Pagina 1 van 2

Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 09:48
door fred1954
Een buurman van mij (Amsterdam) gaat terugverhuizen naar zijn roots onder de grote rivieren. Heeft een woning aangeboden gekregen in Venlo (aantal inwoners gemeente Venlo 100.000?). Ben met hem mee geweest om te kijken in Venlo, naar de stad en de woning uiteraard. Woning was leuk, vond de stad ook leuk. Zeker de verbinding met de Eurobahn met Duitsland is zeker aantrekkelijk. Maar ik, als OV-geinteresseerde, heb me ook verdiept in het Veolia-busvervoer, met name in en rond Venlo. Ik ben me rot geschrokken :evil: Stadsdiensten, die overdag maar 2 x per uur gaan, en 's avonds en zondag vaak maar 1 x per uur en diensten tot 23.00 uur!! En dat in een gemeente van 100.000 inwoners?? Ik vraag me af wat bewoners van de gemeente Venlo en bezoekers hiervan vinden. Dit is toch een dikke fail voor Veolia in Limburg, of denken de Limburgers hier op dit forum er anders over? Ik weet niet hoe het met Hermes was vroeger, maar ik vind de dienstverlening van Veolia, met name in Venlo ver onder de maat. :N

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 10:02
door BR628
Waarom zou Veolia bijvoorbeeld 4x per uur willen rijden als het aanbod van reizigers zo'n frequentie niet rechtvaardigd? Met lege bussen rijden heeft geen enkel vervoersbedrijf zin in. En als de opdrachtgever ook niets ziet of er geen geld voor heeft om de frequentie op te schroeven, dan gebeurt er weinig hoor.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 10:23
door fred1954
BR628 schreef:Waarom zou Veolia bijvoorbeeld 4x per uur willen rijden als het aanbod van reizigers zo'n frequentie niet rechtvaardigd? Met lege bussen rijden heeft geen enkel vervoersbedrijf zin in. En als de opdrachtgever ook niets ziet of er geen geld voor heeft om de frequentie op te schroeven, dan gebeurt er weinig hoor.
Daar heb je wel gelijk in, maar ik sta op het standpunt, dat je eerst een goede dienstregeling aan moet gaan bieden en dan komen de reizigers vanzelf wel. Als je van tevoren weet dat je op het station van Venlo 's avonds een uur op een bus moet wachten, dan ga je bij voorbaat al andere middelen van vervoer zoeken, bijvoorbeeld de brommer, fiets, laten ophalen door familieleden, of eigen auto, noem maar op. Op zo'n manier kan je als Veolia zeggen, ja kijk er is geen vervoersbehoefte. Ja, dank je de koekoek, mensen zoeken andere wegen om naar huis te komen, want een uur in de kou op een bus wachten is ook geen optie.

Wat daar ook nog bij komt zijn de afstanden. De gemeente Venlo (dus incl. alle plaatsen die bij Venlo horen) beslaat qua aantal vierkante km, bijna 2/3 van de totale oppervlakte van de gemeente Amsterdam!! Dat betekent dat de afstanden aanzienlijk zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat de vervoersbehoefte zo laag is in een gemeente van 100.000 inwoners? Of zitten de Venlonaren allemaal thuis de gehele dag en avond en weekend?? Dat lijkt me niet, want wat ik zo gezien heb, zijn de Limburgers en in dit geval de Venlonaren een gezellig volk in een gezellige stad, en mensen die niet van binnenzitten houden.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 11:03
door Suus
In Nederland heeft het OV alleen concurrentie van iets: De fiets. Buitenlandse steden van 100.000 inwoners kunnen een heel busnet optuigen en het stroomt wel vol, maar in Nederland ga je voor 3-5 kilometer gewoon met de fiets.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 11:46
door Raymond
Venlo heeft nog geluk vergeleken met Helmond dat maar iets kleiner is. Daar vertrekt de laatste stadsbus om 18.15 of 18.45 en rijdt er op zondag sowieso geen stadsdienst. Wat ik wel vind ik Venlo is dat de aansluiting niet heel optimaal is, deels veroorzaakt door de ligging van de treinen. De bussen zijn allemaal net weg als de IC uit Den Haag aankomt (aansluiting wordt geboden op de eigen Veolia treinen)

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 12:36
door huibf
Ik weet niet waar jij die 100.000 vandaan haalt.
Venlo Stad met daarbij de wijkdelen Blerick en Tegelen, Hout-Blerick Tegelen zijn maar 65.000 inoners.
De rest (buiten de bebouwde kom, en de dorpen Arcen, Lomm, Velden en Steyl en Belfeld zijn er 90.000

In het Hermes tijdperk was het lijnenpakket en frequentie ongeveer gelijk als nu. Volgens mij is het zelfs wat beter als met Hermes.
Ik denk dat Venlo er dus goed van afkomt, inderdaad als je Helmond erlangs legt.

Eindhoven heeft zelf goed OV, maar ook daar is het na 19.30 vaak 1x uur, op een paar stadslijnen na die erg ver van de centrum af liggen. Op zondag is het idem... 1/2- tot 1-uurlijks.
Meer is niet nodig, dan zitten de bussen leeg. Hoewel ik vaak aandring om extra ritten op koopzondag (en koopavond) zeker in de namiddag vanuit het centrum en in de 'koude' periode (dus oktober t/m april)

Leuke Case
Je hebt het over m2 kilometers. Inderdaad dat kan heel gemeente Venlo wel groter zijn dan Stad-Amsterdam.
(Dat was gemeente Deurne ook voor de herindelingen in Nederland) maar dat zegt natuurlijk niets.
Súdwest-Fryslân is de grootste gemeente maar ik durf te gokken dat er niet veel bussen rijden....

De bevolkingsdichtheid is veel meer zeggend.... 800 per m2 in venlo en 3600 in amsterdam. (en 190 in Súdwest-Fryslân)
Dat is dus 4,5x keer zo veel (Venlo t.o. Amsterdam)

Ga deze getallen (en daarbij het verschil in toeristen) eens tegenover de DRU's zetten van beide gemeenten. Wat zo dan de uitkomst zijn van de 'busdichtheid' in Venlo en Amsterdam ?
Misschien dat Venlo dan stukken beter scoort ?

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 12:45
door Daniel
Frequenties lijken dan eerder van de ligging in het land af te hangen als zelfs een best grote stad als Eindhoven nog uursdiensten in de avond kent. Kennelijk zijn vooral in Brabant en Limburg de stadsdiensten wat kariger dan in met name de stille uren.
Als voorbeelden: het een kwart kleinere Amersfoort heeft gewoon halfuursdiensten in de avond en op zondag op alle lijnen en een vrij kleine stad als Dordrecht met de helft van het aantal inwoners t.o.v. Eindhoven kent ook alleen maar halfuursdiensten in die perioden.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 12:57
door huibf
Daniel schreef:Frequenties lijken dan eerder van de ligging in het land af te hangen als zelfs een best grote stad als Eindhoven nog uursdiensten in de avond kent. Kennelijk zijn vooral in Brabant en Limburg de stadsdiensten wat kariger dan in met name de stille uren.
Als voorbeelden: het een kwart kleinere Amersfoort heeft gewoon halfuursdiensten in de avond en op zondag op alle lijnen en een vrij kleine stad als Dordrecht met de helft van het aantal inwoners t.o.v. Eindhoven kent ook alleen maar halfuursdiensten in die perioden.
Ik ken Dordrecht niet zo. Ik wil bij Eindhoven wel aantekenen dat de lijnen erg 'dicht' zijn en veel lijnen elkaar overlappen. m.a.w. Vaak kan je een andere lijn pakken, iets om en iets verder lopen 500 meter en dan een half uur of 15 eigenfrequentie bereiken.
De noordelijke lijnen hebben bijna altijd minimaal een half uur dienst. De stadslijnen zuidelijk niet, maar daar liggen de lijnen wat compacter en er er ook nog veel aanvoer van de streeklijnen. Daarbij ligt het centrum van Eindhoven niet in het midden maar veel 'zuidelijker' waardoor de reisafstand zuidelijk zowat de helft korter is dan het noordelijke deel van eindhoven en dus vaak de fiets loont

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 13:07
door MdJ
Heeft ook vooral te maken met de opzet van het lijnennet (meer lijnen, minder ontsluiting per lijn, minder in frequentie OF iets minder lijnen, meer ontluiting per lijn maar wel vaker in frequentie) en de vorm van de stad.

Apeldoorn(vrij rond, centrum in het midden) kent veel stadslijnen, korte (vrij snelle) routes, maar ook minder vaak (2-4x per uur), terwijl Enschede(rond, maar zwaartepunt meer in het zuiden door Helmerhoek, Wesselerbrink en Stroinkslanden) wat minder stadslijnen(3 en 9 reken ik daar ook toe) kent, vrij lange routes maar dan ook vrij vaak (6x per uur, op zaterdag voor een deel zelfs 8x per uur).

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 14:03
door Daniel
@huibf: Dordrecht heeft ook een zeer dicht stadsnet, maar vooral weinig overlap met de streek en een centrum wat in de noordwestelijke hoek ligt.
De stad zelf is niet echt groot echter met veel op fietsafstand en maximaal 15 min. reistijd per bus naar het centrum. Alle hoofdlijnen rijden oost - centrum - zuid waardoor zo'n beetje alle relaties via het centrum lopen, tussen de buitenwijken onderling is de fiets echter vaak sneller.
Desondanks redelijk hoge frequenties: ma-za overdag minstens kwartiersdienst op 3/4/5, avond en zondag alles minstens 2x/uur. Lijn 5 gaat 6x/uur in ochtendspits, brede middagspits en zaterdagmiddag, 7 is vrij verspitst en gaat 6x/uur in de spitsrichting en 3x/uur in tegenspits met verdichting tot 6x naar het scholengebied. Industrielijn 8 is met max. 3x/uur en 1x/uur in het dagdal de enige minst frequente lijn. En lijn 2 rijdt verder meestal 2x en in de spits 3x/uur wat vooral aan het hoge autobezit in Dubbeldam ligt.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 18:35
door Vinny
Deels heeft het denk ik ook met cultuur te maken, ik heb ergens gelezen dat Venlo de minste percentage openbaar vervoersreizigers heeft t.o.v. steden van vergelijkbare omvang. Deels heeft dat denk ik toch te maken met het feit dat de stad in een uithoek ligt.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 19:15
door fred1954
huibf schreef:Ik weet niet waar jij die 100.000 vandaan haalt.
Venlo Stad met daarbij de wijkdelen Blerick en Tegelen, Hout-Blerick Tegelen zijn maar 65.000 inoners.
De rest (buiten de bebouwde kom, en de dorpen Arcen, Lomm, Velden en Steyl en Belfeld zijn er 90.000
Volgens de website van de gemeente Venlo had deze gemeente ultimo 2011 99.600 inwoners.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 19:27
door BR628
Vinny schreef:Deels heeft dat denk ik toch te maken met het feit dat de stad in een uithoek ligt.
Kul argument. Groningen en Leeuwarden liggen ook in een uithoek maar daar ligt het OV-gebruik toch vele malen hoger.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 19:30
door Vinny
Groningen is een studentenstad, daar ligt het ov gebruik ALTIJD hoger: studenten hebben een OV-jaarkaart en meestal geen auto...

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 19:54
door fogeltje
Mwa, volgens mij is het tegenwoordig wel iets minder dan bij Hermes. In Zuidoostertijd werd in ieder geval 2x per uur de hele dag gereden, weet niet hoe zich dat bij Hermes heeft verder ontwikkeld. Maar 4x per uur is er nooit gereden in Venlo en ik denk ook niet dat daar vraag naar is. Lijn 83 rijdt overigens zelf ook een klein deel stadsroute heb ik net gemerkt en dat trok tegen 18:00 niet veel mensen. Dus waarom zou je dan hoogfrequent gaan rijden? Ik denk dat de bediening van Venlo adequaat is.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: zo 12 aug 2012, 23:28
door Meltrain
In Rotterdam (bij de RET) zijn ook genoeg lijnen die 's avonds en in het weekend slechts 1x/uur (of zelfs niet) rijden en in elk geval de lijnen 34 en 37 gaan vanaf eind dit jaar ook doordeweeks in een uurdienst rijden. (Ik durf niet te zeggen of er nu ook al lijnen zijn die doordeweeks in een uurdienst rijden.)
Dus zelfs in zo'n grote stad komen lage frequenties voor.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 08:37
door huibf
Juíst. Ik deelvde mening dus niet dat, als er voldoende frequentie wordt geboden dat men het ov pakt... Zeker niet bij lage bevolkingsdichtheid als Venlo en de relatief korte afstand naar het station.
Zolang er geen eerlijke prijs wordt gevraagd=betalen per km (dus weg met dat idiote hoge instaptarief van 83 cent) zullen de korte ritten steeds minder in trek zijn.
Ik snap het instaptarief wel, maar dat wil niet zeggen dat men nog steeds niet betaald per km...

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 11:31
door Tom
Het scheelt natuurlijk ook dat er in de gemeente 3 treinstations liggen: Blerick, Venlo en Tegelen. Ik zie dan ook regelmatig reizigers die alleen het stukje Venlo - Tegelen vice versa afleggen. Daarnaast rijdt de trein zeven dagen per week tot 00.00 uur 2x per uur. Wie vervolgens vanaf het station de fiets pakt (een belangrijk concurrentiemiddel voor de bus zoals hierboven al werd geconcludeerd), is zo op zijn/haar bestemming.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 11:39
door fogeltje
Tom schreef:Het scheelt natuurlijk ook dat er in de gemeente 3 treinstations liggen: Blerick, Venlo en Tegelen. Ik zie dan ook regelmatig reizigers die alleen het stukje Venlo - Tegelen vice versa afleggen. Daarnaast rijdt de trein zeven dagen per week tot 00.00 uur 2x per uur. Wie vervolgens vanaf het station de fiets pakt (een belangrijk concurrentiemiddel voor de bus zoals hierboven al werd geconcludeerd), is zo op zijn/haar bestemming.
Denk dat je wat dat betreft ook een vergelijking met Helmond kunt trekken. Volgens wikipedia had deze in februari 88.825, stukken meer dan Venlo volgens wiki (35.300 maar wel in 2007, maar lijkt met sterk dat dit verdrievoudigd is..ik zie dat de gemeente Venlo volgens wiki overigens wel iets meer heeft, 99000 ongeveer, inwonersaantal van Helmond zal ook de gemeente zijn, dus ik denk dat Helmond en Venlo vergelijkbaar zijn).

In Helmond werkt de bus ook niet...als je een slechte stadsdienst wilt zien dan moet je daar kijken, vier lijnen, enkele maar 1x per uur en niet op zondag of de avond. Helmond heeft vier stations en de bus kan niet concurreren tegen de fiets/trein combo. Komt nog bij dat men daar volgens mij een speciale stadstaxi heeft.

Eindhoven is dan weer heel anders, daar liggen maar twee stations en de stad heeft een uitgebreid busnetwerk. Nijmegen heeft wel vier stations, maar ook daar een erg uitgebreide stadsdienst. Maar die steden zijn dan ook weer wat groter.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 12:35
door midnet
In tijden van ZO/Hermes-en dat geldt ook wel voor enkele andere steden, was het zo dat er lussen reden (soms met 2 lijnen die van nr wisselden op het verste punt), zodat je toch dubbel zo vaak weg kon-al duurde de rondrit dan soms wat langer. Veder zijn er langs alle corridors in Venlo nog laat doorrijdende streeklijnen die alle hoofdwegen bedienen en zo-met wat verder lopen- toch ook de meeste wijken.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 12:38
door fogeltje
midnet schreef:In tijden van ZO/Hermes-en dat geldt ook wel voor enkele andere steden, was het zo dat er lussen reden (soms met 2 lijnen die van nr wisselden op het verste punt), zodat je toch dubbel zo vaak weg kon-al duurde de rondrit dan soms wat langer. Veder zijn er langs alle corridors in Venlo nog laat doorrijdende streeklijnen die alle hoofdwegen bedienen en zo-met wat verder lopen- toch ook de meeste wijken.
Dat laatste merkte ik gisteren in Venlo zelf, lijn 83 bediende daar toch een aardig stuk.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 13:13
door Daniel
fogeltje schreef:In Helmond werkt de bus ook niet...als je een slechte stadsdienst wilt zien dan moet je daar kijken, vier lijnen, enkele maar 1x per uur en niet op zondag of de avond. Helmond heeft vier stations en de bus kan niet concurreren tegen de fiets/trein combo. Komt nog bij dat men daar volgens mij een speciale stadstaxi heeft.
Zal dat niet vooral liggen aan de uiteindelijke bestemming van de reizigers? Neem aan dat er in Helmond vooral veel richting Eindhoven gaan en dan is het praktischer naar het station te fietsen en daar een rechtstreekse trein te pakken. Met de bus ga je vanuit sommige delen van de stad immers eerst de verkeerde kant op om dan vanaf het station met de trein weer terug te reizen.
Helmond kent met het genoemde inwonertal iets van 20.000 inwoners per station, da´s bv. vergelijkbaar met Dordrecht-Stadspolders waar je een goed gebruikte 4x/uur rijdende trein hebt plus een 4 tot 6x/uur rijdende zeer drukke buslijn. Het kan dus wel en het verschil zal er vooral in zitten dat je in laatstgenoemd geval voor de dichtstbijzijnde grotere stad hoe dan ook moet overstappen, waardoor het totale aanbod aan reizigers niet vooral richting de trein gaat wat door de specifieke situatie in Helmond wel het geval is.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 13:31
door fogeltje
Daniel schreef:
fogeltje schreef:In Helmond werkt de bus ook niet...als je een slechte stadsdienst wilt zien dan moet je daar kijken, vier lijnen, enkele maar 1x per uur en niet op zondag of de avond. Helmond heeft vier stations en de bus kan niet concurreren tegen de fiets/trein combo. Komt nog bij dat men daar volgens mij een speciale stadstaxi heeft.
Zal dat niet vooral liggen aan de uiteindelijke bestemming van de reizigers? Neem aan dat er in Helmond vooral veel richting Eindhoven gaan en dan is het praktischer naar het station te fietsen en daar een rechtstreekse trein te pakken. Met de bus ga je vanuit sommige delen van de stad immers eerst de verkeerde kant op om dan vanaf het station met de trein weer terug te reizen.
Helmond kent met het genoemde inwonertal iets van 20.000 inwoners per station, da´s bv. vergelijkbaar met Dordrecht-Stadspolders waar je een goed gebruikte 4x/uur rijdende trein hebt plus een 4 tot 6x/uur rijdende zeer drukke buslijn. Het kan dus wel en het verschil zal er vooral in zitten dat je in laatstgenoemd geval voor de dichtstbijzijnde grotere stad hoe dan ook moet overstappen, waardoor het totale aanbod aan reizigers niet vooral richting de trein gaat wat door de specifieke situatie in Helmond wel het geval is.
Wellicht wel. En voor mensen die binnen Helmond moeten zijn is er dus de stadstaxi. Deze is op in 2000 ergens geïntroduceerd volgens mij en dat ging gepaard met het opheffen van alle ritten in de avond en op zondag. Het tarief van die taxi is erg laag zover ik weet en als je dan ook nog eens deur tot deur vervoerd wordt, dan zal vrijwel geen enkele Helmonder nog de bus pakken. Het enige wat je dan overhoudt zijn mensen van buitenaf, wat de stadstaxi is alleen voor inwoners van Helmond. Iedereen die de trein moet hebben pakt inderdaad sowieso de fiets lijkt mij.

Maar de vraag is of dat in Venlo niet net zo is. Schijnbaar is er weinig behoefte om daar veel binnen de stad te reizen. Als daar dagelijks grote stromen zijn, dan rijden de bussen vanzelf vaker lijkt me.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 17:16
door Rienstertje
Inwoners van Venlo hebben niks te klagen, de stadsdiensten komen in de stad zelf, Blerick en Tegelen, vervolgens bediend lijn 83 nog een deel van Venlo, lijn 60 bediend Venlo - Blerick, Lijn 77 bediend Hout Blerick. Dan heb je ook nog de Maaslijn die Tegelen - Venlo - Blerick ieder halfuur bediend, genoeg aanbod dacht ik zo voor een stad als Venlo.

Re: Veolia busdiensten gemeente Venlo

Geplaatst: ma 13 aug 2012, 17:29
door huibf
De taxi in Helmond is er voor iedereen. Dát was ik vergeten. Maar deze loopt niet, maar kost eigenlijk ook niets wat betreft onderhoud.
Eigenlijk horen ze die flauwekul af te schaffen en dan alleen voor degene die het écht nodig hebben, dus niet voor iemand van 80, fit en geheel gezond onder het mom dat het veiliger is....