Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daan76 » Di 18 Sep 2012, 13:47

Al een poosje bekend maar ik kan het hier niet zo gauw terugvinden dus toch maar even een draadje aangemaakt. De Provincie Noord Brabant (PNB) is voornemens om de huidige concessiegebieden opnieuw in te delen m.b.t. de aanbesteding 2015.

In concept staat nu:
- De huidige concessies Brabantliner (400/401) en West (Oosterhout/Breda/Bergen op Zoom) worden één gebied (dit was in de praktijk momenteel ook al zo).
- Het huidige Midden (Reusel/Best/Tilburg/Waalwijk/Den Bosch) hoort nu nog tot West maar gaat vanaf 2015 bij het huidige Oost/Meierij (Den Bosch/Grave/Uden/Veghel/Eindhoven) horen.
- SRE gebied (rondom Eindhoven) telt in deze aanbesteding vooralsnog niet mee, gaat misschien vanaf 2017 een (al dan niet aparte) rol spelen.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (PNB)

Berichtdoor fogeltje » Di 18 Sep 2012, 15:06

Blijven de gebieden verder gelijk of gaat men aan de grenzen nog iets schuiven?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (PNB)

Berichtdoor Daan76 » Di 18 Sep 2012, 15:10

fogeltje schreef:Blijven de gebieden verder gelijk of gaat men aan de grenzen nog iets schuiven?


Dat deel weet ik helaas nog niet.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (PNB)

Berichtdoor fogeltje » Di 18 Sep 2012, 18:47

Dat is jammer. Maar ik vermoed dat dit t.z.t. wel duidelijk zal worden. Ben benieuwd.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (PNB)

Berichtdoor huibf » Di 18 Sep 2012, 19:53

http://www.brabant.nl/politiek-en-bestu ... ?qvi=40916

Hierin staat alles. Ook een korte opmerkingen van ROB, ROSRE en gemeenten.
Overigens is het nog niet zo dat SRE opgaat in Brabant. Immers dit voorstel is door het vallen van het kabinet dus niet uitgewerkt.
Brabant en SRE maken wel één visie voor het OV. Overigens gaat de ingangsdatum van Brabant eerder in dan de van SRE omdat de dat van consessiewisseling niet gelijk ligt (of Brabant moet 2 jaar extra gunnen).

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibf » Za 13 Okt 2012, 18:58

De laatste nieuwe defintieve versie van de OV visie.
Mooie plaatjes staat er in voor de busliefhebbers

http://www.sre.nl/projecten/projectenov ... ie-brabant

even verderop is de PDF te downlaoden

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibf » Zo 04 Nov 2012, 17:51

ivm de nieuwe concessie moeten de grenzen tussen SRE en Brabant weer nader worden bekeken.
Een zeer interessante ontwikkeling voor de lijnen 23/25/26/121 en de buurtbussen in de regio.

http://www.sre.nl/nl?cm=439%2C498&mf_id=574

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Raymond » Zo 04 Nov 2012, 19:56

Is er vraag naar die ombuiging van de 121/122 2x per uur naar Helmond i.p.v. Eindhoven? Voor reizigers die verder dan Eindhoven reizen is het sowieso niet sneller: de huidige 122 rijdt Gemert - Eindhoven in 38 minuten, Gemert - Helmond met de bus kost nu nog 34 minuten, dat zal iets sneller worden door de route via de N279, maar dat is niet snel genoeg om meerwaarde te bieden (ook nog 8 minuten reistijd per IC). Die nieuwe ritten van lijn 23 die Gemert - Helmond gaan rijden lijken me eerlijk gezegd voldoende. 3x per uur lijkt me ook iets overkill. De bediening van Aarle Rixtel zou ik in dat geval vervangen door alleen die buurtbus die ingetekend staat. Voorwaarde is dan wel dat je in Gemert een goede overstapknoop krijgt, zodat je ook snel de relaties Eindhoven - Boxmeer en Helmond - Uden/Veghel kan afleggen.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Ma 05 Nov 2012, 09:10

Die ideeën hebben potentie. Ben zeer benieuwd. Als voorwaarde zou ik wel willen stellen dat de bundel 121/122 minstens 4x per uur zijn huidige route blijft rijden, het SRE gebied is groter dan alleen Gemert en Helmond. Bediening van Aarle-Rixtel alleen door een buurtbus lijkt mij ook niet afdoende. De vraag is inderdaad of 3x per uur Gemert - Helmond overkill gaat zijn of niet. Overstappen is iets wat in het algemeen reizigers wegjaagt. De winst voor de reiziger zal minimaal zijn als men naar Eindhoven wil. Plus dat de reis voor de betalende forens duurder wordt (overstappen op trein). Als er een goede bediening blijft via Beek en Donk, Lieshout, Gerwen en Nuenen dan is dat geen probleem. Maar de vraag is of men dan dus ook van die nieuwe lijnen gebruik gaat maken.

Dit plan is een paar jaar terug al ooit uit Helmond geopperd. Als het SRE lijn 121 naar Helmond zou verleggen dan had de NS wel oren naar 6x per uur een trein van Helmond naar Eindhoven en dat zag Helmond wel zitten. Gemert niet :')

Mits de verbinding via Uden blijft bestaan dan zie ik ook een nieuwe verbinding met Boxmeer positief in. De vraag is wel of de Maaslijn dat in de ochtendspits aan zou kunnen als mensen massaal via Boxmeer naar Nijmegen gaan. Het levert in ieder geval een flinke rijtijdbesparing op. Alleen dan nog zorgen dat er in Gemert een goede overstap is tussen de lijn naar/van Boxmeer en de lijn vanaf/naar Eindhoven. Dan kunnen studenten uit Laarbeek er ook van profiteren (want het is sneller dan met de bus naar Eindhoven te gaan en daar te trein te pakken naar Nijmegen).

Ook voor lijn 26 zou dit voorstel gunstig zijn, die kan weer wat geïntegreerd worden en er kan ook weer een busdienst tussen Deurne en Helmond worden opgezet.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daan76 » Di 04 Dec 2012, 13:12

Inmiddels zijn er wat conceptdocumenten te downloaden op

http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... F8E0EF0A3A

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Di 04 Dec 2012, 13:45

Vluchtig door Kernnetwerk Oost-Brabant gebladerd, wat opvalt is dat ook de provincie begint te merken dat het weggegooid geld is OV op alle dagen in de week op lijnen als de 25, 91 en 92 of stadsboemel Oss in stand te houden. Ik bekijk dit later eens aandachtig, dan voor de link.

Ook lijkt hierin het plan verwerkt om lijn 25 inderdaad te knippen in Gemert en geen inspraak te hebben op lijn 23 en 121.

En op streeklijnen wordt eindelijk airconditioning geëist (streek- en HOV-lijnen, maar stadsbussen dus schijnbaar niet).
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Busfoto.nl » Di 04 Dec 2012, 15:30

Meer HOV-bussen dus in het Brabantse. De volgende verbindingen worden in de nieuwe concessie Volans:

Den Bosch - Waalwijk - Tilburg (4x per uur overdag)
Eindhoven - Veghel - Uden (4x per uur Eindhoven - Veghel, 2x per uur Veghel - Uden (zelfde als nu))
Breda - Oosterhout (4x per uur overdag)
Den Bosch - Veghel (4x per uur overdag, nu 2x)


Er komt ook nog een optie voor de toekomstige vervoerders om uit te werken wat het gaat kosten en opleveren als deze en de al bestaande Volans-lijnen 6x per uur gaan rijden.

Daarnaast nog een aantal dingetjes die ik zo snel zag (heb het meeste waarschijnlijk over het hoofd gezien):
- voor de verbinding Rotterdam - Bergen op Zoom moet hetzelfde materieel worden ingezet qua kwaliteit als de Brabantliners nu. Dat zou dus een uitbreiding kunnen betekenen van het aantal Volvos of gelijkwaardige bussen.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Karl » Di 04 Dec 2012, 16:07

Breda - Oosterhout is met 126, 127 nu toch ook 4x/h?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Raymond » Di 04 Dec 2012, 21:19

fogeltje schreef:
En op streeklijnen wordt eindelijk airconditioning geëist (streek- en HOV-lijnen, maar stadsbussen dus schijnbaar niet).

Ook op de buurtbus moet airco komen. En bij de elektrische bussen hebben ze het bij voorkeur ook, maar is het niet verplicht. Vind dat de provincie nogal wat risico gaat nemen met die elektronische bussen (hoeveel is nog afhankelijk van de optie die uiteindelijk gekozen gaat worden), is er al betrouwbaar 12 meter elektrisch materieel dat geen prototype is?

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Di 04 Dec 2012, 21:31

Ik zie het...overigens zijn de bijlages nu opeens weg. En ik heb ze vanmiddag op de uni natuurlijk niet opgeslagen, GRRR.

Toch weer gevonden, hier staan zelfs alle bijlagen die in het PvE worden vermeldt, er misten een enkele vanmiddag.

Overigens wat betreft Eindhoven - Veghel - Uden, dat is nu over de hele lijn 4x per uur, Uden - Oss is 2x per uur. Dus 4x per uur Eindhoven - Veghel en 2x per uur Veghel - Uden is wel minder.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2110
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Michael 1988 » Wo 05 Dec 2012, 00:35

Ik lees in de concept PvE iets over een pilot Elektrische bussen in 2013 (C.5 op bladzijde 39). Maar als ik het zo lees, lijkt het alsof er extra nieuw materieel bijkomt. Want er staat (letterlijk)

Pilot elektrische bussen
Er wordt momenteel een pilot voorbereid met elektrische bussen. Deze bussen gaan naar verwachting in
2013 rijden. Nog onbekend is hoeveel bussen gaan rijden. Ook is nog niet bekend op welke lijnen de
bussen gaan rijden. Aangezien de bussen nog niet zijn gebouwd is er over de specificaties van de bussen
(zoals lengte, indeling, aantal zitplaatsen, aantal staanplaatsen, apparatuur, range, energieverbruik,
kilometerkosten, etc.) nog geen informatie beschikbaar.
De pilot wordt vormgegeven in samenwerking met diverse partijen waaronder de huidige concessiehouders
in Brabant. De afspraken die de provincie in het kader van de pilot met de huidige concessiehouders maakt,
worden zodanig vormgegeven dat de huidige concessiehouders door deelname aan de pilot geen voordeel
ondervinden in de aanbesteding van de OV-concessie (borging level playing field). De belangen van de
nieuwe concessiehouder worden door de provincie meegenomen in de opzet van de pilot.
De nieuwe concessiehouder rijdt ook in de nieuwe concessie met deze nog te produceren bussen. Na
gunning zullen met de nieuwe concessiehouder afspraken gemaakt worden over deze pilot, waaronder
financiële afspraken. Uitgangspunt is dat de concessiehouder zich maximaal inspant om de pilot succesvol
voort te zetten en dat de concessiehouder geen (financiële of andere) nadelen of voordelen ondervindt bij
het voortzetten van de pilot.


Weet iemand hier toevallig iets meer over?

Ook valt mij op dat de Concessie Oost-Brabant stopt in 2024 en West-Brabant in 2022. Lijkt mij niet bepaald handig, maar zal misschien te maken hebben met Oost-Brabant samenvoegend met de SRE in de mogelijke toekomst. Ook valt mij op dat schijnbaar de servicepunten Veghel en Tilburg gaan sluiten (zie C 2.12 op blz 27). Maar verder ben ik niet echt diep gaan lezen.

Overigens kan ik zo 1,2,3 ook niets zien over de frequentieverhoging (of in ieder geval ophoging tot HOV op de trajecten, Eindhoven - Veghel - Uden, Den-Bosch - Waalwijk - Tilburg, Den-Bosch - Veghel en Breda - Oosterhout. Waar staat dat ergens. Overigens hebben die trajecten al een frequentie van 4x per uur of meer (behalve Eindhoven - Uden die 3x per uur rijdt) buiten de spits. Maar dat zijn niet allemaal sneldienstlijnen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Wo 05 Dec 2012, 10:51

Er staat in een van die documenten een toelichting over die looptijden, weet niet meer waar.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Daan76
Berichten: 70
Lid geworden op: Zo 26 Dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Daan76 » Wo 05 Dec 2012, 12:25

Het zogenaamd dakpansgewijs aanbesteden (met 2 jaar ertussen) is een bewuste keuze van de Provincie. Heeft verder weinig met SRE te maken.

Het HOV-verhaal staat in de documenten die handelen over kernnetwerken.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 603
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Statler Rail » Za 02 Feb 2013, 18:35

Bericht van de Provincie Noord-Brabant:

Planning aanbesteding OV Concessie

In het concept Programma van Eisen en Wensen van de aanbesteding OV 2015 is een
planning opgenomen voor de vaststelling en publicatie van het bestek en de beoordeling en
gunning.

Als gevolg van de vele inspraakreacties die wij hebben ontvangen, het onlangs pas
beschikbaar komen van aanvullende informatie over het gebruik van het huidige netwerk en
uit het oogpunt van de zorgvuldigheid van het proces, hebben wij besloten om de planning
een maand op te schuiven.

De nieuwe planning is als volgt:
* 19 maart 2013 vaststelling Bestek door GS
* uiterlijk 28 maart 2013 publicatie Bestek
- 29 augustus 2013 inleveren biedingen
- november 2013 gunning
* 14 december 2014 aanvang nieuwe concessie

Gebruikersavatar
Kritiekelaar
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 25 Jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Kritiekelaar » Za 02 Feb 2013, 21:22

Om de concessiegrenzen alvast goed te kunnen leggen, is kennelijk op aangeven van gemeente Helmond een nieuw lijnennet ontworpen. Hoofdzaak: de bus Boxmeer - Helmond gaat voortaan over Gemert. De Meijel-Deurne-bus wordt over Bakel verlengd naar Helmond. Zie deze link.

fogeltje schreef:Die ideeën hebben potentie. Ben zeer benieuwd. Als voorwaarde zou ik wel willen stellen dat de bundel 121/122 minstens 4x per uur zijn huidige route blijft rijden, het SRE gebied is groter dan alleen Gemert en Helmond. Bediening van Aarle-Rixtel alleen door een buurtbus lijkt mij ook niet afdoende.

........Mits de verbinding via Uden blijft bestaan dan zie ik ook een nieuwe verbinding met Boxmeer positief in. De vraag is wel of de Maaslijn dat in de ochtendspits aan zou kunnen als mensen massaal via Boxmeer naar Nijmegen gaan. Het levert in ieder geval een flinke rijtijdbesparing op. Alleen dan nog zorgen dat er in Gemert een goede overstap is tussen de lijn naar/van Boxmeer en de lijn vanaf/naar Eindhoven. Dan kunnen studenten uit Laarbeek er ook van profiteren (want het is sneller dan met de bus naar Eindhoven te gaan en daar te trein te pakken naar Nijmegen).

Potentie inderdaad! Gemert/Laarbeek - Heijendaal kan precies in een uur versus 1u40 nu. Plus je reist in de (vooralsnog) stille rijrichting, heel wat beter dan in een volle lijnbus 99. Zelfs voor autobezittende forensen is dit aantrekkelijk.
Toch is de detaillering van het plan nogal warrig. Ik zou willen zeggen: houd het simpel en strak. :idea: Bijvoorbeeld zo:

SRE (half)uurslijn 23 : Helmond - ROC & Noord - Gemert - Boxmeer (Geen avondritten)
Brabantse halfuurslijn 25 / 125 : Helmond - Elkerliek - Beek & Donk - Boekel - Uden / Veghel
Phileas kwartiers : HTC - Eindhoven NS - Woensel - Nuenen - Nieuw Gemert
SRE spitslijn : Eindhoven - Nuenen - Oud Gemert (mid) resp. Boekel (<och)
Halfuurslijn 22 : Eindhoven - Nuenen - Helmond - Asten
Brabants buurtbusje : Halte 23 - Landhorst - Venhorst - Boekel - Industrielaan halte 91

Volgens mij voldoet dit aan de opmerkingen van Fogeltje. En tussen Helmond - Nijmegen blijft het even snel en veel goedkoper dan de hele treinreis, maar nu veelal halfuurs. Ook blijft Helmond Noord via een Carrousel-overstap verbonden met Woensel. En Woenselaars reizen onverminderd in één overstap naar de Helmondse bedrijfsterreinen. De Udense bedrijven blijven halfuurs bereikbaar vanuit deze regio.
Maar om de kostenneutrale opzet van hun plan overeind te houden, heb ik er een stukje soberheid bij ingestopt. Van Eindhoven naar de kom van Beek is het wachten op bus 25/125 of lopen geblazen. Kan dat zomaar, Fogeltje, jij woont daar toch geloof ik?
( De spitslijn telt niet echt mee qua kosten, want die zal in hun plan ook nog nodig blijken, en vrij kostendekkend zijn.)

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Za 02 Feb 2013, 23:09

Ik woon inderdaad in Beek, tussen drie haltes van lijn 21 in. Maar gezien ik richting Uden moet loop ik toch altijd naar de Lieshoutseweg. Ook richting Eindhoven doe ik dit vrijwel altijd omdat daar nu eenmaal meer bussen rijden, de bussen sneller in Eindhoven zijn en vooral goedkoper sinds invoering van OVC. En dat doen de meeste mensen. Voor het overgrote deel van de reizigers is de halte Lieshoutseweg voldoende. Het is er vooral in de spits ook best druk.

De 21 is echt nog maar heel mager tussen Gerwen en Beek en Donk. Beek en Donk blijft erg op Eindhoven gericht, vandaar dat het mij wel een eis lijkt dat op alle dagen van vroeg tot laat de huidige bediening minimaal in stand blijft (in de spits 4x per uur ipv 6x per uur in ruil voor andere verbindingen). Want anders gaat dat een puinhoop worden ben ik bang. Bovendien zal niemand uit Gemert of Beek en Donk via Helmond willen omreizen om naar Eindhoven te komen, dat zal nooit en te nimmer gaan werken. De enige die dat wil is dat Houthoofd uit Helmond zodat Helmond meer treinen naar Eindhoven krijgt van de NS. Als de snelle verbinding met Eindhoven in stand blijft zou die opoffering te overleven zijn, vooral als de 25 via Helmond een alternatief biedt.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Kritiekelaar
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 25 Jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Kritiekelaar » Za 09 Feb 2013, 23:00

De mensen hier bij terugkomst een milde carnavals-kater gewenst.

Fijn dat Fogeltje kon zeggen dat mijn "opzetje-zonder-Beek&Donk-bus-21" best kan werken. Er zijn dan nog vier 'verplichte zaken' over in deze concessiegrens-case :
    - Een spitsverbinding Gemert – Boxmeer - Nijmegen (willen we allen)
    - Een halfuurs-verbinding Gemert – ROC – Helmond (willen Helmond en SRE)
    - Een kwartiers-bundel Gemert - Eindhoven (vinden Fogeltje en Raymond belangrijk)
    - Phileas is de tram van de Stadsregio, dus moet frequent dezelfde, hele route doen (vind ik belangrijk)
Ik heb het opzetje netjes verder uitgewerkt. Da's mijn specialisatie; dit zal ik op dit forum nog wel eens vaker doen.
Ik toon de overstap-mogelijkheden waar jullie zo op hameren. En dat het efficiënte omlopen zijn. Dus dat het zo niet duurder is dan het SRE-plan. Waar iets onduidelijks staat, vraag het me hier (of per PB).
Net als het SRE ga ik nu uit van een vlotte route Boekel - station Helmond. En een spitsdienst Nuenen - Boxmeer :D. Maar bovendien leg ik een halfuurs-relatie Helmond Noord - Woensel :) met overstap bij Lieshout of Carrousel. Tevens slinkse terugkeer van een avondbus door Helmond Noord :6 naar Gemert, verder met Phileas naar Beek. (In SRE-'s opzet met typisch overdagse lijnen Helmond - Veghel/Boxmeer zit dat vast niet inbegrepen.)
    Overdagse overstappers naar de kom van Beek&Donk treffen in deze opzet ofwel een bus, ofwel 2 buurtbusjes tegelijk! De eerste halte is dan pas bij het winkelcentrum, anders geeft 't zo'n onrustig gedoe.
Phileas :15 /avond :30 : HTCE- Busstation - Woensel - Nuenen - Gemert zuidom Annastr. (Rechte lijn; stopt her-en-der)
22 halfuurslijn ............................. : Eindhoven - Nuenen ronde - Helmond - Bedrijven - Asten
Brabantse PvE-lijn ......: H'mond NS [:00] - ROC – Dierdonk NZ – Gemert Carrousel <:30> – Uden (=50 rijmin./10 pauze)
SRE 23 overdags ........ : H'mond NS [:30] – Dierdonk ZZ – Bakel - Milheeze - Boxmeer (=50 rijmin./10 pauze)
SRE 121 spitslijn ....... : Eindhoven - Nuenen 1 halte - Donk Wkc [:00] / Carrousel <:30> – Boxmeer >7u,8u en 15u-18u<
25 (midi)bus overdags.: H'mond NS– ROC - Hoek Elkerliek – A.Rixtel – Brug (overstap Gemert) -Donk Wkc[:00] +Zat :30]
Buurtbus................ : Nachtegaallaan Wkc - Hoek Elkerliek – Aarle Rixtel - Lieshout - Brug - Donk Wkc [:30]
Buurtbus................ : Brug [:30, even uren ] - Donk Wkc - Mariahout - Zijtaart - Veghel (pauze)
".......................... : Brug [:30 oneven uren] - Donk Wkc - Boerdonk - Keldonk - Veghel (pauze)
Brab.(midi)bus overdag: Gemert Phileas [:00] - Handel - Boekel - Erp - Veghel (= 55 rijminuten retour/5 pauze)
SRE 26.................... : Meijel - Deurne. (Niet verlengd, spaart geld)

Da’s heel wat discussiestof. Maar thans speelt alleen het Brabantse Plan van Eisen (PvE). Hier zou zoiets in moeten komen: “Onze vervoerder is verplicht zelf een vaste dienst van Uden naar Helmond te onderhouden. In de spits moet Boekel 2x/uur bebust worden; daarover kan zij ook overleggen met de SRE-vervoerder”
    Kunnen jullie, en andere lezers, het eens zijn met deze conclusie ? ( Zonder het eens te hoeven zijn met het totaal-plaatje. Veranderingen in de Stadsregio kunnen en zullen toch wel stapsgewijs bezien en uitgevoerd worden.)
Laatst gewijzigd door Kritiekelaar op Zo 10 Feb 2013, 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor huibf » Zo 10 Feb 2013, 09:00

Lijn 22 naar Asten is geen goed idee. Lijn 20 rijdt daar ook al. Knippen is geen succes gebleken. Of gaat 22 over in 20.
Men wil juist wel de 26 koppelen aan een lijn als kostenbesparing.liefst via milheeze, bakel en Helmond. Waardoor 23 een andere route kan krijgen. De vraag is of dit is gewenst.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor fogeltje » Zo 10 Feb 2013, 14:08

Ik blijf geen fan van een route naar EIndhoven via Woensel (zoals lijn 21 het nu doet). Of het rijtijd gaat besparen als HOV2 klaar is betwijfel ik, maar het is vooral duurder dan de huidige sneldienstroute. Als het echt significante tijdwinst (zeg minimaal 5 minuten) dan is het die 15 tot 20 cent misschien wel waard.

SRE 121 spitslijn ...... : Eindhoven - Nuenen 1 halte - Donk Wkc [:00] / Carrousel <:30> – Boxmeer >7u,8u en 15u-18u<

Vraag je over deze. Bedoel je hiermee de huidige dalroute van lijn 122? Anders zie ik namelijk geen mogelijkheid om de bus in Donk te krijgen. En rijdt deze dan ook door Lieshout in deze opzet? Of rijdt hij daar langs af?

Je hebt verder een schema gemaakt, maar wel radicaal anders. Ik denk dat Huib overigens een goed punt heeft wat lijn 20 en 26 aangaat. Lijn 26 is in zijn huidige exploitatie gewoon niet handig en daarom wil men juist die gaan koppelen. En de rel die ontstond bij het knippen van lijn 20 wil je niet nog eens meemaken denk ik. Die lijn hebben ze niet voor niets weer in ere hersteld.

Huib, wat betreft of het wenselijk lijn 23 een andere route te geven...momenteel is het niet zo een hele sterke lijn, vergelijkbaar met de 25. De vraag is dan vooral, waarop zijn Milheeze en Bakel vooral gericht? Als die zich toch voornamelijk op Helmond richten en niet op Boxmeer, dan why not? Eventueel kun je met buurtbus 468 nog iets doen door een overstap vanuit Bakel/Milheeze in Gemert te maken.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Kritiekelaar
Berichten: 60
Lid geworden op: Vr 25 Jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Berichtdoor Kritiekelaar » Ma 11 Feb 2013, 19:23

Significante rijtijdwinst via Woensel?
Ik heb geen informatie over de beoogde reistijd gezien. Ik hield in gedachte: hij doet er langer over dan de snelbus nu (alleen bij filevorming is hij sneller). We kunnen aannemen dat de 1 ½ extra kilometer in tijd wordt gecompenseerd door de perfecte doorstroming. Daar moet je vervolgens bij op gaan tellen de extra halteringen: in Woensel en een enkele tussen Nuenen en Gemert. Je noemt Lieshout: daar zal men ook bij de Deense brug een halte trachten te bedingen als de 21 wegvalt of alleen in de vorm van spitsbus er omheen rijdt. Nabij de brug van Beek zal er sowieso ruimtelijk wat moeten veranderen, om er een overstappuntje van te maken.

Ik heb ’t niet bedacht om de lange Phileas-bussen naar Nuenen te laten rijden :|. Toch daar belandend, rijdt hij zinvoller nog een klein kwartier in rechte lijn verder, dan dat hij een beetje door Nuenen gaat zwenken.
Dit pakt vrij neutraal uit voor de busgebruikende bevolking daar. Werkbestemmingen in opkomst zoals bij de luchthaven en het nieuwe station maakt hij makkelijker bereikbaar. Dat geldt ook voor zijn beoogde eindbestemming: HTC -busdoorsteek- MMC. (Post bemerkingen over die route a.u.b. niet in dit topic.) En hij pikt je met een volle tas in het stadscentrum zelf op. Omdat Gemert zo bezien wat meer baat heeft, kan de te handhaven extra spitsbus-capaciteit specifiek op Beek en Donk gericht zijn.
In de omgekeerde richting werkt het imago: Gemert en Laarbeek worden zowat de enige gemeenten buiten het stadsgebied die op hun visitekaartje de bereikbaarheid per Phileas kunnen zetten.
Voor Boekelaars vind ik het wel een afknapper: dat je waarschijnlijk moet gaan overstappen....op een langzamer bus.....en daarna misschien nogmaals.
testtest schreef:De volgende verbindingen worden in de nieuwe concessie Volans:
.....
Eindhoven - Veghel - Uden (4x per uur Eindhoven - Veghel, 2x per uur Veghel - Uden (zelfde als nu)
De bus Gemert – Boekel - Erp - Veghel kan elk uur als Volans-rit doorgaan naar Eindhoven. De Boekelaar reist zo voor nog geen €1 meer nog comfortabel Eindhoven in. Dit mag wel als pluspunt-optie in het bestek komen.

@Huibf. Dank voor het opstarten van deze discussie.
Ik wist niet van de genoemde commotie destijds. Net als hierboven wilde ik (wat off-topic) even tonen dat de komst van de Phileas evenmin tot verslechterde woon-werk-relaties Woensel - Helmond hoeft te leiden. (Zat ik warempel toch de komst van de Phileas naar Nuenen te verdedigen...)
Lijn 23 over Gemert leggen vergt hoe dan ook een bus meer, ter compensatie. Uit mijn aard hoop ik dat mensen van hier toch straks per Kritiekelaar-trein vlot naar Nijmegen kunnen.


Terug naar “OV in Zuid-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten