Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Weet iemand trouwens wat Vught zo speciaal maakt om ook in de avond bussen te krijgen? Ze hebben nu al lijn 68 en 69, binnenkort 8 en 9? Ook heeft Vught een treinstation.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

misschien het aantal reizigers dat de bus pakt in de avond?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Ik bedoel ook overdag. Ze hebben iedere 15 minuten een bus, terwijl er om de 30 minuten ook een trein gaat.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Historisch zo gegroeid denk ik. Maar ben niet zo bekend met de chipkaartgegevens van deze lijnen, misschien dat Jasper073 hier meer over kan vertellen. Anders duik ik van de week wel even in de data.
🍉
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Hainje schreef:Historisch zo gegroeid denk ik. Maar ben niet zo bekend met de chipkaartgegevens van deze lijnen, misschien dat Jasper073 hier meer over kan vertellen. Anders duik ik van de week wel even in de data.
Ik heb daar ook niet echt veel info over om eerlijk te bekennen :)
Wat wel klopt idd is dat 68 en 69 Lijn 8 en 9 gaan worden.
Maar waarom ze zo veel bussen hebben om de 15 min en daarbij de trein geen idee.
Misschien weet iemand hier een andere bus-kenner waarom Vught om de 15 min de bus heeft terwijl er ook een trein rijd.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Want het is apart(alweer) dat de stadsbussen daar wel na 21:30 rijden én er een trein rijdt van Den Bosch naar Vught om 00:45.
Hier in Rosmalen rijden er na 22:00 geen bussen meer en komt om 00:03 de laatste trein aan, daarna kom je er niet meer met het OV. Ook is er maar 1x per uur een trein in de avonduren.

Het zal vast en zeker met de aantallen te maken hebben, maargoed..
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

gliderfighter schreef:Want het is apart(alweer) dat de stadsbussen daar wel na 21:30 rijden én er een trein rijdt van Den Bosch naar Vught om 00:45.
Hier in Rosmalen rijden er na 22:00 geen bussen meer en komt om 00:03 de laatste trein aan, daarna kom je er niet meer met het OV. Ook is er maar 1x per uur een trein in de avonduren.

Het zal vast en zeker met de aantallen te maken hebben, maargoed..
Daar weet ik wel weer iets meer van.
Dat er na 22:00 uur geen bussen meer rijden bij ons in Rosmalen komt omdat er dan geen mens meer in zit.
Arriva en de provincie vinden lege bussen laten rijden gewoonweg te duur. Ook dat de bus niet meer door woonwijken gaat rijden zoals bij de Baroniehoeven en Sparrenburgstraat vind ik ook belachelijk al die mensen moeten nu veel verder lopen als ze met de bus willen gaan. Maar jah qua de tijden na 22:00 uur te leeg dus te duur.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

De adviezen van ROB zijn geupdate zie ik.
Ook het schrijven omtrent lijn 125/155 staat erop. Op de ROSRE site staan overigens ook de bijlagen bij dit advies.

Ik lees bij het Advies integrale marketing, reisinformatie en communicatiemiddelen Arriva (22-10-2014) iets over een sandwichbord bovenop het busbord bij omleidingen?
Enig idee wat dat kan zijn.

En ik lees wat over Advies pilot binnenstadsvervoer 's-Hertogenbosch (6-11-2014) Wanneer zou dat in kunnen gaan ?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Jasper073 schreef:
gliderfighter schreef:Want het is apart(alweer) dat de stadsbussen daar wel na 21:30 rijden én er een trein rijdt van Den Bosch naar Vught om 00:45.
Hier in Rosmalen rijden er na 22:00 geen bussen meer en komt om 00:03 de laatste trein aan, daarna kom je er niet meer met het OV. Ook is er maar 1x per uur een trein in de avonduren.

