Verbouwing station Breda

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Michael » Ma 21 Sep 2015, 13:18

Klopt inderdaad. De a zijde is de kant van Den Haag waar dus ook de 5000 vertrekt. De B zijde is de kant van Tilburg waar de 13600 vertrekt. Het tijdelijk perron wat destijds gebruikt werd is opnieuw in gebruik genomen.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor SLToilet » Ma 21 Sep 2015, 14:57

Ik vroeg me al af waarom ze die lieten staan, maar nu snap ik het. Het is nu genieten in het voorste treinstel in de 13600 uit Bd naar Tb en Ht, die serene rust! Iedereen moet er aan de achterkant uit in Gz, Tbr en Tbu... 8-)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Wubbo » Ma 21 Sep 2015, 22:19

Spoor 4 is trouwens nog wel in gebruik, alleen het perron is afgesloten. Doorgaande treinen zoals goederentreinen rijden er dus nog wel.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Michael » Di 01 Mar 2016, 13:20

Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de 13600 als de 5000 te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft. Ik gok dat de sporen op de volgende manier gebruikt gaan worden:

Spoor 4 de 1900 en 3600 en de sprinter richting Tb
Spoor 5 de 900
Spoor 6 de 1900 en sprinter naar Gvc en de 3600 naar Rsd
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Hainje » Di 01 Mar 2016, 13:46

Oh dat is wel een leuk rondje. :D

Ik ben overigens benieuwd naar de toekomst, want als ze nu met de verbouwing soms al perrons tekort komen, hoe gaat dat dan wellicht over 20 jaar? Is daar rekening mee gehouden bij het ontwerp?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Z2N » Di 01 Mar 2016, 15:28

An sich is het niet gek dat ze perrons tekort komen als er sporen dicht zijn. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Hainje » Di 01 Mar 2016, 15:39

Ja voor nu snap ik het wel, maar hoe gaat dat over 20-30 jaar dan? Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat het aantal reizigers per trein nog flink toe gaat nemen. Dan moet je wel de ruimte hebben om een extra perron neer te leggen, want het nieuwe pand slopen gaat een kostbare zaak worden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor reisthijs » Di 01 Mar 2016, 16:27

Huh, dat extra perron ligt er toch al? :?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor huibe » Di 01 Mar 2016, 19:23

Er zijn dadelijk 7 perronsporen, dat lijkt me voldoende.

Mocht dat niet voldoende zijn, ben ik bang dat er richting Tilburg een veel groter te kort aan sporen en perrons zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

drentheicm
Berichten: 11
Lid geworden op: Ma 12 Jan 2015, 16:41

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor drentheicm » Di 01 Mar 2016, 19:30

Spoor 2 krijgt geen perron, toch? In dat geval zijn er 6 sporen.

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor huibe » Di 01 Mar 2016, 19:33

Ze waren afgelopen week bij spoor 2 tegels aan het leggen. Het lijkt als je vanaf spoor 5 kijkt alsof het geschikt is voor reizigers.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Wubbo » Di 01 Mar 2016, 20:06

Volgens mij gaat spoor 3 ook weer in dienst komen. De kopspoortjes in spoor 6 verdwijnen inderdaad. Er komen nog twee rondes: eentje zonder spoor 5/6 en eentje zonder spoor 7/8, maar welke er eerst is weet ik niet. Begin van de zomer zou het dan klaar moeten zijn. Eindelijk.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Michael » Di 01 Mar 2016, 20:48

Bij de volgende ronde (ik heb inmiddels begrepen dat die per 1 april ingaat) gaat spoor 7/8 dicht. Spoor 3/4 wordt weer in gebruik genomen. Spoor 2 wordt weer in gebruik genomen voor doorgaande treinen, Spoor 2 is definitief buiten dienst voor reizigerstreinen die stoppen in Breda.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Plutona
Berichten: 245
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Plutona » Wo 02 Mar 2016, 20:35

Als straks de trein via Breda naar Antwerpen gaat rijden, hoe gaat dat dan in zijn werk? Maakt de trein in Breda dan gewoon kop? Of wordt er iets gedaan met locomotiefwisseling?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3279
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Aking » Wo 02 Mar 2016, 20:39

volgens mij krijgen die dingen allemaal een tweede loc.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gothic-Writer
Berichten: 87
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Gothic-Writer » Wo 02 Mar 2016, 20:40

Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Mar 2016, 20:57

Kan me vergissen, maar zover mij bekend zit er nergens een toegang naar een eventueel perron 2 in de tunnel van station Breda. Tenzij er een ingang gemaakt wordt via het gebouw aan de centrumkant van het station kan je dus überhaupt niet bij spoor 2 komen als reiziger.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Ezra » Wo 02 Mar 2016, 22:10

Michael schreef:Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de 13600 als de 5000 te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft.

Heeft dit geen gevolgen voor de dienstregeling van de Sprinter Breda- Dordrecht en de Sprinter Breda- Tilburg, want op dit moment keren beide treinen een kwartier in Breda, toch?

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Michael » Wo 02 Mar 2016, 22:15

Die worden aan elkaar gekoppeld in Breda en sluiten dienstregelingtechnisch juist heel goed op elkaar aan. Sprinter vanuit Den Bosch komt om .02 en .32 aan in Breda. Sprinter naar Den Haag vertrekt om .12 en .42 (behalve 's avonds) En de sprinter vanuit Den Haag komt om .17 en .47 aan in Breda en de sprinter richting Den Bosch vertrekt om .24 en .54. Gunstiger kun je het niet hebben.

Gothic-Writer schreef:Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.


Zoals eerder gemeld. Spoor 2 krijgt geen perron meer. Het blijft alleen liggen als passeerspoor.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Suus » Wo 02 Mar 2016, 22:35

Aking schreef:volgens mij krijgen die dingen allemaal een tweede loc.

Voor de binnenlandse treinen (serie 900, 1000 en s1100) klopt dat wel, maar hoe het met de Benelux gaat worden is nog vrij onduidelijk :|
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Michael » Wo 02 Mar 2016, 22:38

Ze zijn nu software aan het testen waardoor een loc in alle gebruikelijke landen ingezet kan worden ingezet. Dus wellicht ook trek-duw in de Benelux?

NS loc 186-002 is/was 1 van de testlocs.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Ezra » Wo 02 Mar 2016, 22:59

Michael schreef:Die worden aan elkaar gekoppeld in Breda en sluiten dienstregelingtechnisch juist heel goed op elkaar aan. Sprinter vanuit Den Bosch komt om .02 en .32 aan in Breda. Sprinter naar Den Haag vertrekt om .12 en .42 (behalve 's avonds) En de sprinter vanuit Den Haag komt om .17 en .47 aan in Breda en de sprinter richting Den Bosch vertrekt om .24 en .54. Gunstiger kun je het niet hebben.

Gothic-Writer schreef:Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.


Zoals eerder gemeld. Spoor 2 krijgt geen perron meer. Het blijft alleen liggen als passeerspoor.

Overigens staat er op pagina 18 in dit bestand dat vanaf dienstregeling 2017 de sprinter Utrecht- Breda in Den Bosch geknipt gaat worden, dus de koppeling op station Breda is maar tijdelijk.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Hainje » Wo 02 Mar 2016, 23:12

Dat staat er niet.
Er staat dat de sprinter uit Utrecht maar tot Den Bosch rijdt, maar dat heeft geen gevolgen voor de koppeling in Breda. Die blijft gewoon bestaan.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor Michael » Wo 02 Mar 2016, 23:16

De koppeling in Breda is tijdelijk vanwege de verbouwing en de beperkte sporen die beschikbaar zijn.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

RobertT
Berichten: 39
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Berichtdoor RobertT » Do 03 Mar 2016, 00:13

Michael schreef:Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de 13600 als de 5000 te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft. Ik gok dat de sporen op de volgende manier gebruikt gaan worden:

Spoor 4 de 1900 en 3600 en de sprinter richting Tb
Spoor 5 de 900
Spoor 6 de 1900 en sprinter naar Gvc en de 3600 naar Rsd

Moet je mij toch eens uitleggen hoe je EN de 1900 EN de 13600 op 1 spoor kunt behandelen,aangezien deze net voor resp achter de 1900 rijdt,en dus in Breda ingehaald wordt.
Logischer is,dat spoor 3/4/5/6 weer in dienst komen,waarbij 3 en 4 voor de richting Tb wordt gebruikt En 1 van beiden voor de doorgekoppelde 5000/13600,terwijl spoor 5 en 6 dan voor de richting Rsd en Gvc en IC Direct worden gebruikt.Dus globaal al volgt:
3:IC 1900 Vl en IC 3600 Zl
4:SPR 13600 Ut en SPR 5000 Gvc
5:ICD 900 Asd
6:IC 1900 Gvc en IC 3600 Rsd
eventeeel kan spoor 2 dan voor goederen fungeren


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten