Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

buschauffeur schreef:Gisteren zijn er (Bossche) chauffeurs van Arriva gesignaleerd op station Tilburg. Die kwamen waarschijnlijk uit een VDL van Arriva (herkenbaar aan de lage rechter buitenspiegel) met Instructierit als 'bestemming'. Wat voor instructie zou dit zijn? Gaat Arriva straks vanaf Den Bosch (een) streeklijn(en) rijden naar Tilburg? Nu is het toch alleen andersom?
Raar, want de grootste inkrimpingen zijn er bij de stadsdienst Tilburg en op enkele streeklijnen rond Tilburg. Rond Den Bosch wordt er per saldo niets ingekrompen. Je zou dus verwachten dat ze juist in Tilburg chauffeurs over hebben.

Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat ze om efficiency reden lijnen als 140, 300, 301, 302 en 136 straks deels vanuit Den Bosch en deels vanuit Tilburg willen gaan rijden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Frans F schreef: Er bestaat nog een gereduceerd tarief "kleine kernen" dat geldt voor de regio-taxi van/naar kernen waar (op dat tijdstip) geen regulier busvervoer komt. Op dit moment wordt dat nauwelijks gebruikt (zorgvuldig geheim gehouden) maar als mensen dat echt gaan gebruiken zal het snel afgelopen zijn want met dat tarief is de regio-taxi voor de Provincie al gauw stukken duurder dan bus. Dat risico is er niet rond Hilvarenbeek, maar bij grotere kernen als Schaijk en Mill (ieder zo'n 7000 inwoners) wel. Voor mij blijft de vraag of het niet verstandiger was geweest om op dit soort lijnen een vast taxibusje in een 2-uurs of 3-uurs frequentie te laten rijden op zaterdag en zondag.
Zo'n taxibusje (als buurtbus?), daar zat ik ook aan te denken voor de dorpjes voorbij Hilvarenbeek, dat ze zoiets zouden kunnen toepassen in de vroege avond tussen Hilvarenbeek en Best en in het weekend overdag naar zowel Best als Reusel (als dat qua tijd niet onhandig uitkomt, naar Reusel lukt nog wel binnen een halfuur maar naar Best volgens de huidige dienstregeling niet), dat schrikt de klanten toch minder af dan een van te voren aan te vragen regiotaxi.

Als voorbeeld voor een buurtbus naar Schaijk en Mill: In het weekeinde wordt Gilze ook verbonden met achtpersoonsbusjes van lijn 130 om het gemis van lijn 131 in te perken (ook in de avond) en Gilze is amper groter dan Schaijk en Mill.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Michael 1988 schreef:Nummers kon ik niet duidelijk zien of het was onduidelijk welke de bult had en welke niet (filmpje van de provincie).
Ik wel want ik was bij VDL Heerenveen geweest daar heb ik bus nummers gezien van stad en streek bussen
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 15 nov 2014, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Frans F schreef:
buschauffeur schreef:Gisteren zijn er (Bossche) chauffeurs van Arriva gesignaleerd op station Tilburg. Die kwamen waarschijnlijk uit een VDL van Arriva (herkenbaar aan de lage rechter buitenspiegel) met Instructierit als 'bestemming'. Wat voor instructie zou dit zijn? Gaat Arriva straks vanaf Den Bosch (een) streeklijn(en) rijden naar Tilburg? Nu is het toch alleen andersom?
Raar, want de grootste inkrimpingen zijn er bij de stadsdienst Tilburg en op enkele streeklijnen rond Tilburg. Rond Den Bosch wordt er per saldo niets ingekrompen. Je zou dus verwachten dat ze juist in Tilburg chauffeurs over hebben.

Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat ze om efficiency reden lijnen als 140, 300, 301, 302 en 136 straks deels vanuit Den Bosch en deels vanuit Tilburg willen gaan rijden.


Nee Nee, chauffeurs uit Den Bosch van de stadsdienst moeten ook soms op Streek rijden.
Vandaar het instructierit wat er op de bus stond. Dit weet ik namelijk van mijn vader
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Polleke
Berichten: 16
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 13:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Polleke »

Hainje schreef:
buschauffeur schreef:Dat klopt. Hetzelfde geldt voor lijn 1 richting Stappegoor. Vanaf 9.21 uur gaat de frequentie omlaag naar ieder kwartier. In principe is dat veel te vroeg, maar ik weet niet hoe het zit met uitbestede versterking. Dat maakt natuurlijk veel uit. Heeft iemand nog betrouwbare geruchten? ;-) De gelede Volvo's naar TCR?
9:21u is op zich prima hoor. Zeker als er dan ook nog ritten van lijn 5 via Stappegoor rijden. Als ik de dienstregeling van lijn 5 dan eens nader bekijk, dan krijg ik de indruk dat ze de chipkaartgegevens op dit traject heel goed hebben geanalyseerd bij Arriva.

Zo vertrekt lijn 5 naar Elisabethziekenhuis sowieso standaard om 8:09u, 8:29, 8:49 en 9:09. Daartussen vertrekken extra ritten om 8:15, 8:19, 8:47 en 8:59. Dat zijn m.i. tijden waar men over heeft nagedacht.
Je wilt toch niet de chipkaart gegevens gebruiken voor de passagiers aantallen,heb je weleens op tilburg c.s. gestaan smorgens de studenten proppen zich in de bussen ZONDER in te checken dit is met deze drukte en langzame vallidators niet anders te verwachten, en ja ik ben zelf chauffeur dus zal dit wel weten dan!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Ja, dat is het gevolg van niet inchecken door studenten. Reken er maar op dat ze op het kantoor van Arriva vooral naar de chipkaartgegevens kijken.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Polleke schreef: Je wilt toch niet de chipkaart gegevens gebruiken voor de passagiers aantallen,heb je weleens op tilburg c.s. gestaan smorgens de studenten proppen zich in de bussen ZONDER in te checken dit is met deze drukte en langzame vallidators niet anders te verwachten, en ja ik ben zelf chauffeur dus zal dit wel weten dan!
Dat is dan jammer. Als studenten niet inchecken en chauffeurs dat goed vinden dan hebben ze zo meteen zelf de consequenties.
Polleke
Berichten: 16
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 13:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Polleke »

Frans F schreef:
Polleke schreef: Je wilt toch niet de chipkaart gegevens gebruiken voor de passagiers aantallen,heb je weleens op tilburg c.s. gestaan smorgens de studenten proppen zich in de bussen ZONDER in te checken dit is met deze drukte en langzame vallidators niet anders te verwachten, en ja ik ben zelf chauffeur dus zal dit wel weten dan!
Dat is dan jammer. Als studenten niet inchecken en chauffeurs dat goed vinden dan hebben ze zo meteen zelf de consequenties.
Hoe kan je als chauffeur dit niet goed vinden, heb je weleens op bijv. stappegoor gestaan met een gelede bus en 200 scholieren die in 30 seconden allemaal meewillen kom op zeg de praktijk is anders dan de theorie of bij een halte waar de mensen alleen voor instappen,bij de scholen aan alle deuren open zo niet dan slopen zij ze d`r weluit
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Mja, ik zeg niet dat ik het er mee eens ben. Sowieso worddtdt het even afwachten hoe het gaat lopen met de versterkingen.
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Polleke schreef:
Frans F schreef:
Polleke schreef: Je wilt toch niet de chipkaart gegevens gebruiken voor de passagiers aantallen,heb je weleens op tilburg c.s. gestaan smorgens de studenten proppen zich in de bussen ZONDER in te checken dit is met deze drukte en langzame vallidators niet anders te verwachten, en ja ik ben zelf chauffeur dus zal dit wel weten dan!
Dat is dan jammer. Als studenten niet inchecken en chauffeurs dat goed vinden dan hebben ze zo meteen zelf de consequenties.
Hoe kan je als chauffeur dit niet goed vinden, heb je weleens op bijv. stappegoor gestaan met een gelede bus en 200 scholieren die in 30 seconden allemaal meewillen kom op zeg de praktijk is anders dan de theorie of bij een halte waar de mensen alleen voor instappen,bij de scholen aan alle deuren open zo niet dan slopen zij ze d`r weluit
Het lijkt me sterk dat er veel reizigers niet geregistreerd worden, in Breda zie ik vrijwel nooit iemand (bewust en onbewust) niet in of uitchecken. Als ik niet uitcheck maar wel ingecheckt heb dan wordt er vier euro ingehouden dus let ik altijd op. Ook in de spits naar Avans ( NHTV G-gebouw ligt op die route) glipt er eigenlijk nooit iemand binnen zonder in- of uit te checken. Het enige wat sommigen weleens doen is direct na de laatste voorbijgegane halte al uitchecken, zoals bij de Noordhoekring of Vlaszak.
Maar ik ben het er wel over eens dat er snellere validators bestaan in deze wereld. Die Connexxion en Hermes gebruiken en van de NS zijn veel sneller en verstaanbaarder dan nu in de bussen van Veolia het geval is. Soms geeft dat ding nog niet eens een piepje af. Wel hebben ze vorig jaar voor het uitchecken een tweede piepje gemaakt zodat daar tenminste verschil tussenzit.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Polleke schreef:bij de scholen aan alle deuren open zo niet dan slopen zij ze d`r weluit
Weet niet in welke plaats jij rijdt, maar die ervaring deel ik absoluut niet. Hooguit dat je een keer een vuil gezicht toegeworpen krijgt van de betreffende student die eigenlijk achter in wilde stappen. Maar dat is dan vooral het probleem van die student, niet die van mij. :P
SLToilet schreef:Als ik niet uitcheck maar wel ingecheckt heb dan wordt er vier euro ingehouden dus let ik altijd op.
Bij Studentenproducten is dit niet in het geval vrij reizen van toepassing, maar ik denk dat de in en uitcheckdiscipline doorgaans vrij hoog ligt en dat het maar een paar zijn die niet inchecken. Ik neem aan dat Arriva hiermee elders in het land inmiddels toch wel ervaring heeft opgedaan.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Polleke schreef: Hoe kan je als chauffeur dit niet goed vinden, heb je weleens op bijv. stappegoor gestaan met een gelede bus en 200 scholieren die in 30 seconden allemaal meewillen kom op zeg de praktijk is anders dan de theorie of bij een halte waar de mensen alleen voor instappen,bij de scholen aan alle deuren open zo niet dan slopen zij ze d`r weluit
Veel chauffeurs zetten voor het instappen op eigen initiatief de achterdeur open hoewel ze drommels goed weten dat dat tegen de regels is.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Delftse Chauff »

Als er op het station bij een studentenlijn 80 van die figuren tegelijk staan gaan bij mij ook alle deuren open. Dan ben ik binnen de minuut weg. alles door de voordeur kost me minstens 5 minuten en een schorre keel om ze naar achter door te laten lopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Raar, want de grootste inkrimpingen zijn er bij de stadsdienst Tilburg en op enkele streeklijnen rond Tilburg. Rond Den Bosch wordt er per saldo niets ingekrompen. Je zou dus verwachten dat ze juist in Tilburg chauffeurs over hebben.
Dat kan je niet zo stellen natuurlijk: Brabant is groot en in Tilburg rijden uiteraard ook niet alleen chauffeurs uit Tilburg maar bv. ook vanuit Breda of Oosterhout op de streeklijnen uit die richting. Als je daar ook wat in gaat schuiven kan het zomaar zijn dat je meer Tilburgse chauffeurs nodig hebt om de lijn naar Breda te rijden om maar wat te noemen.
En daarnaast: als een Bossche chauffeur een rit naar Tilburg moet maken ben je 'm wel even kwijt, zou dus zomaar kunnen dat je die Tilburgse chauffeur die dezelfde lijn de andere kant uit rijdt vervolgens nog nodig hebt voor een ritje in de omgeving van Den Bosch.

Arriva zal er vast wel over nagedacht hebben hoe ze het op de meest efficiënte manier kunnen plannen. Arriva kennende kunnen daar hele aparte MAT-ritten tussen zitten waar wij allemaal geen weet van hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Ik neem aan dat Arriva hiermee elders in het land inmiddels toch wel ervaring heeft opgedaan.
Arriva heeft niet veel gelede bussen dus dat is de vraag.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Arriva heeft niet veel gelede bussen dus dat is de vraag.
Wat hebben gelede bussen met het in/uitcheck gedrag van studenten en scholieren te maken? :?
🍉
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Frans F staat er inmiddels om bekend dat hij zijn informatie baseert op enkele waarnemingen waar hij vervolgens zijn eigen waarheid omheen bedenkt zonder enige kennis van zaken of zelfs maar interesse te hebben in hoe de zaken ècht in elkaar steken. Talloze voorbeelden daarvan zijn in dit topic al voorbij gekomen en dit is er wederom een voorbeeld van. Is het een idee om het gewoon bij de feiten te houden en vooral niet bij hem te informeren hoe hij nu weer aan zijn nieuwste fantasie-opvattingen is gekomen?
Polleke
Berichten: 16
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 13:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Polleke »

Hainje schreef:
Polleke schreef:bij de scholen aan alle deuren open zo niet dan slopen zij ze d`r weluit
Weet niet in welke plaats jij rijdt, maar die ervaring deel ik absoluut niet. Hooguit dat je een keer een vuil gezicht toegeworpen krijgt van de betreffende student die eigenlijk achter in wilde stappen. Maar dat is dan vooral het probleem van die student, niet die van mij. :P
Ik rij op de stadsdienst Tilburg,en ja als er 200 man in willen stappen is dit normaal dat alle deuren opengaan !
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 16 nov 2014, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Polleke
Berichten: 16
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 13:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Polleke »

Hainje schreef:
Frans F schreef:Arriva heeft niet veel gelede bussen dus dat is de vraag.
Wat hebben gelede bussen met het in/uitcheck gedrag van studenten en scholieren te maken? :?
Dat ze overal instappen als de drie deuren open gaan,je wil toch niet zeggen dat als er 100 man meewillen je alleen de voordeur open maakt kom zeg vroeger stond er bij de voordeur achteruit stappen anno 2014 is dit niet meer aan de order (buiten de stille uren gerekend) kijk maar eens naar de grote steden trams en bussen (utrecht de drie delige geledewagens) ze zien je al aankomen met 1 deurtje open *O*
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Dat geldt niet alleen voor gelede bussen. Ook in bussen van twaalf meter kun je bij grote drukte al niet controleren of er bij de middelste, laat staan bij de achterste deur correct wordt in- en uitgecheckt. Dat hoeft ook niet. De passagiers zijn zelf verantwoordelijk voor het plaatsbewijs.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

buschauffeur schreef:Dat geldt niet alleen voor gelede bussen. Ook in bussen van twaalf meter kun je bij grote drukte al niet controleren of er bij de middelste, laat staan bij de achterste deur correct wordt in- en uitgecheckt. Dat hoeft ook niet. De passagiers zijn zelf verantwoordelijk voor het plaatsbewijs.
Ik denk dat dit toch in toenemende mate eens issue wordt nu in steeds meer concessies de vervoerder opbrengst-verantwoordelijk wordt. Want je snapt natuurlijk ook wel dat het vooral voor mensen zonder abonnement interessant is om achteraan in te stappen.

Overigens als ik bij Arriva op het station in Den Bosch kijk dan wordt daar iedereen gedwongen vooraan in te stappen (en in te checken), ook als er in de spits bijv. 60 of 70 man staan voor lijn 158 of lijn 160. Bij Veolia laat men wel vaker mensen achter instappen maar ook voornamelijk bij de gelede bussen op lijn 300/301, bij de drukke 135 die met gewone bussen rijdt eigenlijk zelden of nooit. Bij Hermes op station Eindhoven kun je dan wel weer vaak achter instappen ook bij gewone bussen. Het lijkt toch ook iets met de vervoerder te maken te hebben.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 16 nov 2014, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Mijn vader doet alleen de voordeur open als hij met lege bus het vak in rijd op het Busstation qua instappen.
En ook als hij Lijn 70 P+R de Vliert heeft laat hij op een andere plek mensen uitstappen op het terrein, dan rijd ie naar de halte en doet alleen de voordeur open, dat is in zijn ogen de ingang en de andere deuren blijven dicht.
Ook in het Centrum van de P+R halte hij laat eerst netjes de mensen uitstappen en dan instappen via de voordeur.
Is misschien in sommige ogen van mensen onbeschoft maar ik zou het ook gewoon zo doen.

En dan gaan ze klagen van bij uw collega mag het wel, en dan zegt hij netjes ja maar ik ben niet die collega.

En als ik me goed herinner die OV-Chip busreclame op een van onze Arriva Ambassador's die op de stad rijd
Stond boven de instap deur en uitstap deur "Check In / Check Out" dus in mijn ogen voor er in en midden/achter er uit.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

In Amsterdam wordt ook alleen de voordeur gebruikt, ook als er honderd reizigers op de halte staan. De achterdeuren zijn voor uitstappers en voor mensen met een kinderwagen of een rolstoel.

Controle op vervoersbewijzen is anders erg moeilijk en het is dus de schone de taak van de chauffeur om op tijd bij de halte te zijn (vandaar dat eindpuntpauze niet in de binnenstad of op het CS is)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Dit is wel een goede oplossing voor de bussen in Den Bosch.
Ook doen wat de GVB in Amsterdam heeft op de deuren van hun bussen.

De niet instappen stickers :pos:

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Polleke
Berichten: 16
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 13:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Polleke »

Frans F schreef:Veel chauffeurs zetten voor het instappen op eigen initiatief de achterdeur open hoewel ze drommels goed weten dat dat tegen de regels is.
Hoezo tegen de regels,uit welk dorp kom jij? sinds de chipkaart er is is de mogelijkheid om overal in en uit te checken zoals de stickers die hier boven worden getoond check in /check uit betekend in gewoon nederlands stap in/of stap uit. En trouwens sinds wanneer is de chauffeur verantwoordelijk voor de in check! niet dus. En als we toch alles volgens het boekje mene te willen doen, kinderwagens horen volgens de wet O V nog steeds opgevouwen worden vervoerd en bij regen hoesjes over de wielen en kinderen op de schoot,en vouwfietsen ingeklapt met een hoes erom. Blz. 6 dienstregeling boekje m.n Veolia. Dus als we de normen en gewoontes van 1990 willen hanteren oke maar dan ook alles.
Begrijp me goed ik wil niet dwars overkomen maar in de praktijk werken er een heleboel toch ff anders en ik doe dit werk al 26 jaar dus denk dat ik wel weet waar ik over praat. *bus*
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 16 nov 2014, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten