Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door fogeltje »

http://www.ed.nl/verkeer/10611456/Provi ... urtbus.ece

Vooralsnog dus nog geen OVC in de buurtbussen van de provincie Noord-Brabant. Maar waarom hebben ze er bij de provincie zo een moeite mee terwijl het in binnen het SRE wel (en "vlekkeloos" volgens bericht) kan? Maakt het verschil in systeem zo een groot verschil voor het installeren in de buurtbus? In grote bussen kan het immers ook ondanks dat Arriva bussen andere hardware hebben dan de Hermesbussen.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:http://www.ed.nl/verkeer/10611456/Provi ... urtbus.ece

Vooralsnog dus nog geen OVC in de buurtbussen van de provincie Noord-Brabant. Maar waarom hebben ze er bij de provincie zo een moeite mee terwijl het in binnen het SRE wel (en "vlekkeloos" volgens bericht) kan? Maakt het verschil in systeem zo een groot verschil voor het installeren in de buurtbus? In grote bussen kan het immers ook ondanks dat Arriva bussen andere hardware hebben dan de Hermesbussen.
In de buurtbussen van Brabant zijn het handhelds en daar zijn slechte ervaringen mee.
Wat ik wel zorgelijk vindt is dat het tarief van Hermes in de buurtbus hetzelfde is als dat van een streekbus. Echter er zit nogal een verschil in kosten... een duurbetaalde chauffeur en een vrijwilliger. Daarbij maakt de buurtbus heel erge grote omwegen om maar elk dorp te bedienen en dus geeft het een erg hoog tarief.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door fogeltje »

Maar waarom kunnen ze dan daar niks inbouwen? Dat kon bij ons toch ook?

Jouw punt over de tarieven heb ik al vaker gehoord. Ik denk dat men probeert over de rug van de buurtbusreiziger nog wat geld binnen te krijgen. Het is vooral extra zuur omdat buurtbussen inderdaad meestal uitgebreidere routes nemen. Dat principe heb ik sowieso altijd raar gevonden. Het klopt natuurlijk dat je meer kilometers aflegt en dus eigenlijk meer zou moeten betalen. Echter ben je fiks langer onderweg. Vroeger had je de Interliner, een bus die directer reed en dus minder afstand aflegde (vergelijk bijvoorbeeld lijn 21 met 410) en daar betaalde je juist meer voor. Met dat in mijn achterhoofd is het een beetje contraintuitief voor mij om nu bijvoorbeeld voor een rit Beek en Donk - Eindhoven met lijn 21 meer te betalen dan met lijn 121/122. Ik ben immers fiks langer onderweg. Maar goed, ik ben weer aan het uitweiden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Vinny »

Een buurtbus is een speciale voorziening om mensen in de buurt van hun huis af te zetten daar waar regulier openbaar vervoer totaal niet rendabel zou zijn. Is het dan niet juist normaal dat je voor die dienst ook gewoon een reeele prijs betaalt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door fogeltje »

Buurtbussen waren vroeger ook relatief goedkoper voor de reiziger (strippenkaartje was niet geldig maar enkeltje vaak een euro ofzo), toen kon het ook en was het schijnbaar ook kostendekkend. Waarom moet de prijs dan nu opeens gelijk zijn aan regulier stads- en streekvervoer?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Vinny »

Vroeger werden die dingen veel meer gesubsidieerd. Ergens heb ik ook wel het idee dat je beter de buurtbus kan afschaffen en vervangen door een goedkope taxiservice, vergelijkbaar met de treintaxi van weleer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door fogeltje »

Suggereer maar de lijntaxi :') Ik denk dat dan veel mensen enorm allergisch gaan reageren in de regio.

Wat betreft de subsidie, dat weet ik niet. Als dat klopt, dan is het nog wel logisch waarom het vroeger in ieder geval goedkoper was. Maar men mauwt (zoals men dat in de volksmond hier doet) er wel veel over. Maar of de bezettingscijfers ook daadwerkelijk terug zijn gegaan sinds de invoering van de chipkaart op de bb weet ik niet.
"Een touringcar is geen bus"
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door midnet »

Vinny schreef:Vroeger werden die dingen veel meer gesubsidieerd. Ergens heb ik ook wel het idee dat je beter de buurtbus kan afschaffen en vervangen door een goedkope taxiservice, vergelijkbaar met de treintaxi van weleer.
Zoals met de meeste dingen in het leven: hangt er van af. Het idee dat er vooral senioren inziiten klopt maar half. Vaak zijn het juist-op de juiste tijden-grote groepen scholieren-soms weer zo groot, dat er 2 busjes of een grote huurbus moet komen. ben je ooit wel met die dingen meegeweest? Nou ik wel dus-bijna alle lijnen, Of je zit er alleen in-moet je in lokaal dialekt met de sjofeus kletsen, of je hebt iemand op schoot-zo druk is het. Bovendien is de subsidie zo klein dat dat nauwelijks zoden aan de dijk zet. Er is toch zeker wel ook een onder-afkap-grens. En die lange routes met omwegen zijn er om zoveel mogeljk huizen toch nog te kunnen bedienen.
Het hangt verder vooral af van hoe het overige vervoer ter plekke voor gehandicapten of als belbus etc is geregeld en of er geintegreerd kan worden-in zo'n geval zou het zin KUNNEN hebben-maar vergeet niet dat een beroeps sjofeur als stand-by ook pakken geld kost-en die vrijwilligers met een feestje per jaar+chocoladeletter al contant zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Vinny »

Ik ken wel de soap rondom de verbinding Werkendam-Dordrecht (via de Veerpont Kop van 't land). Dat zou nou een verbinding zijn waarbij een reguliere busverbinding een optie zou kunnen zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Daniel »

Daar rijdt nu niet voor niks een scholierenlijn :wink: De reguliere de hele dag rijdende buslijn is reeds in 2004 opgeheven, dus dat was duidelijk niet rendabel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Vinny »

De scholieren willen ook vroeger naar huis kunnen als het laatste uur uitvalt... :lol:

Ik heb zelf het tijdperk van SVD lijn 6 nog meegemaakt. Altijd wel bijzonder, met de bus op de veerpont. :Y
Zou graag die rit nog een keer willen doen :@
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door fogeltje »

Vinny schreef:De scholieren willen ook vroeger naar huis kunnen als het laatste uur uitvalt... :lol:

Ik heb zelf het tijdperk van SVD lijn 6 nog meegemaakt. Altijd wel bijzonder, met de bus op de veerpont. :Y
Zou graag die rit nog een keer willen doen :@
Maar alleen daarop kun je geen buslijn gaan inleggen, tenzij dat uur constant het hele jaar door uitvalt.
"Een touringcar is geen bus"
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door bartjemestrom »

vind het eigenlijk een beetje kul van de provincie.

Hier in Limburg gebruiken reguliere buslijnen ook veel regiotaxi busjes en daar wordt ook gewerkt met een handheld.
Voor zover ik weet werkt dat prima.

Waarom kan Veolia het wel en de andere vervoers niet?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door fogeltje »

Bij Veolia kon dat ook een hele tijd niet zover ik me kan herinneren. Daar heeft men een flinke tijd lang gratis gereisd (terwijl je me niet kunt vertellen dat Veolia dat geld niet nodig had).
"Een touringcar is geen bus"
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Daan76 »

Het probleem in Brabant zou er uit bestaan dat de buurtbussen geen reguliere stalling/vestiging hebben zoals de grote bussen wel hebben. De buurtbussen worden doorgaans bij de desbetreffende buurtbusvereniging gestald (gewoon het woonadres van de voorzitter van die lijn) en/of bij buurtbuschauffeurs thuis voor de deur.
De OV chip apparatuur is daardoor niet uit te lezen, want daar heb je verbinding met de backoffice van Veolia voor nodig en die is op al die woonadressen nu eenmaal niet beschikbaar. En ja, ook voor de handheld apparaten heb je nu eenmaal iets van een verbinding nodig.
De grote bussen maken bij binnenkomst op een vestiging automatisch verbinding met Wifi en daar worden o.a. de OV-betalingsgegevens richting backoffice gestuurd en allerlei updates weer binnen gehaald.

Overigens is het een misvatting dat Veolia hierdoor inkomsten misloopt. In Brabant worden de bedrijven betaald voor de ritten die ze rijden, de reizigersinkomsten vloeien naar de provincie en doen voor de bedrijven dan ook 0,0 ter zake (helaas).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Suus »

Bij Veolia Limburg reed een groot deel van de lijnen met taxibusjes waar door een gebrek aan apparatuur gratis vervoer mogelijk werd. Dat taxibusjesvervoer werd zo grootschalig dat men in de avonduren en in de weekenden feitelijk al het vervoer gratis aanbood.

Veolia Limburg heeft echter al sinds de start van de concessie liquiditeitsproblemen, er zijn krantenartikelen verschenen dat Veolia op omvallen zou staan (het is een miljardenconcern :roll: ) en de provincie Limburg stelde zonder kritische opmerkingen meerdere keren een aanzienlijk bedrag beschikbaar aan Veolia :!:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Raymond »

Met de integratie van de provincie en het SRE is het trouwens wel interessant hoe men in de toekomst met de chipkaart in de buurtbus omgaat. In het SRE heb je de keuze uit het ritkaartje en de chipkaart, in de provincie dus alleen uit een vergelijkbaar ritkaartje. Het zou toch wat knullig zijn als over een paar jaar in de nieuwe concessie wordt gezegd: sorry, maar de chipkaart is niet meer geldig, alleen een papieren kaartje mag.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door fogeltje »

Daan76 schreef: Overigens is het een misvatting dat Veolia hierdoor inkomsten misloopt. In Brabant worden de bedrijven betaald voor de ritten die ze rijden, de reizigersinkomsten vloeien naar de provincie en doen voor de bedrijven dan ook 0,0 ter zake (helaas).
Maar dat is de situatie voor concessies van de provincie Brabant. Geldt dat ook voor de provincie Limburg? Want in de regio SRE en Stadsregio Arnhem Nijmegen is dat weer anders geregeld (onder andere de reden waarom Hermes niet zomaar mee wilde gaan met de dagkaartjes, voor Arriva en Veolia maakte dat weinig uit, Hermes is zelf verantwoordelijk voor de reizigersopbrengst). En los daarvan is het niet te ontkennen dat er in Limburg gewoon problemen met de financiering zijn, of dat nu het probleem van Veolia of de province is, zoals Bee aangeeft. Iemand moet het betalen dat al die mensen gratis reizen (en uiteindelijk zullen die mensen dat zijn omdat belastinggeld naar Veolia moet zodat het niet omvalt). En zoals Bee aangaf, de omvang van het "gratis vervoer" was in Limburg vele en vele malen groter. Voor Noord-Limburg ging het daarbij in de avonduren en het weekend inmiddels om best veel lijnen.

Dat probleem met data uitlezen speelde ook bij OAD in Zeeland. Die rijden met vijf bussen voorzien van Infoxx voor Novio. Daar moest op zondag een chauffeur leeg met vier bussen op en neer naar Nijmegen om data uit te lezen en weer te laden (met de vijfde bus gebeurde dat denk ik zaterdag na de laatste dienst ofzo, die moest zondag de hele dag rondjes rijden). Dat hebben ze opgelost door OAD een ding ter beschikking te stellen zodat ze dat nu zelf kunnen doen.

Dat is natuurlijk niet te doen met buurtbusjes (hoe die dingen van de regiotaxi in Limburg gestald worden weet ik overigens niet) maar ook daar zou iets te verzinnen zijn. Desnoods iemand/iemanden van de vervoerder die op zondag handhelds inzamelt en uitleest. Tja dat zal niet gratis zijn, die persoon en zijn vervoer kost geld, maar dan zou je moet kijken wat je aan opbrengst verwacht en wat het kost. Wellicht hebben ze zo een analyse ook gedaan.

Maar ik denk dat er wel iets moet gebeuren, want in Brabant moet nu ook flink bezuinigd gaan worden. En bij Hermes is er schijnbaar wel een oplossing. Wat is die oplossing en waarom kan dat in de rest van Brabant niet?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Geert »

Kan er bij de stallingsplaatsen van die buurtbusjes niet een wifi hotspotje worden neergezet zodat de apparatuur alsnog uitgelezen kan worden? Het hele land kan worden voorzien van ADSL en 3G verbindingen, dan moet het toch niet zo heel moeilijk (en duur) zijn om af en toe wat bestandjes van zo'n handheld op te sturen...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Chauf21 »

Buurtbusjes worden nog wel eens gewoon bij de chauffeurs thuis voor de deur neergezet. Als je daar overal een wifi-verbinding wilt hebben, heb je het over misschien wel vijftig access points. Het is geen doen (kosten, veiligheid) om dat overal toe te passen. Wellicht dat uitlezen via USB of met een kaartlezertje nog wat kan betekenen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Daniel »

Die buurtbussen rijden toch doorgaans bij een buurtbusvereniging. Heel gek idee om dan alleen bij de voorzitter van die vereniging te voorzien in een uitleesmogelijkheid?
In de huidige situaties zullen de chauffeurs toch ook hun kaartjes ergens moeten afhalen en de inkomsten van de ritten ergens moeten afstorten. Het punt waar ze dat nu doen zou je dan dus ook voor het uitlezen van cico's kunnen gaan gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Chauf21 »

Dan nog zit je met het aantal voorzitters, dat kunnen er tientallen zijn. Het kopen/afhalen van de kaartjes en het afstorten van de inkomsten hoeft niet zo vaak te gebeuren, terwijl je de ov-chipkaartappartuur toch eigenlijk wel minstens eens per week wilt uitlezen. Bovendien hoeft een chauffeur die zijn kaartvoorraad bijwerkt dat niet per sé met de buurtbus te doen. De buurtbus hoeft dus ook niet per sé bij de voorzitter te komen, alhoewel daar natuurlijk afspraken over kunnen worden gemaakt.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Raymond »

In het SRE-gebied wordt eens per week met de betreffende buurtbus naar de dichtstbijzijnde stalling gereden om de chipkaartdata uit te lezen. Op een enkele buurtbuslijn na is dat ook in Brabant prima mogelijk om zonder al te veel rijden te doen, dus dat zou het bezwaar niet hoeven te zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door huibf »

Inmiddels zijn de busjes in limburg voorzien van apparatuur.... Dit is na lang aandringen toch geëist... En terecht overigens.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Provincie ziet af van OV-chipkaart in buurtbus

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Bij Veolia Limburg reed een groot deel van de lijnen met taxibusjes waar door een gebrek aan apparatuur gratis vervoer mogelijk werd. Dat taxibusjesvervoer werd zo grootschalig dat men in de avonduren en in de weekenden feitelijk al het vervoer gratis aanbood.

Veolia Limburg heeft echter al sinds de start van de concessie liquiditeitsproblemen, er zijn krantenartikelen verschenen dat Veolia op omvallen zou staan (het is een miljardenconcern :roll: ) en de provincie Limburg stelde zonder kritische opmerkingen meerdere keren een aanzienlijk bedrag beschikbaar aan Veolia :!:
Maar dat is toch de natte droom van de SP? Gratis openbaar vervoer en af en toe wat belastinggeld erheen flikkeren... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten