Slapeloze nachten aan het spoor in Rijen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Slapeloze nachten aan het spoor in Rijen

Berichtdoor Geert » Wo 18 Jun 2008, 09:43

Slapeloze nachten aan het spoor in Rijen
door Paul Begijn paul.begijn@bndestem.nl. woensdag 18 juni 2008 | 08:00 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 18 juni 2008 | 08:05

RIJEN - Het is een smerig gezicht, de stukken toiletpapier in de achtertuin van Wies Graauwmans in Rijen.
"De geur van uitwerpselen en plas komt je tegemoet als je hier woont" , vertelt Graauwmans die op slechts vijf meter van het spoor woont aan de Haansbergseweg in Rijen. "En dan hebben we het nog niet eens over de geluidoverlast gehad." Als Graauwmans eenmaal begint te vertellen over de problemen rond het spoor weet hij van geen ophouden. "Slapeloze nachten heb ik hier. Elke nacht staan er dieseltreinen voor mijn huis stil met draaiende motoren. Vooral het optrekken en remmen veroorzaakt een hels kabaal. Je kunt hier nog zo lang wonen, maar dit geluid went nooit." Ook zijn buurman, die een paar honderd meter verderop een huis bewoont aan de Parallelweg, ondervindt bijna elke nacht hinder. "Ik heb het er helemaal mee gehad. Het zit me echt tot hier. Het is hier toch geen parkeerplaats voor goederentreinen", zegt Ron Wijnings, die zichzelf 'lijder' noemt. Bij wijze van test heeft hij twee jaar geleden zijn huis te koop gezet om te kijken of er nog belangstelling voor is. "Niks, geen enkele animo is er geweest. Ik zou het aan de straatstenen niet kwijtraken."

Graauwmans woont sinds 1994 in zijn huis aan de Haansbergseweg, waar hij ook zijn bedrijf heeft. "In het jaar dat ik hier ben komen wonen heb ik de spoorintensiteit zien verdubbelen. Een jaar later verdubbelde het vervoer weer. Vanaf dat moment ben ik in de pen geklommen."

Honderden mailtjes, telefoontjes en brieven volgden, vooral aan Prorail en de gemeente. Maar die werden vaak weggewuifeld met argumenten als 'dan had je daar maar niet moeten komen wonen, dat wist je van tevoren toch' of 'het zal allemaal wel meevallen'.

Het tweetal wordt in hun actie ondersteund door gemeenteraadslid Jos Uitterhoeve van de PvdA. In de nacht van zondag op maandag en van maandag op dinsdag ging hij diverse malen poolshoogte nemen om de problematiek van de bewoners zelf te ervaren. Spijtig voor hem maar tot grote vreugde van de bewoners aan het spoor was het die nacht rustig. "Er moet wel iets mis zijn geweest op het spoor. Normaal passeren en staan er hier elke nacht goederentreinen stil", vertelt Uitterhoeve. Graauwmans benadrukt dat het spoor zelf niet het probleem is. "Dat ligt er al jaren. Maar wij hebben wel te lijden onder de gevolgen die de spoorlijn met zich meebrengt. En daar kan makkelijk iets aan gedaan worden, alleen de wil is er niet." In een brief aan ProRail eind mei droeg hij verschillende oplossingen aan. Zo stelde hij voor om goederentreinen tijdens de nachtelijke uren tussen de spoorwegovergang Vijf Eiken en Dorst stil te laten staan. "De consequentie is dan wel dat de konijnen wakker worden", stelde hij.

Om de overlast en de toenemende verkeersdruk op het spoor in beeld te brengen, heeft de gemeente Gilze en Rijen in 2007 een dvd uitgebracht waarop het spoor 24 uur in beeld wordt gebracht. De dvd bevat tevens een uiteenzetting van de spoorproblematiek en een rampscenario. Het maakt duidelijk dat de problemen al jaren de aandacht hebben, zowel van de bewoners als van de gemeente. " Maar niet van ProRail", wijst Graauwmans met een beschuldigende vinger naar de beheerder van het spoor. "Zij zijn verantwoordelijk." Volgens een persvoorlichter van ProRail staan de goederentreinen 's nachts inderdaad regelmatig stil bij het station in Rijen om te wachten voor onderhoudswerkzaamheden.

"Het spoor bij Rijen is aangemerkt als wachtspoor. Als er onderhoud is op het spoorvak tussen Tilburg en Breda dienen ze in Rijen te wachten. Dat is meestal maar tijdelijk."

De woordvoerder benadrukt daarbij dat geluidsmetingen hebben uitgewezen dat er wordt voldaan aan de wettelijk norm, ook bij het optrekken en afremmen. " Maar het is heel vervelend voor deze mensen. Daarom willen we op korte termijn om de tafel gaan met de gemeente om over de overlast te praten en tot een oplossing te komen."

Volgens Wijnings heeft ook de gemeente te veel steken laten vallen: "Ze zijn veel te laks geweest." Wethouder Willem Starreveld benadrukt dat de gemeente Gilze en Rijen niet de financiële middelen heeft om de hele spoorproblematiek aan te pakken. " Het stoort mij ook dat ProRail niet met plannen en oplossingen komt. Wij zijn een kleine gemeente, maar worden wel beordeeld als een grote gemeente waardoor ze ons willen laten opdraaien voor de kosten." Starreveld erkent dat er te weinig is gelobbyd bij het Rijk en de provincie, die ook speciale fondsen hebben en druk kunnen uitoefenen op ProRail. Enigszins verwijtend zegt hij dat de provincie en het Rijk te weinig oog hebben voor de overlast in kleine gemeenten. "Zij geven meer prioriteit aan een overgang waar drie fietsers en drie tractoren overheen gaan. Daar is wel geld voor. Ik wil wel eens aanschuiven bij de partijen die de grote potten geld verdelen." De wethouder wijst daarbij naar een samenwerkingverband van de B5, waaronder ook Breda en Tilburg vallen, die rechtstreeks met de provincie kunnen onderhandelen en problemen op korte termijn opgelost krijgen. Het college van burgemeester en wethouders doet een dezer dagen een brief de deur uit naar ProRail, waarin zij de problemen aankaart en op korte termijn om een oplossing vraagt. Bovendien houdt de gemeente in het najaar een spoorbijeenkomst waarbij alle 27 spoorgemeenten uit Noord-Brabant worden uitgenodigd om van gedachten te wisselen over de problemen. Ook in het gemeentelijk Verkeersplan 2008-2015 wordt aandacht gevraagd voor twee spoorwegovergangen.

De provincie gaf gisteren aan zich niet te willen mengen in de discussie over de spoorproblematiek. "Wij houden ons voornamelijk bezig met het vervoer van gevaarlijke stoffen. Die treinen proberen wij zoveel mogelijk over de Betuweroute te laten gaan", aldus een woordvoerster.

Bron: BN/DeStem

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Slapeloze nachten aan het spoor in Rijen

Berichtdoor Wubbo » Wo 18 Jun 2008, 11:46

Zij zouden enorme voorstanders van de Betuweroute moeten zijn :)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Slapeloze nachten aan het spoor in Rijen

Berichtdoor Geert » Ma 07 Jul 2008, 08:36

Snelle aanpak spoor nodig
door Paul Begijn paul.begijn@bndestem.nl. vrijdag 04 juli 2008 | 23:25 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 05 juli 2008 | 09:11

RIJEN - Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat vraagt ProRail te onderzoeken of de spoorwegovergangen in Rijen korter dicht kunnen zonder dat de veiligheid in het geding is.

Dat stelt hij in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van vragen van Kamerlid Emile Roemer van de SP. Hij bracht naar voren dat de spoorwegovergangen in de gemeente Gilze en Rijen tijdens de spits maar acht minuten per uur open zijn. In een reactie op de problemen rond de sluitingstijden van de overwegen zegt Eurlings dat er helemaal geen sprake van verkeershinder is door de lange sluitingstijden, als een spoorwegovergang vervangen wordt door een ongelijkvloerse kruising (spoortunnel). Daartoe kan Gilze en Rijen te zijner tijd een verzoek indienen als het Rijk met een tweede subsidieronde komt om problemen rond het spoor op te lossen.

Wethouder Willem Starreveld van Verkeer is blij dat de minister specifiek oog heeft voor de problemen in de gemeente Gilze en Rijen. Volgens hem komt in het najaar een subsidie van zo'n vier miljard ter beschikking om problemen rond het spoor in Nederland aan te pakken.

Toch is Starreveld bang dat Gilze en Rijen er opnieuw naast grijpt als de gemeente voor die tijd geen professioneel onderzoek heeft laten doen naar de spoorproblematiek. Jos Uitterhoeve (PvdA) meldde namelijk dat het presidium heeft besloten het agendapunt tijdens de raad van maandag, om een bedrag van 75.000 euro ter beschikking te stellen voor een onderzoek, te schrappen. Reden zou zijn dat het plan van Starreveld niet goed is onderbouwd. Starreveld erkent dat het plan niet tot in de puntjes onderbouwd is, maar ziet daar ook geen mogelijkheid toe. "Als je iets wilt onderzoeken waar je niks van af weet, is het logisch dat je er verder weinig onderbouwing aan kunt geven. Daar hebben wij helaas ook geen deskundigen voor in huis."

Starreveld is teleurgesteld over het besluit van het presidium. „ Als we nu geen stappen ondernemen, piesen we straks weer naast de pot. Als ProRail straks aanklopt bij ons met een plan en wij kunnen niet aantonen wat we nu willen, grijpen we weer naast de geldpot.” Waarschijnlijk komt het agendapunt pas in het najaar weer in de raad. „Maar dan komt de subsidie al ter beschikking en dan moeten wij nog een keer een onderzoek opstarten.”

Bron: BN/DeStem


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten