Pagina 1 van 2

Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 20:07
door Daniel
Busvervoer Brabant moet goedkoper
Geplaatst op: vrijdag 16 maart 2012 20:05
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 maart 2012 20:07


DEN BOSCH - De provincie wil de komende jaren minder geld kwijt zijn aan het busvervoer. Het rijk sluist minder geld door en de provincie moet ook zelf bezuinigen. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van het busvervoer beter worden.
Dat zijn de uitgangspunten die de provincie en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) hebben vastgelegd in hun beleidsvisie. Het stuk dient als basis voor de nieuwe aanbestedingsprocedures voor de vervoersbedrijven. Die procedure zal in 2013 in gang worden gezet en in 2014 worden afgerond.
Lees verder

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 20:16
door Suus
Is dat niet hun eigen schuld met de minimumdienstregeling die enkele jaren werd opgesteld door de provincie, moet je eens kijken wat er in de dienstregeling 2010 allemaal aan bussen werd geintroduceerd.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 20:33
door fogeltje
"De concessies van Arriva en Veolia lopen op 1 januari 2015 af. Het contract met Hermes in Zuidoost-Brabant loopt al in 2014 af"

Zeg er dan wel even bij het dit mid-december 2014 is, dat scheelt twee weken. Zo lijkt het alsof er een jaar tussen zit.

"De Vereniging van Kleine Kernen in Brabant schreef vorig jaar nog dat 'het openbaar vervoer op het platteland in de meeste delen van Brabant ronduit slecht te noemen is'.

Pardon? Er rijden volgens mij juist heel wat nutteloze bussen rond die een paar jaar terug inderdaad kwamen opduiken. Denk aan de uitbreiding van de Stadsdienst Oss, uitbreiding van ritten op lijn 93 en 96, volgens mij zo onrendabel als wat. Ook lijn 160 in zijn huidige vorm lijkt me niet levensvatbaar. In de spits is dat ding nog best vol, maar daarbuiten is die grotendeels leeg en dat rijdt dan ma t/m zaterdag 2x per uur.

Ik ben bang dat het SRE extra hard getroffen gaat worden en geld dat eigenlijk (na bezuinigingen) over zou blijven nu gedeeltelijk naar de overige Brabantse concessies gaat. Wel weer typisch dat alles flink minder moet gaan kosten maar kwalitatief ook beter moet. Ze moeten eens begrijpen dat je voor niks niet in de eerste klasse kunt zitten.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: vr 16 mar 2012, 22:32
door Michael 1988
Ik heb idd gehoord van enkele chauffeurs dat lijn 93 en 96 vaak nutteloos rijden. Maar als je kijkt naar lijn 160. Veel reizigers van en naar Schijndel nemen de lijnen 155 en 160 en voor lijn 160 zijn vaak ook alternatieven (via Oss met de trein is er één van). Naar mijn mening kan bij lijn 160 de ritten die vlakbij de tijden liggen van lijn 155 (en dat zijn veel ritten) buiten de spits geschrapt worden. En dan desnoods in de spits een 20-minutenrooster met lijn 155 maken, want die bus zit idd vaak vol (vooral wanneer lijn 155 of een ander alternatief er niet er vlakbij vertrekt).

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: za 17 mar 2012, 14:55
door Raymond
Als er niet zoveel geld was uitgegeven aan het het goedkope OV-experiment en afgelopen jaar er opeens een miljoen bijkwam voor verbeteringen, was dit niet nodig geweest lijkt me.

@ Fogeltje: ik denk dat de gevolgen voor het SRE-gebied relatief mee zullen vallen, omdat de huidige kostendekkingsgraad daar volgens mij hoger ligt dan in de rest van de provincie. Dan is het dom om zware ingrepen daar te gaan doen, want per saldo kost dat meer geld dan het oplevert. Ik weet niet hoeveel geld ze willen bezuinigen, maar er zijn hier al genoeg opties genoemd waar flink geld mee te winnen valt. Hoop trouwens wel dat in de nieuwe aanbesteding wel overal airco komt en niet zoals nu alleen op de HOV-lijnen van de provincie en het SRE-gebied.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: za 17 mar 2012, 15:00
door fogeltje
Airco is in mijn ogen al lang geen luxe meer maar moet gewoon een basiseis zijn. Dus ik zou dat ook verwelkomen. En ik ben bang dat men bij de provincie juist de eigen onrendabele lijnen in stand zal proberen te houden. Maar we zullen zien. Misschien heb je (hopelijk) gelijk.

Overigens nog een lijn waar ik mijn vraagtekens bij heb is lijn 25, de weekenduitbreiding en de bediening op zondag met een grote bus. Als die bus leeg blijft moet men toch overwegen om de bus in het weekend weer in te korten. Huib, waren er bezettingscijfers uit de tijden van Hermes in het weekend? Zou de bus tussen Boekel en Helmond (eventueel Gemert en Helmond) te rechtvaardigen blijven?

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 18:03
door Fles
fogeltje schreef:En ik ben bang dat men bij de provincie juist de eigen onrendabele lijnen in stand zal proberen te houden.
Bestaat er zoiets als een rendabele buslijn eigenlijk? Want als je alle onrendabele lijnen gaat sluiten kunnen we er net zo goed helemaal mee stoppen denk ik.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 18:54
door fogeltje
Je sluit dan natuurlijk de meest onrendabele. En ik denk dat er vast wel ergens een lijn is die rendabel is.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 19:43
door huibf
fogeltje schreef:Airco is in mijn ogen al lang geen luxe meer maar moet gewoon een basiseis zijn. Dus ik zou dat ook verwelkomen. En ik ben bang dat men bij de provincie juist de eigen onrendabele lijnen in stand zal proberen te houden. Maar we zullen zien. Misschien heb je (hopelijk) gelijk.

Overigens nog een lijn waar ik mijn vraagtekens bij heb is lijn 25, de weekenduitbreiding en de bediening op zondag met een grote bus. Als die bus leeg blijft moet men toch overwegen om de bus in het weekend weer in te korten. Huib, waren er bezettingscijfers uit de tijden van Hermes in het weekend? Zou de bus tussen Boekel en Helmond (eventueel Gemert en Helmond) te rechtvaardigen blijven?
34 reizigers in en uitstappers op zondag gemeten rondom Helmond over 8 ritten (4 heen, 4 terug) in 2010. (in 2009 en 2008 waren dat er nog 40)

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: ma 19 mar 2012, 22:34
door fogeltje
Maar ook 40 rechtvaardigt geen grote bus in mijn ogen (tenzij je natuurlijk op een bepaalde rit steevast 10 man had). Jammer dat zo een historische lijn zo afgestorven is.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: di 20 mar 2012, 14:44
door Daan76
Naar mijn mening moet het lijnennet in Brabant sowieso eens op de schop. Alle bestaande lijnen even weggummen van de lijnennetkaart, recente gegevens uit tellingen, onderzoeken en reisbewegingen met de OV-chipkaart nagaan en op basis daarvan een nieuw lijnennet beginnen in te tekenen.
En dan eindelijk ook eens streeklijnen en wat meer doorgaand karakter geven. Ik heb m'n jeugd o.a. in omgeving Leiden doorgebracht waar het 30 jaar geleden al normaal was dat een streekbus niet standaard op het station eindigt maar doorrijdt naar een verdere bestemming, bijv. een buitenwijk. In Brabant lijkt men er echter een sport van te maken om alle streekbussen maar op het CS te laten eindigen met als gevolg een chaotische toestand op het station van overstappers, bussen die elkaar in de weg rijden, enzovoorts. Wat is er bijvoorbeeld op tegen om in de spitsuren op het station van Tilburg een aantal streeklijnen die toch al met geleed rijden eens door te trekken naar onderwijsgebied Stappegoor?

Ook gelijk de concessiegrenzen aanpassen, want de huidige indeling bestaat sowieso uit teveel aparte kavels en zijn niet altijd erg geslaagd verdeeld.
Zo valt momenteel de concessie Midden Brabant samen met West Brabant en loopt in Den Bosch de grens met Meierij. Maar naar mijn idee zou het beter zijn om Midden Brabant los te koppelen van West Brabant en in plaats daarvan samen te voegen met de Meierij (en delen van het huidige Oost en SRE) en zodoende in Tilburg de concessiegrens te leggen.
De passagiers uit Midden Brabant hebben op gebied van busvervoer eigenlijk weinig tot niks met West Brabant om de simpele reden dat ze per bus naar Tilburg reizen en vanaf daar met de trein richting West Brabant gaan.
In Den Bosch daarentegen komen veel meer overstappers (van bus op bus) voor tussen Midden en Meierij. Ook exploitatief gezien levert deze situatie nadelen op (één van de vele voorbeelden: talloze matritten van Veolia vanuit Waalwijk naar Den Bosch om daar een Veolia rit te kunnen beginnen en daarbij zo ongeveer voor de deur van de Arriva-stalling in Den Bosch langsrijden).

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: di 20 mar 2012, 15:14
door fogeltje
Allemaal goede punten Daan! Het zou iets kunnen zijn voor de nieuwe concessies. Maar of de provincie zich daar in die "korte" tijd van misschien anderhalf jaar (concessies verlopen op 31 december 2014 volgens mij en je wilt toch echt op tijd beginnen met de aanbesteding om fiasco's als de laatste twee keer te voorkomen) aan wil wagen, weet ik niet.

Je punt uit Tilburg is een mooi punt. Daar kan men een voorbeeld aan Nijmegen nemen, daar gebeurt dit namelijk. In de ochtendspits rijden enkele streeklijnen rechtstreeks door (weliswaar onder een apart lijnnummer, maar ze rijden door). En niet alleen in Brabant is het sport om alles naar CS te laten rijden. SRE doet hetzelfde (dit even los ziende van de provinciale concessies), Arnhem Nijmegen doet hetzelfde. Daar heeft men enkele jaren terug eens een stadslijntje uitgeprobeerd die niet via CS ging. Dat was niet zo een succes. Maar nu de strippenkaart niet meer bestaat en men alleen ritkaarten kan kopen wordt de roep om wat langere verbindingen groter. Overstappen is geen hobby meer (los van het feit dat die mensen ook een OVC kunnen aanschaffen en dan vaak in de stad voordeliger uit zijn, maar goed).

Ik heb weinig inzicht verder in de provinciale concessies, maar rond Eindhoven en Nijmegen wordt volgens mij wel al heel lang het principe gehanteerd om tot een (bus)station te rijden met een enkele uitzondering daar gelaten (bijvoorbeeld EMA/BBA lijn 177 van Valkenswaard naar Son). Maar jouw voorstel heeft zeker potentie in mijn ogen, ook met oog op zaken dat bijvoorbeeld busstation Eindhoven eigenlijk niet meer groot genoeg is en uit zijn voegen barst. Het station slechts als tussenhalte zou daar bijvoorbeeld wel kunnen helpen.

Wat betreft concessies herschikken, ook dat lijkt me geen slecht plan. Wat die dure matritten van Veolia aangaat, kunnen ze daar niet eens contact met Arriva opnemen om te kijken of ze wat bussen in 's-Hertogenbosch kwijt kunnen? In Eindhoven stonden sinds de jaren '70 in de ZO/Hermes stalling ook BBA bussen, die ook nog eens daar voor onderhoud terecht konden terwijl ZO enkele bussen in 's-Hertogenbosch mocht stallen (waar men toen nog enkele andere lijnen buiten de huidige lijn 90 had) (of Tilburg, dat weet ik nu zo 1,2,3 niet meer, daar had ZO vroeger de lijnen wat de 139, 140 en 141 waren). De ritten zoals je ze nu omschrijft lijken inderdaad een grote verkwisting.

Wat betreft concessie Meierij, ik deel je mening dat je die beter samen kunt voegen met een (of delen van enkele) andere concessies. Het huidige Oost lag mij tot nu altijd voor de hand omdat de paar streeklijnen (waarvan ik altijd dacht dat ze al tot Oost hoorden) wat overloop hebben. Nu SRE ook bij de provincie komt ligt het inderdaad voor de hand om misschien tussen die drie eea samen te voegen, wellicht de voormalige concessie SRE/De Peel samenvoegen met Oost en Meierij tot een nieuw Oost en stadsdienst Eindhoven samen met de Kempen als Zuidoost Brabant (of De Peel splitsen, deel naar Oost, deel naar ZO).

Gewoon gummen en opnieuw beginnen gaat overigens wel een radicale stap zijn. Volgens mij is er in recente jaren nooit zo grootschalig zo radicaal veel opnieuw opgezet. In Limburg wilde Veolia dat volgens mij wel proberen, maar draaide men enkele zaken ook al snel terug volgens mij.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 11:30
door Daan76
fogeltje schreef:Allemaal goede punten Daan! Het zou iets kunnen zijn voor de nieuwe concessies. Maar of de provincie zich daar in die "korte" tijd van misschien anderhalf jaar (concessies verlopen op 31 december 2014 volgens mij en je wilt toch echt op tijd beginnen met de aanbesteding om fiasco's als de laatste twee keer te voorkomen) aan wil wagen, weet ik niet.
Dit zijn niet altijd dingen die jaren voorbereidingstijd nodig hebben. Zet er een paar kundige mensen aan en je kan in een paar dagen een goed plan hebben liggen. Gewoon minder erover praten en meer concreet uitvoeren.

Wat betreft concessies herschikken, ook dat lijkt me geen slecht plan. Wat die dure matritten van Veolia aangaat, kunnen ze daar niet eens contact met Arriva opnemen om te kijken of ze wat bussen in 's-Hertogenbosch kwijt kunnen? In Eindhoven stonden sinds de jaren '70 in de ZO/Hermes stalling ook BBA bussen, die ook nog eens daar voor onderhoud terecht konden terwijl ZO enkele bussen in 's-Hertogenbosch mocht stallen (waar men toen nog enkele andere lijnen buiten de huidige lijn 90 had) (of Tilburg, dat weet ik nu zo 1,2,3 niet meer, daar had ZO vroeger de lijnen wat de 139, 140 en 141 waren). De ritten zoals je ze nu omschrijft lijken inderdaad een grote verkwisting.
Er zijn vroeger inderdaad gezamelijke stallingen geweest. Er zijn zelfs bij Veolia in Brabant nog altijd chauffeurs werkzaam die ooit bij de Zuid Ooster zijn begonnen en ten tijde van de herindeling mee naar BBA zijn overgekomen.
Aan uw voorstel zitten echter wat haken en ogen. Het probleem met de Arriva-stalling in Den Bosch an sich is dat deze stalling nu eigenlijk al aan de krappe kant is. Laat staan als Veolia daar ook nog een handjevol (gelede) bussen neer gaat zetten.
Daarnaast betekent een nieuwe stalling ook een apart rooster. Dit aparte rooster moet dan ook goedgekeurd worden etc. Dit aparte rooster heeft dan ook weer invloed op de bestaande roosters van Tilburg Streek en Waalwijk, alwaar dan ook weer een procedure opgestart moet worden om deze verandering door te voeren. Dan moeten er nog chauffeurs gevonden worden die voortaan in Den Bosch hun standplaats willen hebben (liefst op vrijwillige basis, anders kost het de baas geld en dat is natuurlijk niet de bedoeling). Al met al is dit geen makkelijke materie.
Dit zou een stuk soepeler lopen als de huidige stallingen Waalwijk en Den Bosch Streek gewoon hetzelfde lijnenpakket zouden rijden. De gelede omlopen grotendeels vanuit Waalwijk omdat in Den Bosch die ruimte gewoon niet is om daar tig gelede wagens neer te zetten. Dit hoeven geen matritten te zijn, die kunnen dmv dienstritten uiteindelijk om de juiste tijd in bijvoorbeeld Uden staan om daar een drukke rit op de 160 te gaan verzorgen.
Maar ja, aangezien de concessiegrens in Den Bosch ligt, valt er weinig samen te werken op deze manier en moet ieder bedrijf gaan worstelen met matritten en inhuur.

Nog een voorbeeld van onzinnigheid: er zijn vakantieperiodes geweest waarbij Veolia de normale dienstregeling reed en Arriva de vakantiedienstregeling, en een week later precies andersom. Uiteindelijke hoofdoorzaak was weliswaar een foutje bij de Provincie zelf met het doorgeven van data. Arriva kon daar op inspringen, bij Veolia was echter geen wijziging meer mogelijk. Dit soort ongein moet je niet willen, dit leg je aan de passagiers niet uit.
Als de grens in Tilburg had gelegen was deze situatie ook wel voorgevallen, alleen omdat in Tilburg de meeste overstappers tussen stadsbus/streekbus en bus/trein gaan (en dus in veel mindere mate tussen streekbus/streekbus) zou het daar niet zo erg opvallen als in Den Bosch.

Wat meteen ook duidelijk zichtbaar in de praktijk het grote verschil tussen bedrijven onderling aangeeft. Arriva werkt intern ook veel flexibeler. Zo is het bij Arriva vrij normaal dat een buslijn vanuit verschillende stallingen gereden kan worden. Dit is iets wat bij Veolia met enorm veel gesputter gepaard gaat (behalve in Haaglanden). Het gebeurt ook weleens dat een Brabantse Arriva chauffeur in een andere Brabantse vestiging ingezet wordt. Ook dit is bij Veolia zo ongeveer onmogelijk. Het gebeurt zelfs dat een chauffeur van Arriva Veghel (Brabant) een dienst krijgt bij Arriva in Tiel (Rivierenland). Dit zou bij Veolia al helemaal onmogelijk zijn.


Wat betreft concessie Meierij, ik deel je mening dat je die beter samen kunt voegen met een (of delen van enkele) andere concessies. Het huidige Oost lag mij tot nu altijd voor de hand omdat de paar streeklijnen (waarvan ik altijd dacht dat ze al tot Oost hoorden) wat overloop hebben. Nu SRE ook bij de provincie komt ligt het inderdaad voor de hand om misschien tussen die drie eea samen te voegen, wellicht de voormalige concessie SRE/De Peel samenvoegen met Oost en Meierij tot een nieuw Oost en stadsdienst Eindhoven samen met de Kempen als Zuidoost Brabant (of De Peel splitsen, deel naar Oost, deel naar ZO).
Ik zie er brood in om het huidige Midden (inclusief Stadsdienst Tilburg) los te koppelen van West en samen te voegen met Meierij, Oost en delen van SRE. En dit geheel dan Brabant Midden-Oost te noemen of iets in deze geest. Dit biedt zowel exploitatief als vervoerkundig véél meer mogelijkheden dan de huidige concessie indeling.
Het exploitatieve deel is dan weliswaar aan het bedrijf om dat in te vullen, en daar zal Veolia in al haar stugheid zeer waarschijnlijk geen gebruik van maken (leer mij Veolia kennen). Maar Arriva of Connexxion zouden dat naar mijn idee wél doen.
Het vervoerkundige deel: de huidige lijnen tussen Tilburg en Eindhoven kunnen weer fatsoenlijk hersteld worden zonder dat extra overstappen tussendoor. En ook m'n eerdere idee om het CS niet als overstappunt maar als tussenhalte te gebruiken kan dan misschien meer vorm krijgen (tenzij Veolia de exploitatie wint dus :P).
Misschien zijn er hier en daar zelfs wat directere routes mogelijk die nu niet mogelijk zijn wegens concessiegezeur.

Veolia zelf geeft het eigenlijk ook aan, weliswaar tussen de regels. Als je bij Veolia zou vragen om een spitsverbinding vanuit de Langstraat (omgeving Waalwijk) naar Breda (onderwijs en NS, makkelijk te realiseren door de huidge spitslijn 129 door te trekken naar Waalwijk) zal je als antwoord krijgen dat het de bedoeling is dat mensen vanuit de Langstraat met lijn 300 naar Tilburg reizen, daar overstappen op de trein naar Breda, daar weer overstappen op een bus om op hun bestemming te komen. Ook een voorstel als bijvoorbeeld een verbinding vanuit de Langstraat naar station Reeshof om daar dan de overstap op de trein naar Breda plaats te laten vinden (wat dan weer drukte op het CS zal verminderen) zal op zo'n antwoord vast blijven hangen.
Dit geeft op zich al prachtig aan waarom het huidige concessiegebied Midden totaal niks bij West te zoeken heeft, maar juist meer bij Meierij/Oost.
Gewoon gummen en opnieuw beginnen gaat overigens wel een radicale stap zijn. Volgens mij is er in recente jaren nooit zo grootschalig zo radicaal veel opnieuw opgezet. In Limburg wilde Veolia dat volgens mij wel proberen, maar draaide men enkele zaken ook al snel terug volgens mij.
Het huidige lijnennet wordt geplaagd door ouderdom (hier en daar een aanpassing van een paar straten in de route, maar daar blijft het wel bij) in combinatie met de huidige concessiegrenzen. Er wordt naar mijn mening bijzonder weinig gedaan met nieuwe verbindingswegen e.d.. Men zal hoogstens een bestaande buslijn een klein stukje over een nieuw aangelegde weg laten rijden, maar dat zal meer zijn omdat de oude weg inmiddels opgebroken is. Verder houdt men liefst zoveel mogelijk vast aan de routes zoals die in de jaren '80 al bestonden lijkt het wel.
Nou is dat voor goedlopende verbindingen ook niet zo'n ramp, maar er zijn sinds de jaren '80 zat nieuwe woonwijken en industriegebieden bij gekomen waar nog altijd geen bus komt. In voorkomende gevallen hoogstens een buurtbus of een scholierenlijntje die 3x per dag rijdt...
Als je naar het huidige lijnnenet rond Waalwijk en Oosterhout kijkt bijvoorbeeld, zie je daar veel verschillende buslijnen. Alleen rijden deze lijnen wel allemaal (min of meer) dezelfde route. Complete wijken worden gewoon niet aangedaan.
Wat Veolia in Limburg deed had geloof ik meer met het visgraat model te maken. Er zal heus gaandeweg weleens wat bijgesteld moeten worden maar uiteindelijk loopt het daar in Limburg toch zo slecht ook weer niet?

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 12:54
door huibf
Een compleet nieuw lijnenpakket samenstellen gaat niet altijd goed.
Veolia Limburg is daar een mooi voorbeeld van. Compleet omgegooid en na 3,5 maanden weer terug naar het oude.

Stad en streek aan elkaar koppelen is niet fijn. je moet geen streekbussen in de stad willen, muv wat ritten die speciaal in de ochtend doorrijden naar een school.

SRE zoals deze nu is zal ook bijna zeker blijven. Niets mis mee, wat we zeker niet moeten willen is de situatie voor 2008. SRE opdelen in 3 concessie's. OF het moeten de zelfde vervoerders zijn.... dus intekenen op alles of niets

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 16:20
door Daan76
huibf schreef: Stad en streek aan elkaar koppelen is niet fijn.
Waar wordt gezegd dat dit aan elkaar gekoppeld zou moeten worden dan? Ik weet wel dat de provincie dat een paar jaar geleden wilde maar daar is weinig van terecht gekomen, op wat kleine uitzonderingen na.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 16:57
door Michael 1988
Dat zei jij min of meer met de suggestie om de gelede bussen die van de streeklijnen aankomen in Tilburg door te trekken naar het onderwijsgebied en de suggestie om het Centraal Station als tussenhalte te laten dienen.

P.s. Een soortgelijk iets (geleed materiaal dat van een streeklijn afkomt door te laten rijden naar het onderwijsgebied) gebeurt min of meer al in 's-Hertogenbosch. Daar rijdt Diamond Tours na rit 1015 van lijn 158 (Veghel - Den-Bosch) door als pendeldienst naar het Koning Willem I College op de Vlijmenseweg met 2 ritten alvorens hij naar een andere bestemming gaat.

Is wel nodig, maar vaak zitten de stadslijnen 68 en 69 al (over)vol voordat de pendeldienst rijdt. Dus als je zoiets doet, maak het dan wel bekend en zet het in de dienstregeling.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 17:24
door fogeltje
Michael 1988 schreef:Dat zei jij min of meer met de suggestie om de gelede bussen die van de streeklijnen aankomen in Tilburg door te trekken naar het onderwijsgebied en de suggestie om het Centraal Station als tussenhalte te laten dienen.
Ik neem aan dat Daan dit voor ritten in de ochtendspits bedoeld, waarschijnlijk naar het voorbeeld van lijn 210 in Nijmegen, dus niet de hele dag door.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: do 05 apr 2012, 01:42
door Daan76
Michael 1988 schreef:Dat zei jij min of meer met de suggestie om de gelede bussen die van de streeklijnen aankomen in Tilburg door te trekken naar het onderwijsgebied en de suggestie om het Centraal Station als tussenhalte te laten dienen.
Nou nee, dat zei ik dus net niet. Anders had ik niet hoeven te vragen waar dit idee vandaan komt natuurlijk :P
Ik bedoelde: streeklijnen verder laten rijden dan het CS (naar bijvoorbeeld een onderwijsgebied). Heeft dus niks met stadsbussen te maken verder. Heeft overigens ook niet specifiek met geleed te maken.
Is wel nodig, maar vaak zitten de stadslijnen 68 en 69 al (over)vol voordat de pendeldienst rijdt. Dus als je zoiets doet, maak het dan wel bekend en zet het in de dienstregeling.
Zaken bekend maken is in het algemeen altijd al een zwak punt geweest in het Brabantse, dat was in de BBA-tijd al zo en dat is tot op heden nog steeds zo. Als er eens iets bekend gemaakt wordt is het vaak halve informatie (de andere helft mogen de passagiers er dan waarschijnlijk zelf bij fantaseren wat dan dus ook op grote schaal gebeurt).

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: do 05 apr 2012, 01:52
door Daan76
fogeltje schreef:
Michael 1988 schreef:Dat zei jij min of meer met de suggestie om de gelede bussen die van de streeklijnen aankomen in Tilburg door te trekken naar het onderwijsgebied en de suggestie om het Centraal Station als tussenhalte te laten dienen.
Ik neem aan dat Daan dit voor ritten in de ochtendspits bedoeld, waarschijnlijk naar het voorbeeld van lijn 210 in Nijmegen, dus niet de hele dag door.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het er in Nijmegen aan toe gaat. Ik ging meer uit van het Leidse model omdat ik daar al m'n hele leven het systeem ken dat streeklijnen niet persé het CS als eindpunt hoeven te hebben maar het CS kunnen gebruiken als tussenhalte die toevallig tijdens de route aangedaan wordt. Dit gebeurt in Leiden de gehele dag door op vrij grote schaal.
Maar aangezien dit systeem voor Brabant nieuw zou zijn zou het inderdaad leuk zijn om te beginnen met ritten in de spitsuren om te zien of dat een beetje beter wil lopen dan het huidige systeem (en daarmee de aparte versterkingsbussen uit te sparen).
Heel simpel in de spits de bus als eindpunt het onderwijsgebied geven, buiten de spits het CS als eindpunt. Het hoeft in dit geval niet moeilijk/ingewikkeld gemaakt te worden door er aparte lijnnummers aan toe te wijzen.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: do 05 apr 2012, 08:47
door fogeltje
Daan76 schreef:Heel simpel in de spits de bus als eindpunt het onderwijsgebied geven, buiten de spits het CS als eindpunt. Het hoeft in dit geval niet moeilijk/ingewikkeld gemaakt te worden door er aparte lijnnummers aan toe te wijzen.
Dat is min of meer hoe het gaat in Nijmegen. In de ochtendspits tussen 8 en 9 uur rijden 13 ritten van diverse streeklijnen rechtstreeks door naar de campus op Heijendaal volgens de route van de universiteitspendel. Voor de handigheid geven ze deze ritten het lijnnummer 210 (de universiteitspendel is lijn 10) voor de herkenbaarheid van mensen die op CS staan te wachten.

Zelf vind ik dat ook niet ideaal. Want vroeger stond in het busboekje, op haltevertrekstaten en op internet bij de betreffende streekritten aangeven met een voetnoot "Rijdt vanaf Centraal Station door naar Heijendaal volgens de route van lijn 10". Dat staat er nu niet meer, daarvoor staan de ritten van lijn 210 wel opgenomen. Maar je moet dan wel net weten dat jouw streekrit doorrijdt. Nu is dat op de schermen in de bus wel te zien, want die springen kort voor het station om naar lijn 210, maar als die schermen niet werken en je dat verder niet weet, stap je uit en zie je dan dat je bus opeens lijn 210 is en naar de universiteit rijdt. Dus wat betreft kan beter door de bus inderdaad gewoon meteen de eindbestemming "Nijmegen HAN" oid mee te geven als deze als streekbus bij zijn eerste halte vertrekt (dat hij dan eventueel in Nijmegen op CS wisselt naar lijnnummer 210 ipv 87 of zoiets zou dan nog niet zo erg zijn).

In de middagspits gebeurt dit overigens de andere kant op niet. Maar het is dan ook minder nodig. Tussen 8 en 9 is het echt heel erg druk maar in de middagspits gaat het allemaal net wat gespreider waardoor lijn 10 en de overige bussen door Heijendaal het in principe goed aankunnen (de pendel rijdt in principe elke vier minuten). Voor Brabantse steden met onderwijsinstellingen die niet zo een mooie pendeldienst hebben is dat denk ik geen overbodige luxe om in de middagspits ook te doen.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: do 05 apr 2012, 10:37
door Daan76
Inderdaad fogeltje, dat is precies wat ik bedoel!

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: do 05 apr 2012, 10:51
door fogeltje
In Helmond gebeurt dit volgens mij trouwens met een enkele rit op lijn 20 en 23 volgens mij in de ochtend. Een rit van lijn 23 rijdt via het ROC naar het station in plaats van de gebruikelijke route en een rit van lijn 20 rijdt vanaf het station door naar het ROC. Maar dat is volgens mij ook meteen het enige voorbeeld dat ik kan bedenken uit het SRE. Misschien dat dit in Eindhoven zou kunnen werken voor de veelijn (lijn 4). Ik weet niet precies wat deze aandoet, maar deze is in het "scholierenspits" (begin/einde van school/collegetijden) vaak druk. Voor verschillende ROC vestigingen zijn er speciale scholierenlijnen, misschien dat die ook te koppelen zouden kunnen zijn aan streekbussen. Wat scheelt voor Eindhoven is dat de drukste hoger onderwijs instelling, de TU/e, op loopafstand van het station ligt.

Voor Tilburg zou een dergelijke constructie wel een uitkomst kunnen zijn denk ik, al weer ik niet hoe de situatie daar nu is. In mijn tijd (2002) was de bediening maar mager. De KUB (tegenwoordig UvT) zelf werd alleen door lijn 48 aangedaan welke 4x per uur in de spitsuren reed en daarbuiten 2x per uur. Lijn 46 en 47 stopten bij de hogeschool en station West, maar dat was al weer wat verder lopen. Maar vooral lijn 48 was eigenlijk te mager, ben daar regelmatig maar gewoon meteen doorgelopen naar de 46/47 omdat het al bomvol stond bij de bushalte en lijn 48 met een 12-meter bus reed.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: do 05 apr 2012, 18:02
door Raymond
De beleidsvisie waar het krantenartikel over gaat staat in concept ook online en is hier te vinden. Het wordt in ieder geval niet als één mega-concessie aanbesteed. Er lijkt dus wel gezinspeeld te worden op een nieuwe indeling getuige de zin dat de concessies wel van dusdanige omvang moeten zijn dat er op regionaal niveau voldoende regiemogelijkheden zijn. Organisatiemodel moet vergelijkbaar worden met de concessies in Gelderland (met ontwikkelteams). Ook géén eisen voor een bepaalde brandstof, dat vind men niet opwegen tegen de extra DRU-kosten (met interessant tabelletje).

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: do 05 apr 2012, 18:35
door Michael 1988
Daan76 schreef:
fogeltje schreef:
Michael 1988 schreef:Dat zei jij min of meer met de suggestie om de gelede bussen die van de streeklijnen aankomen in Tilburg door te trekken naar het onderwijsgebied en de suggestie om het Centraal Station als tussenhalte te laten dienen.
Ik neem aan dat Daan dit voor ritten in de ochtendspits bedoeld, waarschijnlijk naar het voorbeeld van lijn 210 in Nijmegen, dus niet de hele dag door.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het er in Nijmegen aan toe gaat. Ik ging meer uit van het Leidse model omdat ik daar al m'n hele leven het systeem ken dat streeklijnen niet persé het CS als eindpunt hoeven te hebben maar het CS kunnen gebruiken als tussenhalte die toevallig tijdens de route aangedaan wordt. Dit gebeurt in Leiden de gehele dag door op vrij grote schaal.
Maar aangezien dit systeem voor Brabant nieuw zou zijn zou het inderdaad leuk zijn om te beginnen met ritten in de spitsuren om te zien of dat een beetje beter wil lopen dan het huidige systeem (en daarmee de aparte versterkingsbussen uit te sparen).
Heel simpel in de spits de bus als eindpunt het onderwijsgebied geven, buiten de spits het CS als eindpunt. Het hoeft in dit geval niet moeilijk/ingewikkeld gemaakt te worden door er aparte lijnnummers aan toe te wijzen.
Ik was trouwens 1 ding vergeten. Het is niet helemaal nieuw in Brabant. Lijn 159 rijdt in de spits bij Veghel door naar het onderwijsgebied van ROC de Leijgraaf op de Muntelaar. Het gaat dan om de ritten 1004 en 1010 (Den-Bosch - Veghel). Maar ja Busstation Veghel is niet bepaald een CS te noemen. Meerdere lijnen gebruiken dat al als tussenstation

fogeltje schreef:In Helmond gebeurt dit volgens mij trouwens met een enkele rit op lijn 20 en 23 volgens mij in de ochtend. Een rit van lijn 23 rijdt via het ROC naar het station in plaats van de gebruikelijke route en een rit van lijn 20 rijdt vanaf het station door naar het ROC. Maar dat is volgens mij ook meteen het enige voorbeeld dat ik kan bedenken uit het SRE. Misschien dat dit in Eindhoven zou kunnen werken voor de veelijn (lijn 4). Ik weet niet precies wat deze aandoet, maar deze is in het "scholierenspits" (begin/einde van school/collegetijden) vaak druk. Voor verschillende ROC vestigingen zijn er speciale scholierenlijnen, misschien dat die ook te koppelen zouden kunnen zijn aan streekbussen. Wat scheelt voor Eindhoven is dat de drukste hoger onderwijs instelling, de TU/e, op loopafstand van het station ligt.

Voor Tilburg zou een dergelijke constructie wel een uitkomst kunnen zijn denk ik, al weer ik niet hoe de situatie daar nu is. In mijn tijd (2002) was de bediening maar mager. De KUB (tegenwoordig UvT) zelf werd alleen door lijn 48 aangedaan welke 4x per uur in de spitsuren reed en daarbuiten 2x per uur. Lijn 46 en 47 stopten bij de hogeschool en station West, maar dat was al weer wat verder lopen. Maar vooral lijn 48 was eigenlijk te mager, ben daar regelmatig maar gewoon meteen doorgelopen naar de 46/47 omdat het al bomvol stond bij de bushalte en lijn 48 met een 12-meter bus reed.
De lijnen in Tilburg hebben tegenwoordig een ander lijnnummer, maar vergeet niet dat er ook nog treinstation in de buurt ligt en op loopafstand is van Avans Hogeschool, UvT en volgens mij ook ROC Tilburg. Maar nu rijden er ook diverse streeklijnen langs (naar mijn weten). Wat betreft Eindhoven. Lijn 152, 153, 156 en lijn 157 rijden al langs de Sterrenlaan. Een routeverlegging lijkt mij het beste in deze situatie. Bij de Sterrenlaan de afrit laten nemen, net na de afrit (op de Sterrenlaan) een halte plaatsen en via de Veldmaarschalk Montgomerylaan richting het station te rijden. Eventueel kan hierbij dan ook de halte bij de Rooi Pannen worden aangedaan (daar rijden ze ook praktisch langs). De bussen stoppen dan niet meer voor de TuE (of ze moeten bij de onze Lieve Vrouwenlaan richting de Kennedylaan rijden, maar dat is onlogisch en niet handig). Er zijn voldoende alternatieven voor de TuE (lijn 3, lijn 4, lijn 6, lijn 121, lijn 122 en de benenwagen). en eventueel kan er ook uitgestapt worden op de halte achter de Fontys.

Re: Busvervoer Brabant moet goedkoper

Geplaatst: vr 06 apr 2012, 09:20
door fogeltje
Klopt, Tilburg West ligt daar ook (ik weiger die nieuwe naam te gebruiken :P), maar de bediening in mijn tijd was daar heel ongelukkig (voor de terugweg). De treinen gingen steeds .35/.38 terwijl de colleges om .30 afgelopen zijn. Dan was het altijd rennen om überhaupt een trein naar CS te krijgen. Plus dat de boemel in de daluren maar 1x per uur reed (altijd .38, dus als je die mist en moest hebben kon je uur wachten). Maar zoals ik al zei, ik weet niet hoe de situatie nu is, zowel trein als bus. Ik weet dat de stoptrein daar nog steeds rijdt (niet meer vanuit Deurne maar vanaf Weert) en dat de stoptrein 's-Hertogenbosch - Breda tegenwoordig ook bestaat die de sneltrein op dat station vervangt. Wellicht liggen die stoptreinen samen in een mooie kwartierdienst of 10/20 minuten minuten patroon.