuulStikkelbroek
Waarom eigenlijk Heerlen - Den Haag en niet Maastricht - Den Haag? Weet niet of het juist is, maar verneem nog wel eens dat Heerlen, vooral in de avonduren, meer reizigers heeft dan Maastricht. Terwijl Heerlen het met een Mat '64 IC moet doen en Maastricht met een VIRM, om over de tijd van de laatste IC nog maar niet te spreken..

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 23:50
door Suus
De s20800 rijdt toch gewoon met VIRM? Heb eigenlijk nooit wat anders aangetroffen in die serie dit jaar, toch 3 of 4 keer gehad dit jaar. Ik heb eerlijk gezegd altijd het idee dat de lijn richting Maastricht drukker is dan richting Heerlen. Maastricht heeft gewoon "meer": meer inwoners, meer toeristen, meer studenten, meer winkels.
Hainje schreef:[..]
In mijn spoorboekje ingaande 14 december 2003 staat er het volgende bij de dienstregelingswijzigingen:
De stoptrein Eindhoven - Heeze rijdt door tot Weert. Hierdoor rijden tussen Eindhoven en Weert op maandag t/m zaterdag tot 20 00uur twee stoptreinen per uur.
Dank je, weer een vraagstuk opgelost :pos:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 13:42
door visgraat
De agglomeratie Parkstad heeft juist meer inwoners:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parkstad_Limburg

Dit aantal is ongeveer twee keer zoveel als de stad Maastricht die niet echt in een agglomeratie ligt. Als je het als gebied bekijkt heeft het ook meer winkels. Qua studenten heb je gelijk, maar Heerlen heeft wel een groter deel van de Hogeschool Zuyd. En qua toeristen heb je ook gelijk, maar toeristen zijn maar een klein deel van de reizigers. Bovendien ligt het toeristische Aachen niet ver van Heerlen. Luik daarentegen is veel minder toeristisch.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 13:45
door fogeltje
Maar trekt het ook meer doorgaande reizigers? Dat hoeft niet perse zo te zijn. Als Maastricht "hipper" is om te uit te gaan of te winkelen, dan trekt dat ook juist reizigers.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 13:55
door Yanaike
Maar wat maakt het eigenlijk uit waar meer inwoners vandaan komen? Het gaat er om dat er één trein naar Amsterdam moet en één trein naar Schiphol. Misschien dat ze voor Maastricht-Amsterdam hebben gekozen puur omdat er dan een langere noord-zuid verbdinding is? Verder zijn beide treinseries denk ik ongeveer gelijk aan elkaar qua grote van de treinen en inzet van type materieel etc.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 14:18
door Mr-W
visgraat schreef:De agglomeratie Parkstad heeft juist meer inwoners:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parkstad_Limburg

Dit aantal is ongeveer twee keer zoveel als de stad Maastricht die niet echt in een agglomeratie ligt. Als je het als gebied bekijkt heeft het ook meer winkels. Qua studenten heb je gelijk, maar Heerlen heeft wel een groter deel van de Hogeschool Zuyd. En qua toeristen heb je ook gelijk, maar toeristen zijn maar een klein deel van de reizigers. Bovendien ligt het toeristische Aachen niet ver van Heerlen. Luik daarentegen is veel minder toeristisch.
Aken is per bus vanuit Heerlen als vanuit Maatricht even snel te bereiken vanaf Sittard.(of noordelijker),Bus rijdt vaker vanuit Maastricht dan vanuit Heerlen,ook als 1x uur het stoptreintje meetelt.
Maastricht wordt ook vaker gebruikt als overstapstation richting Valkenburg(kerstmarkt) Margraten enz. daarnaast is Heerlen een soort Charleroi van Limburg.Heb zelf niet zo'n beeld van hogeschool Zuyd maar zitten daar niet vooral studenten uit de regio op en op de universiteit van Maastricht studenten uit heel Nederland vanwege onder andere Geneeskunde.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 15:38
door Ronald
Ik zou de verhouding van het aantal "Maastricht"-reizigers en "Heerlen"-reizigers best wel op tweederde-eenderde durven gokken, en op een vrijdagavond-zaterdagochtend drievierde-eenvierde...

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 16:12
door JuulStikkelbroek
Bee schreef:De s20800 rijdt toch gewoon met VIRM? Heb eigenlijk nooit wat anders aangetroffen in die serie dit jaar, toch 3 of 4 keer gehad dit jaar. Ik heb eerlijk gezegd altijd het idee dat de lijn richting Maastricht drukker is dan richting Heerlen. Maastricht heeft gewoon "meer": meer inwoners, meer toeristen, meer studenten, meer winkels.
Hainje schreef:[..]
In mijn spoorboekje ingaande 14 december 2003 staat er het volgende bij de dienstregelingswijzigingen:
De stoptrein Eindhoven - Heeze rijdt door tot Weert. Hierdoor rijden tussen Eindhoven en Weert op maandag t/m zaterdag tot 20 00uur twee stoptreinen per uur.
Dank je, weer een vraagstuk opgelost :pos:
Het 's avonds kom je de IC Heerlen - Sittard bijna altijd als Plan V tegen, er zit gebruikelijk een slag VIRM tussen. Reizigers naar Heerlen dienen in de avonduren dus in Sittard over te stappen vanaf een VIRM naar een Plan V, levert altijd een flink volle trein op. Vanaf 19:25 rijdt de IC vanuit Heerlen maar tot Sittard, en om 22:25 al de laatste.. Maastricht zelf heeft inderdaad meer inwoners dan Heerlen, maar Heerlen is vergroeid met omliggende steden waardoor het nu deel uitmaakt van Parkstad Limburg. Wat weer veel meer inwoners heeft dan Maastricht.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 16:46
door visgraat
Dat laatste is wat ik al eerder omschreef.
Het is natuurlijk ook zo dat het aantal reizigers wordt beinvloed hoe goed een verbinding is. 's Avonds zullen mensen wellicht sneller kiezen de auto te nemen als ze weten dat de verbinding dan minder goed is. Rijdt je standaard naar Heerlen i.p.v. Maastricht met een IC dan zal het aantal reizigers naar Heerlen toenemen en Maastricht dalen.

Als je trouwens kijkt naar reizigersaantallen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... egstations,
dan zie je dat Maastricht toch wel behoorlijk veel meer reizigers heeft dus waarschijnlijk ook voor de IC.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 18:58
door Vinny
Als je een hele stoptreinverbinding kunt schrappen terwijl de ic niet langer onderweg is moet je dat als vervoerder meteen doen: het levert een aanzienlijke besparing op en kost geen reizigers.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 19:03
door Vinny
Ronald schreef:Ik zou de verhouding van het aantal "Maastricht"-reizigers en "Heerlen"-reizigers best wel op tweederde-eenderde durven gokken, en op een vrijdagavond-zaterdagochtend drievierde-eenvierde...
Ja. Het is een van de "raadsels" van de stad. Maastricht kent historisch veel meer keuzereizigers dan Heerlen. Persoonlijk denk ik dat de stad gewoon meer gericht is op de buitenwereld en Heerlen slechts op de eigen regio.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 20:10
door Suus
Raadsels? Maastricht is al 2000 jaar een mondaine wereldstad terwijl Heerlen een vergrijzende mijnwerkersstad is die zijn absolute hoogtepunt toch wel een klein beetje gehad heeft :wink:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 20:20
door Suus
JuulStikkelbroek schreef:Vanaf 19:25 rijdt de IC vanuit Heerlen maar tot Sittard, en om 22:25 al de laatste..
Dat ligt op een vrij normaal tijdstip. Vanuit andere steden in 's lands periferie vertrekt de laatste trein richting Randstad niet heel veel later, het verschil is maximaal 20 minuten maar zaken als afstand en patroontijd spelen een rol daarin.
Enschede om 22:45
Groningen om 22:46
Leeuwarden om 22:35
Vlissingen om 22:36
Maastricht om 22:28

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: ma 30 dec 2013, 20:49
door reisthijs
Yanaike schreef:Maar wat maakt het eigenlijk uit waar meer inwoners vandaan komen? Het gaat er om dat er één trein naar Amsterdam moet en één trein naar Schiphol. Misschien dat ze voor Maastricht-Amsterdam hebben gekozen puur omdat er dan een langere noord-zuid verbdinding is? Verder zijn beide treinseries denk ik ongeveer gelijk aan elkaar qua grote van de treinen en inzet van type materieel etc.
Amsterdam-Maastricht is denk ik gewoon de verbinding waar de meeste doorgaande reizigers wat aan hebben.

Het gaat er ook om dat er één hoofdverbinding tussen de Randstad en Limburg is, de trein die ook in alle daluren rijdt, het is logisch daar de langere verbinding voor te kiezen. Dat is dus de s800, al tientallen jaren.

De huidige s3500 naar Heerlen is maar een beetje van losse eindjes aan elkaar geknoopt.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 31 dec 2013, 00:49
door Geert
visgraat schreef:Dat laatste is wat ik al eerder omschreef.
Het is natuurlijk ook zo dat het aantal reizigers wordt beinvloed hoe goed een verbinding is. 's Avonds zullen mensen wellicht sneller kiezen de auto te nemen als ze weten dat de verbinding dan minder goed is. Rijdt je standaard naar Heerlen i.p.v. Maastricht met een IC dan zal het aantal reizigers naar Heerlen toenemen en Maastricht dalen.
Vergeet ook niet dat daar een soort geheugeneffect in zit: de reizigers van/naar Maastricht zullen met een verslechterde verbinding sneller weggejaagd zijn dan de reizigers van/naar Heerlen toe zullen nemen door een verbeterde verbinding.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 31 dec 2013, 06:46
door Vinny
Bee schreef:Raadsels? Maastricht is al 2000 jaar een mondaine wereldstad terwijl Heerlen een vergrijzende mijnwerkersstad is die zijn absolute hoogtepunt toch wel een klein beetje gehad heeft :wink:
Het kan nog erger: Venlo. De verhouding in/uitstappers op het station vs. inwoners van de stad is vrijwel nergens anders zo laag.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: di 28 jan 2014, 20:04
door EtienneM
En als er al iemand uitstapt is het omdat de Velios-diesels worden afgeschaft vanwege vertraging Afbeelding
Ik spreek uit ervaring

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: wo 29 jan 2014, 08:56
door sealynx
Parkstad heeft als totaal weliswaar meer inwoners dan Maastricht, maar wanneer je kijkt naar een straal van pak 'm beet 5 km rondom het station, dan zijn dat er bij Maastricht weer meer. Maastricht is gewoon dichter opeengebouwd. En een station moet hem toch vaak van de eerste 5 km hebben (sprinter stations zelfs maar van de eerst 2 km), daar zit de grote massa die het verschil maakt. Daar achter is nog wel een substantieel aantal reizigers, maar het zijn er te weinig om het verschil te maken.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: wo 29 jan 2014, 14:33
door Jef400
Wat ik me afvraag, is de Parkstad niet meer gericht op Aachen?

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: wo 29 jan 2014, 17:09
door Nitein-Repart
Het kan nog erger: Venlo. De verhouding in/uitstappers op het station vs. inwoners van de stad is vrijwel nergens anders zo laag.
De stad Venlo is niet erg groot, de gemeente wel (daar valt ook Blerick en Tegelen onder). Verder heeft Blerick ook vrijwel alle treinverbindingen te bieden die Venlo ook te bieden heeft (m.u.v. de trein naar Duitsland), dus ligt voor een groot deel van de reizigers Blerick gunstiger.

Venlo is een gemeente die niet alleen de stad Venlo bestrijkt, maar ook een groot deel van de omgeving. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor Barneveld en Emmen, waardoor het inwoneraantal veel hoger uitvalt dan de draadwerkelijke plaats.

Verder denk ik niet dan Venlo zo vreselijk sterk op Eindhoven gericht is, wat eigenlijk de enigste kwalitatieve verbinding is (naast die naar Duitsland). Venlo is ook behoorlijk op Nijmegen (o.a. universiteit) en Maastricht (provinciehoofdstad) gericht. Alleen moeten die laatsten het doen met een enkelsporig diesellijntje (waarbij je voor Maastricht nog moet overstappen), terwijl er wel een gloednieuwe A73 ligt. Dan is het autogebruik veel hoger.

Zelfde geldt bijvoorbeeld voor Emmen en Doetinchem. Zutphen is kleiner dan Doetinchem, maar doordat het spoornet in Zutphen een stuk beter is dan het wegennet zijn de reizigersaantallen (exclusief overstappers) van Zutphen drie keer zo hoog als die van Doetinchem.

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Geplaatst: wo 29 jan 2014, 21:40
door Vinny
Blerick trekt ook niet echt veel volk. In 2004 zat het nog op het randje van wat rendabel genoemd kan worden, slechts 511 reizigers. In 2008 is dat meer dan verdubbeld tot 1076 reizigers. Vermoedelijk dankzij de invoering van de zonetrein van de NS en de verbetering van de dienstregeling op de Maaslijn. Venlo zat in 2008 op 7.900 reizigers. (c) treinreiziger.