Pagina 4 van 6

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: ma 21 sep 2015, 13:18
door Michael
Klopt inderdaad. De a zijde is de kant van Den Haag waar dus ook de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] vertrekt. De B zijde is de kant van Tilburg waar de [serie=Stoptrein|2015|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] vertrekt. Het tijdelijk perron wat destijds gebruikt werd is opnieuw in gebruik genomen.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: ma 21 sep 2015, 14:57
door SLToilet
Ik vroeg me al af waarom ze die lieten staan, maar nu snap ik het. Het is nu genieten in het voorste treinstel in de 13600 uit Bd naar Tb en Ht, die serene rust! Iedereen moet er aan de achterkant uit in Gz, Tbr en Tbu... 8-)

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: ma 21 sep 2015, 22:19
door Wubbo
Spoor 4 is trouwens nog wel in gebruik, alleen het perron is afgesloten. Doorgaande treinen zoals goederentreinen rijden er dus nog wel.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 13:20
door Michael
Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] als de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft. Ik gok dat de sporen op de volgende manier gebruikt gaan worden:

Spoor 4 de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en de sprinter richting Tb
Spoor 5 de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]
Spoor 6 de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en sprinter naar Gvc en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Rsd

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 13:46
door Hainje
Oh dat is wel een leuk rondje. :D

Ik ben overigens benieuwd naar de toekomst, want als ze nu met de verbouwing soms al perrons tekort komen, hoe gaat dat dan wellicht over 20 jaar? Is daar rekening mee gehouden bij het ontwerp?

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 15:28
door Z2N
An sich is het niet gek dat ze perrons tekort komen als er sporen dicht zijn. (A)

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 15:39
door Hainje
Ja voor nu snap ik het wel, maar hoe gaat dat over 20-30 jaar dan? Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat het aantal reizigers per trein nog flink toe gaat nemen. Dan moet je wel de ruimte hebben om een extra perron neer te leggen, want het nieuwe pand slopen gaat een kostbare zaak worden.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 16:27
door reisthijs
Huh, dat extra perron ligt er toch al? :?

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 19:23
door huibe
Er zijn dadelijk 7 perronsporen, dat lijkt me voldoende.

Mocht dat niet voldoende zijn, ben ik bang dat er richting Tilburg een veel groter te kort aan sporen en perrons zijn.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 19:30
door drentheicm
Spoor 2 krijgt geen perron, toch? In dat geval zijn er 6 sporen.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 19:33
door huibe
Ze waren afgelopen week bij spoor 2 tegels aan het leggen. Het lijkt als je vanaf spoor 5 kijkt alsof het geschikt is voor reizigers.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:06
door Wubbo
Volgens mij gaat spoor 3 ook weer in dienst komen. De kopspoortjes in spoor 6 verdwijnen inderdaad. Er komen nog twee rondes: eentje zonder spoor 5/6 en eentje zonder spoor 7/8, maar welke er eerst is weet ik niet. Begin van de zomer zou het dan klaar moeten zijn. Eindelijk.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: di 01 mar 2016, 20:48
door Michael
Bij de volgende ronde (ik heb inmiddels begrepen dat die per 1 april ingaat) gaat spoor 7/8 dicht. Spoor 3/4 wordt weer in gebruik genomen. Spoor 2 wordt weer in gebruik genomen voor doorgaande treinen, Spoor 2 is definitief buiten dienst voor reizigerstreinen die stoppen in Breda.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 20:35
door Plutona
Als straks de trein via Breda naar Antwerpen gaat rijden, hoe gaat dat dan in zijn werk? Maakt de trein in Breda dan gewoon kop? Of wordt er iets gedaan met locomotiefwisseling?

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 20:39
door Aking
volgens mij krijgen die dingen allemaal een tweede loc.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 20:40
door Gothic-Writer
Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 20:57
door Daniel
Kan me vergissen, maar zover mij bekend zit er nergens een toegang naar een eventueel perron 2 in de tunnel van station Breda. Tenzij er een ingang gemaakt wordt via het gebouw aan de centrumkant van het station kan je dus überhaupt niet bij spoor 2 komen als reiziger.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:10
door Globetrotter
Michael schreef:Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] als de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft.
Heeft dit geen gevolgen voor de dienstregeling van de Sprinter Breda- Dordrecht en de Sprinter Breda- Tilburg, want op dit moment keren beide treinen een kwartier in Breda, toch?

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:15
door Michael
Die worden aan elkaar gekoppeld in Breda en sluiten dienstregelingtechnisch juist heel goed op elkaar aan. Sprinter vanuit Den Bosch komt om .02 en .32 aan in Breda. Sprinter naar Den Haag vertrekt om .12 en .42 (behalve 's avonds) En de sprinter vanuit Den Haag komt om .17 en .47 aan in Breda en de sprinter richting Den Bosch vertrekt om .24 en .54. Gunstiger kun je het niet hebben.
Gothic-Writer schreef:Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.
Zoals eerder gemeld. Spoor 2 krijgt geen perron meer. Het blijft alleen liggen als passeerspoor.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:35
door Suus
Aking schreef:volgens mij krijgen die dingen allemaal een tweede loc.
Voor de binnenlandse treinen (serie [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie], [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en s1100) klopt dat wel, maar hoe het met de Benelux gaat worden is nog vrij onduidelijk :|

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:38
door Michael
Ze zijn nu software aan het testen waardoor een loc in alle gebruikelijke landen ingezet kan worden ingezet. Dus wellicht ook trek-duw in de Benelux?

NS loc 186-002 is/was 1 van de testlocs.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 22:59
door Globetrotter
Michael schreef:Die worden aan elkaar gekoppeld in Breda en sluiten dienstregelingtechnisch juist heel goed op elkaar aan. Sprinter vanuit Den Bosch komt om .02 en .32 aan in Breda. Sprinter naar Den Haag vertrekt om .12 en .42 (behalve 's avonds) En de sprinter vanuit Den Haag komt om .17 en .47 aan in Breda en de sprinter richting Den Bosch vertrekt om .24 en .54. Gunstiger kun je het niet hebben.
Gothic-Writer schreef:Ik denk dat spoor 2 ingericht word als "nood perron".
Mocht er om wat voor reden dan ook de nood aan de man zijn, kan men in ieder geval uitwijken naar dat perron.
Zoals eerder gemeld. Spoor 2 krijgt geen perron meer. Het blijft alleen liggen als passeerspoor.
Overigens staat er op pagina 18 in dit bestand dat vanaf dienstregeling 2017 de sprinter Utrecht- Breda in Den Bosch geknipt gaat worden, dus de koppeling op station Breda is maar tijdelijk.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 23:12
door Hainje
Dat staat er niet.
Er staat dat de sprinter uit Utrecht maar tot Den Bosch rijdt, maar dat heeft geen gevolgen voor de koppeling in Breda. Die blijft gewoon bestaan.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: wo 02 mar 2016, 23:16
door Michael
De koppeling in Breda is tijdelijk vanwege de verbouwing en de beperkte sporen die beschikbaar zijn.

Re: Verbouwing station Breda

Geplaatst: do 03 mar 2016, 00:13
door RobertT
Michael schreef:Volgende maand ( 12 april als ik het goed heb) gaat er weer een nieuwe bouwronde van start. Spoor 7 en 8 gaan dicht. Spoor 6 wordt weer doorgaand. Omdat er dan niet genoeg perronsporen zijn om zowel de [serie=Stoptrein|2016|Breda - 's-Hertogenbosch13600[/serie] als de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] te laten keren in Breda komt er een sprinter Woerden-Utrecht-Den Bosch-Breda-Dordrecht-Den Haag. Ik ga er dus vanuit dat spoor 4 weer in gebruik wordt genomen en spoor 3 nog dicht blijft. Ik gok dat de sporen op de volgende manier gebruikt gaan worden:

Spoor 4 de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en de sprinter richting Tb
Spoor 5 de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]
Spoor 6 de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en sprinter naar Gvc en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Rsd
Moet je mij toch eens uitleggen hoe je EN de 1900 EN de 13600 op 1 spoor kunt behandelen,aangezien deze net voor resp achter de 1900 rijdt,en dus in Breda ingehaald wordt.
Logischer is,dat spoor 3/4/5/6 weer in dienst komen,waarbij 3 en 4 voor de richting Tb wordt gebruikt En 1 van beiden voor de doorgekoppelde 5000/13600,terwijl spoor 5 en 6 dan voor de richting Rsd en Gvc en IC Direct worden gebruikt.Dus globaal al volgt:
3:IC 1900 Vl en IC 3600 Zl
4:SPR 13600 Ut en SPR 5000 Gvc
5:ICD 900 Asd
6:IC 1900 Gvc en IC 3600 Rsd
eventeeel kan spoor 2 dan voor goederen fungeren