fogeltje schreef:Allemaal goede punten Daan! Het zou iets kunnen zijn voor de nieuwe concessies. Maar of de provincie zich daar in die "korte" tijd van misschien anderhalf jaar (concessies verlopen op 31 december 2014 volgens mij en je wilt toch echt op tijd beginnen met de aanbesteding om fiasco's als de laatste twee keer te voorkomen) aan wil wagen, weet ik niet.
Dit zijn niet altijd dingen die jaren voorbereidingstijd nodig hebben. Zet er een paar kundige mensen aan en je kan in een paar dagen een goed plan hebben liggen. Gewoon minder erover praten en meer concreet uitvoeren.
Wat betreft concessies herschikken, ook dat lijkt me geen slecht plan. Wat die dure matritten van Veolia aangaat, kunnen ze daar niet eens contact met Arriva opnemen om te kijken of ze wat bussen in 's-Hertogenbosch kwijt kunnen? In Eindhoven stonden sinds de jaren '70 in de ZO/Hermes stalling ook BBA bussen, die ook nog eens daar voor onderhoud terecht konden terwijl ZO enkele bussen in 's-Hertogenbosch mocht stallen (waar men toen nog enkele andere lijnen buiten de huidige lijn 90 had) (of Tilburg, dat weet ik nu zo 1,2,3 niet meer, daar had ZO vroeger de lijnen wat de 139, 140 en 141 waren). De ritten zoals je ze nu omschrijft lijken inderdaad een grote verkwisting.
Er zijn vroeger inderdaad gezamelijke stallingen geweest. Er zijn zelfs bij Veolia in Brabant nog altijd chauffeurs werkzaam die ooit bij de Zuid Ooster zijn begonnen en ten tijde van de herindeling mee naar BBA zijn overgekomen.
Aan uw voorstel zitten echter wat haken en ogen. Het probleem met de Arriva-stalling in Den Bosch an sich is dat deze stalling nu eigenlijk al aan de krappe kant is. Laat staan als Veolia daar ook nog een handjevol (gelede) bussen neer gaat zetten.
Daarnaast betekent een nieuwe stalling ook een apart rooster. Dit aparte rooster moet dan ook goedgekeurd worden etc. Dit aparte rooster heeft dan ook weer invloed op de bestaande roosters van Tilburg Streek en Waalwijk, alwaar dan ook weer een procedure opgestart moet worden om deze verandering door te voeren. Dan moeten er nog chauffeurs gevonden worden die voortaan in Den Bosch hun standplaats willen hebben (liefst op vrijwillige basis, anders kost het de baas geld en dat is natuurlijk niet de bedoeling). Al met al is dit geen makkelijke materie.
Dit zou een stuk soepeler lopen als de huidige stallingen Waalwijk en Den Bosch Streek gewoon hetzelfde lijnenpakket zouden rijden. De gelede omlopen grotendeels vanuit Waalwijk omdat in Den Bosch die ruimte gewoon niet is om daar tig gelede wagens neer te zetten. Dit hoeven geen matritten te zijn, die kunnen dmv dienstritten uiteindelijk om de juiste tijd in bijvoorbeeld Uden staan om daar een drukke rit op de 160 te gaan verzorgen.
Maar ja, aangezien de concessiegrens in Den Bosch ligt, valt er weinig samen te werken op deze manier en moet ieder bedrijf gaan worstelen met matritten en inhuur.
Nog een voorbeeld van onzinnigheid: er zijn vakantieperiodes geweest waarbij Veolia de normale dienstregeling reed en Arriva de vakantiedienstregeling, en een week later precies andersom. Uiteindelijke hoofdoorzaak was weliswaar een foutje bij de Provincie zelf met het doorgeven van data. Arriva kon daar op inspringen, bij Veolia was echter geen wijziging meer mogelijk. Dit soort ongein moet je niet willen, dit leg je aan de passagiers niet uit.
Als de grens in Tilburg had gelegen was deze situatie ook wel voorgevallen, alleen omdat in Tilburg de meeste overstappers tussen stadsbus/streekbus en bus/trein gaan (en dus in veel mindere mate tussen streekbus/streekbus) zou het daar niet zo erg opvallen als in Den Bosch.
Wat meteen ook duidelijk zichtbaar in de praktijk het grote verschil tussen bedrijven onderling aangeeft. Arriva werkt intern ook veel flexibeler. Zo is het bij Arriva vrij normaal dat een buslijn vanuit verschillende stallingen gereden kan worden. Dit is iets wat bij Veolia met enorm veel gesputter gepaard gaat (behalve in Haaglanden). Het gebeurt ook weleens dat een Brabantse Arriva chauffeur in een andere Brabantse vestiging ingezet wordt. Ook dit is bij Veolia zo ongeveer onmogelijk. Het gebeurt zelfs dat een chauffeur van Arriva Veghel (Brabant) een dienst krijgt bij Arriva in Tiel (Rivierenland). Dit zou bij Veolia al helemaal onmogelijk zijn.
Wat betreft concessie Meierij, ik deel je mening dat je die beter samen kunt voegen met een (of delen van enkele) andere concessies. Het huidige Oost lag mij tot nu altijd voor de hand omdat de paar streeklijnen (waarvan ik altijd dacht dat ze al tot Oost hoorden) wat overloop hebben. Nu SRE ook bij de provincie komt ligt het inderdaad voor de hand om misschien tussen die drie eea samen te voegen, wellicht de voormalige concessie SRE/De Peel samenvoegen met Oost en Meierij tot een nieuw Oost en stadsdienst Eindhoven samen met de Kempen als Zuidoost Brabant (of De Peel splitsen, deel naar Oost, deel naar ZO).
Ik zie er brood in om het huidige Midden (inclusief Stadsdienst Tilburg) los te koppelen van West en samen te voegen met Meierij, Oost en delen van SRE. En dit geheel dan Brabant Midden-Oost te noemen of iets in deze geest. Dit biedt zowel exploitatief als vervoerkundig véél meer mogelijkheden dan de huidige concessie indeling.
Het exploitatieve deel is dan weliswaar aan het bedrijf om dat in te vullen, en daar zal Veolia in al haar stugheid zeer waarschijnlijk geen gebruik van maken (leer mij Veolia kennen). Maar Arriva of Connexxion zouden dat naar mijn idee wél doen.
Het vervoerkundige deel: de huidige lijnen tussen Tilburg en Eindhoven kunnen weer fatsoenlijk hersteld worden zonder dat extra overstappen tussendoor. En ook m'n eerdere idee om het CS niet als overstappunt maar als tussenhalte te gebruiken kan dan misschien meer vorm krijgen (tenzij Veolia de exploitatie wint dus
).
Misschien zijn er hier en daar zelfs wat directere routes mogelijk die nu niet mogelijk zijn wegens concessiegezeur.
Veolia zelf geeft het eigenlijk ook aan, weliswaar tussen de regels. Als je bij Veolia zou vragen om een spitsverbinding vanuit de Langstraat (omgeving Waalwijk) naar Breda (onderwijs en NS, makkelijk te realiseren door de huidge spitslijn 129 door te trekken naar Waalwijk) zal je als antwoord krijgen dat het de bedoeling is dat mensen vanuit de Langstraat met lijn 300 naar Tilburg reizen, daar overstappen op de trein naar Breda, daar weer overstappen op een bus om op hun bestemming te komen. Ook een voorstel als bijvoorbeeld een verbinding vanuit de Langstraat naar station Reeshof om daar dan de overstap op de trein naar Breda plaats te laten vinden (wat dan weer drukte op het CS zal verminderen) zal op zo'n antwoord vast blijven hangen.
Dit geeft op zich al prachtig aan waarom het huidige concessiegebied Midden totaal niks bij West te zoeken heeft, maar juist meer bij Meierij/Oost.
Gewoon gummen en opnieuw beginnen gaat overigens wel een radicale stap zijn. Volgens mij is er in recente jaren nooit zo grootschalig zo radicaal veel opnieuw opgezet. In Limburg wilde Veolia dat volgens mij wel proberen, maar draaide men enkele zaken ook al snel terug volgens mij.
Het huidige lijnennet wordt geplaagd door ouderdom (hier en daar een aanpassing van een paar straten in de route, maar daar blijft het wel bij) in combinatie met de huidige concessiegrenzen. Er wordt naar mijn mening bijzonder weinig gedaan met nieuwe verbindingswegen e.d.. Men zal hoogstens een bestaande buslijn een klein stukje over een nieuw aangelegde weg laten rijden, maar dat zal meer zijn omdat de oude weg inmiddels opgebroken is. Verder houdt men liefst zoveel mogelijk vast aan de routes zoals die in de jaren '80 al bestonden lijkt het wel.
Nou is dat voor goedlopende verbindingen ook niet zo'n ramp, maar er zijn sinds de jaren '80 zat nieuwe woonwijken en industriegebieden bij gekomen waar nog altijd geen bus komt. In voorkomende gevallen hoogstens een buurtbus of een scholierenlijntje die 3x per dag rijdt...
Als je naar het huidige lijnnenet rond Waalwijk en Oosterhout kijkt bijvoorbeeld, zie je daar veel verschillende buslijnen. Alleen rijden deze lijnen wel allemaal (min of meer) dezelfde route. Complete wijken worden gewoon niet aangedaan.
Wat Veolia in Limburg deed had geloof ik meer met het visgraat model te maken. Er zal heus gaandeweg weleens wat bijgesteld moeten worden maar uiteindelijk loopt het daar in Limburg toch zo slecht ook weer niet?