Het zal vast en zeker met de aantallen te maken hebben, maargoed..
Daar weet ik wel weer iets meer van.
Dat er na 22:00 uur geen bussen meer rijden bij ons in Rosmalen komt omdat er dan geen mens meer in zit.
Arriva en de provincie vinden lege bussen laten rijden gewoonweg te duur. Ook dat de bus niet meer door woonwijken gaat rijden zoals bij de Baroniehoeven en Sparrenburgstraat vind ik ook belachelijk al die mensen moeten nu veel verder lopen als ze met de bus willen gaan. Maar jah qua de tijden na 22:00 uur te leeg dus te duur.
Over dat iets verder lopen. Kijk even naar een gemiddeld dorp. Daar liggen de haltes ver uit elkaar en routes soms ook ver weg. Naar mijn mening heeft den bosch op sommige punten te veel haltes. Bij de pettelaarseweg bijvoorbeeld mogen er naar mijn mening wel een aantal weg. Dus niet miepen als je iets verder moet lopen vind ik. De bus hoeft niet speciaal recht voor je deur te stoppen of zo. Daarnaast zal er heus wel een logische reden zijn voor routeverlegging (weinig reizigers bijvoorbeeld).

Btw, dit is niet om je af te snauwen of zo, maar ik heb een tijdje lang over de route van lijn 66 richting rosmalen gereisd in de spits en na de herven zat er geen hond in de bus. Dat zal de laatste jaren ook niet veel veranderd zijn. Over de andere richting weet ik niet.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

In iedere stad zijn er wel wijken waar om de haverklap haltes zijn. Het zijn vaak dichtbevolkte, oudere stadswijken en daar wordt het gemak soms boven snelheid gesteld. In Tilburg is dat langs de Korvel het geval, in Breda eigenlijk nog veel meer zoals naar Princenhage, Hoge Vucht en op de genoemde wijk na, richting Nieuw-Wolfslaar.

En zo zijn er ook stadswijken waar de haltedichtheid juist discutabel laag is, zoals in de Reeshof (en dat wordt alleen maar minder). En net als Rosmalen betreft het een zeer dunbevolkte wijk waar ook nog eens ieder halfuur een trein rijdt naar het centrum van de stad. (in de Reeshof is dat bijna 19 uur per dag zo, in Rosmalen, waar minder mensen wonen, is dat af en toe nog 1x per uur). Maar dat de Haagse Beemden in Breda nog wel altijd en goed een bus heeft rijden is denk ik te danken aan de gebrekkige treinverbinding.

De mensen zitten érgens in en kunnen niet beide voertuigen bezetten. Als het kan wordt er meer voor de trein gekozen, want dat is sneller en comfortabeler. Dat is hetgene wat het busvervoer in Rosmalen nekt, plus het centrum, dé bestmming waarvoor je vaak sneller met de bus bent, wordt niet meer doorsneden en dat betekent in de avonden en op weekenddagen minder klanten/aantrekkelijkheid.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Jasper073 schreef:
Hainje schreef:Historisch zo gegroeid denk ik. Maar ben niet zo bekend met de chipkaartgegevens van deze lijnen, misschien dat Jasper073 hier meer over kan vertellen. Anders duik ik van de week wel even in de data.
Ik heb daar ook niet echt veel info over om eerlijk te bekennen :)
Wat wel klopt idd is dat 68 en 69 Lijn 8 en 9 gaan worden.
Maar waarom ze zo veel bussen hebben om de 15 min en daarbij de trein geen idee.
Misschien weet iemand hier een andere bus-kenner waarom Vught om de 15 min de bus heeft terwijl er ook een trein rijd.
Wellicht je vader wel. Weet niet hoe lang hij inmiddels chauffeur is.
🍉
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Michael 1988 schreef:Over dat iets verder lopen. Kijk even naar een gemiddeld dorp. Daar liggen de haltes ver uit elkaar en routes soms ook ver weg. Naar mijn mening heeft den bosch op sommige punten te veel haltes. Bij de pettelaarseweg bijvoorbeeld mogen er naar mijn mening wel een aantal weg. Dus niet miepen als je iets verder moet lopen vind ik. De bus hoeft niet speciaal recht voor je deur te stoppen of zo. Daarnaast zal er heus wel een logische reden zijn voor routeverlegging (weinig reizigers bijvoorbeeld).

Btw, dit is niet om je af te snauwen of zo, maar ik heb een tijdje lang over de route van lijn 66 richting rosmalen gereisd in de spits en na de herven zat er geen hond in de bus. Dat zal de laatste jaren ook niet veel veranderd zijn. Over de andere richting weet ik niet.
Ik ga ook nooit meer met de bus omdat ik me eigen auto heb.
Ik vind het alleen jammer voor de oudere die in die wijken wonen nu ver moeten lopen voor de bus.
En jah dat er geen hond meer in de bus zit klopt, daarom zo vroeg in de avond de laatste bus en dat de route anders is.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Hainje schreef:
Jasper073 schreef:Misschien weet iemand hier een andere bus-kenner waarom Vught om de 15 min de bus heeft terwijl er ook een trein rijd.
Wellicht je vader wel. Weet niet hoe lang hij inmiddels chauffeur is.
5 jaar is hij nu chauffeur bij Arriva op de stadsdienst.
Deze week rij ik dagje mee met hem dus dan vraag ik wel het een en ander.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Jasper073 schreef: 5 jaar is hij nu chauffeur bij Arriva op de stadsdienst.
Deze week rij ik dagje mee met hem dus dan vraag ik wel het een en ander.
Hmmm, dikke kans dat hij dan geen idee heeft. Anders een van de oude rotten vragen? Die kunnen daar vast meer over vertellen.
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Etienne »

Ik heb eens gekeken:
In 1990 reed lijn 4 dagelijks 1x/uur vanuit Lunetten naar 's-Hertogenbosch, 1x/2 uur begon deze in Cromvoirt. Ook waren er nog de lijnen 5 en 15 die met dezelfde frequenties als 68/69 reden.

In 1991 wordt dit allemaal vernummetd naar de 60 en 70-reeks. Lijn 64/65 rijden een gecombineerde route door Vught via Vijverbos, Cromvoirt en Lunetten en dan waren er ook nog de 68 en 69 die zoals nu reden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Dat weet ik, maar waarom rijden er nog steeds stadsbussen naar Vught, terwijl dit dorp ook een station heeft? Dat was eigenlijk de vraag hierboven aan de pagina. Zit daar nog zoveel volk in dan? Of is dat gewoon nog een erfenis uit het verleden?
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Tot en met het ziekenhuis zit er wel veel volk in. Daarnaast weet ik niet. Maar wat ik ook weet is dat de streekbussen een best groot deel overslaan en dat geldt volgens mij ook voor de buurtbussen, waarvan eentje zelfs nog eens omrijdt. Maar waarom dan een stadslijn weet ik niet.

Diezelfde vraag heb ik ook wel eens voor o.a. Geldrop (zelfde situatie als Vught), Son en Breugel, Aalst en Veldhoven. Daar rijden ook verschillende streeklijnen door en nog worden die plaatsen bediend door minimaal 1 stadslijn (die vaak nog eens omrijdt ook). Maar met het laatste wijk ik af van het onderwerp.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Daarom ga ik er niets over zeggen...
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Vandaag vanuit stalling Roosendaal een instructierit zien vertrekken met de nieuwe Volans bus. Mijn zus zei dat het vorige week ook het geval was op verschillende dagen. Zijn die nieuwe Volvo's zo moeilijk te bedienen? :P
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Dat zal wel meevallen, maar voordat je met passagiers gaat rijden is het altijd wel fijn om van tevoren wel een keer met zo'n wagen gereden te hebben. Dat je en beetje feeling ermee krijgt.
🍉
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Het is wel effe anders z'n bus. Hij is 13meter lang dat merk je wel als je van stadsbus naar streek moet.
Er zitten overal nieuwe knopjes en zooi die de chauffeur wel moet weten, en qua rijden ook wel hoor.
En voor de mensen in de bus, chauffeur kan nu voor hun lees lampjes aan doen, nacht verlichting in de bus.
Bij de instructieritten in Den Bosch moest het een en ander wel worden uitgelecht.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Hier wordt sinds 2008 stad en streek gecombineerd gereden. Sommige hebben in de BBA tijd nog met geleden bussen gereden in Zoomland. Alleen die Van Hools zijn rond 2009 afgevoerd? 13 meter bussen zijn inderdaad wat langer! Maar vond het wel grappig om te zien :)! Kan het kloppen dat ze voor lijn 131 een pod bus gebruiken om de route verkennen?
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik las vandaag dat VDL een tijdelijke stalling in Oosterhout heeft waarvandaan zaterdag alle bussen verdeeld worden over de stallingen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door nvdw »

Zo'n Volvo 8900 van 13 meter heeft ook een wielbasis van 7 meter, dat is een meter meer dan een gemiddelde bus. Dat maakt in de praktijk toch best wat verschil in de bochten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Stefan »

Kan ik ook bevestigen, het lukt vaak allemaal wel, maar je moet bochten inderdaad totaal anders nemen als met een 12 meter wagen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten