BR628 schreef:Waarom zou Veolia bijvoorbeeld 4x per uur willen rijden als het aanbod van reizigers zo'n frequentie niet rechtvaardigd? Met lege bussen rijden heeft geen enkel vervoersbedrijf zin in. En als de opdrachtgever ook niets ziet of er geen geld voor heeft om de frequentie op te schroeven, dan gebeurt er weinig hoor.
Daniel schreef:Frequenties lijken dan eerder van de ligging in het land af te hangen als zelfs een best grote stad als Eindhoven nog uursdiensten in de avond kent. Kennelijk zijn vooral in Brabant en Limburg de stadsdiensten wat kariger dan in met name de stille uren.
Als voorbeelden: het een kwart kleinere Amersfoort heeft gewoon halfuursdiensten in de avond en op zondag op alle lijnen en een vrij kleine stad als Dordrecht met de helft van het aantal inwoners t.o.v. Eindhoven kent ook alleen maar halfuursdiensten in die perioden.
huibf schreef:Ik weet niet waar jij die 100.000 vandaan haalt.
Venlo Stad met daarbij de wijkdelen Blerick en Tegelen, Hout-Blerick Tegelen zijn maar 65.000 inoners.
De rest (buiten de bebouwde kom, en de dorpen Arcen, Lomm, Velden en Steyl en Belfeld zijn er 90.000
Kul argument. Groningen en Leeuwarden liggen ook in een uithoek maar daar ligt het OV-gebruik toch vele malen hoger.Vinny schreef:Deels heeft dat denk ik toch te maken met het feit dat de stad in een uithoek ligt.
Tom schreef:Het scheelt natuurlijk ook dat er in de gemeente 3 treinstations liggen: Blerick, Venlo en Tegelen. Ik zie dan ook regelmatig reizigers die alleen het stukje Venlo - Tegelen vice versa afleggen. Daarnaast rijdt de trein zeven dagen per week tot 00.00 uur 2x per uur. Wie vervolgens vanaf het station de fiets pakt (een belangrijk concurrentiemiddel voor de bus zoals hierboven al werd geconcludeerd), is zo op zijn/haar bestemming.
midnet schreef:In tijden van ZO/Hermes-en dat geldt ook wel voor enkele andere steden, was het zo dat er lussen reden (soms met 2 lijnen die van nr wisselden op het verste punt), zodat je toch dubbel zo vaak weg kon-al duurde de rondrit dan soms wat langer. Veder zijn er langs alle corridors in Venlo nog laat doorrijdende streeklijnen die alle hoofdwegen bedienen en zo-met wat verder lopen- toch ook de meeste wijken.
fogeltje schreef:In Helmond werkt de bus ook niet...als je een slechte stadsdienst wilt zien dan moet je daar kijken, vier lijnen, enkele maar 1x per uur en niet op zondag of de avond. Helmond heeft vier stations en de bus kan niet concurreren tegen de fiets/trein combo. Komt nog bij dat men daar volgens mij een speciale stadstaxi heeft.
Daniel schreef:fogeltje schreef:In Helmond werkt de bus ook niet...als je een slechte stadsdienst wilt zien dan moet je daar kijken, vier lijnen, enkele maar 1x per uur en niet op zondag of de avond. Helmond heeft vier stations en de bus kan niet concurreren tegen de fiets/trein combo. Komt nog bij dat men daar volgens mij een speciale stadstaxi heeft.
Zal dat niet vooral liggen aan de uiteindelijke bestemming van de reizigers? Neem aan dat er in Helmond vooral veel richting Eindhoven gaan en dan is het praktischer naar het station te fietsen en daar een rechtstreekse trein te pakken. Met de bus ga je vanuit sommige delen van de stad immers eerst de verkeerde kant op om dan vanaf het station met de trein weer terug te reizen.
Helmond kent met het genoemde inwonertal iets van 20.000 inwoners per station, da´s bv. vergelijkbaar met Dordrecht-Stadspolders waar je een goed gebruikte 4x/uur rijdende trein hebt plus een 4 tot 6x/uur rijdende zeer drukke buslijn. Het kan dus wel en het verschil zal er vooral in zitten dat je in laatstgenoemd geval voor de dichtstbijzijnde grotere stad hoe dan ook moet overstappen, waardoor het totale aanbod aan reizigers niet vooral richting de trein gaat wat door de specifieke situatie in Helmond wel het geval is.
Terug naar “OV in Zuid-Nederland”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten