Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Mr-W schreef:Waarom zit Lijn 214 Anna Jacobapolder Sluisweg - Steenbergen Ravelijnstraat eigenlijk in de Brabant-concessie ?
Merendeel van de route ligt in Zeeland en de diensten beginnen vanuit Anna Jacobapolder.
Eigenlijk hoort deze vraag in een ander onderwerp (dienstregeling vraagbaak) :6
Maar in den beginne reed lijn lijn 113 tussen Oud Gastel en Anna Jacoba Polder. Op 30 mei 1999 is de lijn gesplitst in lijn 113 Roosendaal - Oud Gastel - Steenbergen en lijn 114 Steenbergen - Anna Jacobapolder (5 ritten per dag). En hieruit is op onbekende datum buurtbus lijn 214 ontstaan, met een enkele rit met een grote bus (lijn 114). Dus het is gewoon een historische kwestie. Ik gok dat bij de verdeling van de lijnen de provincie Zeeland heeft gezegd, hou de buurtbus maar (al dan niet met een zakje geld).
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Frans F schreef: Verhoogd comfort is geeist voor de HOV-lijnen, dus ook 152 en 160.
101 is GEEN HOV-lijn.
Lijn 101 is geen HOV-lijn, maar moet wel verplicht met hoge vloer of low-entry bussen worden gereden. Lage Vloerbussen zijn verboden. (zie PVE C 6.28)
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Michael schreef:Lijn 8 in Breda kan absoluut ook niet zonder geleed materieel. Wat voor taferelen ik daar in de ochtend vaak zie is niet normaal. Bus stampensvol van voor tot achter en dan moet vervolgens een deel er weer uit omdat de chauffeur er nog bij moet.
De Volanslijnen uit Oosterhout gaan alle drie doorrijden naar o.a. Avans dus ik neem aan dat dit probleem tot het verleden gaat behoren of in ieder geval een stuk minder wordt. Alhoewel ik vrees dat dit in het drukste spitsuur tegen zal vallen:
- lijn 10 wordt opgeheven, dus ook deze reizigers komen 'over' station Breda heen
- lijn 129 wordt opgeheven dus deze komen met lijn 127 'over' station Breda heen
- Veolia rijdt op lijn 11 twee extra ritten, blijven deze nog wel rijden?
- Veolia rijdt op lijn 10 drie extra ritten, deze zullen niet meer rijden
- Lijn 8 wordt opgeheven
Dus wat blijft er over van een verhoogde frequentie naar de Avans?

Neem de andere hogeschool, de NHTV. Hoe worden alle studenten vervoerd als de Volanslijnen over de nieuwe busbaan gaan rijden? Met alleen de twee stadslijntjes naar Heusdenhout redt je dat echt niet. Je mist dan vier gelede ritten en die zitten in de spits vol, Veolia rijdt in de ochtendspits zelfs nog drie extra spitsritten naar Teteringen.

Nog een stapje verder. Hoe komen studenten van het Prinsentuin aan de Frankenthalerstraat op school als de Volanslijnen over de nieuwe busbaan gaan rijden? Dichtstbijzijnde halte is aan de Doornboslaan. Dat is een aardig stukje lopen.

Bij oplossingen voor scholieren/studentenvervoer in Breda moet je trouwens kijken naar alle scholieren/studenten: tallozen lopen vanaf station of binnenstad naar de Avans en de NHTV, omdat het ondoenlijk is een bus binnen te komen.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Frans F schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat die 15 minuten regel sowieso niet te handhaven is in de ochtendspits. Het lijkt me meer een kapstokartikel om te kunnen ingrijpen als er structureel problemen zijn met overbezetting.
Volledig mee eens dat het artikel zo wordt gebruikt. Net zoals in de huidige concessie en ook in andere concessies elders in het land.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Rick Vlodrop schreef:
Michael schreef:Lijn 8 in Breda kan absoluut ook niet zonder geleed materieel. Wat voor taferelen ik daar in de ochtend vaak zie is niet normaal. Bus stampensvol van voor tot achter en dan moet vervolgens een deel er weer uit omdat de chauffeur er nog bij moet.
De Volanslijnen uit Oosterhout gaan alle drie doorrijden naar o.a. Avans dus ik neem aan dat dit probleem tot het verleden gaat behoren of in ieder geval een stuk minder wordt. Alhoewel ik vrees dat dit in het drukste spitsuur tegen zal vallen:
- lijn 10 wordt opgeheven, dus ook deze reizigers komen 'over' station Breda heen
- lijn 129 wordt opgeheven dus deze komen met lijn 127 'over' station Breda heen
- Veolia rijdt op lijn 11 twee extra ritten, blijven deze nog wel rijden?
- Veolia rijdt op lijn 10 drie extra ritten, deze zullen niet meer rijden
- Lijn 8 wordt opgeheven
Dus wat blijft er over van een verhoogde frequentie naar de Avans?

Neem de andere hogeschool, de NHTV. Hoe worden alle studenten vervoerd als de Volanslijnen over de nieuwe busbaan gaan rijden? Met alleen de twee stadslijntjes naar Heusdenhout redt je dat echt niet. Je mist dan vier gelede ritten en die zitten in de spits vol, Veolia rijdt in de ochtendspits zelfs nog drie extra spitsritten naar Teteringen.

Nog een stapje verder. Hoe komen studenten van het Prinsentuin aan de Frankenthalerstraat op school als de Volanslijnen over de nieuwe busbaan gaan rijden? Dichtstbijzijnde halte is aan de Doornboslaan. Dat is een aardig stukje lopen.

Bij oplossingen voor scholieren/studentenvervoer in Breda moet je trouwens kijken naar alle scholieren/studenten: tallozen lopen vanaf station of binnenstad naar de Avans en de NHTV, omdat het ondoenlijk is een bus binnen te komen.
Bron ??? Volgens de provincie bleef gewoon het huidige lijnnet behouden.
Rick Vlodrop schreef:
Frans F schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat die 15 minuten regel sowieso niet te handhaven is in de ochtendspits. Het lijkt me meer een kapstokartikel om te kunnen ingrijpen als er structureel problemen zijn met overbezetting.
Volledig mee eens dat het artikel zo wordt gebruikt. Net zoals in de huidige concessie en ook in andere concessies elders in het land.
In de meeste concessies is deze regel niet zo specifiek verwoord.Verwacht daarom dat TCR flink wat versterkingen in sowieso West-Brabant kan gaan rijden.In Oost-Brabant waarschijnlijk Van Driel of Munckhof.
huibe schreef:
Mr-W schreef:Waarom zit Lijn 214 Anna Jacobapolder Sluisweg - Steenbergen Ravelijnstraat eigenlijk in de Brabant-concessie ?
Merendeel van de route ligt in Zeeland en de diensten beginnen vanuit Anna Jacobapolder.
Eigenlijk hoort deze vraag in een ander onderwerp (dienstregeling vraagbaak) :6
Maar in den beginne reed lijn lijn 113 tussen Oud Gastel en Anna Jacoba Polder. Op 30 mei 1999 is de lijn gesplitst in lijn 113 Roosendaal - Oud Gastel - Steenbergen en lijn 114 Steenbergen - Anna Jacobapolder (5 ritten per dag). En hieruit is op onbekende datum buurtbus lijn 214 ontstaan, met een enkele rit met een grote bus (lijn 114). Dus het is gewoon een historische kwestie. Ik gok dat bij de verdeling van de lijnen de provincie Zeeland heeft gezegd, hou de buurtbus maar (al dan niet met een zakje geld).
Bedankt voor het antwoord,sowieso blijft Tholen een raar gebied in Zeeland.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Mr-W schreef:
Rick Vlodrop schreef:
Michael schreef:Lijn 8 in Breda kan absoluut ook niet zonder geleed materieel. Wat voor taferelen ik daar in de ochtend vaak zie is niet normaal. Bus stampensvol van voor tot achter en dan moet vervolgens een deel er weer uit omdat de chauffeur er nog bij moet.
De Volanslijnen uit Oosterhout gaan alle drie doorrijden naar o.a. Avans dus ik neem aan dat dit probleem tot het verleden gaat behoren of in ieder geval een stuk minder wordt. Alhoewel ik vrees dat dit in het drukste spitsuur tegen zal vallen:
- lijn 10 wordt opgeheven, dus ook deze reizigers komen 'over' station Breda heen
- lijn 129 wordt opgeheven dus deze komen met lijn 127 'over' station Breda heen
- Veolia rijdt op lijn 11 twee extra ritten, blijven deze nog wel rijden?
- Veolia rijdt op lijn 10 drie extra ritten, deze zullen niet meer rijden
- Lijn 8 wordt opgeheven
Dus wat blijft er over van een verhoogde frequentie naar de Avans?

Neem de andere hogeschool, de NHTV. Hoe worden alle studenten vervoerd als de Volanslijnen over de nieuwe busbaan gaan rijden? Met alleen de twee stadslijntjes naar Heusdenhout redt je dat echt niet. Je mist dan vier gelede ritten en die zitten in de spits vol, Veolia rijdt in de ochtendspits zelfs nog drie extra spitsritten naar Teteringen.

Nog een stapje verder. Hoe komen studenten van het Prinsentuin aan de Frankenthalerstraat op school als de Volanslijnen over de nieuwe busbaan gaan rijden? Dichtstbijzijnde halte is aan de Doornboslaan. Dat is een aardig stukje lopen.

Bij oplossingen voor scholieren/studentenvervoer in Breda moet je trouwens kijken naar alle scholieren/studenten: tallozen lopen vanaf station of binnenstad naar de Avans en de NHTV, omdat het ondoenlijk is een bus binnen te komen.
Bron ??? Volgens de provincie bleef gewoon het huidige lijnnet behouden.
Tijdens de aanbesteding moesten de vervoerders in hun inschrijving twee vervoerkundige opties aanbieden:
- Kernnetwerk (wat gegund is in Oost)
- Optie huidige dienstregeling (wat gegund is in West)

De optie huidige dienstregeling is echter niet letterlijk de huidige dienstregeling. Zie voor alle details bijlage D.9 van het bestek. Wat betreft Breda e.o. moeten de lijnen 126 en 127 worden doorgetrokken naar Breda Zuid-Oost, lijn 10 rijdt via Teteringen ook en hoeven lijn 8 en 129 niet meer te worden aangeboden.

Overigens zijn er inmiddels meer verschillen dan de dienstregeling waarop Arriva heeft ingeschreven:
- Dienstregeling is in West-Brabant gewijzigd als gevolg van aanpassingen van NS, met name stadsdienst Roosendaal rijdt op andere tijden
- Dienstregeling in Breda e.o. wordt per september aangepast i.v.m. opening OV-terminal.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

huibe schreef:
Mr-W schreef:Waarom zit Lijn 214 Anna Jacobapolder Sluisweg - Steenbergen Ravelijnstraat eigenlijk in de Brabant-concessie ?
Merendeel van de route ligt in Zeeland en de diensten beginnen vanuit Anna Jacobapolder.
Eigenlijk hoort deze vraag in een ander onderwerp (dienstregeling vraagbaak) :6
Maar in den beginne reed lijn lijn 113 tussen Oud Gastel en Anna Jacoba Polder. Op 30 mei 1999 is de lijn gesplitst in lijn 113 Roosendaal - Oud Gastel - Steenbergen en lijn 114 Steenbergen - Anna Jacobapolder (5 ritten per dag). En hieruit is op onbekende datum buurtbus lijn 214 ontstaan, met een enkele rit met een grote bus (lijn 114). Dus het is gewoon een historische kwestie. Ik gok dat bij de verdeling van de lijnen de provincie Zeeland heeft gezegd, hou de buurtbus maar (al dan niet met een zakje geld).
Bedankt voor het antwoord,sowieso blijft Tholen een raar gebied in Zeeland.[/quote]

De hele dienstregeling van 214 lijkt bij St. Philipsland ook volledig op lijn 102 en de scholierenlijn naar Middelharnis afgestemd. En de lijn 214 is ook als enige lijn al jaren in de lijnfolder van CNXX opgenomen.
Het gekke is dat op het moment dat de buurtbus overdag niet rijdt, het weekend dus, er een belbus rijdt die dan weer wel van CNXX is.

Volgens zou het zowel voor Zeeland als Brabant beter zijn als de regio Bergen op Zoom en Tholen gezamenlijk worden aanbesteed, deze twee splitsen levert aan beide zijden inefficiency op en dus een duurder prijskaartje voor de concessieverlener.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Rick Vlodrop schreef: Tijdens de aanbesteding moesten de vervoerders in hun inschrijving twee vervoerkundige opties aanbieden:
- Kernnetwerk (wat gegund is in Oost)
- Optie huidige dienstregeling (wat gegund is in West)

De optie huidige dienstregeling is echter niet letterlijk de huidige dienstregeling. Zie voor alle details bijlage D.9 van het bestek. Wat betreft Breda e.o. moeten de lijnen 126 en 127 worden doorgetrokken naar Breda Zuid-Oost, lijn 10 rijdt via Teteringen ook en hoeven lijn 8 en 129 niet meer te worden aangeboden.
Het is een misverstand dat Arriva 8-10 jaar lang exact de frequenties en routes moet rijden die in het bestek staan vermeld.

Voor het eerste jaar (december 2014 dus) vermeldt het bestek dat wijzigingen al zijn toegestaan (mits goedgekeurd door de Provincie) om tot een logische dienstregeling te komen. Dat geldt zowel voor West als Oost.

In de latere jaren zullen er grotere wijzigingen komen omdat dan de ontwikkelteams aan de gang gaan met de bedoeling vraag en aanbod op elkaar af te stemmen en afgestemd te houden.

Afwijkingen worden verrekend op basis van meer/minderwerk.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Frans F schreef: Het is een misverstand dat Arriva 8-10 jaar lang exact de frequenties en routes moet rijden die in het bestek staan vermeld.
Dat beweer ik ook niet, mij werd gevraagd naar de bron van de wijzigingen zoals ik die voor Breda beschreef. Hier leg ik uit op basis van welke bronnen ik constateer welke wijzigingen en gaten in de bediening van Breda er volgens mij gaan ontstaan.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Rick Vlodrop schreef:Neem de andere hogeschool, de NHTV. Hoe worden alle studenten vervoerd als de Volanslijnen over de nieuwe busbaan gaan rijden? Met alleen de twee stadslijntjes naar Heusdenhout redt je dat echt niet. Je mist dan vier gelede ritten en die zitten in de spits vol, Veolia rijdt in de ochtendspits zelfs nog drie extra spitsritten naar Teteringen.
De helft van deze reizigers kunnen gebruik blijven maken van de 126/127 aangezien deze naar de halte Meulenspie (Scala College) moeten.
Rick Vlodrop schreef:Nog een stapje verder. Hoe komen studenten van het Prinsentuin aan de Frankenthalerstraat op school als de Volanslijnen over de nieuwe busbaan gaan rijden? Dichtstbijzijnde halte is aan de Doornboslaan. Dat is een aardig stukje lopen.
Er is nog een discussie gaande over het wel of niet aanleggen van een halte op de busbaan ter hoogte van het ooit bedachte Breda-Oost. Dit zou dan een halte thv van de kapittelweg zijn.
Rick Vlodrop schreef:De optie huidige dienstregeling is echter niet letterlijk de huidige dienstregeling. Zie voor alle details bijlage D.9 van het bestek. Wat betreft Breda e.o. moeten de lijnen 126 en 127 worden doorgetrokken naar Breda Zuid-Oost, lijn 10 rijdt via Teteringen ook en hoeven lijn 8 en 129 niet meer te worden aangeboden.
De bezettingscijfers van de de 129 ken ik niet, maar het vervallen van lijn 8 hoeft niet het grote probleem te zijn, want de drie lijnen uit Oosterhout gaan doorrijden naar de Hogeschoollaan. Dat is een minimale frequentie van 6x/uur. Tegenover nu 4x/uur (ochtend) en 2x/uur (middag) van lijn 8. Daarnaast blijven (voor zover ik weet) lijn 11, 12 en 131 ook nog gewoon langs de Hogeschoollaan rijden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

huibe schreef: De bezettingscijfers van de de 129 ken ik niet, maar het vervallen van lijn 8 hoeft niet het grote probleem te zijn, want de drie lijnen uit Oosterhout gaan doorrijden naar de Hogeschoollaan. Dat is een minimale frequentie van 6x/uur. Tegenover nu 4x/uur (ochtend) en 2x/uur (middag) van lijn 8. Daarnaast blijven (voor zover ik weet) lijn 11, 12 en 131 ook nog gewoon langs de Hogeschoollaan rijden.
Volgens mij vergeet je 1 ding en dat is het feit dat lijn 10 vervalt. Dat is in de ochtendspits vanaf het station 4x een gelede bus minder en vergeet ook niet dat er 2 gelede ritten per uur vanaf Oosterhout direct naar de Avans e.o. vervallen dus daar mis je 6 ritten naar de Avans, tel daar de 4 van lijn 8 erbij op en je hebt 10 ritten minder en daar komen er 6 voor terug (althans meer heb ik nu geen weet van). Dat betekent dat de huidige capaciteitsproblemen alleen maar groter worden.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Lijn 10 gaat niet vervallen. Die gaat echter via een gewijzigde route rijden. Vanaf de Tilburgseweg in Oosterhout wordt via de Beneluxlaan, Burg. Materlaan en Teteringen naar Breda station gereden. Vandaar naar het eindpunt bij het ziekenhuis.

De vraag is wat er gebeurt met de drie extra ritten die lijn 10, maar ook met de drie extra ochtendspitsritten van lijn 126 naar Breda en de extra ritten naar Oosterhout in middag. Blijven deze behouden en/of doorgetrokken naar het ziekenhuis en de hogeschool.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

huibe schreef:Lijn 10 gaat niet vervallen. Die gaat echter via een gewijzigde route rijden. Vanaf de Tilburgseweg in Oosterhout wordt via de Beneluxlaan, Burg. Materlaan en Teteringen naar Breda station gereden. Vandaar naar het eindpunt bij het ziekenhuis.

De vraag is wat er gebeurt met de drie extra ritten die lijn 10, maar ook met de drie extra ochtendspitsritten van lijn 126 naar Breda en de extra ritten naar Oosterhout in middag. Blijven deze behouden en/of doorgetrokken naar het ziekenhuis en de hogeschool.
Nu maak je volgens mij een denkfout:
- lijn 10 rijdt nu via de A27 zet de 'Oosterhoutse' reizigers af bij de Avans en rijdt door naar het station. Dezelfde bus pikt daar reizigers op vanaf het station en rijdt terug naar Oosterhout weer naar de Avans. Dezelfde bus wordt nu dubbel gebruikt en dat verdwijnt. Lijn 10 gaat nu immers de nieuwe route rijden via Teteringen en bij aankomst station zitten alle 'Oosterhoutse' reizigers voor de Avans nog in de bus en blijven in de bus zitten. Nieuwe reizigers zullen daar niet bij kunnen.
- hetzelfde principe geldt voor lijn 129 die reizigers komen er nu bij in lijn 127, dus ook die bus zit vol.

Ik blijf van mening dat de kwaliteit voor de reizigers naar de Avans er op achteruit gaat.

- de extra ritten van lijn 10 vervallen, lijn 10 bestaat immers niet meer. Dat wordt nieuwe verbinding H6 en die drie ritten staan niet in het bestek (@)
- de extra ritten van lijn 126 vervallen, lijn 126 bestaat immers niet meer. Dat wordt nieuwe verbinding H4 en die drie ritten staan niet in het bestek (@)

(@) Zo is de status formeel op basis van het bestek, het kan natuurlijk zijn dat provincie vraagt die ritten alsnog te rijden, maar dat zal Arriva bussen kosten en dus zullen ze de ritten niet zomaar opnemen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Over hoeveel reizigers hebben we het dan voor de verbinding Oosterhout - Avans? Daarbij komt dat het voor die reizigers nu zelfs makkelijker wordt want ze kunnen ook van de 126 en 127 gebruik maken om op hun bestemming te komen.

Ik ken het bestek niet uit mijn hoofd, maar er staat volgens mij wel ergens een regel in over het bieden van voldoende capaciteit om de reizigers te vervoeren.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

huibe schreef:Over hoeveel reizigers hebben we het dan voor de verbinding Oosterhout - Avans? Daarbij komt dat het voor die reizigers nu zelfs makkelijker wordt want ze kunnen ook van de 126 en 127 gebruik maken om op hun bestemming te komen.

Ik ken het bestek niet uit mijn hoofd, maar er staat volgens mij wel ergens een regel in over het bieden van voldoende capaciteit om de reizigers te vervoeren.
Ik heb geen idee. Feit is dat tussen 8 en 9 nu iedere (gelede) bus afgeladen is die naar de Avans rijdt, er talloze studenten zijn die lopen vanaf binnenstad (waar ze aankomen met andere streeklijnen) en zelfs vanaf station en als ik naar de concessie kijk er gewoon stuk minder capaciteit naar de Avans wordt geboden in de ochtendspits.

Je schrijft dat het makkelijker wordt voor de reiziger van lijn 10, dat geldt alleen voor reizigers die instappen bij het busstation of mathildestraat want verder heeft lijn 10 geen gezamenlijke halten met lijn 126/127 naar Breda. Los daarvan denk ik dat de reizigers helemaal niet blij worden van de nieuwe route: hun reistijd verdubbeld!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Ik heb net eens de busboekjes van Breda zitten bekijken en daar werd ik nou niet bepaald vrolijk van... 'tis notabene al zo'n 10 jaar geleden dat ik aan Avans Lovensdijkstraat studeerde, maar dezelfde blunder zit nog altijd in de dienstregeling (al is 't nu met andere lijnen): er rijden zat lijnen, maar ze rijden op het verkeerde moment.

Zo constateer ik bijvoorbeeld dat de studenten uit de s5000, s1900 (beide richtingen) en s13600 allemaal een aansluiting op lijn 8 hebben, niet zo gek dat die dan overvol zit. De doorgaande ritten van lijn 11 vertrekken vrijwel tegelijk, maar die nam 10 jaar geleden ook vrijwel niemand (ik wel, stuk stiller) vanwege de als "omweg" ervaren route via de Markendaalseweg terwijl een snelle bus tegelijk vertrok. De 12 sluit verder al helemaal nergens vlot op aan (10 jaar terug was dat juist nog de probleemlijn, heeft men dus "vakkundig" opgelost bij Veolia).
De studenten uit de s3600 in beide richtingen zijn dan vervolgens juist weer allemaal aangewezen op de korte ritten van lijn 10 waardoor die ook vollopen.
Geen idee trouwens waarvoor de korte ritten van lijn 11 eigenlijk dienen, want qua treinvervoer sluiten die in elk geval helemaal nergens op aan. Allicht dat die dan de volle laag krijgen van studenten die uit de streekbus komen.

Al met al wordt de capaciteit die er is gewoon niet effectief gebruikt, hoog tijd voor een nieuwe vervoerder met frisse inzichten dus. (Terzijde: wat doet lijn 8 eigenlijk in het streekbusboekje :?: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Lijn 8 (en ook lijn 16) wordt gereden gereden door Breda Streek, zodat de stadschauffeurs niet met geleed hoeven te rijden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Maar daar heeft de reiziger toch niks mee te maken? Die zoekt een stadsbus aannemelijk in het busboekje voor de stadsbussen. Ik dus ook en daarom verbaasde ik me lijn 8 daar niet in aan te treffen. Net als lijn 11 trouwens, die staat ook in het streekboekje terwijl die historisch gezien als Bredase stadslijn gezien werd (hij staat althans in de twee oude busboeken van Breda die ik hier nog heb)

Vooral gezien je schrijft dat lijn 16 ook door de streek gereden wordt, terwijl die dus juist wel in het stadsbusboekje staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Daniel schreef:Ik heb net eens de busboekjes van Breda zitten bekijken en daar werd ik nou niet bepaald vrolijk van... 'tis notabene al zo'n 10 jaar geleden dat ik aan Avans Lovensdijkstraat studeerde, maar dezelfde blunder zit nog altijd in de dienstregeling (al is 't nu met andere lijnen): er rijden zat lijnen, maar ze rijden op het verkeerde moment.

Zo constateer ik bijvoorbeeld dat de studenten uit de s5000, s1900 (beide richtingen) en s13600 allemaal een aansluiting op lijn 8 hebben, niet zo gek dat die dan overvol zit. De doorgaande ritten van lijn 11 vertrekken vrijwel tegelijk, maar die nam 10 jaar geleden ook vrijwel niemand (ik wel, stuk stiller) vanwege de als "omweg" ervaren route via de Markendaalseweg terwijl een snelle bus tegelijk vertrok. De 12 sluit verder al helemaal nergens vlot op aan (10 jaar terug was dat juist nog de probleemlijn, heeft men dus "vakkundig" opgelost bij Veolia).
De studenten uit de s3600 in beide richtingen zijn dan vervolgens juist weer allemaal aangewezen op de korte ritten van lijn 10 waardoor die ook vollopen.
Geen idee trouwens waarvoor de korte ritten van lijn 11 eigenlijk dienen, want qua treinvervoer sluiten die in elk geval helemaal nergens op aan. Allicht dat die dan de volle laag krijgen van studenten die uit de streekbus komen.

Al met al wordt de capaciteit die er is gewoon niet effectief gebruikt, hoog tijd voor een nieuwe vervoerder met frisse inzichten dus. (Terzijde: wat doet lijn 8 eigenlijk in het streekbusboekje :?: )
Het lijkt mij een goede zaak dat een lijn die alleen als functie heeft vervoer naar de Avans te bieden goed op de treinen aansluit, zodat deze lijn als eerste vol zit en de basislijnen minder te maken krijgen met studentenvervoer. Lijkt mij zeer effectief gebruik van de capaciteit.

Lijn 12 is gekoppeld aan lijn 6 in Nieuw Wolfslaar, ga je eerder vertrekken komen reizigers uit Nieuw Wolfslaar en IJpelaar te vroeg aan op station voor hun trein. Vervolgens vertrekt de bus te vroeg naar de Haagse Beemden waardoor treinaansluitingen verloren gaan. Lijn 6 is in de Haagse Beemden weer gekoppeld aan lijn 2 waardoor die weer te vroeg aankomt op het station etc. Kortom de patroontijden van lijn 12 zijn zorgvuldig gekozen en met overstaptijden van 10 minuten in beide richtingen helemaal zo slecht nog niet. Lijkt mij een effectieve dienstregeling voor Breda als geheel.

De tijden van de lijnen 8 en 10 zijn op elkaar afgestemd en zijn door Veolia op één perron geplaatst zodat er elke 7,5 minuut een gelede bus vertrekt. Sindsdien verloopt het studentenvervoer op station Breda soepeler. Bussen staan kort stil, laden en rijden, capaciteit wordt effectief ingezet.

Vergeet niet dat al die korte ritten bussen kunnen kosten, bussen die er niet zijn en die ook niet passen op het huidige busstation van Breda. Dat staat in de ochtend helemaal vol. De extra ritten van 10 zitten dan ook achter die van de spitsritten van lijn 126 en die van 11 achter die van lijn 119. Bussen worden effectief ingezet.

De ritten van 11 dienen als veegwagen, de drukste treinen met studenten komen rond '08 en '38 binnen, die gaan met lijn 8 en lijn 10. Met name aan het begin van het schooljaar lopen die ritten over dus vertrekt ook lijn 11 vrijwel gelijktijdig. Waarom spreiding van ritten als het aanbod geconcentreerd aankomt? Voor de student is dit het meest effectief.

In het busboekje van 8 januari 2012 staat dat de tijden van lijn 8 in de middag zijn aangepast aan die van lijn 12 zodat lijn 8 voor lijn 12 uit rijdt en dat lijn 8 eerder gaat rijden om lijn 12 te ontlasten.

Dus volgens mij blundert Veolia niet met deze dienstregeling.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Daniel schreef:Maar daar heeft de reiziger toch niks mee te maken? Die zoekt een stadsbus aannemelijk in het busboekje voor de stadsbussen. Ik dus ook en daarom verbaasde ik me lijn 8 daar niet in aan te treffen. Net als lijn 11 trouwens, die staat ook in het streekboekje terwijl die historisch gezien als Bredase stadslijn gezien werd (hij staat althans in de twee oude busboeken van Breda die ik hier nog heb)

Vooral gezien je schrijft dat lijn 16 ook door de streek gereden wordt, terwijl die dus juist wel in het stadsbusboekje staat.
Net zoals lijn 8 en 16 wordt ook lijn 11 door streekchauffeurs gereden. Dat dat ook zo in het busboekje is opgenomen komt waarschijnlijk omdat ze streekchauffeurs dan geen stadsbusboekje hoeven te geven. Lijn 16 zijn maar twee ritten per dag en die zitten in één dienst. heb wel eens gehoord dat die dag in dag uit door dezelfde chauffeur worden gereden.
Overigens hebben lijn 8,10,11 en 145 ook wel eens in het stadsbusboekje van Breda hebben gestaan. Waarom dat niet meer is? Kostenreductie?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Lijn 11 was in een verder verleden (jaren '90) onderdeel van de streekdienst (als lijn 133). In de jaren '80 reed lijn 131 (in combinatie met bediening via Dorst) naar Bavel. Sinds mei 1998 rijdt lijn 11 naar Bavel.
🍉
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Hainje schreef:Lijn 11 was in een verder verleden (jaren '90) onderdeel van de streekdienst (als lijn 133). In de jaren '80 reed lijn 131 (in combinatie met bediening via Dorst) naar Bavel. Sinds mei 1998 rijdt lijn 11 naar Bavel.
En laat op de avond reed lijn 132 volgens mij ook nog een routevariant via Bavel alvorens door te rijden naar Ulvenhout, Chaam etc.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Dat moet dan wel uiterlijk jaren '80 geweest zijn, in de boekjes van de jaren '90 kwam ik dat in ieder geval niet tegen.
🍉
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rick Vlodrop »

Hainje schreef:Dat moet dan wel uiterlijk jaren '80 geweest zijn, in de boekjes van de jaren '90 kwam ik dat in ieder geval niet tegen.
In 93/94 bestonden deze routevarianten nog op vrijdag en zaterdagavond vertrek 055 uit Breda naar Baarle-Nassau.
Overigens zie ik daar nog meer routevarianten: vanaf Chaam via Alphen naar Baarle-Nassau, na Alphen via Gilze naar Tilburg en andersom. Lijn 132 is wel de koning van de routevarianten geweest (en zelfs nu met twee blijft het maar een rommelige dienstregeling)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Rick Vlodrop schreef:De ritten van 11 dienen als veegwagen, de drukste treinen met studenten komen rond '08 en '38 binnen, die gaan met lijn 8 en lijn 10. Met name aan het begin van het schooljaar lopen die ritten over dus vertrekt ook lijn 11 vrijwel gelijktijdig. Waarom spreiding van ritten als het aanbod geconcentreerd aankomt? Voor de student is dit het meest effectief.
Ehm, treinen die om .08 en .38 aankomen sluiten dus juist niet op lijn 8 aan, want die vertrekt om .09 en .39 :wink: Lijkt me dat daar een oorzaak zit voor het overlopen van lijn 10 waardoor de korte ritten op 11 nodig zijn. Ook zijn dat de ritten van 10 naar Oosterhout, die dus sowieso al niet uitsluitend studenten als reizigersaanbod zullen hebben.
De ritten op lijn 8 die om .09 en .39 vertrekken hebben dus eigenlijk uitsluitend een functie voor studenten die met de Sprinter uit Tilburg komen (en degenen uit een streekbus).

Als ik naar de huidige dienstregeling kijk lijkt het effectiever om 8 en 10 juist een beetje op te schuiven. Op die manier komen de reizigers uit de drukste trein (s3600 uit beide richtingen dus) in lijn 8 terecht die uitsluitend voor studentenvervoer dient. Datzelfde geldt dan voor degenen die met de IC van een kwartier eerder uit Tilburg komen of de studenten vanuit de richting Dordrecht (dat zijn er ook genoeg), die hierdoor slechts een ietsjes ruimere overstap hebben.

Op die manier zit de hoofdstroom aan studenten dus altijd in lijn 8 en kan lijn 10 alles wat niet in de eerste bus paste nog meenemen. De versterkingsritten op lijn 11 zou je dan niet meer nodig hebben, hetgene wat uit de trein uit Lage Zwaluwe en Prinsenbeek komt moet die immers wel aan kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten